Barnläkarföreningen: Så lite skärmtid ska små barn ha

Permalänk
Melding Plague

Barnläkarföreningen: Så lite skärmtid ska små barn ha

Noll timmar om dagen och undantag enbart för korta samtal med mor- och farföräldrar är rätt mängd skärmtid för barn under två år, enligt nya rekommendationer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant, men kommer ju inte som en chock att barn (och människor över lag för den delen) kan påverkas negativt av för mycket skärmtid. Undra hur många föräldrar som faktiskt kommer ta till sig av dessa rekommendationer. Jag gissar på en försvinnande minoritet.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Det vore nog bra även för barn 2-65 år att minska skärmtiden en hel del.
Går knappt en dag utan att man ser en mobiltelefonzombie, vissa har t.o.m bil.
Och ändå bor jag i glesbygd, åker man till stan så kryllar det av sådana zombier, dom är ju helt borta, totalt hypnotiserade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Intressant, men kommer ju inte som en chock att barn (och människor över lag för den delen) kan påverkas negativt av för mycket skärmtid. Undra hur många föräldrar som faktiskt kommer ta till sig av dessa rekommendationer. Jag gissar på en försvinnande minoritet.

Det blir väl snarare ändringar för förskola/skolor som har skärm som läromedel

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det blir väl snarare ändringar för förskola/skolor som har skärm som läromedel

Vi ska knappast skylla på skolorna. De må ha digitala hjälpmedel, men kan knappast jämföras med alla de timmar som unga (och gamla) sitter framför skärmar på sin lediga tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Det vore nog bra även för barn 2-65 år att minska skärmtiden en hel del.
Går knappt en dag utan att man ser en mobiltelefonzombie, vissa har t.o.m bil.
Och ändå bor jag i glesbygd, åker man till stan så kryllar det av sådana zombier, dom är ju helt borta, totalt hypnotiserade.

Japp, och på alla konserter numera står folk och glor in i sina mobiler istället för att uppleva liveframträdandet som man betalat dyra pengar för. Man kan ju inte vara utan sin telefon för ens två timmar.

Edit: Ny bild för att alla ska bli nöjda.

Gamla bilden här som förövrigt var vald bild av Los Angeles Times som belyser detta ämne.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Snart inför de väl mobilfria zoner, likt dubbdäck.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Det vore nog bra även för barn 2-65 år att minska skärmtiden en hel del.
Går knappt en dag utan att man ser en mobiltelefonzombie, vissa har t.o.m bil.
Och ändå bor jag i glesbygd, åker man till stan så kryllar det av sådana zombier, dom är ju helt borta, totalt hypnotiserade.

Nightwish singel och musikvideo som de släppte för några år sedan känns ju mer aktuellt nu än någonsin.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Japp, och på alla konserter numera står folk och glor in i sina mobiler istället för att uppleva liveframträdandet som man betalat dyra pengar för. Man kan ju inte vara utan sin telefon för ens två timmar.

https://ca-times.brightspotcdn.com/dims4/default/dd77f6f/2147483647/strip/true/crop/3000x1997+0+0/resize/1200x799!/quality/75/?url=https%3A%2F%2Fcalifornia-times-brightspot.s3.amazonaws.com%2F83%2F39%2F993dc8cc4f85a898b034c7ee1c15%2Fla-ca-cell-phones-concert-0035.JPG

Och så väljer du en bild där folk har telefonen för sin lampas skull i en lugn låt. Istället för tändare som vi använde förr.

(Fast i sak håller jag med dig!)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Japp, och på alla konserter numera står folk och glor in i sina mobiler istället för att uppleva liveframträdandet som man betalat dyra pengar för. Man kan ju inte vara utan sin telefon för ens två timmar.

https://ca-times.brightspotcdn.com/dims4/default/dd77f6f/2147483647/strip/true/crop/3000x1997+0+0/resize/1200x799!/quality/75/?url=https%3A%2F%2Fcalifornia-times-brightspot.s3.amazonaws.com%2F83%2F39%2F993dc8cc4f85a898b034c7ee1c15%2Fla-ca-cell-phones-concert-0035.JPG

Den där bilden känns ju inte så representativ eftersom folk håller upp mobilen och lyser med lampan (och eventuellt filmar), lite svårt att kolla på mobilen då. Nu har jag inte varit på någon sådan concert, men hade man inte typ ljus i liknande situationer förut? Då är ju en mobil bra mycket mer brandsäkert, om ingen kör med Samsung Note 7.

Visst kan man dra alla över en kam och säga att håller man i en mobil är man korkad. Men man kan ju även spela in, fokusera på showen och sedan ha fina minnen, låta tekniken förstärka det hela.

