Helgsnack: Hur viktigt är integritet på nätet för dig?

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte alls ärligt talat. Bryr mig inte om annonser är "riktade" till mig det minsta.
Så länge det inte påverkar mig i verkliga livet så spelar det absolut noll roll, och det har de inte gjort på något sätt eller vis.

Permalänk

Jag tackar alltid aktivt nej till spårning, och jag kör alltid annonsblockerare, för att malvertising är ett faktiskt problem. Med det sagt använder jag ofta mitt verkliga namn på olika webbsidor och är inte särskilt upptagen av att hålla mig anonym på nätet.

Permalänk

Integritet på nätet är bara fånigt, vi skulle alla få det bättre om inte EU reglerade en massa fåniga saker som inte spelar någon som helst roll.

Egentligen tycker jag att GDPR skulle vara en betaltjänst så att alla som vill ha skräpet får betala vad det kostar.

Permalänk
Medlem

Jag använder Metas, Alphabets och andras tjänster friskt så inte att jag lever i skymundan men jag tycker det är viktigt att dessa tjänster isoleras/sandboxas från varandra och inte kan dela information om mig sinsemellan. Där kommer firefox containers in, har en container för varje plattform t ex en för facebook, en för google osv.
NoScript, cookie auto delete och ublock är givna extensions (vitlistat SC såklart). Vet inte riktigt hur jag ska hantera youtubedilemmat just nu, har för tillfället inaktiverat ublock för youtube.
Tycker det är konstigt att vissa här föredrar riktad reklam, vill man inte minimera risken att bli influerad till onödig konsumption? Ser hellre reklam för nåt totalt irrelevant som jag aldrig skulle köpa.
På mobilen (iphone) är det permanent "private browsing" i safari.
För vissa aktiviteter är VPN givet.

Permalänk
Medlem

Har man rent mjöl i påsen så har man inget att oroa sig för

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Skrivet av mrbrix:

Har man rent mjöl i påsen så har man inget att oroa sig för

Tack och lov att människor inte tänker som du, för då hade vi varit körda för länge sen!

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem

Ser hellre reklam som jag inte ens kan använda, t.ex. nytt elavtal i England.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Det är ju redan kört. Jag brukade tänka att det betydde nåt att värna sin integritet på nätet men, det är väl först om vi har en polisstat och nya brottsrubriceringar som idag ses som lagliga, då skulle jag förmodligen skaffa VPN och bete mig som om jag bodde i Kina.

Jag känner personer som använder Incognito Mode hela tiden, men vad jag vet använder de inga addons eller nåt som gör någon faktisk begränsning av vad som skickas utan litar blint på Google® Chrome™ Incognito Mode.

Incognito mode är ju helt värdelöst. Det enda det gör är att det inte sparas någon historik lokalt, ISP alternativt arbetsgivare kan se allt ändå. Det är väl bra om man vill dölja vad man gör för familjen men i övrigt skyddar det ingenting alls.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag använder mycket få tjänster från de större bolagen och driver de flesta tjänster jag behöver själv under min egen domän och egna servrar som inte visar upp sina egna ip'n utåt.
Siter som börjar bete sig illa slutar jag använda. X tex slutade jag använda helt när det inte gick att läsa utloggat.

Alla siter som använder olika typer av gemensamma inloggningar från något stort bolag (google/meta/schibstedt/osv) går helt bort. Google har inget att göra med vad jag gör på andra siter.

Om jag måste använda en tjänst som tex youtube så får den ett helt eget konto och den webbläsaren får ligga i ett alldeles eget jail med i princip allt blockerat.

För mig handlar det inte bara om integritet utan också att jag inte är en produkt som någon annan skall göra pengar på. I min drömvärld så skulle reklam vara totalförbjudet. Utan reklam så skulle de inte ha någon anledning att spåra en.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig om det. Jag vet nu att helt anonym är omöjligt för mig med det jag kör med: VPN, aldrig lämnat ut mitt riktiga namn (typ sociala medier) använder olika skräpmail (typ google och hotmail) där mail måste anges, reklam- och fingerprintblockare där det går. Inga bilder på mig uppladdade (ser ingen poäng med det). Kör med Firefox containers, både multi-account och tab containers (senare som öppnar länkarna i engångscontainers) cookie autodelete. Gör säkert ingen större nytta för den som har stora resurser och riktar in sig just på mig som person, men är inte som en helt öppen bok åtminstone.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Har man rent mjöl i påsen så har man inget att oroa sig för

Då kanske kan du ge mig inloggningsuppgifter till din mail? Jag vill se om du menar vad du säger.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Skrivet av Luminous:

Det är ju redan kört. Jag brukade tänka att det betydde nåt att värna sin integritet på nätet men, det är väl först om vi har en polisstat och nya brottsrubriceringar som idag ses som lagliga, då skulle jag förmodligen skaffa VPN och bete mig som om jag bodde i Kina.

