X har tappat 57 procent av Twitters värde

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hur är det relevant att diskutera hur en person är som kollega, och sen räkna upp de hundratusentals som jobbar där för att det är en arbetsplats man kunnat få jobb på i brist på annat, och som aldrig nånsin kommer att träffa, än mindre jobba direkt med/mot, topparna i företagen?

De kan nog välja annat jobb om de vill och man vill ju gärna jobba på ett företag med en bra företagsledare, tycker jag i alla fall.

Skrivet av pine-orange:

Nu får du kombinera det med slutresultatet och vi är hemma!

Precis, det går inte att dra någon slutsats av tvivel och att en affär genomfördes. Det blir fortfarande bara spekulation, eftersom ingen kan garantera utfallet i domstol även om man har rätt; det är skillnad på att att ha rätt och att få rätt som man brukar säga. Och det talade Musks advokater säkert om för honom, åtminstone om han hade någorlunda bra advokater.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mizccc:

Fast det här är ju ett rätt konstigt tankesätt när staten har så mycket inflytande som vad dom hade på gamla twitter. Det var ju i princip statens förlängda arm och agerade propagandaorgan.

Nä. Twitter är inte på något sätt statligt - och har aldrig varit det heller.

Men även om så hade varit fallet så spelar det ingen roll. En biograf som har förbud mot att skrika sig igenom en föreställning inskränker inte yttrandefriheten. Helt enkelt eftersom att du får skrika på andra ställen. Det spelar ingen som helst roll om biografen är statligt ägd eller inte.
Precis samma sak gäller för publiceringskanaler.

Men vad är inskränkningar i yttrandefriheten i så fall?
Det är när man på samhällsnivå förbjuder yttringar. Alltså att man inte får uttrycka sig på ett sätt någonstans i samhället utan straff. Exempel på detta är olaga hot, att sprida barnporr eller uppvigling.
Staten har förbjudit det här - överallt. Det är inte så att det är tillåtet på facebook men inte på twitter- utan staten har satt in ett förbud oavsett ställe.
Att du inte får posta porr på youtube är däremot inte begränsning av yttrandefriheten. Du får nämligen posta porr - men just youtube önskar inte hjälpa till med det på just sin tjänst. Du är välkommen att göra det i samhället ändå.

Så det är inte ett särskilt konstigt tankesätt. Det handlar bara om att förstå vad yttrandefriheten innebär - och vad den faktiskt inte innebär.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

De kan nog välja annat jobb om de vill och man vill ju gärna jobba på ett företag med en bra företagsledare, tycker jag i alla fall.

Du måste leva i en skyddad värld. Tyvärr lever de flesta med hårda villkor, där man är tvingad att ta vilket jobb som helst för att klara sin försörjning. Få har möjlighet att välja bort en viss arbetsgivare, oavsett villkoren.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Man får inte glömma att X är den enda social medieplatform där yttrandefrihet på riktigt tillåts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Läs på lite och återkom istället.

https://www.washingtonpost.com/technology/2022/07/12/twitter-...

Twitters stämning ligger inbäddad i artikeln. Reservation för betalvägg (jag har WAPO), men det brukar gå att läsa enstaka artiklar.

Det som sedan hände var att när skiten var nära att träffa den juridiska fläkten och Musk troligen insåg att hans strategi för att krångla sig ur överpriset inte skulle fungera, var att han helt enkelt sade sig vara beredd att gå vidare. Troligen för att slippa att det skulle bli ännu dyrare. Villkoret blev då helt enkelt köp före ett visst datum eller så går det till rättegång.

https://www.washingtonpost.com/technology/2022/10/04/elon-mus...

Den här kan ju annars vara av intresse om man inte är helt förblindad av Musks åsikter.
https://www.washingtonpost.com/technology/2023/10/27/elon-mus...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nä. Twitter är inte på något sätt statligt - och har aldrig varit det heller

Du borde nog kolla in twitterfilerna som Elon "läckte" efter sitt köp.

