Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Man får inget extra med eq

Nehe, vad får man med en EQ då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Nehe, vad får man med en EQ då?

Möjlighet att dra ner på det man inte gillar?

Antar Öqvist menar nått i stil med att EQ gör inte en Passat till en Bentley.
Du kan inte göra vilken lur som helst till ett basmonster tex. Kommer bara dista när volymen går upp.
Och EQ är väl inte perfekt - orsakar väl fasskiftningar?

Meeeeen vi har väl haft nån variant av den här diskussionen typ 10 gånger eller mer nu i den här och högtalartråden mm.
Ska vi låta den döda hästen vila en stund eller är vi på humör o spöa den ännu mer?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Möjlighet att dra ner på det man inte gillar?

Antar Öqvist menar nått i stil med att EQ gör inte en Passat till en Bentley.
Du kan inte göra vilken lur som helst till ett basmonster tex. Kommer bara dista när volymen går upp.
Och EQ är väl inte perfekt - orsakar väl fasskiftningar?

Meeeeen vi har väl haft nån variant av den här diskussionen typ 10 gånger eller mer nu i den här och högtalartråden mm.
Ska vi låta den döda hästen vila en stund eller är vi på humör o spöa den ännu mer?

Dra ner på det man inte gillar så man får extra av det andra ja.
Fast man kan EQa en Passat så det är så gott som en Bently sålänge man har någorlunda lurar o amp med headroom för det, vilket jag antar dom flesta i den här tråden har flertal av, så nej det kommer inte "bara dista". EQ ger fasskiftningar ja men dom hör du inte.
O ja den här diskussionen dyker upp lite då o då eftersom frekvensgången ändå är så pass viktigt för hur vi upplever ljudet, så en död häst är det verkligen inte

Här kan du höra lite exempel på vad en EQ kan göra med ditt ljud:

O här förklarar Crinacle ämnet bra i lite olika nivåer.

Permalänk
Medlem

Någon som kan länka en vettig USB-A till USB-C kabel för hörlurar? Något som inte är så styvt och som är flätad, eller iaf inte plast/gummi då katten tuggar på dem.. Helst under 1000 kr för 2.5-3 meter. Alternativt en USB-C till USB-C.

Razer möss har ju en USB-C kabel som är hur mjuk och tunn som helst men den är lite för kort för mig.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Hur brukar det se ut på Black Friday med hifi-lurar? Kan man göra ordentliga klipp eller är det bara smårabatter?
Man kan iof kika på prisjakts historik men inte bestämt vilka lurar så tänkte att nån kanske har koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Hur brukar det se ut på Black Friday med hifi-lurar? Kan man göra ordentliga klipp eller är det bara smårabatter?

Fjolårsmodeller brukar reas ut, köpte ett par bose se till sonens julklapp för 1.990kr på black week förra året vilket var en tusenlapp lägre än de varit tillgängliga för innan.

Jag skulle gissa att dessa kan komma att reas för att tömma lagren:
Airpods Pro Gen2 med Lightning (med USB-C kom i september)
Bose SE/45 (Ultra släptes nyss)
Sennheiser Momentum 3 (4 kom i somras)
Sony XM4 (5 kom i somras)

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Hur brukar det se ut på Black Friday med hifi-lurar? Kan man göra ordentliga klipp eller är det bara smårabatter?
Man kan iof kika på prisjakts historik men inte bestämt vilka lurar så tänkte att nån kanske har koll.

Du kan i princip aldrig hitta "klipp" på dyrare hörlurar. Undantaget är när Focal reas ut i franska butiker och Hifimans B-stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Fjolårsmodeller brukar reas ut, köpte ett par bose se till sonens julklapp för 1.990kr på black week förra året vilket var en tusenlapp lägre än de varit tillgängliga för innan.

Jag skulle gissa att dessa kan komma att reas för att tömma lagren:
Airpods Pro Gen2 med Lightning (med USB-C kom i september)
Bose SE/45 (Ultra släptes nyss)
Sennheiser Momentum 3 (4 kom i somras)
Sony XM4 (5 kom i somras)

Skrivet av oatp1b1:

Du kan i princip aldrig hitta "klipp" på dyrare hörlurar. Undantaget är när Focal reas ut i franska butiker och Hifimans B-stock.

Okej tack, jag misstänkte att så var fallet med att dyrare lurar.

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Okej tack, jag misstänkte att så var fallet med att dyrare lurar.

Dyra lurar går sällan ner på BF. Bättre gå i butiken nu och hittar du en sjyst försäljare så får alltid lov att pruta ner varan. De vet att du vill ha varan efter test och de vill alltid sälja ut varorna.
BF är bara BS på hög nivå. Du blir ofta mer lurad just då.
Jag köpte momentum 4 för lite över 2900kr det tyckte jag var ok pris när ordinarie ligger på 3300kr

Permalänk
Medlem

Sennheisers dyrare brukar gå ned. Vet inte om det är garagefirmor som inte går ned?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Gamla mobilen tackade för sig så beställde en Sony Xperia 5V, både för att den verkar passa mitt behov plus att man får med ett par av Sonys trådlösa 1000xm5.

