Elon Musk lanserar chattbotten Grok

Permalänk
Melding Plague

Elon Musk lanserar chattbotten Grok

I dagarna presenterade Elon Musk en utmanare till Chat GPT som redan börjat testköras. Den ska vara mer "rebellisk" än andra chattbottar och är modellerad efter Liftarens guide till galaxen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Elon Musk säger också att Grok kommer att ha tillgång till allt innehåll som läggs ut på X (tidigare Twitter) i realtid, något som gör att den alltid kommer att kunna ha aktuell information.

MS Tay i repris?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Musk gillar verkligen att måla upp sig någon form av stödjare av "Truth" (ungefär som Trump och hans Truthsocial).. tills det gagnar honom att fara med osanningar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Är det inte Musk som var SÅ himla rädd för AI och skrev på ett dokument där han tyckte att utvecklingen bör frysa.
Han ville ha försprång kanske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Elon Musk säger också att Grok kommer att ha tillgång till allt innehåll som läggs ut på X (tidigare Twitter) i realtid, något som gör att den alltid kommer att kunna ha aktuell information.

Då blir det inte mycket fakta. Farligt.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Är det inte Musk som var SÅ himla rädd för AI och skrev på ett dokument där han tyckte att utvecklingen bör frysa.
Han ville ha försprång kanske.

Exakt. Jag reagerade därför också när jag såg den här nyheten. Var det bara ett spel för galleriet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Är det inte Musk som var SÅ himla rädd för AI och skrev på ett dokument där han tyckte att utvecklingen bör frysa.
Han ville ha försprång kanske.

Det är därför alla stora techbolag försöker få till ett AI-regelverk (eller det finns väl två stora anledningar). De fattar att det de har inte är så mycket bättre än det som finns tillgängligt "gratis" via open source modellerna, så de försöker låsa marknaden till deras fördel. Den andra anledningen är ju att de vill hinna "självreglera" innan politiken gör det åt dem.

Permalänk
Medlem

Ohh great, en AI som baserar svar på vad den har läst på Twitter. (Jag vägrar att säga X)

För att citera Maximalen "Rattrap" från den gamla Transformersserien Beast Wars.

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk

Synd att namnet SkyNet redan var upptaget. Det blir en intressant utveckling att se vad som händer.

Det finns så otroligt mycket pengar att tjäna på Ai om någon lyckas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Grok is an AI modeled after the Hitchhiker’s Guide to the Galaxy, so intended to answer almost anything and, far harder, even suggest what questions to ask!

Vänta nu en sekund…om AIn är modellerad efter Hitcherhikers Guide to the Galaxy, varför i hela friden är den då döpt efter en term från Stranger in a Strange Land?

(För övrigt tror jag att både Douglas Adams och Robert Heinlein skulle vrida sig i sina gravar om de hörde talas om detta. Kan inte tänka mig att någon av dem hade varit fans av Rymd-Karen.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Allt den behöver kunna säga är väl "I am Grok" med olika betoning, lite som att den pratar med en hund?
Grok kanske kan bli en utmärkt Kennel-App?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Kunskapen (eller kontakterna snarare) har han ju eftersom han var med och grundade Open AI som gjort chat gpt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Synd att namnet SkyNet redan var upptaget. Det blir en intressant utveckling att se vad som händer.

Det finns så otroligt mycket pengar att tjäna på Ai om någon lyckas.

XNet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Känns verkligen som en konstig tid vi lever i… svårt att direkt sia i vad detta kommer innebära

Permalänk
Medlem

Blir att bojkotta ChatGPT när Grok finns ute. Elon kommer att lyckas

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Kunskapen (eller kontakterna snarare) har han ju eftersom han var med och grundade Open AI som gjort chat gpt.

När det gäller Musk och om han varit med och grundat något eller inte, så är det alltid bra att ta en extra koll.

https://openai.com/blog/introducing-openai

Citat:

OpenAI’s research director is Ilya Sutskever, one of the world experts in machine learning.

Our CTO is Greg Brockman, formerly the CTO of Stripe.

The group’s other founding members are world-class research engineers and scientists: Trevor Blackwell, Vicki Cheung, Andrej Karpathy, Durk Kingma, John Schulman, Pamela Vagata, and Wojciech Zaremba.

Pieter Abbeel, Yoshua Bengio, Alan Kay, Sergey Levine, and Vishal Sikka are advisors to the group.

OpenAI’s co-chairs are Sam Altman and Elon Musk.

Men, han kanske redan håller på och stämmer dem.

Permalänk
Medlem

Han har verkligen en mognad som en 10-åring, hur "intelligent" han än må vara. Man börjar förstå hur korkad han är sakta men säkert, fast det har man så klart kunnat lista ut länge. Bara se på namngivningen på hans bilar, och hans barnsliga glädje och upprymdhet när han pratade om vad det skulle stava till. Något utvecklingsmässigt fel är det på honom, det är helt klart.