Skrivet av Söderbäck:

Men även om så hade varit fallet så spelar det ingen roll. En biograf som har förbud mot att skrika sig igenom en föreställning inskränker inte yttrandefriheten. Helt enkelt eftersom att du får skrika på andra ställen. Det spelar ingen som helst roll om biografen är statligt ägd eller inte.
Precis samma sak gäller för publiceringskanaler.

Men vad är inskränkningar i yttrandefriheten i så fall?
Det är när man på samhällsnivå förbjuder yttringar. Alltså att man inte får uttrycka sig på ett sätt någonstans i samhället utan straff. Exempel på detta är olaga hot, att sprida barnporr eller uppvigling.
Staten har förbjudit det här - överallt. Det är inte så att det är tillåtet på facebook men inte på twitter- utan staten har satt in ett förbud oavsett ställe.
Att du inte får posta porr på youtube är däremot inte begränsning av yttrandefriheten. Du får nämligen posta porr - men just youtube önskar inte hjälpa till med det på just sin tjänst. Du är välkommen att göra det i samhället ändå.

Så det är inte ett särskilt konstigt tankesätt. Det handlar bara om att förstå vad yttrandefriheten innebär - och vad den faktiskt inte innebär.

Med ditt tankesätt så råder alltså yttrandefrihet i Kina och Ryssland därför att vi får säga vad vi vill här? Vad är annars skillnaden (mer än att twitter är/var ett företag, med betydligt mer makt än ett enskilt land?). Dehär med att "privata" bolag får bete sig hur dom vill rimmar illa med den globala värld internet försatt oss i där kanaler som twitter har så oändligt stor makt. När dom dessutom samarbetar med statliga/politiska tjänstemän för att vinna ekonomiska fördelar blir det hela ännu värre.

Sen just fallet om barnporr blir ju lite missvisande då det är förbjudet enligt lag, åsikterna som raderades på Twitter är inte förbjudna, bara oönskade bland människorna bakom.

Jag förstår inte hur man kan försvara sådant agerande som gamla twitter står för, hos varje människa som tycker om demokrati och yttrandefrihet borde deras agerande skapa rejält förakt och ilska.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mizccc:

Du borde nog kolla in twitterfilerna som Elon "läckte" efter sitt köp.

Det förändrar inte upplägget. Twitter är inte statligt ändå.

Skrivet av Mizccc:

Med ditt tankesätt så råder alltså yttrandefrihet i Kina och Ryssland därför att vi får säga vad vi vill här?

Det här är inte riktigt mitt tankesätt . Det är såhär yttrandefriheten är definierad.

Det man kan säga om exemeplvis Ryssland och Kina är att de har mycket mer långtgående inskränkningar i yttrandefriheten. Så mam kan väl säga som så att yttrandefriheten är bra mycket mer vingklippt i de länderna - just eftersom att staterna har många fler - och mycket mer långtgående lagar som begränsar denna.

Skrivet av Mizccc:

Vad är annars skillnaden (mer än att twitter är/var ett företag, med betydligt mer makt än ett enskilt land?).

Skillnaden gick jag igenom även i förra inlägget. Att ett företag eller en person tackar nej till att utföra den friviliga tjänsten att framföra budskap åt andra är inte en inskränkning i yttrandefriheten.
Tackar du nej till att framföra mina politiska budskap i din signatur i forumet så är det samma sak som att DN tackar nej till mig att publicera mina memoarer på deras nyhetssite, att youtube tackar nej till porr på sin site, eller att twitter har regler för vad de önskar ha på sin site.
Det finns nämligen inte någon klausul i yttrandefrihetsförordningarna som gör skillnad på om det är mellan två personer, hur stor omsättning ett publicistföretag får vara eller vilken reach de har.
Jag förstår om man har en önskan om att göra en sådan skillnad. Men i nuvarande form av yttrandefriheten finns inte det här.
Yttrandefriheten är ett kontrakt mellan stat och medborgare där staten har möjlighet att förbjuda yttringar i samhället.
Det är inte samma sak som när youtube betackar sig för att ha porr på sin site.