Hade vart kul att höra om någon här har några tankar om dom, vad gör de bra/mindre bra?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Någon som beställt direkt ifrån fiio.eu och i sådana fall vilket fraktbolag kom den med?
Betydligt bättre pris än Svenska butiker iaf.
Fiio K7 är en tusing billigare. 2400Kr ifrån Fiio(EU) jämfört med 3400Kr i Sverige.

*Audiophonics verkar också ha den till nästan samma pris. Dom har jag handlat av innan. Kanske värt
den lite dyrare frakten. https://www.audiophonics.fr/en/dac-with-volume/fiio-k7-dac-he...

Kommer dock vänta och se om den går ner i pris på Black Week.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Någon som beställt direkt ifrån fiio.eu och i sådana fall vilket fraktbolag kom den med?
Betydligt bättre pris än Svenska butiker iaf.
Fiio K7 är en tusing billigare. 2400Kr ifrån Fiio(EU) jämfört med 3400Kr i Sverige.

*Audiophonics verkar också ha den till nästan samma pris. Dom har jag handlat av innan. Kanske värt
den lite dyrare frakten. https://www.audiophonics.fr/en/dac-with-volume/fiio-k7-dac-he...

Kommer dock vänta och se om den går ner i pris på Black Week.

Jag har beställt från dem. Inga konstigheter alls. Snabb frakt också om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Vad finns det för bra lösningar till telefoner utan 3.5mm?
Har någon usb konverterare för 90 spänn men ljudet är ju under normal volym när det i telefonen är maxat?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Jag har beställt från dem. Inga konstigheter alls. Snabb frakt också om jag minns rätt.

Fint tack. Väntar bara på BW så får jag se var det blir billigast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Vad finns det för bra lösningar till telefoner utan 3.5mm?
Har någon usb konverterare för 90 spänn men ljudet är ju under normal volym när det i telefonen är maxat?

Se på nån mobil dac -finns allt från billigt till crap your pants dyrt.

Själv blir det nog snart ett köp av fiio btr5 eller 7.

Alternativt går jag tillbaka till den prisvärda favoriten hip dac

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Någon som kör med Audio-Technica M50x och är nöjd eller missnöjd? Tänkte införskaffa den trådlösa varianten - BT2 eller vad de kallar den - för att ha till spel och film, men de verkar dels lite småknepiga att få tag på och ännu svårare att åka iväg och lyssna på.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Någon som kör med Audio-Technica M50x och är nöjd eller missnöjd? Tänkte införskaffa den trådlösa varianten - BT2 eller vad de kallar den - för att ha till spel och film, men de verkar dels lite småknepiga att få tag på och ännu svårare att åka iväg och lyssna på.

Vore bra och lyssna. Hade original M50 aldrig någonsin lyssnat på tråkigare lurar. Jag har lyssnat på sämre men inte tråkigare jag blev smått deprimerad. Nu minns jag inte när de lanserades de har kanske helt ny stil numer

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Vore bra och lyssna. Hade original M50 aldrig någonsin lyssnat på tråkigare lurar. Jag har lyssnat på sämre men inte tråkigare jag blev smått deprimerad. Nu minns jag inte när de lanserades de har kanske helt ny stil numer

Hm, okej. Jag börjar tro att jag kanske ska leta efter lurar som inte i första hand är sprungna ur studiomiljö, snarare någonting som är riktat mot spel, typ Audeze Maxwell. Min ryggmärgsreflex är alltid att undvika det mesta som marknadsförs som "gaming", men kanske läge att tänka om där.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Vad finns det för bra lösningar till telefoner utan 3.5mm?
Har någon usb konverterare för 90 spänn men ljudet är ju under normal volym när det i telefonen är maxat?

https://www.webhallen.com/se/product/293162-Apple-USB-C-till-...

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/re...

Permalänk
Medlem

Vill tillägga:

Även om - iaf när det kommer till adaptrar - det här är en bra lösning som jag också hade rekommenderat, är det inte samma produkt som du länkar i recensionen.

EU-versionen är mer begränsad i spänning, vilket i kombination med utmatningsbegränsningar i Android gör det till en sämre produkt och sämre upplevelse. Det senare går att åtgärda med en app, men det framgår inte i recensionen (tror jag, jag kan ha fel. Kommer dubbelkolla efter min företagspresentation).

Med allt detta sagt, en fullt duglig lösning för de flesta.

I mitt fall mådde min Usb-c-kontakt inget bra redan ur kartong och behåller inte kablar (men jag har 3.5mm-uttag)

Dold text
Permalänk

Är det bättre att skriva här, eller göra en separat tråd?

Iaf, jag är ute efter ett par bra bluetooth-lurar som funkar bra med PC. Det mesta nuförtiden är ju optimerat för mobil, och PC är en axelryckning. För mig måste dom funka bra med Microsoft Teams, vilket jag har läst "glöm det" om många lurar i användarrecensioner.

