Starfield får officiellt DLSS-stöd nästa vecka

Permalänk
Melding Plague

Starfield får officiellt DLSS-stöd nästa vecka

På sociala medier meddelas att stöd för Nvidias uppskalningsteknik kan betatestas via Steam. Skarp lansering sker med nästa uppdatering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Digital fyndjägare

Inte en dag för tidigt...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Mod installerat från fabrik?

Permalänk
Medlem

Testade ett par moddar, blir brutal fps men introducerade viss instabilitet och skimmer i bilden, default med FSR2 är det ultrastabilt aldrig haft en hängning och med ett RTX4080 är fps ändå över 60 fps i alla lägen. Hoppas att Bethesdas egen DLSS-funktion är mer stabil än moddarna. Har man ett lägre kort än 4080 så lär DLSS vara välkommet, jag låg runt 144 fps mestadels med moddarna fick tom fps-begränsa för det var ibland uppe runt 200 fps med ett lägre kort i serien lär det göra susen.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag kör ett 4070ti och med DLSS och Framegen modden. Har höga fps, grymt flyt och ögongodis och upplever inget lag eller nånting dåligt. Så har jag kört sen dag ett så det officiella stöder behövs inte för min del.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

För mig gjorde DLSS-modden ingen skillnad mot FSR så hoppas att det här funkar bättre. Inte för att jag är sugen på att spela Starfield igen, men hade det funnits fungerande stöd från början hade det kanske blivit en bättre upplevelse.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Testade ett par moddar, blir brutal fps men introducerade viss instabilitet och skimmer i bilden, default med FSR2 är det ultrastabilt aldrig haft en hängning och med ett RTX4080 är fps ändå över 60 fps i alla lägen. Hoppas att Bethesdas egen DLSS-funktion är mer stabil än moddarna. Har man ett lägre kort än 4080 så lär DLSS vara välkommet, jag låg runt 144 fps mestadels med moddarna fick tom fps-begränsa för det var ibland uppe runt 200 fps med ett lägre kort i serien lär det göra susen.

Alla är inte intresserad i fake FPS genom frame generation. Har inte haft någon hängning med DLSS mod och bilden är mycket bättre än FSR2. Stäng av Frame generation skiten bara så blir det bra. Hoppas den officiella kommer med någon form av performance boost, för det är exakt samma FPS vs FSR2 med modden vilket är lite konstigt.

Permalänk
Medlem

Det är självklart att nya Bethesda spel skall ha alla uppskalnings och framegen tekniker som finns. Det här är spel som håller länge framöver och då skall basic-grejerna vara på plats. Det här öppnar ju för ännu finare grafiska moddar framöver.

Det är bara så synd att jag själv inte gillar denna typ av spel, men grattis till er som tycker det är kanon.

Permalänk
Medlem

Då kanske man vågar testa det, 3060ti känns i minsta laget för 1440p dock.. Skala upp från 1080p kanske kan vara nåt?

Permalänk
Medlem

Ännu ett spel där grafiken inte är det största problemet.

Jag struntar fullständigt i om jag får 300 fps i 4k Ultra+RT om spelet i sig inte är mer än 'meh'. FSR och DLSS är ju bara plåster på såren för dålig optimering eller grafik som belastar hårdvaran mer än den klarar av. För hur svårt är det att 'dumpa' ett system genom att kräva RT i realtid...

Kommer Starfield, precis som CP2077, bara bli ett syntetisk test för spelprestanda?

Permalänk
Medlem

Kör utan allt det där hittepågrejen med ett 6950XT och det flyter på ruskigt bra.

Men om det finns något i dom inställningarna som gör att bilden blir bättre + mer fps så tar jag gärna del av den informationen. Jag har aldrig använt mig av uppskalningstekniker innan.

Permalänk
Medlem

Blir lagom pinsamt om moddarna levererar mer prestanda och stabilitet XD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Läste på en annan sida och där sa de att patchen kommer som Beta på Steam nästa vecka, inget datum än för full release av patchen.