Skrivet av Mizccc:

Dehär med att "privata" bolag får bete sig hur dom vill rimmar illa med den globala värld internet försatt oss i där kanaler som twitter har så oändligt stor makt. När dom dessutom samarbetar med statliga/politiska tjänstemän för att vinna ekonomiska fördelar blir det hela ännu värre.

Nu får väl inte företag bete sig riktigt hur de vill. Det finns lagar och regler de behöver förhålla sig till. Exempelvis då inskränkningar i yttrandefriheten. Men visst får de bestämma vilket innehåll de inte önskar ha på sin plattform.
Här är det relevant att förstå att man inte måste gilla alla publiceringsplattformars upplägg.
Min poäng är att de inte inskränker yttrandefriheten som den i nuläget är utformad.

Skrivet av Mizccc:

Sen just fallet om barnporr blir ju lite missvisande då det är förbjudet enligt lag,

Det är inte missvisande utan det är per definition då som det är en inskänkning i yttrandefriheten. När staten förbjuder yttringen.

Skrivet av Mizccc:

åsikterna som raderades på Twitter är inte förbjudna, bara oönskade bland människorna bakom.

Precis. Publiceringsplattformarna kan ha egna regler kring vad de önskkar ha för innehåll på sina plattformar. Det är inte inskränkningar i yttrandefriehten.

Skrivet av Mizccc:

Jag förstår inte hur man kan försvara sådant agerande som gamla twitter står för, hos varje människa som tycker om demokrati och yttrandefrihet borde deras agerande skapa rejält förakt och ilska.

Man får ha precis vilka åsikter man vill kring vad varje enskild publiceringsplattforms regler. Man måste verkligen inte gilla alla. Det finns säkerligen rimlig kritik mot alla.
Det här ska inte förväxlas med det jag säger. Det jag säger är att ordvalet är fel. Publiceringsplattformarna inskränker inte yttrandefriheten genom att ha regler för vilket innehåll de önskar ha.
Kritik är rimligt. Ordvalet är fel.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det verkar vara många som vill samarbeta med Musk och Bezos dock, 127855 anställda på Tesla och 1,5 milj på Amazon.

Man kan inte förutsätta det, juridik är alltför komplicerat tyvärr. Tror alla advokater kan intyga det.

Den bästa vägen om man vill avbryta en affär är att komma överens med motparten om det.

Du kan inte hänvisa till att något är komplicerat som ett argument för att så inte skulle varit fallet.

Skrivet av torbjorn_75:

Det verkar vara många som vill samarbeta med Musk och Bezos dock, 127855 anställda på Tesla och 1,5 milj på Amazon.

Man kan inte förutsätta det, juridik är alltför komplicerat tyvärr. Tror alla advokater kan intyga det.

Den bästa vägen om man vill avbryta en affär är att komma överens med motparten om det.

Så du menar alltså att varenda en av dessa vill samarbeta med Musk? Bezos? Kom igen? Folk i behov av arbete söker sig till diverse jobb.

Skrivet av torbjorn_75:

Jag tycker att det är meningslöst att hänvisa till några gubbar som hoppat av, det var kanske de som var knepiga att samarbeta med. Var de villiga att jobba jättehårt till exempel, offra tid med vänner och familj osv. Det var kanske enklare för dem att hoppa av och ta ett vanligt jobb.

Jag har redan länkat till artikeln på Svt, läs den och återkom.

företaget anklagas för att undanhålla information om andelen spam- och fejkkonton på plattformen. Det är ett ”tydligt brott” mot avtalet

Nej. Du länkade till en artikel som citerade Musk enbart. Du nämner ju det själv.. man ANKLAGAS (av Musk själv) att så skulle vara fallet. Med andra ord.. man hänvisar en klart partisk person och du tar det som ren sanning.