Jag föredrar over-ear. Helst ska dom ha ANC. Både bra ljud och bra mikrofon, framför allt med PC, men helst funka bra med mobilen också.

Budget c:a 3000, men något dyrare lurar kan man ju ha span på på BF.

Har någon tips på vad som skulle kunna passa mig?

Permalänk
Skrivet av KalleKlockare:

Är det bättre att skriva här, eller göra en separat tråd?

Iaf, jag är ute efter ett par bra bluetooth-lurar som funkar bra med PC. Det mesta nuförtiden är ju optimerat för mobil, och PC är en axelryckning. För mig måste dom funka bra med Microsoft Teams, vilket jag har läst "glöm det" om många lurar i användarrecensioner.

Jag föredrar over-ear. Helst ska dom ha ANC. Både bra ljud och bra mikrofon, framför allt med PC, men helst funka bra med mobilen också.

Budget c:a 3000, men något dyrare lurar kan man ju ha span på på BF.

Har någon tips på vad som skulle kunna passa mig?

Hoppas länken funkar med ifyllda filter på sidan https://www.dustin.se/group/hardvara/datorutrustning-tillbeho...

här är en uppsjö trådlösa headset med Teams certifiering och brusredusering. Tror epos lurarna är sennheiser på något vänster men vågar inte svära på det.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Glöm bara inte att denna inte funkar i Samsung för att Samsung inte ville att den skulle göra det.
Finns bra USB donglar från ifi and Fiio annars som är grymt bra och små. Ger bra med fart till lite större lurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Glöm bara inte att denna inte funkar i Samsung för att Samsung inte ville att den skulle göra det.
Finns bra USB donglar från ifi and Fiio annars som är grymt bra och små. Ger bra med fart till lite större lurar.

Ok, hade ingen aning om det med Samsung men det är ju bra att veta om man funderar på att skaffa en sådan dongel till en Samsung lur.

Såg detta på reddit,

" There are two issues:

(1) the hardware volume on the dongle is set to half by default connecting to an Android phone. This can be fixed by using Universal Audio Player Pro which can adjust the hardware volume on the dongle. This adjusts it in the dongle for anything else on the phone also.

(2) the EU version of the dongle has half the voltage (0.5V) compared with the US version (1V). Half the voltage means only 1/4 of the power. This is due to EU regulations around protecting people's hearing.

If you get the US version, and do the volume fix with UAPP, it has quite a bit of power, particularly into low impedances, Amir measured it at 31mW @33Ω. It has much less power into higher impedances.

It's possible you wouldn't need to the volume fix if you only use it with IEMs, it might be more than loud already, and it having a quieter max might give you more sensitive adjustment with the volume control. "

Men det blir ju lite extra steg som gör att det kanske inte är värt besväret.

Permalänk
Skrivet av funky_monkey:

Hoppas länken funkar med ifyllda filter på sidan https://www.dustin.se/group/hardvara/datorutrustning-tillbeho...

här är en uppsjö trådlösa headset med Teams certifiering och brusredusering. Tror epos lurarna är sennheiser på något vänster men vågar inte svära på det.

Epos 660 såg ju lite lovande ut. Det som talar emot är att jag ser att två personer har skrivit på prisjakt att dongeln är kass.

Någon här som har en sådan och kan dela med sig av lite erfarenheter? Är den bra eller anus?

Permalänk
Skrivet av KalleKlockare:

Epos 660 såg ju lite lovande ut. Det som talar emot är att jag ser att två personer har skrivit på prisjakt att dongeln är kass.

Någon här som har en sådan och kan dela med sig av lite erfarenheter? Är den bra eller anus?

Om jag förstår det rätt så handlar det om en USB dongel som man kopplar in i datorn. men om datorn har blåtand så behöver du inte använda dongel det går att para till datorn med det inbyggda BT chippet om din dator har en sådan. såg att dom har APTx om du har stöd för det på mobilen så är det smutt.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Skrivet av funky_monkey:

Om jag förstår det rätt så handlar det om en USB dongel som man kopplar in i datorn. men om datorn har blåtand så behöver du inte använda dongel det går att para till datorn med det inbyggda BT chippet om din dator har en sådan. såg att dom har APTx om du har stöd för det på mobilen så är det smutt.

Jag tolkade det som att det var en specialdongel och att man måste använda den för att det ska funka bra mot en PC, men jag minns inte var jag läste det som fick mig att tro det.

Permalänk

https://www.reddit.com/r/sennheiser/comments/102lh1m/epos_ada...

Verkar som att det funkar utan dongeln, men att man då får en codec downgrade när man kör med mikrofon. Det här är en av sakerna jag vill undvika.

Permalänk

det kan finnas en lösning om du har ett nyare intel nätverkskort https://www.reddit.com/r/intel/comments/s1z38a/intel_aptx_cod...

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"