Bil - Hjullager, byta båda sidor eller inte?

Permalänk
Medlem

Bil - Hjullager, byta båda sidor eller inte?

Tjena!

En bilfråga här då, har små-googlat lite men ville kika med er också.
Om ni får ett dålig hjullager på besiktning, byter ni båda sidor då?

Man frågar och folk säger ju olika. Man hör både att man behöver bara byta en för det
andra kan hålla flera tusen mil till. Men man hör också att båda ska bytas samtidigt
för det är bättre för bilen att få nytt på båda sidor och inte bara ena sidan pga ojämt slitage o sånt.
Beror det på vilket bilmärke? Eller om det är en gammal eller ny bil? Eller är det ena alternativet alltid bättre?

Om ni hade fått t ex att hjullager vänster fram är dåligt, byter ni bara vänster då,
eller både vänster och höger hjullager fram?

Permalänk
Medlem

Vad som är rätt eller fel vet jag inte, men hjullager brukar jag bara byta det som är trasigt. Bromsar, fjädrar och stötdämpare däremot byts alltid på bägge sidor samtidigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Det beror väl helt på? Byter man båda slipper man troligen just det problemet en längre tid framöver, men argument av typen att det skulle behöva vara jämnt köper jag inte i just det fallet. Utfallet blir också rätt olika beroende på hur mycket man kör. I vissa fall kan det gå flera år, medan det i andra fall kommer sluta med att det morrar väldigt snart efter att man har bytt det andra lagret.

Sedan finns det ju sådant man ska byta i par, typ bromsdelar. I andra fall finns det en poäng där konstruktionen leder till att man t ex åker på en hjulinställninging för varje åtgärd.

Permalänk
Medlem

Jag hade bytt båda eftersom båda sidor har väl samma slitage och körsträcka.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk

Finns ingen anledning att byta båda sidorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Jag hade bytt båda eftersom båda sidor har väl samma slitage och körsträcka.

Å andra sidan kan ett hjullager klara 50 000 mil utan problem så ta ni och byt ena sidan bara och oroa er för andra sidan när ni kommer till den bron.

Permalänk
Medlem

Jag bytte båda på min bil, då det bara skulle kosta 50% mer för att byta båda två. Men utan någon form av paketpris så skulle jag bara byta den trasiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Å andra sidan kan ett hjullager klara 50 000 mil utan problem så ta ni och byt ena sidan bara och oroa er för andra sidan när ni kommer till den bron.

Och en del håller inte ens 10k mil... Och gör det inte det på ena sidan är sannolikheten rätt låg att det andra på samma axel ska hålla 50k mil. Men i övrigt som jag skrev i det förra inlägget.

Permalänk
Medlem

Byter du själv?
Vad pratar vi om för bil och skick (för övrigt)?

Man kan ju paja ett hjullager genom att köra ner i ett hål/över en kant osv så det behöver inte vara regelrätt slitage så att säga.

Lagret i sig är inte speciellt dyrt men beroende på bil tar det ett tag att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Jag bytte båda på min bil, då det bara skulle kosta 50% mer för att byta båda två. Men utan någon form av paketpris så skulle jag bara byta den trasiga

Så resonerade jag med och bytte båda nyligen.
Merkostnaden var såpass liten att det andra hade fått hålla bra länge för att det inte skulle vara värt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Byta själv = byt båda oavsett.

Samtidigt bör du göra lite research om det är ett vanligt fel vid xxxxx antal mil, är det så byter du båda bara för att gardera.

Har bilen gått skitmycket/gammal som gatan, byt bara för att du håller på och blir oftast billigare att köra båda sidorna på en gång än att göra det igen om ett tag.

Verkstäder är världsmästare på att ta betalt, du betalar antagligen 30-60 minuter bara för att de ska ta in bilen och lyfta upp den för inspektion.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det beror helt på vad prisskillnaden blir på att byta ett jämfört med båda.