Permalänk
Medlem

Shit, när vi var små så hatade vi att föräldrarna klagade på att vi satt vid datorn... "Dina ögon blir fyrkantiga!"
Och kolla nu, dom flesta av oss delar exakt samma åsikt som vi hatade back then xD

Permalänk

Som småbarnsfarsa till en 4årig grabb och en 4månaders dotter så vet jag mycket väl att exponering av både ljuset men framförallt 99% av all dynga som presenteras i syfta att vara barnrepresentativt, men seriöst! Jag vet inte hur många gånger jag hör folk snacka en massa och tycka och tänka men sen rätt som de är så är dom i fällan ändå.
Skärmtid sker på gott och ont. Folk som inte har barn ska nog tagga ner ett steg för att de är så enkelt och man borde hit och dit. Jag de är mycket man borde här i världen.
Men är de bra? Naturligtvis inte. Min sambo var till punkt och pricka i början men sen sket hon fullständigt i de. Då kan man förstås börja fundera vad de bero på. Så ja, de blir väl kanske 10h i veckan hugget som stucket med mobiltittande inkl. för grabben.

Är 37 nu och har väl haft skärmtid sen 5-6års ålder.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Shit, när vi var små så hatade vi att föräldrarna klagade på att vi satt vid datorn... "Dina ögon blir fyrkantiga!"
Och kolla nu, dom flesta av oss delar exakt samma åsikt som vi hatade back then xD

Måste dock tillägga att det känns som att den tidiga datortiden, där allt var nytt, var nog bland den mest givande tiden att lära sig och sitta vid datorer.

När jag var liten (född 1993) så spenderade jag 80% av min tid på forum, diskuterade datorer, byggde datorer, lärde mig kod osv.

Sen resterande tid så spelade man, men även där tyckte jag att det var fokus på mer komplexa saker än hur användandet ser ut idag där man sitter och bara scrollar innehåll.

Många yngre på jobbet vet knappt hur en dator fungerar, och kommer från en generation som endast växt upp med mobiltelefoner.

Det är läskigt att se unga vara lika osäkra på datorer som generationen som är 55+.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mono:

Japp, och på alla konserter numera står folk och glor in i sina mobiler istället för att uppleva liveframträdandet som man betalat dyra pengar för. Man kan ju inte vara utan sin telefon för ens två timmar.

https://ca-times.brightspotcdn.com/dims4/default/dd77f6f/2147483647/strip/true/crop/3000x1997+0+0/resize/1200x799!/quality/75/?url=https%3A%2F%2Fcalifornia-times-brightspot.s3.amazonaws.com%2F83%2F39%2F993dc8cc4f85a898b034c7ee1c15%2Fla-ca-cell-phones-concert-0035.JPG

Mest missvisande valet av bild någonsin för att sälja in en rimlig poäng?

Jag håller egentligen med dig i stor utsträckning: många fokuserar i min mening onödigt mycket på att filma, chatta och annat, och jag trillar själv dit ibland. Självfallet får alla göra vad de själva vill, som det alltid brukar påpekas, men det kan också vara tråkigt att ha en filmande mobil mitt framför sig under en endshow på en festival till exempel.

Men att jag håller med om en poäng kommer aldrig hindra mig från att peka ut felaktiga eller missvisande resonemang som påstås underbygga den.

EDIT: För framtida referens visade bilden en publik som gemensamt håller upp sina telefoner som lampor, som ofta görs på konserter.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Den där bilden känns ju inte så representativ eftersom folk håller upp mobilen och lyser med lampan (och eventuellt filmar), lite svårt att kolla på mobilen då. Nu har jag inte varit på någon sådan concert, men hade man inte typ ljus i liknande situationer förut? Då är ju en mobil bra mycket mer brandsäkert, om ingen kör med Samsung Note 7.

Visst kan man dra alla över en kam och säga att håller man i en mobil är man korkad. Men man kan ju även spela in, fokusera på showen och sedan ha fina minnen, låta tekniken förstärka det hela.

Som någon som varit på event och spelat in så kan jag säga att det försämrar upplevelsen. Man blir distraherad av mobilen, av att försöka hålla fokus och går därmed miste om en dev av upplevelsen i nuet. Och kvaliten på mobilinspelningar är oundvikligen jävligt usla.

Går inte på event så ofta, men när jag väl gör det så stannar mobilen i fickan nu.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Lättare sagt än gjort. Det är inte lätt att städa, laga mat, diska mm med ungen i famnen konstant. Går kort tid men sen får man ont i armen.

När man är ute och äter pizza eller liknande om man inte tar fram mobilen så stör man alla andra med skrikande barn istället.

Innan man var förälder var det mycket man tänkte man aldrig skulle göra. Känns som de tror det är som förr med ena föräldern hemma med barnen konstant. Eller pigor som städer och gör mat åt en.

