Analog AI-krets ”3 000 gånger snabbare än Nvidia A100”

Permalänk
Melding Plague

Analog AI-krets ”3 000 gånger snabbare än Nvidia A100”

Kinesiska forskare har tagit fram en analog AI-krets för datorseendefunktioner som kan utföra 75 biljarder operationer per sekund per watt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om jag kommer ihåg korrekt så filtrerar våra näthinnor en mängd information innan signalen skickas vidare till hjärnan.

Här är en länk artikel från 2013 som analyserar det i ett optoelektroniskt sammanhang https://ieeexplore.ieee.org/document/6817994.

Citat:

It is one of the attractive and challenging topics in the field of computer vision to reveal the mechanism of the biological visual system and gain useful insights from it. According to the experimental results of physiology, this paper analyzes the role of the image transmission components in mammalian retina for improving imaging clarity. Then, based on the theory of Bayesian estimation, a kind of retina-filtering model is proposed, of which the parameters were determined by Green's solution of fractional diffusion equation and the optical characteristics of eye. Finally, experiment results in image restoration show the effectiveness and feasibility of the proposed method.

Den artikeln är därefter citerad av https://arxiv.org/pdf/1608.03240.pdf som diskuterarar det i ett mer generellt sammanhang med bildanalys.

Citat:

Over the last decade, it has been demonstrated that many systems in
science and engineering can be modeled more accurately by fractional-order
than integer-order derivatives, and many methods are developed to solve
the problem of fractional systems. Due to the extra free parameter order
α, fractional-order based methods provide additional degree of freedom in
optimization performance. Not surprisingly, many fractional-order based
methods have been used in image processing field. Herein recent studies are
reviewed in ten sub-fields, which include image enhancement, image denoising, image edge detection, image segmentation, image registration, image
recognition, image fusion, image encryption, image compression and image
restoration. In sum, it is well proved that as a fundamental mathematic
tool, fractional-order derivative shows great success in image processing.

Det här vi ser nu är kanske den faktiska implementeringen av det hela.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Litar inte en sekund på "kinesiska forskare" (och ännu mindre på Toms hardware )men konceptet är intressant. Stora teleskop använder analog optisk blidbehandling just på grund av att beräkningskraften i microchips inte är där ännu.

Permalänk
Medlem

Så ta en bild digitalt.
Sätta upp en bildskärm framför en kamera.
...
AI

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Om jag kommer ihåg korrekt så filtrerar våra näthinnor en mängd information innan signalen skickas vidare till hjärnan.

Här är en länk artikel från 2013 som analyserar det i ett optoelektroniskt sammanhang https://ieeexplore.ieee.org/document/6817994.

Den artikeln är därefter citerad av https://arxiv.org/pdf/1608.03240.pdf som diskuterarar det i ett mer generellt sammanhang med bildanalys.
Det här vi ser nu är kanske den faktiska implementeringen av det hela.

Det är väl hjärnan som sköter filtreringen? Näthinnan är inte såpass smart att den kan avgöra olika faror och vad som är relevant information eller ej.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Litar inte en sekund på "kinesiska forskare" (och ännu mindre på Toms hardware )men konceptet är intressant. Stora teleskop använder analog optisk blidbehandling just på grund av att beräkningskraften i microchips inte är där ännu.

Inte på Nature heller?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det är väl hjärnan som sköter filtreringen? Näthinnan är inte såpass smart att den kan avgöra olika faror och vad som är relevant information eller ej.

Är det väl ingen som påstås heller. Filtrering i detta sammanhang avser "bildförbättring" i syfte att be hjärnan bästa möjliga information.

"According to the experimental results of physiology, this paper analyzes the role of the image transmission components in mammalian retina for improving imaging clarity".

Dock inte säker på hur eller om det är relevant med artikeln.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det är väl hjärnan som sköter filtreringen? Näthinnan är inte såpass smart att den kan avgöra olika faror och vad som är relevant information eller ej.

Hur kan du rimligtvis förstå vad som sker i nervsystemet utanför hjärnan?

Permalänk
Medlem

Om jag inte läser fel handlar det väl om en teoretisk krets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Hur kan du rimligtvis förstå vad som sker i nervsystemet utanför hjärnan?

logik? Om den lilla klena näthinnan var så pass smart att den vet vad som är faror och annat skulle hjärnan vara överflödig. Hela ryggmärgen kan göra väldigt direkta och enkla saker som att dra bort handen om du bränner dig. Då undrar jag hur lilla ögat som till största delen är receptorer för att fånga ljus även kan avgöra så avancerade saker och varför finns då syncentret alls?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det är väl hjärnan som sköter filtreringen? Näthinnan är inte såpass smart att den kan avgöra olika faror och vad som är relevant information eller ej.

Näthinnan är faktiskt en del av hjärnan. Till skillnad från våra övriga större klasser av sinnesorgan ordnar näthinnan under vad man inom medicin kallar cet centrala nervsystemet (och kommer från samma strukturer embryonalt). Det betyder lustigt nog att vi tittar direkt på andras personers hjärnor när man gör oftalmologiska undersökningar (och är en av anledningarna att den undersökningen är viktig)

Som en del av hjärnan är retinan faktiskt involverad i de första stegen i den komplexa väg som leder till vår visuella tolkning av vår omvärld. Den är definitivt aktiv i bildprocessningen och det är sedan länge känt att den utför kantdetektering. Det finns så kallade ON- och OFF-center-bipolära celler som ligger i retinan och får input från fotoreceptorerna (tapparna och stavarna). Dessa utgör första ledet i kantdetekteringen. De finns även varianter av dessa kretsar som reagerar specifikt på bildytor med specifika färgkontraster.

Såklart är detta ett ytterst basalt steg i bildprocessning och tolkning men min poäng är att retinan är en del av våra hjärnor och dess roll i bildprocessning har varit känd sedan länge. Jag kan tipsa om boken Neuroscience, Exploring the Brain av Mark F Bear, Barry W Connors och Michael A Paradiso. Den är standardlitteratur på läkarutbildningar i neurofysiologi och förklarar detta noggrant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Inte på Nature heller?

Inte i det här sammanhanget. Det är ungefär som när WHO går ut med att traditionell kinesisk medicin kan hjälpa mot covid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Hur kan du rimligtvis förstå vad som sker i nervsystemet utanför hjärnan?

Skrivet av Aka_The_Barf:

logik? Om den lilla klena näthinnan var så pass smart att den vet vad som är faror och annat skulle hjärnan vara överflödig. Hela ryggmärgen kan göra väldigt direkta och enkla saker som att dra bort handen om du bränner dig. Då undrar jag hur lilla ögat som till största delen är receptorer för att fånga ljus även kan avgöra så avancerade saker och varför finns då syncentret alls?

Se mitt svar ovan. Näthinnan är inte belägen utanför hjärnan (den är en del av CNS och ligger inom blod-hjärnbarriären). Den består av flera lager av neuron som är kopplade till varande i neuronala kretsar, den processar information och utgör hjärnans första led i bildprocessning och tolkning. Den gör mycket basala detektioner men denna funktion är ej kontroversiell och inget nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Litar inte en sekund på "kinesiska forskare" (och ännu mindre på Toms hardware )men konceptet är intressant. Stora teleskop använder analog optisk blidbehandling just på grund av att beräkningskraften i microchips inte är där ännu.

Tsinghua är ett av de bästa universiteten i världen.

Skrivet av str8forthakill:

Om jag inte läser fel handlar det väl om en teoretisk krets?

De har experimentella resultat från fysiska tester så det beror lite på hur du väljer att definiera teoretisk krets?

Skrivet av Maximo:

Inte i det här sammanhanget. Det är ungefär som när WHO går ut med att traditionell kinesisk medicin kan hjälpa mot covid.

Vad är dina faktiska invändningar mot forskningen här? Har du läst forskingsartikeln? Kan du ens förstå det?

Permalänk
Medlem

Så fort någon nämner analoga kretsar så börjar jag omedelbart fundera på hur de hanterar störningar. Analoga datorer var förvånansvärt "vanliga" innan integrerade kretsar började bli vanligt. En stor anledning till att digitala kretsar tog över är at de är, till sin natur, resistenta mot störningar. Du kan göra en beräkning till godtycklig precision, givet tillräcklig tid. I analoga kretsar så styrs precisionen av kretsens desig, kvaliteten på komponenter etc.

Min poäng är, det är inte så imponerande om de kan göra alla dessa beräkningarna om precisionen är skit.

Edit: typo

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vad är dina faktiska invändningar mot forskningen här? Har du läst forskingsartikeln? Kan du ens förstå det?

Självklart inte då jag inte tillägnar mitt liv till forskning och det är därför jag går efter trovärdiga källor för sån här information.

Permalänk
Medlem

Publicering i Nature eller andra motsvarande vetenskapliga tidsskrifter är väl typ så trovärdigt det kan bli i ett sådant här stadie?
Självklart publiceras det saker som sedan kan visa sig inte stämma. Har för mig att det var något för inte så länge sedan om en super(supra?)ledare som lyckats publiceras, men som andra team inte lyckats återskapa enligt samma recept.
Men till motsatsen bevisats, har vi nog inte så mycket annat att gå på än att detta ändå lyckats med konststycket att faktiskt bli publicerat.
KAN ju såklart fortfarande vara en välorkestrerad bluff.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är lätt att underskatta vad detta betyder och vilken potential som finns. Det låter som den logiska utvecklingen. Att lösa en i grunden analog uppgift digitalt är en omväg som varit ett nödvändigt första steg. Likt Asimovs positroniska hjärnor och biologiska hjärnor så vill du bara ha en potential i en neuron. Till skillnad från klassiska datorer så behöver du inte digital exakthet varken i AI eller biologisk intelligens.
Tycker förövrigt det är intressant att Asimov, i sin tidsenliga ignorans kring transistorbaserade datorer, lyckades beskriva AI så träffsäkert i sin beskrivning av positroniska hjärnor. Första gången man läste Asimov så log man åt hur 40-50 talets SciFi prickade datorutvecklingen så fel, nu är det nästan som att han var ett steg före.

Permalänk

Analog hantering av optik finns redan. Den extrema mängd data som teleskop får kan inte behandlas av de bästa datorerna exempelvis.

Det sagt så förstår jag att Kina vill ha bättre övervakning. Det är det och drönare de är världsledande i trots allt. Bland annat sprutade de desinfektionsmedel på gatorna med drönare. En till video. Väldigt scifi faktiskt. Och alla vet ju om deras extrema övervakningssystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Så fort någon nämner analoga kretsar så börjar jag omedelbart fundera på hur de hanterar störningar. Analoga datorer var förvånansvärt "vanliga" innan integrerade kretsar började bli vanligt. En stor anledning till att digitala kretsr tog över är at de är, till sin natur, resistenta mot störningar. Du göra en beräkning till gostycklig precision, givet tillräcklig tid. I analoga kretsar så styrs precisionen av kretsens desig, kvaliteten på komponenter etc.

Min poäng är, det är inte så imponerande om de kan göra alla dessa beräkningarna om precisionen är skit.

Det kan vara så att det är "good enough" för att hålla koll på den egna befolkningen via bildigenkänning, vilket jag antar detta kommer användas till

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Härligt med framsteg! gissar att det är för att hålla koll på medborgarna de utvecklat denna krets /funktion, bildbehandling med ai brukar vara för at hålla koll på befolkning, england är ytterligare ett skräckexempel när det gäller övervakning av medborgare. skräck sverige verkar vara näst på tur,(bara att tänka på förslaget de lämnat i EU) hoppas att utveckling för oss vanliga oxå utvecklas i samma takt & inte bara övervakning & militärt skräp som driver på.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Litar inte ett dugg på rapporten, men analog teknik har inte samma begränsningar som digital. (men det har emmelertid andra begränsningar såklart)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Litar inte ett dugg på rapporten, men analog teknik har inte samma begränsningar som digital. (men det har emmelertid andra begränsningar såklart)

Har du några belägg för din åsikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Det kan vara så att det är "good enough" för att hålla koll på den egna befolkningen via bildigenkänning, vilket jag antar detta kommer användas till

Samma med autonoma fordon, behöver bara vara good enough och hastighet är betydligt viktigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Se mitt svar ovan. Näthinnan är inte belägen utanför hjärnan (den är en del av CNS och ligger inom blod-hjärnbarriären). Den består av flera lager av neuron som är kopplade till varande i neuronala kretsar, den processar information och utgör hjärnans första led i bildprocessning och tolkning. Den gör mycket basala detektioner men denna funktion är ej kontroversiell och inget nytt.

Då står jag mig rättad, trodde den bara innefattade stavar och tappar och att hjärnan sedan gjorde resten.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Samma med autonoma fordon, behöver bara vara good enough och hastighet är betydligt viktigare.

Du vet att det är inte så han menar, det är lite tråkigt att diskutera på det här sättet tycker jag.
Det är ju viktigt att samma beräkning alltid ger dig samma resultat när det gäller t.ex. banktransaktioner, men beroende på tillämpning räcker det kanske att du får ungefär samma resultat. Om bilden klassificeras till en viss klass med 90%, 92% eller 89% säkerhet kanske inte är det viktigaste alla gånger.

Permalänk
Medlem

Påminner mig om en Huygens Optics video där han går igenom hur det funkar och gör bildigenkänning med bara optik.
https://www.youtube.com/watch?v=Y9FZ4igNxNA
Jag antar att dom har gjort detsamma, fast på chip-nivå, för att utföra vissa bildbearbetningar i ljusets hastighet (i optisk fiber eller vad dom nu använder)
Framtiden är . . ljus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Har du några belägg för din åsikt?

Kinesisk media ljuger jätteofta om vetenskapliga upptäkter. Det är allmänt vedertaget en snabb sökning på nätet med valfri sökmotor utanför baidu så hittar du tusentals fall.

Kinesisk akademia är toppstyrt och producerar alltid det som kommunistpartiet vill höra oavsett om det är sant eller inte.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Kinesisk media ljuger jätteofta om vetenskapliga upptäkter. Det är allmänt vedertaget en snabb sökning på nätet med valfri sökmotor utanför baidu så hittar du tusentals fall.

Kinesisk akademia är toppstyrt och producerar alltid det som kommunistpartiet vill höra oavsett om det är sant eller inte.

Du har uppenbarligen inte bemödat dig med att läsa artikeln.
Nature ägs inte av kinesisk media. Slutsats du har inga belägg för det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Kinesisk media ljuger jätteofta om vetenskapliga upptäkter.
Kinesisk akademia är toppstyrt och producerar alltid det som kommunistpartiet vill höra oavsett om det är sant eller inte.

Det är så sant som det är sagt. Inga autokratier går att lita på. Detta är en av anledningarna till att väst drar sig ur från Kina då de i mångt och mycket motarbetar alla som inte stöder deras snedvridna världssyn och brist på rättigheter för människor och natur.

Visa signatur

Honk