Permalänk
Medlem

Haha, åsikterna går isär här. Mina dito också, det beror väl på

Var det inte länge sedan sist man bytte lagret lär missljudet väl bero på att det kommit in vatten i det, att man bankade på fel ring när man drev på det, etc. Då kan det räcka med att byta det dåliga lagret.

Har det gått långt och det beror på normalt slitage är det läge att byta båda.

Passa även på att kolla bromsarna när du ändå är i farten. Har du tur behöver även det bytas, alltid äckligt att passa lager i gamla rostiga skivor. Till en del bilar finns det skivor med färdigikrympt lager att köpa, eliminerar det moment som eventuellt kan vara knepigt utan möjlighet att värma skivan ordentligt. Resten fixar man med sådant alla har i verktygslådan typ. Självklart byter du också belägg samtidigt. Är det aktuellt att greja med bromsarna måste du i princip ta båda sidorna på en gång för att inte riskera ojämn bromsverkan och få problem i besiktningen

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Bytte många hjullager när jag jobbade som bilmek, aldrig någonsin att vi bytte mer än det som blivit dåligt. Kan inte påminna mig en enda gång kunden kom tillbaka i närtid med att det motsatta lagret också gett upp.

Kan dock se hur mindre seriösa verkstäder säger båda måste bytas.

Ser ingen som helst anledning till att byta båda.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Beror på!
Skruvar man själv heller lämnar man i på märkesverkstad/ej märkesverkstad/heller en kunnig kompis?
Hur lång tid tar dom på sig att göra saker med din bil?
Märkesverkstad så får man ju oftas inget paket pris då man bara rör ett "hjul" per lager så finns ingen tidsvinst på att göra två vs ett lager.

Tar dom lång tid på sig att börja jobba på din bil så kan det ju kanske vara värt o byta båda på en gång.
Litar ni på verkstaden/kompisen?
Heller finns det risk att dom säger att dom bytt båda hjullager men bara bytt det som är slut?
Tyvärr väldigt vanligt då det andra hjullagret som sagts kan hålla länge!

Ett bra råd är att ALLTID be dom att INTE kasta det som byts ut utan lägga det i bilen, visserligen kan dom ju ta delar från andra bilar och säga att det var dina delar men en del av skojarna blir i alla fall mer ärliga om man ber dom om detta.

Gör du det själv så byter man ett lager för igen man har ej rört det andra hjulet så ingen tidsvinst alls förutom 30sek att plocka fram/lägga undan ett par verktyg.

Men gör man det själv så bör man ta sig en titt innan man ens börjar/handlar ett nytt lager på annat som bromsar/drivknutar/gummidamasker/stötdämpare/fjädrar/leder/och annat som blir lättare att komma åt när man skruvat bort allt för att byta ett hjullager.
Och en del saker bör man ju som redan sagts byta på båda sidor samtidigt som fjädrar/stötdämpare/bromsar, leder/osv är ungefär som hjullager är bara en sida slut så behöver man ej byta båda sidor.
Så man kan köpa allt som behövs INNAN man står utan ett hjul och behöver andra saker!
Samt om det behövs bytas nåt man bör byta på båda sidor så kan det vara värt att byta båda hjullager.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Om det varit mkt enhjulsburnande så har ju lagrena inte gått lika långt o hårt/varmt 😜

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Byt enbart ena sidan. visst har båda rullat samma sträcka men det ena kan ha åkt i potthål eller slitits på andra sätt som lett till skador. onödigt att byta hela delar.
Med det sagt finns det delar man bör byta på båda sidor samtidigt, hjullager är inte ett av dem.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Anser det inte är svart eller vitt, många aspekter att ta in.
Vad är det för bil, hur långt har den gått, hur ser ekonomin ut, hur länge ska du behålla den och hur jobbigt tycker du det är att lämna in den på verkstad mm.