Svårt att veta hur man ska klara sig utan.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Shit, när vi var små så hatade vi att föräldrarna klagade på att vi satt vid datorn... "Dina ögon blir fyrkantiga!"
Och kolla nu, dom flesta av oss delar exakt samma åsikt som vi hatade back then xD

Är det inte så med allt? Föräldrarna tyckte inte att man kunde äta glass till middag, och som vuxen håller man med om det

Sen är det ju en stor skillnad på skärmtiden då och nu.

Idag är utbudet av innehåll som riktar sig till barn hur stort som helst och det har skapats algoritmer som är designade för att skapa ett beroende.

När allt man hade var TV med 1:an, 2:an och 4:an så fanns det en självbegränsning i att innehållet var så tråkigt att man som barn inte ville titta mer än en timme per dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Mest missvisande valet av bild någonsin för att sälja in en rimlig poäng?

Jag håller egentligen med dig i stor utsträckning: många fokuserar i min mening onödigt mycket på att filma, chatta och annat, och jag trillar själv dit ibland. Självfallet får alla göra vad de själva vill, som det alltid brukar påpekas, men det kan också vara tråkigt att ha en filmande mobil mitt framför sig under en endshow på en festival till exempel.

Men att jag håller med om en poäng kommer aldrig hindra mig från att peka ut felaktiga eller missvisande resonemang som påstås underbygga den.

EDIT: För framtida referens visade bilden en publik som gemensamt håller upp sina telefoner som lampor, som ofta görs på konserter.

Jo jag vet. Valde den för att det är en lätt överdriven bild, trodde det var rätt självklart. Grejen är att det är inte så långt från hur det faktiskt kan se ut.
Det förstör stämningen för alla andra som är där för att uppleva konserten. Visst kan det vara ok att ta en bild eller två. Men att stå hela konserten för att få urusel bild/ljud-inspelning för att lägga upp på Tiktok är för mig en gåta.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Sen blir förskolelärarna butthurt för dom anser att dom vet bäst. Ja jisses vilken cirkus, det kunde väl vem som helst räkna ut att inget barn mår bra av att sitta klistrad framför en skärm. Tacka vet jag att man växte upp en tid då fortfarande lek utomhus existerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Är det inte så med allt? Föräldrarna tyckte inte att man kunde äta glass till middag, och som vuxen håller man med om det

Sen är det ju en stor skillnad på skärmtiden då och nu.

Idag är utbudet av innehåll som riktar sig till barn hur stort som helst och det har skapats algoritmer som är designade för att skapa ett beroende.

När allt man hade var TV med 1:an, 2:an och 4:an så fanns det en självbegränsning i att innehållet var så tråkigt att man som barn inte ville titta mer än en timme per dag.

Tala för dig själv! Myrornas krig kunde hålla mig underhållen i timmar som 2-åring!

Permalänk
Medlem

Kina ligger i framkant https://www.technologyreview.com/2023/08/09/1077567/china-chi...

Kan nära nog tänka mig hur skoj det skulle vara om jag var förälder idag och tog dylika (Barnläkarföreningens) råd på allvar. "Nu ni ungar ska ni höra på" eller bara plocka bort en skärm från ett barn som istället börjar go ballistic. Rrrr

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Kina ligger i framkant https://www.technologyreview.com/2023/08/09/1077567/china-chi...

Kan nära nog tänka mig hur skoj det skulle vara om jag var förälder idag och tog dylika (Barnläkarföreningens) råd på allvar. "Nu ni ungar ska ni höra på" eller bara plocka bort en skärm från ett barn som istället börjar go ballistic. Rrrr

Kina FTW

Det har även skrivits artiklar om hur både chefer och vanliga arbetare som jobbar i Silicon Valley och teknik-sektorn i USA kraftigt begränsar skärmtid för både sig själva och sin familj. Om de som vet "hur korven är gjord" väljer att undvika den säger det ju någonting om produkten.

New York Times 2018: A Dark Consensus About Screens and Kids Begins to Emerge in Silicon Valley: "I am convinced the devil lives in our phones."
https://www.nytimes.com/2018/10/26/style/phones-children-sili...

Det blir ju dock svårare för folk som har sämre betalt och har mindre tid att sparka en så smidig barnvakt. Folk som har tillräckligt bra betalt att de kan jobba halvtid har det lättare.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Som någon som varit på event och spelat in så kan jag säga att det försämrar upplevelsen. Man blir distraherad av mobilen, av att försöka hålla fokus och går därmed miste om en dev av upplevelsen i nuet. Och kvaliten på mobilinspelningar är oundvikligen jävligt usla.

Går inte på event så ofta, men när jag väl gör det så stannar mobilen i fickan nu.