Du förstår att när de där lagarna du är rädd för väl kommer på plats är det lite sent att ändra ditt beteende eftersom du redan låtit allt loggas? Det är dessutom olagligt att använda VPN i Kina, go figure.

Skrivet av mrbrix:

Har man rent mjöl i påsen så har man inget att oroa sig för

Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say. -Edward Snowden

Permalänk
Medlem

Har väl inga direkta hemligheter så, men är inte heller typen som sitter och skiter med öppen dörr på offentliga toaletter bara för att det är lagligt att skita. Omvärlden har helt enkelt inte med mitt privatliv att göra i större usträckning än jag frivilligt delar med mig av det, och däri ingår vad jag köper och inte, vilka sajter jag besöker, mitt medicinska tillstånd, osv, osv.

Så nej, är kort och gott ingen vän av tracking, helt oavsett att det kanske skulle spara mig en och annan irrelevant annons.

Något jag riktigt avskyr i sammanhanget är att en överväldigande majoritet av aktörerna på ett medvetet och synnerligen cyniskt vis designar cookiepopups för att det ska krävas fler klick och vara bökigare att avböja än att acceptera. Man gömmer avböj-knappen i undermenyer, gör knapparna olika synliga, delar upp avböjandet i tusen olika underkategorier, osv, osv. Hej Sweclockers förresten.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Integritet är viktigt, punkt. Spelar ingen roll om det är på nätet eller i livet i allmänhet. Jag går inte runt med en informationsskylt på stan med namn, adress och personnummer, så varför skulle jag göra det på nätet?

Jag kör Linux sedan några år tillbaka, både på alla mina datorer och servrar. Jag använder nästan uteslutande FOSS-applikationer, även på min degooglade Androidlur. Kör PiHole som DNS för alla enheter.

Så långt det går försöker jag drifta mina tjänster själv på servern. Jag försöker dessutom att regga så få konton som möjligt online för att hålla datainsamlingen så minimal som möjligt. Inte haft ett konto på mainstream sociala medier på 5+år.

Jag läser majoriteten av mina nyheter och blogginlägg via RSS, synkar kontakter, bilder och kalender via min egna Nextcloudinstans.

Även om man helt och hållet skiter i sin egna integritet så går det starkt emot mina principer att stora företag ska tjäna massa pengar på min personliga information.

Sen har jag en fråga till alla som säger att de inte bryr sig eller "inte har något att dölja" och synkar bilder och kontakter med t.ex. Google eller Apple, bryr ni er inte heller om andras personliga information som _NI_ delar utan de personernas godkännande?

Det viktigaste för mig är att jag ska få välja vad jag vill dela, till vem jag vill dela det och när jag vill dela det.

Permalänk

Tyvärr är det väldigt få människor som bryr sig om integritet. Jag tror många inte bryr sig eftersom det är svårt att se vad effekterna blir i verkligheten.
Till exempel mina föräldrar hade aldrig orkat bry sig om att byta bort från Google som sökmotor och dom hade inte ens kunnat lista ut hur man gör det om dom försökte.

Permalänk
Medlem

Det är viktigt såklart...samtidigt så är det oerhört störande att behöva klicka in GDPR-inställningen för varenda ny hemsida och för varje ny enhet/webbläsare....

Lagstiftningen känns inte helt klockrent, det have varit bättre om internetsidor hade tvingats följa exakt samma standard gällande cookies. Så att man slipper att manuellt klicka i det varenda gång.

Personligen använder jag också en betalt DNS-leverantör (NextDNS) som ger mig ett extra steg av integritet. Kan varmt rekommendera just den tjänsten!

Men för mig framförallt så tycker jag att alla trackers/pop-ups etc är mycket mer störande ur ett prestandaperspektiv än ur ett integritetsperspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Dem hade ju åtminstone behövt spara information om huruvida du vill spåras eller inte, annars blir man ju tvungen att svara på samma frågor varje gång. Detta skulle ju dock kunna sparas lokalt, och inte hos motsvarande sida.

Bäst vore om det var opt-in, kan förstå kakor för t.ex ställen med login och webbutiker. Så login och sånt kan sparas, rätt drygt att logga in varje gång man går in på SweC. Men att behöva ha en kaka som säger: "spåra inte mig för reklam" är bull... Istället för att tacka nej till sådana kakor borde den automatiskt ta för givet att inget spåras och man med t.ex en liten länk längst ner på sidan har möjligheten att välja att man vill ha en kaka så man kan bli spårad.