Visa signatur

störst går först.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Beror på!
Skruvar man själv heller lämnar man i på märkesverkstad/ej märkesverkstad/heller en kunnig kompis?
Hur lång tid tar dom på sig att göra saker med din bil?
Märkesverkstad så får man ju oftas inget paket pris då man bara rör ett "hjul" per lager så finns ingen tidsvinst på att göra två vs ett lager.

Tar dom lång tid på sig att börja jobba på din bil så kan det ju kanske vara värt o byta båda på en gång.
Litar ni på verkstaden/kompisen?
Heller finns det risk att dom säger att dom bytt båda hjullager men bara bytt det som är slut?
Tyvärr väldigt vanligt då det andra hjullagret som sagts kan hålla länge!

Ett bra råd är att ALLTID be dom att INTE kasta det som byts ut utan lägga det i bilen, visserligen kan dom ju ta delar från andra bilar och säga att det var dina delar men en del av skojarna blir i alla fall mer ärliga om man ber dom om detta.

Gör du det själv så byter man ett lager för igen man har ej rört det andra hjulet så ingen tidsvinst alls förutom 30sek att plocka fram/lägga undan ett par verktyg.

Men gör man det själv så bör man ta sig en titt innan man ens börjar/handlar ett nytt lager på annat som bromsar/drivknutar/gummidamasker/stötdämpare/fjädrar/leder/och annat som blir lättare att komma åt när man skruvat bort allt för att byta ett hjullager.
Och en del saker bör man ju som redan sagts byta på båda sidor samtidigt som fjädrar/stötdämpare/bromsar, leder/osv är ungefär som hjullager är bara en sida slut så behöver man ej byta båda sidor.
Så man kan köpa allt som behövs INNAN man står utan ett hjul och behöver andra saker!
Samt om det behövs bytas nåt man bör byta på båda sidor så kan det vara värt att byta båda hjullager.

En märkesverkstad har fastpris på byte av hjullager.
Det har även verkstäder som Mekonomen.

Permalänk
Medlem

Om det är verkstad som gäller, och det inte är fördelaktigt att byta båda. Dvs att priset inte blir det dubbla.
Så byt bara ena. Men beror lite på bil och ålder också! Har den gått långt, och bilen har mycket värde kvar? Kan man anta att det andra kommer behövas bytas snart ändå, pga det är ett vanligt fel?

Blir priset rakt av dubbla på verkstad, så behöver man inte göra den här kalkyleringen egentligen, då skulle jag bytt ena bara rakt av.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Hjullager är som glödlampor eller hårddiskar - dvs. ur en stort antal så kan några gå tidigt, huvudelen går sönder inom tänkta användartiden och några som kan hålla mer än dubbelt längre.

Det betyder att ena hjullagret på ena sidan av bilen har ingen koppling till hur den andra hjullagret på andra sidan av bilen håller rent slitagemässigt. Därför byts en i tagen när de börja morra/bli varm under körning.

på Corollan klarade sig ena hjullagret ca 46000 mil - den andra har ännu inte visat tecken på slitagen ännu, har också bara bytt en styrled vid ungefär samma körsträcka.

Man kan fråga sig vad för konstruktionsfel som görs på bilar med hjullager och styrleder som tar slut på bara 10000 mil körsträcka??.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Hjullager är som glödlampor eller hårddiskar - dvs. ur en stort antal så kan några gå tidigt, huvudelen går sönder inom tänkta användartiden och några som kan hålla mer än dubbelt längre.

Det betyder att ena hjullagret på ena sidan av bilen har ingen koppling till hur den andra hjullagret på andra sidan av bilen håller rent slitagemässigt. Därför byts en i tagen när de börja morra/bli varm under körning.

på Corollan klarade sig ena hjullagret ca 46000 mil - den andra har ännu inte visat tecken på slitagen ännu, har också bara bytt en styrled vid ungefär samma körsträcka.

