Passiv saltvattenkylning håller systemkretsar svalkade

Permalänk
Melding Plague

Passiv saltvattenkylning håller systemkretsar svalkade

En ny rapport gör gällande att en ny saltvattenbaserad kylningsmetod för systemkretsar ger upp till 20 °C lägre temperatur än jämförbara metoder.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

MMmmm.. Dax för lite innovation i kylområdet.. = )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Jag är mer orolig för det uppvärmda saltet i cirkulationen som till slut blir en klump.

@SweC ni kanske menar +120°C ökning av värme och inte -20°C sänkning?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Jag är mer orolig för det uppvärmda saltet i cirkulationen som till slut blir en klump.

@SweC ni kanske menar +120°C ökning av värme och inte -20°C sänkning?

Det är ingen aktiv cirkulation. Min gissning är att saltets enda syfte är att binda vatten för att fylla på reservoaren.

Mon fundering är hurvida denna lösningen fungerar vid kontinuerligt hög belastning? Eller om den behöver perioder av vila för att återhämta sig.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Inte en chans att det funkar i Sverige, alldeles för låg luftfuktighet!

Kan såklart fatta att det skulle funka i tropikerna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Det är ingen aktiv cirkulation. Min gissning är att saltets enda syfte är att binda vatten för att fylla på reservoaren.

Mon fundering är hurvida denna lösningen fungerar vid kontinuerligt hög belastning? Eller om den behöver perioder av vila för att återhämta sig.

Tittar man på bilden så kanske de små "kammrarna" är till för att minska risen för att saltet ska bli en klump?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Det är ingen aktiv cirkulation. Min gissning är att saltets enda syfte är att binda vatten för att fylla på reservoaren.

Mon fundering är hurvida denna lösningen fungerar vid kontinuerligt hög belastning? Eller om den behöver perioder av vila för att återhämta sig.

Jag läser det som det, cykler med drift gör återhämtning

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Det står nog att det är endast 15W kyleffekt vid icke kontinuerlig belastning. Så det är ingenting för gamers/server område... En lösning i nivån med bakteriedriven dator...

Permalänk
Medlem

Är det typ samma princip som när de kyler ner dryck extremt fort när de blandar is och salt och sen lägger ner burkar med dryck som blir kalla på ett kick

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Är det typ samma princip som när de kyler ner dryck extremt fort när de blandar is och salt och sen lägger ner burkar med dryck som blir kalla på ett kick

Borde inte vara samma, fryspunkten ändras när man saltar vattnet därav blir vattnet som kyler kallare när man häller in is och salt.

Verkar som saltvatten dock har sämre förmåga att leda värme än rent vatten, snabb googling på det så vet inte hur det egentligen är.

Permalänk
Medlem

Om mina kemikunskaper hjälper mig här så är saltets uppgift att suga tillbaka fukten genom membranet när det svalnar.
Salt vill hålla en specifik fuktighet, tex så försöker NaCl (vanligt koksalt) hålla en relativ luftfuktighet på 75%.
Sjunker fuktigheten i luften släpper saltet ifrån sig vatten, höjs den suger det åt sig.
I denna applikation misstänker jag att man utnytjar faktumet att om man höjer temperaturen i kylaren sjunker den relativa luftfuktigheten, då varm luft kan innehålla mer vatten än kall. Vattnet i saltet dunstar då, och den avdunstningen kräver mycket värme (kolla kylartorn folk byggde till sina customloopar förr, eller kärnkraftverk).
När det blir kallt igen kan luften inte innehålla så mycket vatten längre, så saltet suger tillbaka det genom membranet igen.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Något för Raspberry pi?

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem

Inget nytt för att kyla en CPU i en PC, salt vs alu koppar osv sliter som en icke önskvärd på välfärdssystemet....

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Om mina kemikunskaper hjälper mig här så är saltets uppgift att suga tillbaka fukten genom membranet när det svalnar.
Salt vill hålla en specifik fuktighet, tex så försöker NaCl (vanligt koksalt) hålla en relativ luftfuktighet på 75%.
Sjunker fuktigheten i luften släpper saltet ifrån sig vatten, höjs den suger det åt sig.
I denna applikation misstänker jag att man utnytjar faktumet att om man höjer temperaturen i kylaren sjunker den relativa luftfuktigheten, då varm luft kan innehålla mer vatten än kall. Vattnet i saltet dunstar då, och den avdunstningen kräver mycket värme (kolla kylartorn folk byggde till sina customloopar förr, eller kärnkraftverk).
När det blir kallt igen kan luften inte innehålla så mycket vatten längre, så saltet suger tillbaka det genom membranet igen.

Bra förklaring. Lärde jag mig något nytt om salt 😊

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Inte en chans att det funkar i Sverige, alldeles för låg luftfuktighet!

Kan såklart fatta att det skulle funka i tropikerna.

Det behöver inte vara något problem om jag tolkar artikeln rätt och det är väl det saltet är till för. Det viktiga är relativ luftfuktighet och deras testuppsättning använder 80% RH (som optimalt?) och går ner till 40% RH som lägst. I Sverige ligger vi på kring 80% RH med, men om det ska kunna användas i en 5G basstation som de nämner så gäller det förstås att ha marginaler utifrån lokala förutsättningar eftersom det bara är medelvärden.