Jag har också varit på event och om jag spelar in ligger fokus på eventet och minimalt på mobilen. Man kommer ju aldrig få bästa upplevelsen och bästa inspelningen, men med rätt fokus kan man få en riktigt bra upplevelse och okej inspelning. Sedan är det ju en fråga om "kommer jag kolla på detta i framtiden?".

Fyrverkerier på nyår? Antagligen inte om det inte är på bra plats och något speciellt. Så oftast är mobilen nere i fickan. Fyrverkeriavslutning på Disney World i Florida? Japp, den har jag kollat på i efterhand, blev inte perfekt, men bra nog och jag kunde fokusera till 95% på live eventet.

Permalänk
Discokungen

Det känns väldigt vettigt. Jag har själv en 16-månaders som fått en del skärmtid när det inte funnits några direkta alternativ för stimulans. När naglar ska klippas i yngre ålder var det extremt svårt utan det. I längre bilfärder mellan Stockholm - Skåne kan det bli en del. Annars är det mest musik och det är en helt annan femma.

Samtidigt är det viktigt för oss föräldrar och anhöriga till barn att inte hålla på med telefonerna då barnen söker ögonkontakt ofta och behöver respons. Där har vi mycket att jobba på också, av det jag ser hos mig själv och andra. Det är förvånansvärt svårt när man levt med skärm hela sitt vuxna liv och jag kan inte tänka mot att det blir annat än svårare för yngre generationer som föds in i skärmanvändande.

Jämförelsen med TV innan haltar en hel del då vi inte växte upp i tiden när alla har en skärmenhet i fickan som drar fokus hela tiden. Det verkar vara betydligt mycket värre.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Kina ligger i framkant https://www.technologyreview.com/2023/08/09/1077567/china-chi...

Kan nära nog tänka mig hur skoj det skulle vara om jag var förälder idag och tog dylika (Barnläkarföreningens) råd på allvar. "Nu ni ungar ska ni höra på" eller bara plocka bort en skärm från ett barn som istället börjar go ballistic. Rrrr

Fast en del av det handlar väl om att man inte vill exponera befolkningen för västerländska idéer och kultur. 🥴

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Snart inför de väl mobilfria zoner, likt dubbdäck.

Man kan ju alltid hoppas.

Permalänk

Det borde vara en kalldusch för många småbarnsföräldrar som låter skärmar sköta en alltför stor del av uppfostran. Men jag tror många familjer är för beroende av dem för att kunna släppa taget. Utifrån vad jag sett går vardagen helt enkelt inte ihop för vissa familjer om inte barnen kan klistras framför skärmar en viss period varje dag (så att föräldrarna kan göra annat ostört).

Däri ligger dock en del av problemet. Barn som fått för mycket skärmtid under uppväxten har nu ett feedbackberoende från skärmarna. Det är alltså mycket svårt att tillfredsställa dem med andra sysslor att skapa samma utrymme för föräldrarna. Den rätta vägen verkar alltså vara att inte introducera skärmarna från första början.

Permalänk
Medlem

Det är ju väldigt lustig timing på detta då förskolor nyligen fått direktiv att ta bort digitala läromedel från läroplanen.

Är det gubbgnäll/foliehattsvarning nu kanske men vad kom först hönan eller ägget?

Baserar man beslutet att ta bort digitala läromedel på tidiga uppgifter från denna studie, eller trycker man extra hårt på att få ut denna studie för att slippa arga föräldrar (för sånna finns det ju alltid) som tycker det är konstigt att man tar bort digitala läromedel?

Lite retsam nu 😋

Men ungar har ju tittat på skärmar sedan tvn kom. Innan dess var det säkert dåligt att lyssna på radio också. Men jag är absolut med på att de inte skall sitta vid skärmarna hela tiden.

Sen är det ju skillnad på ex material från svtbarn anpassat för småbarn och clickbait ala skrikande youtube-klipp utan någon som helst substans.

Som vanligt, sunt förnuft gäller!

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att en skärm är anledningen till att barn utvecklas långsammare. Min son är sju år och har en språkförståelse som motsvarar en tioåring. Han lärde sig läsa helt själv när han var 5 år, och förstår även många ord på engelska idag. Hur? Med hjälp av skärmtid. Den sena utvecklingen beror nog mer på miljö och generationer av skadliga ämnen än att titta på en skärm.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Shit, när vi var små så hatade vi att föräldrarna klagade på att vi satt vid datorn... "Dina ögon blir fyrkantiga!"
Och kolla nu, dom flesta av oss delar exakt samma åsikt som vi hatade back then xD

Fast inte många "förr" som hade en platta när de var bebisar. Det var ju när man var äldre än så, dessutom var det inte så "cookie cutter" som idag. Kommer ihåg man var tvungen att vara halvt geni bara för att starta datorn och installera ett spel.