Asus lanserar Proart PA602 – bastant chassi med dammsensor och kattlås

Permalänk
Melding Plague

Asus lanserar Proart PA602 – bastant chassi med dammsensor och kattlås

Bolaget skippar RGB-belysningen och satsar på ren estetik riktad mot workstation-användare, där mastodontfläktar med högt luftflöde varvas med unika funktioner som en dammsensor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Var rätt fräsigt ändå. Hade helt klart kunnat tänka mig ett sådant chassi och funktionerna känns ändå vettiga, förutsatt att de funkar.

Gillar framförallt att det är bra luftspalt under chassit så det kan komma in luft den vägen också.

Sen är det en fläktkontroller som syns bakom moderkortsplåten i överkant eller vad är det för något?

Permalänk
Medlem

Jag har fått avaktivera min strömknapp för att min katt hoppar på den titt som tätt, så den där funktionen hade varit bra.

Permalänk
Medlem

Små hjul bak på chassit var nog tbh det jag gillade mest med det här chassit. Kör sj ett gammalt fractal design r3 som är ett härke att flytta runt, så små hjul för att flytta det utan att dra det över golvet låter rätt trevligt!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg design.
Skulle faktiskt kunna tänka mig det där.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Mycket intressant.
Snyggt, rejäla fläktar, inget tramsigt bling.
Hade hellre sett fläktar i vertikal riktning som i mitt eget Fortress chassi men men..
Sådan termodynamisk rätt teknik är väl förpassat till historien

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se @JonasT ta sig en titt på detta 😊

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se om dammsensorn faktiskt funkar i praktiken!

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk

Asus Proart! Synd att dom inte gör Radeon kort! 😪

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Medlem

2st 200mm fläktar fångade mitt intresse 😀

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Snusfri

Ser trevligt ut, gillar SNSV's ProArt serie.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Intressant sätt att mäta dammet på filtret, undrar hur det fungerar. I ventilation mäter man tryckfallet över filtret och kan på så sätt se när det är fullt och dags att bytas.

Skönt med ett chassi som inter ser ut som en blinkade diskolåda.

Med tanke på hur mycket värme som moderna saker genererar är nog högflödes chassin framtiden.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kattlåset bör bli standard. Vet inte hur många gånger de lyckats starta eller stängt av min dator.
Byte nyss chassit till Lian Li EVO på grund av det

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Köpte nyss ett Fracta chassi för inte så längesedan. Hur står sig konkurrenterna emot dem idag? Håller de samma kvalitet?

Detta ser hyffsat bra ut kvalitetsmässigt av bilderna att dömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag har fått avaktivera min strömknapp för att min katt hoppar på den titt som tätt, så den där funktionen hade varit bra.

Jag gjorde min resetknapp till powerknapp istället pga av samma problem, har fungerat ypperligt i 2 år nu.
Blir ju att man får trycka ner hårdare med toppen på fingret men det kan jag leva med.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av RVX:

Skulle vilja se @JonasT ta sig en titt på detta 😊

Håller på att undersöka möjligheterna att få hit ett testex.

Permalänk
Medlem

Quick question, om dammfiltrerna är fulla, dras det in damm från andra glipor då, eller blir det bara mer motstånd och jobbigare för fläktarna att kyla datorn?

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Håller på att undersöka möjligheterna att få hit ett testex.

Kan du testa några Be Quiet lådor också?

Permalänk
Medlem

Damm sensor va en rolig å användbar funktion 🙂👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Håller på att undersöka möjligheterna att få hit ett testex.

Vem på redaktionen bistår med katt för ett genuint stresstest av den marknadsförda funktionen? Alternativt vill jag se Jonas iförd kattutklädnad hoppa upp och ned på chassit.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Håller på att undersöka möjligheterna att få hit ett testex.

Mycket bra initiativ 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Quenya:

Vem på redaktionen bistår med katt för ett genuint stresstest av den marknadsförda funktionen? Alternativt vill jag se Jonas iförd kattutklädnad hoppa upp och ned på chassit.

På tal om det är inte jobbigt med katter som hårar och biter sönder saker?

Permalänk
Medlem

Ooohh, detta såg ju riktigt intressant ut!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Håller på att undersöka möjligheterna att få hit ett testex.

Drar till med en chansfråga: du råkar inte veta om det finns med solid sidopanel?

Trevlig helg!

Permalänk
Medlem

Wow! Något för oss pappor/80-talister

Permalänk

Det här med damm börjar nästan bli larvigt. Behövs sånna mängder för att påverkar. LTT gjorde ett test för flera år sen. Dom fyllde ett helt chassi med tyg och det gjorde knappt någon skillnad. Ta bort alla filter och blås rent datorn varannan månad, om ens det.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Dinkefing:

Kan du testa några Be Quiet lådor också?

Om det dyker upp någon särskilt intressant modell kan det säkert bli aktuellt.

Skrivet av Quenya:

Vem på redaktionen bistår med katt för ett genuint stresstest av den marknadsförda funktionen? Alternativt vill jag se Jonas iförd kattutklädnad hoppa upp och ned på chassit.

Vet att @landmarks var sugen på att donera från sin flock där hemma.

Skrivet av [SmR]BMF:

Drar till med en chansfråga: du råkar inte veta om det finns med solid sidopanel?

Trevlig helg!

Just nu finns den endast i utförande med härdat glas. Trevlig helg!

Permalänk
Medlem

Det känns som att tillverkningen utan RGB-belysning kostar nu för tiden dyrare än med rgb.
En sådan sensor är ingen konstighet då det finns likvärdiga lösningar på dammfiltrar i byggbranschen.

2000kr nja ok men inte 3000

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Det känns som att tillverkningen utan RGB-belysning kostar nu för tiden dyrare än med rgb.
En sådan sensor är ingen konstighet då det finns likvärdiga lösningar på dammfiltrar i byggbranschen.

2000kr nja ok men inte 3000

Med tanke på vikten verkar det vara extremt stabilt, har haft rätt många chassin men inget som vägt i närheten av 16Kg ändå är 3000 inget ovanligt.
Skulle lätt kunna tänka mig detta till nästa bygge

Permalänk

Ja jag gillart! En kombination av denna och valnöten från fractal hade fångat mitt hjärta.