Edit: såg precis att artikeln har rättats och nu står det att det är en Beta-patch.

Permalänk
Medlem

Av alla problem det spelet har så är nog avsaknaden av låtsaspixlar det absolut minsta.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Synd att man redan tröttnat då. Efter att ha åkt till 30-40 exakt likadana livlösa planeter

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Med tanke på hurpass ostabilt och buggit SC varit kommer detta nog bli extra spännande, can't wait!

Permalänk
Medlem

Trevligt, fast har använt moddar för DLSS nästan sedan spelet kom.
Som ägare av ett RTX-kort ur 3000-serien är jag nästan mer intresserad av när de ska lägga in stöd för FSR3 FG

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Äntligen. Moddarna gör att det flyter på betydligt bättre, men de är väldigt opålitliga med random krascher och drops. Ganska tragiskt att det har tagit två månader för officiellt stöd dock. Men det tog ju en månad för att få in en fov-slider, så kanske inte så förvånande att det tagit så här lång tid.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Borde fokuserat på att göra spelet mindre irriterande istället. Värdelösa menyer och en miljon onödiga cut scenes som borde fixats innan. En sminkad gris är fortfarande en gris. Spelet är mediokert, hög FPS eller inte.

Permalänk
Medlem

Spännande utveckling på många sätt idag. Uppskalning är numer allmänt accepterat och något bra trots att det alltid mötts med totalt hat när det fanns i konsoler senaste årtiondena. Och det räcker inte med vilken som helst, det måste vara DLSS annars spelar man helst inte spelet alls…

Jag är bara så frågande när alla som hatar Apple föredrar samma instängda proprietära skit när det kommer från gröna laget. Alltså inte bara accepterar utan tycker det är bra och ett måste

Det är ganska långt från den bilden jag trodde entusiaster hade förr i alla fall. Men det klart Glide var väl lite samma sak på sin tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Spännande utveckling på många sätt idag. Uppskalning är numer allmänt accepterat och något bra trots att det alltid mötts med totalt hat när det fanns i konsoler senaste årtiondena. Och det räcker inte med vilken som helst, det måste vara DLSS annars spelar man helst inte spelet alls…

Jag är bara så frågande när alla som hatar Apple föredrar samma instängda proprietära skit när det kommer från gröna laget. Alltså inte bara accepterar utan tycker det är bra och ett måste

Det är ganska långt från den bilden jag trodde entusiaster hade förr i alla fall. Men det klart Glide var väl lite samma sak på sin tid

Personligen tycker det är raka motsatsen till spännande med uppskalning. Jag hade mycket hellre sett större generationskliv med bättre rastrering och strålspårning. Ny hårdvara som höjer nivån i alla eller de flesta spel är mer spännande än olika mjukvarulösningar i olika versioner. Det blir väldigt splittrat. Men jag är gammal och förstår att mjukvara är nutidens melodi så jag resignerar Hade spelen varit bättre optimerade vid release tror jag inte det hade varit samma sug efter dessa uppskalningstekniker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Personligen tycker det är raka motsatsen till spännande med uppskalning. Jag hade mycket hellre sett större generationskliv med bättre rastrering och strålspårning. Ny hårdvara som höjer nivån i alla eller de flesta spel är mer spännande än olika mjukvarulösningar i olika versioner. Det blir väldigt splittrat. Men jag är gammal och förstår att mjukvara är nutidens melodi så jag resignerar Hade spelen varit bättre optimerade vid release tror jag inte det hade varit samma sug efter dessa uppskalningstekniker.