Men i dagsläget så är det nog mindre pengar i ett sådant system och därför finns nog inget större intresse för det.

Permalänk
Medlem

För mig är integriteten jätte-viktig. Fast jag tror den är viktig för olika personer på olika sätt.
Mitt internet-liv levs i väldigt stark skym-undan med. Är extremt noga med att inte mitt namn och nät-aktiviteter ska kunna kopplas ihop.
Därför man använder alla blockerare i webbläsaren med. Söker man på mig på nätet finns det noll träffar, förutom offentliga hemadress osv. Säger även till andra att aldrig nämna mig online när dom skriver eller publicerar.

Det jag är oroad över, är inte nåt olagligt eller andra typ "Dumheter" man försöker dölja. Lever ett väldigt mellan-mjölk-svensson liv.
Det jag är oroad över, är att någon/några fuckar upp möjligheten till den tillvaron för mig. Jag är rädd för "Mobben" helt enkelt, dvs människor med för mycket fritid och energi och bristande omdöme.
Det är bara titta på SVT-dokumentären om Instagramupploppen i Göteborg 2012 t.ex. eller SVT-serien "Stalker", så fattar man direkt.
Staten, polisen, eller utländska statliga aktörer är jag inte oroad för. Inga Edward Snowden proportioner här liksom.

Internet är troligast världens största register, som kan genomsökas retroaktivt bakåt i tid. Att bli uthängd på nätet, eller kartlagd genom info som jag själv lagt ut om mig, spår som sen kan användas för att manipuleras och vända en halv nation emot en, inklusive myndigheter och medier, det är jag rädd för. Kan hänga ut en som endera homofil, nazist, peddo, har knarkproblem, har kontroversiella politiska sympatier som 'inte är okej' osv osv. Med AI tar det bara 2-3 minuter att fixa en ’deep fake’ bild eller filmklipp på en själv som kan användas för att starta ett drev mot vilken privatperson som helst.
Steget ifrån det, till att folk börjar höra om det på nätet och sen börjar typ kasta in en rök-granat genom rutan här hemma, klipper av bromsledningarna på bilen, eller sprider rykten till arbetsgivare, lämnar in falska förmyndar-intyg till myndigheter osv, är inte långt. Det är svårt och tar lång tid att bygga upp ett bra liv och en balanserad tillvaro. Det tar bara dagar att förstöra det för decennier framöver. Även phising och andra begrägeri-upplägg kan orsaka samma sak.

Så ju mindre synlig man är i det offentliga och på nätet, desto bättre - som jag ser det. Har en stor mängd säkerhetsrutiner som jag följer slaviskt både gällande nätet och till vardags, men utan att ständigt gå omkring och känna mig paranoid för det. Det är bara en del av vardagen, som att låsa dörren till bostad, bil m.m. Man gör det utan att tänka numera.

Annonsering är jag inte rädd för, bara störd av i allmänhet så den blockar jag ut så gott jag kan. Tillägg i webbläsaren som raderar alla cookies tillhörande viss domän, 5 sek efter man inte längre har den domänen/elementet öppet i webbläsaren längre, problem solved med reklamen liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mjoaukatt:

Du förstår att när de där lagarna du är rädd för väl kommer på plats är det lite sent att ändra ditt beteende eftersom du redan låtit allt loggas? Det är dessutom olagligt att använda VPN i Kina, go figure.

Precis, jag har ju gett upp, du märker det eller hur? Kan ju bero på att friheten i världen minskar, vilket jag tycker är ett bättre mått än att "demokratin" minskar.
Det händer ju hela tiden att man gör en miss, klickar på nån länk men den öppnas i fel webbläsare och så är den spårad osv.
Det är ju det att så många inte bryr sig om de här sakerna.
Än så länge är det inget man verkar drabbas av och då känner man sig som en foliehatt för att man använder privacy possum.

Jag har varit i Beijing, jag känner inte för att åka dit igen.
Även om jag var turist och jag kände mig separerad från samhället som icke-medborgare så kände man att det var nåt fel så fort man ville använda internet.
Ingen google, facebook, twitter, jag tror inte youtube funkade alls, förmodligen inte.
Vissa tjänster, vimeo tror jag kanske funkade. Bing fanns väl tror jag, men var ju inte samma sak.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Inte ett smack. Accepterar alla kakor från bra sidor, har riktigt namn på både Facebook, Instagram Twitter

Kan tänka mig att göra sociala medier privat så inte vem som helst kan hitta mig. Har dock ett unikt efternamn så....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]