Hur delar ni upp eran ekonomi? I vilka typer av konton sparar ni i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Jag kollade upp på Handelsbankens hemsida och fonder och tittade på de jag har för tillfället och där står "förvaltningsavgift". Är det den man ska kolla på? I så fall ligger dessa på 1.25% samt 1.4%. Bör jag byta till något som tex Lysa då?
Funderar på om jag ska ha kvar Buffert/Semester konto på HB.

Är det du som har valt fonderna eller är det en säljare på banken som tyckte dessa fonderna var lämpliga för dig? Ibland får jag känslan av att banken inte sätter kundens bästa främst utan att de ibland prioriterar vad som är bäst för banken.

Fonder med avgift på 1.25 och uppåt behöver inte vara dåliga men i många fall kan man hitta fonder med motsvarande risk och innehåll för en lägre avgift.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Benham20:

Okej jag hänger med.
Jag kollade upp på Handelsbankens hemsida och fonder och tittade på de jag har för tillfället och där står "förvaltningsavgift". Är det den man ska kolla på? I så fall ligger dessa på 1.25% samt 1.4%. Bör jag byta till något som tex Lysa då?
Funderar på om jag ska ha kvar Buffert/Semester konto på HB.

Tack för svar!

Jag är inte lämpad att ge rekommendationer på vart du ska placera pengarna i detalj, inte rådgivare etc. Däremot så har du inte nämnt vad det är för fonder så svårt att säga om det är dyrt eller billigt. Själv har jag nog ingen fond över 1% och de flesta är under 0.5%. Det blir väldigt mycket pengar, speciellt för ett pensionssparande.

När det kommer till semesterkontot så låter det egentligen solklart att flytta över detta till ett sparkonto med insättningsgaranti och så bra ränta som möjligt. Du vet ju vad och när pengarna ska användas.
Buffert bör väl ligga tillgängligt på bara några minuter så de bör väl vara på samma bank som bankkortet kommer från.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Just nu 100% på ett fasträntekonto eftersom min ränta omförhandlas i mars och jag tänker mig göra en större amortering. Sedan tänker jag mig att ha några tusen på mitt löne- och räkningskonto, tre-fyra månadslöner på ett fasträntekonto och återstarta ett indexsparande på ISK.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Det kändes som om du idiotförklarade alla som använde kreditkort tidigare i tråden så jag trodde faktiskt att du redan utgick från att folk inte kunde tänka själva.

Nä jag är väl mer av att jag tröttnat något otroligt att man inte ska få känna , uttrycka och prata om vad man vill och om man ser verkliga problem här i världen så ska man bara vara tyst.

Jag har mycket högre i tak och skiter i om någon blir arg , med mig kan man tala om nästan allt vid julbordet förutom att jorden är platt.

Det jag egentligen vill ha sagt är att en del håller på med massa kort som en sorts aktivitet eller hur man ska säga och lägger en massa tid.

Varför då. Ge bort din dyrbara data gratis det är vad ni gör.

Jag tycker att Willys för många år sen var bäst Citat "Vi skiter i alla rabattkort och har valt att ha ett lägre pris för alla våra kunder" Du slipper hålla på med massa kort och rabattkuponger när du handlar hos oss. Men i dag så håller Willys också på med skiten. Det jag menar är att om alla bara sket fullständigt i det så skulle alla ha det som på Willys för en massa år sen.

Jag börjar resa med SAS en del. Genast börjar dom tjata om kort och skit som man ska hålla på med och värst av allt är att reser man en del så får man en massa fördelar som "Du får tillgång till vår lounge". Jag vet inte men kommer jag upp till en viss lönenivå så kan jag skita i allt sånt och bara betala vad det kostar så kan jag lägga min nog så heliga tid på något helt annat.

Jag vill inte hålla på med massa kuponger och fylla i koder på buggiga ställen på nätet. "Fixa vårt kort också så får du bla bla bla" Usch !!!

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Tror inte du förstår hur kreditkort med cashback funkar..
Jag håller vare sig på med koder/kuponger eller lägger en massa tid i övrigt.
Vi betalar allt som köps med kreditkort som vi sedan betalar av hela beloppet på varje månad (då blir det ingen extra kostnad med kreditkort) och för det får vi ett antal tusenlappar per år som dras direkt från fakturorna utan någon som helst övrig insats från min sida.

Jag tvivlar starkt på att du betalar allt kontant om du inte pysslar med svartjobb eller liknande så varför ska man då låta kortföretagen och bankerna behålla de här pengarna när man ändå måste nyttja kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Hur tänker ni med uppdelningen av eran ekonomi?
Är det något i denna stilen? Har ni flera allkonton? Och isåfall varför?

Utan att gå in i minsta detalj så Gemensamt konto för:
Räkningar/Mat/Kläder, typ Dagliga saker. Hit förs "Levnadsbidraget" över så det täcker den kalkylen för stående utgifter, blir det för mycket förs denna summa över till något av sparandet nedanför och vice versa.

Gemensamt Sparkonto för oförutsedda händelser.
Gemensamt Sparkonto för större planerade utgifter.
Sparkonto åt vardera barn.
-
Sparande via fonder/aktier/ISK
Personligt individuellt sparkonto
för mig, frun har likadant.

Rekommenderar Avanza eller Nordnet som är enkla att navigera/spara i.

Vi har inget satt mål att spara varje månad medans många har det, 5% eller 10% av inkomsten kan vara bra att ha som mål åtminstone i början, allt handlar om att bara ta tag i saken för då kommer det automatiskt, sen är det enklare att vara två såklart om den möjligheten finns. Tråkigt svar och har säkert svarat som många andra men någonstans "bör" man börja, hoppas du finner lite hjälp i alla svar.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Skrivet av Salcin74:

Tror inte du förstår hur kreditkort med cashback funkar..
Jag håller vare sig på med koder/kuponger eller lägger en massa tid i övrigt.
Vi betalar allt som köps med kreditkort som vi sedan betalar av hela beloppet på varje månad (då blir det ingen extra kostnad med kreditkort) och för det får vi ett antal tusenlappar per år som dras direkt från fakturorna utan någon som helst övrig insats från min sida.

Jag tvivlar starkt på att du betalar allt kontant om du inte pysslar med svartjobb eller liknande så varför ska man då låta kortföretagen och bankerna behålla de här pengarna när man ändå måste nyttja kort?

Jag loggar in på mitt konto hos min kortutgivare ca 1-2 ggr halvåret och klickar på "Lös in cashback". Tar ca 30sek per gång så arbetsinsatsen är minimal. Betalade kontantinsats på ca 65000 för en bil för några år sedan med kreditkortet som gav riktigt bra cashback på ett bräde. När fakturan sen kom så betalade jag hela beloppet. Gratispengar...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Benham20:

Okej jag hänger med.
Jag kollade upp på Handelsbankens hemsida och fonder och tittade på de jag har för tillfället och där står "förvaltningsavgift". Är det den man ska kolla på? I så fall ligger dessa på 1.25% samt 1.4%. Bör jag byta till något som tex Lysa då?
Funderar på om jag ska ha kvar Buffert/Semester konto på HB.

Tack för svar!

Det kan tilläggas att Handelsbanken har ett någorlunda stort utbud av externa fonder, se https://www.handelsbanken.se/sv/privat/spara/fonder/fondlisto.... Exempelvis finns de flesta av de billiga globala indexfonder som brukar rekommenderas i olika sammanhang.

Permalänk
Medlem

Lönen kommer in på kontot som är kopplat till mitt bankkort. Brukar sällan ha mer än 2-3k på detta konto. Vissa enstaka räkningar dras därifrån också.

Har sedan ett annat konto för alla räkningar. Här brukar jag hålla 10-15k, det räcker till ca 2 månaders räkningar. Då dras huslånet, vattenräkning, fjärrvärme, el, och alla andra räkningar därifrån.

Ett tredje konto är för kreditkortet. Har en kreditgräns på 40k och håller därför alltid 40k på detta konto. Brukar dock extremt sällan hamna på mer än 10-15k/mån på kreditkortet. Det är nån enstaka gång vid renovering som jag maxat kreditgränsen men då visste jag om det långt i förväg och kunde planera därefter.

Sedan på avanza så har jag en ISK för allmänt sparande. Ett AF-konto som mest används för transaktioner inom Avanza. Sedan ett sparkonto med ränta där jag siktar på att ha 100-120k för att täcka oförutsedda utgifter samt som renoveringsbudget. Detta konto brukar såklart minska under sommaren när det görs dyra renoveringar men sedan byggs det upp igen under höst/vinter/vår.

Har planer på att skapa en separat ISK för pensionssparande. Blev rekommenderad att göra detta sist jag hade möte med banken och det kanske inte är en dum idé att separera det från det övriga sparandet.

Edit: Kan tillägga att kreditkortet är Refunder Pay. Jag handlar en hel del bildelar på Trodo så det blir en hel del cashback på ett år. Tror jag är uppe i närmare 3000kr än så länge i år.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Åker mycket tåg på sista tiden så handlar bara med SJ Kreditkortet som betalas av när lönen kommer.

Lönekonto: härifrån skickas pengar till ->
räkningar konto
5st sbab sparkonton. Buffert, kläder, barnkonto(för kläder osv), resor och elektronik.
Avanza isk konto där jag autoköper fonder.

Försöket ha så lite pengar som möjligt hos min bank som lönen sätts in på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Om det nu var nån fördel att ha ett sånt kort så bör du kanske förklara det lite bättre om du nu kan det.

Jag har använt sj kreditkort Sedan februari I år och fram till oktober har jag samlat på mig 24806poäng. Vilket kan översättas till nästan 3st första klass biljett för en sträcka på 100mil. Värde på poängen ca 2400kr.

Hade jag handlat med mitt vanliga bankkort utan kredit så hade jag fått tillbaka 0kr.

Så, 0 kr eller 3st första klass biljetter. Då väljer jag 3 första klass biljetter alla dagar i veckan.

Permalänk

Har genom åren testat olika sätt att strukturera ekonomin. Har en förkärlek för kuvertmetoden (se nedan) och har därför så få fysiska konton som möjligt

Kuvertmetoden
Använder tjänsten YNAB (You Need a Budget) och försöker följa deras fyra principer för budgetering.

Den första principen säger att varje krona ska ha en uppgift. När jag får lön lägger jag alla pengar i olika virtuella kuvert. Ett kuvert kan vara hyra, ett annat mat och ett tredje fickpengar.

Den andra principen säger att en ska beakta sina faktiska utgifter. Med det menas att göra en översyn över vilka utgifter som bara dyker upp ibland. Såhär när vi närmar oss jultiden kan det vara julklappar. Det kan också vara bilservice eller pengar för köksrenoveringen. Varje månad lägger jag in lite pengar i dessa kuvert så att när utgifterna väl kommer har jag redan lagt undan pengar för dessa.

Den tredje principen säger ungefär "häng med i svängarna". Är det så att en oförutsedd utgift dyker upp får jag låna pengar för de övriga kuverten för att täcka denna utgift. Det kan också vara så att matkuvertet blivit tomt och att jag då får låna från övriga kuvert för att det inte ska vara negativt saldo.

Den fjärde principen säger ungefär "åldra dina pengar". När pengar kommer in på kontot är de 0 dagar gamla. Hur gamla pengarna blir beror på när de spenderas. Tanken med detta är att genom att följa de tre första principerna kommer pengarna bli allt äldre och äldre, lite gamification helt enkelt.

Konton
Hos min bank har jag två konton

  • Inkommande

  • Utgående

Utöver dessa två konton har jag ett sparkonto hos en annan bank, ett kreditkort och ett betalkort hos Revolut.

Översatt till bokföringstermer
För mig underlättar det att göra skillnad på resultat- och balansräkning.
Min resultaträkning är kuverten. De säger hur jag spenderat pengarna, oberoende på om de lämnat mig genom bankkonto, sparkonto, kreditkort eller betalkort.
Min balansräkning är var pengarna finns såsom bankkontot, sparkontot eller betalkortet. Det säger ingenting om vad pengarna ska användas till utan bara att de finns.

I praktiken
När lönen kommer in bokför jag detta i YNAB genom att fylla på alla kuverten. Därefter flyttar jag över pengar till utgående (för fakturor, autogiro m.m.), sparkontot och kreditkortet. På Revolut fyller jag sedan på saldot från kreditkortet.
När jag spenderar pengar med Revolut läggs det in automatiskt i YNAB och jag får ange vilket kuvert utgiften ska tas från. För bankkontona får jag göra manuell bokföring i YNAB.

Det låter kanske som ett väldigt omständigt system, men det ger mig en skön känsla av trygghet att veta vad pengarna ska spenderas till (vilket kuvert de ligger i) och att ha lagt undan pengar till kommande utgifter.

Visa signatur

Tjo Göingar!