Skrivet av Yasko:

Yttrandefriheten i X är mycket bättre, ja. Mycket mer censur innan. Kolla igenom twitter-files om du vill veta hur det fungerade och vilka som var bakom detta.

Och det är mycket censur nu.

Skrivet av Mizccc:

Och detta leder ju faktiskt till ökad yttrandefrihet runtom hela jorden om man tänker lite djupare på det. Sålänge man har tillgång till X och använder t.ex VPN kan man uttrycka sina åsikter.

Tycker Elon har en otroligt fin framtidsvision med X, såklart stöter man på patrull när man vill förändra en extremvänsters propagandaorgan till ett forum för yttrandefrihet, men i längden blir vi alla vinnare av detta (förutom möjligtvis extremvänstern).

Folk som tror att Elon köpte Twitter för att göra pengar behöver ju verkligen lyssna på vad han säger om köpet.
Han hade såklart uppfattat hur farligt twitter hade blivit som nådde ut till så många människor när det hade en så extremt snäv tolkning av vilka åsikter som var okej att yttra.

"Jag vill att X ska representera hela mänskligheten, det betyder att där kommer stå saker som du inte håller med om. Men sådan är mänskligheten" -Elon Musk

Du menar förutom när Elon själv går in och stänger av folk för saker som han anser är icke korrekt trots att han lovat att han inte skulle göra det? Eller det kanske inte räknas?

Skrivet av torbjorn_75:

Jag tycker att det är relevant, men jag förstår om du inte tycker det.

Jobba jättehårt för att skapa ett extremt framgångsrikt företag har väl inte så mycket med människosyn att göra. Antingen är man villig att göra det eller inte, båda valen är helt ok för mig.

Det står ju bara att de uttrycker tvivel (expressed doubts), spekulation med andra ord.

Hur är det relevant?? Nästan 100% av alla dessa arbetare har aldrig ens mött Musk/Bezos.. med andra ord så har de noll relevans till hur det är att arbeta med just Musk/Bezos.

Skrivet av torbjorn_75:

De kan nog välja annat jobb om de vill och man vill ju gärna jobba på ett företag med en bra företagsledare, tycker jag i alla fall.

Precis, det går inte att dra någon slutsats av tvivel och att en affär genomfördes. Det blir fortfarande bara spekulation, eftersom ingen kan garantera utfallet i domstol även om man har rätt; det är skillnad på att att ha rätt och att få rätt som man brukar säga. Och det talade Musks advokater säkert om för honom, åtminstone om han hade någorlunda bra advokater.

Detta är ett ganska dåligt argument rent generellt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det förändrar inte upplägget. Twitter är inte statligt ändå.

Det här är inte riktigt mitt tankesätt . Det är såhär yttrandefriheten är definierad.

Det man kan säga om exemeplvis Ryssland och Kina är att de har mycket mer långtgående inskränkningar i yttrandefriheten. Så mam kan väl säga som så att yttrandefriheten är bra mycket mer vingklippt i de länderna - just eftersom att staterna har många fler - och mycket mer långtgående lagar som begränsar denna.

Skillnaden gick jag igenom även i förra inlägget. Att ett företag eller en person tackar nej till att utföra den friviliga tjänsten att framföra budskap åt andra är inte en inskränkning i yttrandefriheten.
Tackar du nej till att framföra mina politiska budskap i din signatur i forumet så är det samma sak som att DN tackar nej till mig att publicera mina memoarer på deras nyhetssite, att youtube tackar nej till porr på sin site, eller att twitter har regler för vad de önskar ha på sin site.
Det finns nämligen inte någon klausul i yttrandefrihetsförordningarna som gör skillnad på om det är mellan två personer, hur stor omsättning ett publicistföretag får vara eller vilken reach de har.
Jag förstår om man har en önskan om att göra en sådan skillnad. Men i nuvarande form av yttrandefriheten finns inte det här.
Yttrandefriheten är ett kontrakt mellan stat och medborgare där staten har möjlighet att förbjuda yttringar i samhället.
Det är inte samma sak som när youtube betackar sig för att ha porr på sin site.

Nu får väl inte företag bete sig riktigt hur de vill. Det finns lagar och regler de behöver förhålla sig till. Exempelvis då inskränkningar i yttrandefriheten. Men visst får de bestämma vilket innehåll de inte önskar ha på sin plattform.
Här är det relevant att förstå att man inte måste gilla alla publiceringsplattformars upplägg.
Min poäng är att de inte inskränker yttrandefriheten som den i nuläget är utformad.

Det är inte missvisande utan det är per definition då som det är en inskänkning i yttrandefriheten. När staten förbjuder yttringen.

Precis. Publiceringsplattformarna kan ha egna regler kring vad de önskkar ha för innehåll på sina plattformar. Det är inte inskränkningar i yttrandefriehten.

Man får ha precis vilka åsikter man vill kring vad varje enskild publiceringsplattforms regler. Man måste verkligen inte gilla alla. Det finns säkerligen rimlig kritik mot alla.
Det här ska inte förväxlas med det jag säger. Det jag säger är att ordvalet är fel. Publiceringsplattformarna inskränker inte yttrandefriheten genom att ha regler för vilket innehåll de önskar ha.
Kritik är rimligt. Ordvalet är fel.

Om jag förstår dig rätt så finns inte yttrandefrihet eftersom där redan finns förbud mot att säga vissa saker? Det har du ju i sak rätt i, jag tycker dock fortfarande att man bör värna om den yttrandefrihet som finns. Och att företag som twitter ska kunna avkrävas ansvar för att inte inskränka den ytterligare. Om du däremot är en sådan som ser yttrandefrihet som någonting absolut, så har den ju aldrig och kommer aldrig att finnas, det är inte så mycket att orda om.

Angående om Twitter var statligt eller inte så är det åtminstone ingenting jag har påstått. Vad jag skrev var att det fungerat som statens förlängda arm. Anledningen att jag skrev detta är för att politiker grovt har påverkat vilka åsikter som ska få yttras på twitter, och inte. Om det inte är statlig inblandning i ett företag så vet jag inte vad som ska räknas som det.

Skrivet av Xinpei:

Du menar förutom när Elon själv går in och stänger av folk för saker som han anser är icke korrekt trots att han lovat att han inte skulle göra det? Eller det kanske inte räknas?

Varför skulle det inte räknas? Han gör ett betydligt bättre jobb än vad som gjorts tidigare, det är det viktigaste.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Om jag förstår dig rätt så finns inte yttrandefrihet eftersom där redan finns förbud mot att säga vissa saker? Det har du ju i sak rätt i, jag tycker dock fortfarande att man bör värna om den yttrandefrihet som finns. Och att företag som twitter ska kunna avkrävas ansvar för att inte inskränka den ytterligare. Om du däremot är en sådan som ser yttrandefrihet som någonting absolut, så har den ju aldrig och kommer aldrig att finnas, det är inte så mycket att orda om.

Angående om Twitter var statligt eller inte så är det åtminstone ingenting jag har påstått. Vad jag skrev var att det fungerat som statens förlängda arm. Anledningen att jag skrev detta är för att politiker grovt har påverkat vilka åsikter som ska få yttras på twitter, och inte. Om det inte är statlig inblandning i ett företag så vet jag inte vad som ska räknas som det.

Varför skulle det inte räknas? Han gör ett betydligt bättre jobb än vad som gjorts tidigare, det är det viktigaste.

Okej? Så att man stänger av journalister som ifrågasätter honom, folk som kritiserar honom och folk som arbetar under honom från plattformen utan att de egentligen brutit mot reglerna är "att göra ett bättre jobb"?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mizccc:

Om jag förstår dig rätt så finns inte yttrandefrihet eftersom där redan finns förbud mot att säga vissa saker? Det har du ju i sak rätt i, jag tycker dock fortfarande att man bör värna om den yttrandefrihet som finns. Och att företag som twitter ska kunna avkrävas ansvar för att inte inskränka den ytterligare. Om du däremot är en sådan som ser yttrandefrihet som någonting absolut, så har den ju aldrig och kommer aldrig att finnas, det är inte så mycket att orda om.

Nja. Yttrandefrihet finns eftersom att FN upprättat dokument och deklarationer kring vad yttrandefriheten innebär.
Sedan gör stater olika inskränkningar i yttrandefriheten.

Företag som har olika regler för vilket material de vill ha på sina siter inskränker däremot inte i yttrandefriheten så som förordningarna är utformade i nuläget. Så twitter har inte inskränkt yttrandefriheten tidigare. Och de gör det inte nu heller. Vad de än gör så inskränker det inte i yttrandefrieheten. Det blir fel att påstå det.

Skrivet av Mizccc:

Angående om Twitter var statligt eller inte så är det åtminstone ingenting jag har påstått. Vad jag skrev var att det fungerat som statens förlängda arm. Anledningen att jag skrev detta är för att politiker grovt har påverkat vilka åsikter som ska få yttras på twitter, och inte. Om det inte är statlig inblandning i ett företag så vet jag inte vad som ska räknas som det.

Jag vet inte jag. Tycker det låter som konspirationsteorier att staten skulle styra twitter. Däremot har de gjort överväganden vad de själva önskar ha på sin plattform när de blivit kontaktade på området.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Du måste leva i en skyddad värld. Tyvärr lever de flesta med hårda villkor, där man är tvingad att ta vilket jobb som helst för att klara sin försörjning. Få har möjlighet att välja bort en viss arbetsgivare, oavsett villkoren.

Det stämmer ju inte. USA är möjligheternas land; man kan byta jobb, utbilda sig, starta företag osv. Se på Musk och Bezos, från ingenting till multimiljardärer.

Skrivet av Xinpei:

Så du menar alltså att varenda en av dessa vill samarbeta med Musk? Bezos? Kom igen? Folk i behov av arbete söker sig till diverse jobb.

De har många anställda, det finns säkert de som drömmer om att ha ett kontorsrum bredvid Musk medan andra nöjer sig med att samarbeta mer indirekt.

Skrivet av Xinpei:

Hur är det relevant?? Nästan 100% av alla dessa arbetare har aldrig ens mött Musk/Bezos.. med andra ord så har de noll relevans till hur det är att arbeta med just Musk/Bezos.

Man får väl anta att de anställer chefer med samarbetsegenskaper som de gillar, så deras sätt att samarbeta trillar nog ner i verksamheten tror jag.

Skrivet av Xinpei:

Du kan inte hänvisa till att något är komplicerat som ett argument för att så inte skulle varit fallet.

Visst kan jag, det är ju så det ligger till. Man kan inte förenkla och anta saker om vad som stod i avtalet bara för att det blev affär.

Skrivet av Xinpei:

Nej. Du länkade till en artikel som citerade Musk enbart. Du nämner ju det själv.. man ANKLAGAS (av Musk själv) att så skulle vara fallet. Med andra ord.. man hänvisar en klart partisk person och du tar det som ren sanning.

Han har åtminstone läst avtalet eller hans advokatteam. Ingen här har ju läst det, jag kan ju inte ta ett internetforum där ingen har läst avtalet utan bara gissar vad som stod i det som sanning.

Skrivet av Xinpei:

Detta är ett ganska dåligt argument rent generellt.

Det är din åsikt. Jag tycker att mina argument är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det stämmer ju inte. USA är möjligheternas land; man kan byta jobb, utbilda sig, starta företag osv. Se på Musk och Bezos, från ingenting till multimiljardärer.

*Så länge du har pengar från början, rika föräldrar eller folk med kapital som investerat i dig.
Det finns knappt några "self made" miljonärer i USA. Musk som har rika miljonärsföräldrar kom verkligen inte från ingenstans.
Systemet är redan riggat från början.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det stämmer ju inte. USA är möjligheternas land; man kan byta jobb, utbilda sig, starta företag osv. Se på Musk och Bezos, från ingenting till multimiljardärer.

De har många anställda, det finns säkert de som drömmer om att ha ett kontorsrum bredvid Musk medan andra nöjer sig med att samarbeta mer indirekt.

Man får väl anta att de anställer chefer med samarbetsegenskaper som de gillar, så deras sätt att samarbeta trillar nog ner i verksamheten tror jag.

Visst kan jag, det är ju så det ligger till. Man kan inte förenkla och anta saker om vad som stod i avtalet bara för att det blev affär.

Han har åtminstone läst avtalet eller hans advokatteam. Ingen här har ju läst det, jag kan ju inte ta ett internetforum där ingen har läst avtalet utan bara gissar vad som stod i det som sanning.

Det är din åsikt. Jag tycker att mina argument är bra.

Huh? Musk far (Erroll) var miljonär.. vad snackar du om? Bezos mor (Jacklyn) är multibiljonär och var den som finansierade Bezos uppstart av Amazon.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

*Så länge du har pengar från början, rika föräldrar eller folk med kapital som investerat i dig.
Det finns knappt några "self made" miljonärer i USA. Musk som har rika miljonärsföräldrar kom verkligen inte från ingenstans.
Systemet är redan riggat från början.

Det är väl ca 80 procent som är self made, mycket bra system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det är väl ca 80 procent som är self made, mycket bra system.

När var du i USA senast?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det stämmer ju inte. USA är möjligheternas land; man kan byta jobb, utbilda sig, starta företag osv. Se på Musk och Bezos, från ingenting till multimiljardärer.

Jag skulle nog säga att Sverige ligger bättre till än USA på just det området.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/harvardprofessorn-amerikan...

Det USA har är väl snarare totalt en större marknad - så att de som verkligen lyckas når ännu längre.

Med det sagt kommer väl dina exempel på framgångsfigurer från välbergade familjer där man har råd att chansa och misslyckas flera gånger om.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag skulle nog säga att Sverige ligger bättre till än USA på just det området.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/harvardprofessorn-amerikan...

Det USA har är väl snarare totalt en större marknad - så att de som verkligen lyckas når ännu längre.

Med det sagt kommer väl dina exempel på framgångsfigurer från välbergade familjer där man har råd att chansa och misslyckas flera gånger om.

Mjo, det går säkert att debattera Sverige vs. USA länge och väl. Jag har ju inte sagt att Sverige är sämre, vi har Ikea osv.

Men när jag nu läser artikeln: Nio av tio amerikaner födda på 40-talet nådde högre inkomster än sina föräldrar. Men bara hälften av de födda på 80-talet har en bättre ekonomisk situation, jämfört med den tidigare generationen. Det säger ju inte så mycket om man inte får motsvarande statistik för Sverige.

Det verkar vara tvetydigt budskap i artikeln för övrigt; i text framställs Sverige vara bättre som ett slags konstaterande, men tittar man på klippet säger gubben bara att det är vad han tror. Ja, man kan alltid tro saker om man inte vet. Jag antar att det är svårt att jämföra alla villkor länderna emellan, så det är väl vad det kokar ner till – ens egen tro och övertygelse.

Vi kan väl nöja oss med att konstatera att båda länderna är fullfjädrade marknadsekonomier och ligger jättebra till. Villkoren är toppen, man kan byta jobb om man inte är nöjd, låna pengar om man har en bra affärsidé (som att starta elbilsfabrik eller internetbutik) osv.

Skrivet av Xeonist:

När var du i USA senast?

Tack för frågan, men den lämpar sig nog bättre på ett reseforum.

stavfel