Jag menade spännande som i att jag ser en ändring i människors sätt att tänka på detta. Jag är precis som dig i att jag vill se ’riktig prestanda’ inte detta drit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Personligen tycker det är raka motsatsen till spännande med uppskalning. Jag hade mycket hellre sett större generationskliv med bättre rastrering och strålspårning. Ny hårdvara som höjer nivån i alla eller de flesta spel är mer spännande än olika mjukvarulösningar i olika versioner. Det blir väldigt splittrat. Men jag är gammal och förstår att mjukvara är nutidens melodi så jag resignerar Hade spelen varit bättre optimerade vid release tror jag inte det hade varit samma sug efter dessa uppskalningstekniker.

Problemet är väl som alla förstår att det krävs så innibomben mycket hårdvara. Raytracing finns ju inte ens "native" för spel. Vi använder denoisers som är en form av uppskalning, man kastar inte en stråle per pixel på skärmen varje frame. Om vi tar bort uppskalning, denoisers och framegeneration, och få ut samma hastighet så skulle vi kanske behöva 20-100 (fetgissning) gånger starkare grafikkort.

Specielt raytracingen känns ju som att det är bara att lägga ner om man måste rendera varje pixel varje frame, pathtracing är ännu längre borta. Tråkigt tycker jag. Jag tror inte ens Hollywood-produktioner kör utan denoisers.

Men det ena utesluter inte det andra. Än så länge kan man köra många spel på low om man vill köra native och den porten kanske också stängs framöver, men det kommer ju alltid finnas spel som helt enkelt inte behöver uppskalning. Jag tror världen är stor nog åt båda lägren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Problemet är väl som alla förstår att det krävs så innibomben mycket hårdvara. Raytracing finns ju inte ens "native" för spel. Vi använder denoisers som är en form av uppskalning, man kastar inte en stråle per pixel på skärmen varje frame. Om vi tar bort uppskalning, denoisers och framegeneration, och få ut samma hastighet så skulle vi kanske behöva 20-100 (fetgissning) gånger starkare grafikkort.

Specielt raytracingen känns ju som att det är bara att lägga ner om man måste rendera varje pixel varje frame, pathtracing är ännu längre borta. Tråkigt tycker jag. Jag tror inte ens Hollywood-produktioner kör utan denoisers.

Men det ena utesluter inte det andra. Än så länge kan man köra många spel på low om man vill köra native och den porten kanske också stängs framöver, men det kommer ju alltid finnas spel som helt enkelt inte behöver uppskalning. Jag tror världen är stor nog åt båda lägren.

Faktum är att du behöver göra ’path-trace’ med tusentals strålar per pixel om du vill ha stabila resultat. Ljuset från en punkt i världen är snittet av allt instrålat ljus på den punkten, och i de flesta fall är det från alla håll (finns undantag som speglar och annat)

Det blir ganska snabbt en exponentiell process att göra detta bra. Många förstår inte alls hur långt borta vi är från ’riktig strålspårning’. Det vi gör i realtid idag är så långt från det som behövs, helt enkelt för att prestandan precis som du säger är tusentals gånger ifrån det som behövs

Permalänk
Medlem

Spelet verkar urtråkigt så jag kommer inte köpa det.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Samma gamla Starfield men nu med DLSS.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Spelet verkar urtråkigt så jag kommer inte köpa det.

Urtråkigt är det inte. Är glad att jag spelat det. Hade kul så länge det varade men efter 40timmar och klarat mainquest så var det helt plötsligt inte kul längre. Tvivlar på att jag någonsin kommer spela det igen

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Och till Xbox series X?

Spelet snurrar just nu på i horribla 30 fps (ibland lägre) på Series X och är såldes ospelbart. Hoppas innerligt att DLSS-stöd kommer till Xbox också.

Visa signatur

Spelrigg:
Xbox Series X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaxione:

Synd att man redan tröttnat då. Efter att ha åkt till 30-40 exakt likadana livlösa planeter

Precis som i verkligheten, finns inte mycket liv

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Precis som i verkligheten, finns inte mycket liv

Nej så är det ju. Men jag spelar inte rymd rpgs för att jag vill att det ska vara som i verkligheten Den får man fan nog av ändå

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar