Apple M3 och M3 Max är 18 procent snabbare än M2

Permalänk
Melding Plague

Apple M3 och M3 Max är 18 procent snabbare än M2

Geekbench-resultat för två av de tre nya systemkretsar Apple lanserade i veckan har nu dykt upp, och visar på ungefär de prestandaökningar Apple utlovar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det är bra, synd bara de blir så dyra med vettig konfiguration.

Jag har länge påstått att t.ex iPad 2022 är tillräckligt snabb, efter att endast testat en 1GB svg fil, så har jag insett att t.om M3an skulle vara i slöaste laget om man vill zooma in med flyt. Där min poäng är att prestandan behövs för enkla saker, men de flesta användare får liten data från utvecklarna så det ändå flyter på.

Permalänk
Medlem

Så M3 Max har samma prestanda nu som tidigare generationens Ultra. Wow!
Antar att en Ultra kommer till våren då för Studio, med en enorm prestandaboost.

Min M1 Max i min Studio känns så långsam plötsligt

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Olanserade Snapdragon X Elite fick hålla den enkeltrådade ARM-prestandakronan några dagar i alla fall.

Permalänk
Datavetare

Bortsett från att M3 Max är en krets för bärbara som inte bara matchar single-thread prestanda hos 14900K och 7950X så är även noterbart att den också är lika snabb i multi-thread. Det trots långt längre effekt, 12+4 kärnor och utan SMT.

Fundera vad det betyder i alla lägen som skalar "halvhyfsat" med kärnor, d.v.s. typ nästan allt som är vettigare att köra på en CPU istället för att köra med GPGPU (saker som skalar "perfekt" tenderar gå en till två tiopotenser snabbare på GPUer än på CPU)...

Sen fundera på specifika nischer. En M3 Max är "dyr", eller är den? Vilken annan plattform kan köra lika stora maskininlärning-modeller på GPU? Enda som har VRAM i liknande mängd är Nvidias och AMDs datacenter GPUer, vet inte vad senaste generationen går lös på, Ampere med 80 GB VRAM kostar från en kvarts miljon SEK.

I ljuset av det börjar en bärbar dator för ~75k SEK (M3 Max med 128 GB RAM) se rätt prisvärd ut (men det är absolut en nisch, dock en glödhet sådan just nu).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Bortsett från att M3 Max är en krets för bärbara som inte bara matchar single-thread prestanda hos 14900K och 7950X så är även noterbart att den också är lika snabb i multi-thread. Det trots långt längre effekt, 12+4 kärnor och utan SMT.

Fundera vad det betyder i alla lägen som skalar "halvhyfsat" med kärnor, d.v.s. typ nästan allt som är vettigare att köra på en CPU istället för att köra med GPGPU (saker som skalar "perfekt" tenderar gå en till två tiopotenser snabbare på GPUer än på CPU)...

Sen fundera på specifika nischer. En M3 Max är "dyr", eller är den? Vilken annan plattform kan köra lika stora maskininlärning-modeller på GPU? Enda som har VRAM i liknande mängd är Nvidias och AMDs datacenter GPUer, vet inte vad senaste generationen går lös på, Ampere med 80 GB VRAM kostar från en kvarts miljon SEK.

I ljuset av det börjar en bärbar dator för ~75k SEK (M3 Max med 128 GB RAM) se rätt prisvärd ut (men det är absolut en nisch, dock en glödhet sådan just nu).

Det är som om Apple lyckats navigera in sig i rejält machine learning-världen utan att egentligen prata så mycket om det. De flesta/flera stora språkmodeller har native macos-stöd till och med.

Det är uppenbart den billigaste plattformen för iaf vissa storlekar av datasets.

Permalänk

Problemet med Ai är att datan som behövs för att jobba med vida överstiger vad macbook ens går att konfiguera med. Såklart man kan jobba med usb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Problemet med Ai är att datan som behövs för att jobba med vida överstiger vad macbook ens går att konfiguera med. Såklart man kan jobba med usb ssd.

Jo fast de som sitter med större AIjobb skulle väl gå mot någon av ultravarianterna (när de kommer)? Jobbar inte själv med det så jag vet inte hur mycket av vad (cpu, ram,lagring?) som krävs.

OnT: så 20% upp från föregående generation, vet vi något om hur mycket kräm den drar?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Problemet med Ai är att datan som behövs för att jobba med vida överstiger vad macbook ens går att konfiguera med. Såklart man kan jobba med usb ssd.

TB3/4-anslutna diskar eller 10gbe antagligen om du ska arbeta med stora datavolymer kanske?
Men du är fortfarande mest begränsad av hur mycket du kan lagra i ram/vram för mycket utav det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Jo fast de som sitter med större AIjobb skulle väl gå mot någon av ultravarianterna (när de kommer)? Jobbar inte själv med det så jag vet inte hur mycket av vad (cpu, ram,lagring?) som krävs.

OnT: så 20% upp från föregående generation, vet vi något om hur mycket kräm den drar?

Eller så kanske Apple börjar sälja lösa prollar eller expansionskort för detta, de kan inte ha förbisett den tanken.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Återigen tillbaka och matchar topp AMD & Intel i ST och med max även mt.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av JonasT:

Olanserade Snapdragon X Elite fick hålla den enkeltrådade ARM-prestandakronan några dagar i alla fall.

Känns nästan som att det var Apples plan med ett tillkännagivande så kort efter X Elite 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sen fundera på specifika nischer. En M3 Max är "dyr", eller är den? Vilken annan plattform kan köra lika stora maskininlärning-modeller på GPU? Enda som har VRAM i liknande mängd är Nvidias och AMDs datacenter GPUer, vet inte vad senaste generationen går lös på, Ampere med 80 GB VRAM kostar från en kvarts miljon SEK.

I ljuset av det börjar en bärbar dator för ~75k SEK (M3 Max med 128 GB RAM) se rätt prisvärd ut (men det är absolut en nisch, dock en glödhet sådan just nu).

Det är förvisso intressant att macen kan husera så pass stora modeller. Men för att i realiteten träna en så pass stor modell (där man faktiskt gör nytta av den stora modellkapaciteten), ställer det extrema krav på resten av systemet. Det kan vara en utmaning redan att träna en modell som ryms i 40GB gpu datacentermaskiner, utan att någon del i kedjan blir flaskhals.

Permalänk
Skrivet av Mikael07:

Det är förvisso intressant att macen kan husera så pass stora modeller. Men för att i realiteten träna en så pass stor modell (där man faktiskt gör nytta av den stora modellkapaciteten), ställer det extrema krav på resten av systemet. Det kan vara en utmaning redan att träna en modell som ryms i 40GB gpu datacentermaskiner, utan att någon del i kedjan blir flaskhals.

Jag antar att det handlar mer om att köra befintliga modeller snarare än att träna nya? Kanske att man kan finetuna befintliga lite. Men är också intresserad av vad man ska med en max till och varför man ska köra en lokal modell på den förutom i syfte att experimentera? Dom stora molnbaserade modellerna är ju i stort sätt alltid bättre på allt och du kan ju bygga ut med Nvidia kluster för att få svinstort VRAM att leka med om du kombinerar flera kort om du ska bygga något system för ett specifikt syfte. Men vore som sagt kul att höra mer från Yoshman som verkar ha koll vad man kan tänkas göra på sin mac av värde inom maskininlärning då det är utanför min kunskap.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Problemet med Ai är att datan som behövs för att jobba med vida överstiger vad macbook ens går att konfiguera med. Såklart man kan jobba med usb ssd.

Man tränar troligtvis inte på en MacBook, det är inferens med redan tränade modeller som MacBooks med mycket RAM är intressant för.

Alltså, t.ex. använda stora språkmodeller lokalt.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Eller så kanske Apple börjar sälja lösa prollar eller expansionskort för detta, de kan inte ha förbisett den tanken.

Intressant tanke, liknande deras afterburnerkort.
Med tanke på energikraven hos m3 så borde man kunna trycka in ett gäng sådana kort i en mac pro.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Intressant tanke, liknande deras afterburnerkort.
Med tanke på energikraven hos m3 så borde man kunna trycka in ett gäng sådana kort i en mac pro.

Strax innan lanseringen av Mac Pro hittade någon referenser till "Compute Module" i iOS. Det spekulerades i att Apple kanske skulle göra instickskort till Mac Pro som kunde accelerera saker som AI eller grafik. Tyvärr har man inte hört något mer om det, och det var inget som lanserades i samband med Mac Pro.

https://9to5mac.com/2023/02/22/exclusive-ios-16-4-code-refere...

Permalänk
Medlem

De jämför en M3 på 4,05 GHz med en M2 Pro på 3,48 GHz. Om man justerar för skillnaden i klockfrekvens så blir skillnaden mycket mindre, nära variansen man brukar se bland Geekbench-resultat när man bläddrar.

Å andra sidan så ska M3 vara tillverkad på en 3nm-process jämfört med 5nm för M2, och det borde göra det möjligt den att köra på högre klockfrekvens utan att bli lika varm, så troligen blir nog M3:an snabbare i praktiken ändå.

Jag är mer nyfiken av multi-core på M2 Pro, där de minskat ner från 8+4 till 6+6 kärnor. Är E-kärnorna snabbare, eller handlar det mest om klockfrekvens även här?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

De jämför en M3 på 4,05 GHz med en M2 Pro på 3,48 GHz. Om man justerar för skillnaden i klockfrekvens så blir skillnaden mycket mindre, nära variansen man brukar se bland Geekbench-resultat när man bläddrar.

Å andra sidan så ska M3 vara tillverkad på en 3nm-process jämfört med 5nm för M2, och det borde göra det möjligt den att köra på högre klockfrekvens utan att bli lika varm, så troligen blir nog M3:an snabbare i praktiken ändå.

Jag är mer nyfiken av multi-core på M2 Pro, där de minskat ner från 8+4 till 6+6 kärnor. Är E-kärnorna snabbare, eller handlar det mest om klockfrekvens även här?

Jag tycker det är lite tråkigt och oroväckande att IPC-ökningen i princip är noll och ingenting.

Apple kommer ju inte kunna hålla på och öka frekvensen varenda gång de släpper en ny processor.

Har de redan kört in i väggen?

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Jag tycker det är lite tråkigt och oroväckande att IPC-ökningen i princip är noll och ingenting.

Apple kommer ju inte kunna hålla på och öka frekvensen varenda gång de släpper en ny processor.

Har de redan kört in i väggen?

Eller är det Tik Tok, med förminskning och förbättring i klassisk Intel-manér?

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Eller är det Tik Tok, med förminskning och förbättring i klassisk Intel-manér?

Ja, ingen utanför Apple eller deras konkurrenter lär ju veta.

Tycker bara det ser ut som en svaghet. Men det kanske bara är den mest ekonomiska vägen för Apple för tillfället, skruva upp frekvenserna lite och hämta hem prestanda.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

De jämför en M3 på 4,05 GHz med en M2 Pro på 3,48 GHz. Om man justerar för skillnaden i klockfrekvens så blir skillnaden mycket mindre, nära variansen man brukar se bland Geekbench-resultat när man bläddrar.

Å andra sidan så ska M3 vara tillverkad på en 3nm-process jämfört med 5nm för M2, och det borde göra det möjligt den att köra på högre klockfrekvens utan att bli lika varm, så troligen blir nog M3:an snabbare i praktiken ändå.

Jag är mer nyfiken av multi-core på M2 Pro, där de minskat ner från 8+4 till 6+6 kärnor. Är E-kärnorna snabbare, eller handlar det mest om klockfrekvens även här?

Jag tror de sade att E-kärnorna var 50 % snabbare än i M2. De sade förvisso inte om det var för att man klockade dem 50 % högre, men gissningsvis är det inte bara skillnad i klockfrekvens.

Kanske att de koncentrerade sig på E-kärnorna den här gången? Kanske fanns mer lågt hängande frukt där? Lite konstigt bara att de ökade antalet P-kärnor i M3 Max men inte antalet E-kärnor.