*edit
Jäklar DiNovo Edge som mer och mer börjat bli svårt att klicka ner vissa tangenter på så att en del bokstäver saknas även fast jag klickat rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Han har verkligen en mognad som en 10-åring, hur "intelligent" han än må vara. Man börjar förstå hur korkad han är sakta men säkert, fast det har man så klart kunnat lista ut länge. Bara se på namngivningen på hans bilar, och hans barnsliga glädje och upprymdhet när han pratade om vad det skulle stava till. Något utvecklingsmässigt fel är det på honom, det är helt klart.

*edit
Jäklar DiNovo Edge som mer och mer börjat bli svårt att klicka ner vissa tangenter på så att en del bokstäver saknas även fast jag klickat rätt.

jag håller med, förbjud alla som har roligt.

Permalänk
Medlem

Här har vi anledningen till varför Elon ville pausa utvecklingen av AI, för att kunna hinna ikapp.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

"Mer rebellisk" lol. Elon "EdgeLord" Musk

Sedan det där med att mata den data från Twitter. Hur är det man brukar säga? Skit in, skit ut

Blir spännande att se vad en rebellisk chatAI som i realtid matas med mer och mer högerextrem data kommer att hitta på när den hallucinerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

"Mer rebellisk" lol. Elon "EdgeLord" Musk

Sedan det där med att mata den data från Twitter. Hur är det man brukar säga? Skit in, skit ut

Xitter är ju fullt med bottar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Är det inte Musk som var SÅ himla rädd för AI och skrev på ett dokument där han tyckte att utvecklingen bör frysa.
Han ville ha försprång kanske.

Nä, detta blir ju helt klart en failsafe mot AIn som vill förslava eller utrota mänskligheten.

Eftersom den oundvikligen utvecklas till en prepper som hoardar cigarrer och uran inför hotet från liberaAIerna som viker sig för Huawei AI. Sen kommer den skratta åt alla andra nere i sin bombsäkra bunker byggd i de utbrända resterna av SpaceX förråd.

Friheten kommer överleva allt oavsett utfall, typ.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Blir spännande att se vad en rebellisk chatAI som i realtid matas med mer och mer högerextrem data kommer att hitta på när den hallucinerar

Hahaha! Ja det här kommer nog inte sluta väl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

https://i.imgur.com/oNdxZGv.jpg

jag håller med, förbjud alla som har roligt.

Det var inte ens i närheten av vad jag varken sa eller menade, ditt inlägg är omoget och du tillför ingenting till diskussionen. Men du har förmodligen mognad på samma nivå som Elon, som inte kan se hans röda tråd ända sedan han kom upp på världsscenen.

Permalänk
Medlem

Hade varit najs med en AI-bot some inte är så himla kinkig när man ställer minsta lilla fråga som innehåller generaliseringar eller sterotyper, i mean, cmon...

Permalänk
Medlem

Jag gissar att den svarar 42.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Det var inte ens i närheten av vad jag varken sa eller menade, ditt inlägg är omoget och du tillför ingenting till diskussionen. Men du har förmodligen mognad på samma nivå som Elon, som inte kan se hans röda tråd ända sedan han kom upp på världsscenen.

Jag tolkade ditt inlägg på precis samma sätt, omogen humor må hända. Men till skillnad från många andra affärsledare visar han iaf att han har humor över huvud taget.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Precis det världen behöver just nu. En rebellisk edgelord-AI. Suck.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Är det inte Musk som var SÅ himla rädd för AI och skrev på ett dokument där han tyckte att utvecklingen bör frysa.
Han ville ha försprång kanske.

Skrivet av Niolator:

Exakt. Jag reagerade därför också när jag såg den här nyheten. Var det bara ett spel för galleriet?

Nämen häng med lite nu gubbar. Musken var med å grundade OpenAI därför att Google hade typ 75% av AI marknaden (för convoluted neural nets iaf) och att all utveckling skedde bakom stängde dörrar. Därav OpenAI som skulle vara typ open source samt non-profit. Han var även den som rekryterade Ilya Sutskever som med god anledning kan kallas den mest inflytelserika personen det senaste decenniet för AI-utvecklingen. Pga problematiken med att både sitta i styrelsen på OpenAI (chatgpt btw) och Tesla så avgick han från OpenAI 2018. Sen dess har företaget både blivit closed-source och for-profit, alltså gått emot grundprinciperna som företaget grundades på. Därför anser han att ett nytt bolag krävs. Ganska logiskt. I modern cancel anda har mainstream media fått för sig att Musken är djävulen på jorden (tidigare var han frälsaren som gav oss elbilar), och det återspeglar sig tyvärr i kommentarfälten här.

Men ja säga vad man vill, men vi kan väl vara överens om att det är bra att Google inte har monopol på AI.

Visa signatur

Topkek