Man kan fråga sig vad för konstruktionsfel som görs på bilar med hjullager och styrleder som tar slut på bara 10000 mil körsträcka??.

Det har ju till viss del göra med hur framvagnen är konstruerad samt hjulinställningen. Vissa bilar måste ställas in med ganska hög toe out för att inte vara allt för instabila och sådant sliter mer på såväl lager som leder. En hög camber kan också bidra till större slitage. I andra fall är det helt enkelt bara sämre kvalité från början. Vissa bilar med mycket toe på bakaxeln har samma problem, lager som inte håller lika länge som på andra bilar.

Långt ifrån de enda förklaringarna så klart, det finns många faktorer, men de är bidragande.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det har ju till viss del göra med hur framvagnen är konstruerad samt hjulinställningen. Vissa bilar måste ställas in med ganska hög toe out för att inte vara allt för instabila och sådant sliter mer på såväl lager som leder. En hög camber kan också bidra till större slitage. I andra fall är det helt enkelt bara sämre kvalité från början. Vissa bilar med mycket toe på bakaxeln har samma problem, lager som inte håller lika länge som på andra bilar.

Långt ifrån de enda förklaringarna så klart, det finns många faktorer, men de är bidragande.

Corolla är väl inställd för att vara maximalt tråkig så att föraren försätts i dvala och inte gör något som kan orsaka slitage.

Permalänk
Medlem

Det beror på. Byter man själv eller lämnar man in den på verkstad? Hur mycket mer kostar det att byta båda? Om man gör det själv, hur mycket längre tid tar det att byta båda? Måste man göra en hjulinställning efteråt eller klarar man sig ändå?

Jag bytte båda på min bil då jag gjorde det själv och det kostade bara 500kr extra att ta andra sidan också. Det tog ju såklart en hel del extra tid men den tiden hade jag. Hade jag lämnat in den på verkstad för jobbet så hade jag bara bytt lagret som var dåligt. Man måste inte byta båda sidorna samtidigt.

Det jag alltid byter i par är bromsskivor, bromsbelägg, fjädrar, stötdämpare, bussningar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Det blir att bara byta ena sidan efter att ha kollat av med er och efter att ha rådgivit med en mekaniker jag är bekant med.

Ett hjullager är beställt och en verkstad ska få byta ut det inom närmaste veckorna.

Permalänk
Medlem

Om du har fyra fläktar i datorn, två i front, två i toppen.
Om en av fläktarna har skurit/börjar föra oväsen, byter du båda på samma plats?

Hjullager kan mycket väl vara en "slitagevara" och det är inte omöjligt att andra sidan kan sluta fungera med. MEN!
Mycket nyare hjullager är av väldigt tveksam kvalitet, framförallt billigare sådana, en högst personlig åsikt/upplevelse, men mycket nytt "billigt" kan snabbt bli dyrt.
Risken är absolut att du byter ena sidan, och det kan vara samma sida som dör igen före den andra, skräp vid montering, felaktigt moment vid åtdragning eller taskig kvalitet.

bromsar/fjädrar/dämpare märks av, och beteer sig olika = byt i par.
Hjullager har ingen direkt länk till varandra alls. liknelsen med fläktar i ett datorchassi är enligt mig inte helt orimligt.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Ja med tanke på hur drygt det brukar vara att byta lager så är det sällan värt att köpa ett budgetlager. Köp ett SKF lager direkt, även om det kostar lite mer. Då vet man att man får kvalitetsgrejer. Är SKF slut i lager så duger FAG också.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Ja med tanke på hur drygt det brukar vara att byta lager så är det sällan värt att köpa ett budgetlager. Köp ett SKF lager direkt, även om det kostar lite mer. Då vet man att man får kvalitetsgrejer. Är SKF slut i lager så duger FAG också.

Yes, SKF blev första handsvalet om det fanns i lager.
Annars fanns ett annat märke som skulle vara bra, minns ej namnet.