Permalänk

Byta leverantör, kommer det hjälpa?

Hej,

Jag har just nu Bahnhof via stadsnätet. Inga problem med hastighetstester osv. Men att spela online funkar inte riktigt optimalt. Ständiga packet loss oavsett spel. Jag har felanmält till Bahnhof men de säger att inget är fel.

Det "konstiga" är att använder jag VPN så funkar det felfritt, 0 packet loss. Så det är inget fel med utrustningen, t.ex. routern.

Så frågan är, tror ni detta är fel från Bahnhof eller stadsnätet, och kommer det hjälpa att byta leverantör, t.ex. till Telia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Hej,

Jag har just nu Bahnhof via stadsnätet. Inga problem med hastighetstester osv. Men att spela online funkar inte riktigt optimalt. Ständiga packet loss oavsett spel. Jag har felanmält till Bahnhof men de säger att inget är fel.

Det "konstiga" är att använder jag VPN så funkar det felfritt, 0 packet loss. Så det är inget fel med utrustningen, t.ex. routern.

Så frågan är, tror ni detta är fel från Bahnhof eller stadsnätet, och kommer det hjälpa att byta leverantör, t.ex. till Telia?

Spontant borde det inte hjälpa, att det funkar med vpn tyder ju på att det inte heller är Bahnhof som är den felande länken.
Första att testa är alltid att dra kabel direkt från din inkommande anslutning till felande utrustning och se om felet kvarstår;
Gör det inte det så är det något emellan inkommande anslutning och enheten som är fel
Är felet kvar så är det inkommande eller själva enheten som är felande.
Att aktivera vpn och att det då fungerar låter konstigt i mina öron, då trafiken tar "samma" väg förutom att den är krypterad och går genom vpn-noderna efter Bahnhof så låter som att det är något hos Bahnhof

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Det skulle kunna vara routingproblem och då kan det hjälpa med att byta ISP. Ganska svårt att säga och lite smått ovanligt fenomen. Telia har den bästa peering men är ju svindyra.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Jag har skickat ett PingPlotter test till Bahnhof, där jag pingade mot sunet.se. Inga packet loss på slutdestinationen, men massa packet loss på vägen dit. T.ex. tredje hopet, ca. 30% packet loss.

Jag misstänkte att detta var kanske problemet och påpekade detta, men inget fel enligt Bahnhof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Jag har skickat ett PingPlotter test till Bahnhof, där jag pingade mot sunet.se. Inga packet loss på slutdestinationen, men massa packet loss på vägen dit. T.ex. tredje hopet, ca. 30% packet loss.

Jag misstänkte att detta var kanske problemet och påpekade detta, men inget fel enligt Bahnhof.

Sunet är inget vidare att köra plingplotter mot. 3e hoppet säger inte mycket heller, då den kan redan har lämnat Bahnhofs routing.

Har du möjlighet att visa din plotter här i tråden? Maskera din egen information.

Permalänk
Skrivet av Trackmaster:

Sunet är inget vidare att köra plingplotter mot. 3e hoppet säger inte mycket heller, då den kan redan har lämnat Bahnhofs routing.

Har du möjlighet att visa din plotter här i tråden? Maskera din egen information.

Det var 2a hoppet (3e när jag använder router)

Permalänk
Skrivet av dvcorleone:

Hej,

Jag har just nu Bahnhof via stadsnätet. Inga problem med hastighetstester osv. Men att spela online funkar inte riktigt optimalt. Ständiga packet loss oavsett spel. Jag har felanmält till Bahnhof men de säger att inget är fel.

Det "konstiga" är att använder jag VPN så funkar det felfritt, 0 packet loss. Så det är inget fel med utrustningen, t.ex. routern.

Så frågan är, tror ni detta är fel från Bahnhof eller stadsnätet, och kommer det hjälpa att byta leverantör, t.ex. till Telia?

Jag har haft mer eller mindre samma fel sedan 18/10. Bahnhof uppgraderade till Carrier-grade NAT (CGN) nämligen samma datum (enligt de själva och min fiberleverantör). Körde PingPlotter på dator direktkopplad mot tjänstefördelaren och fick 3st avbrott vid olika tillfällen under 24h, med paketförluster hela vägen mot slutdestination (sunet). Jag har nu fått detta felanmält på fiberleverantören som har stadsnätet i min stad och de kommer skicka ut en tekniker till mig.

När jag får dessa avbrott så tappar hela mitt hemmanätverk internetåtkomst, anslutningen till min router ligger kvar men ingen internet går att nå. Enligt routerns GUI så finns det internetaccess. Jag har använt Bahnhof i flera år med mitt nuvarande hemmanätverk utan några problem, men nu strular det dagligen sedan 18/10..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Det var 2a hoppet (3e när jag använder router)

<Uppladdad bildlänk>

Det stämmer som Bahnhof säger, det du ser på den plotten är inget fel. Om du vet IP-adressen till nån spelserver du spelar mot skulle du kunna köra pingplotter mot den med och utan VNP, då borde du se felet.

Felet du upplever i grunden kan lösas om du byter operatör eftersom trafiken tar en annan väg via VPN och detta fungerar bättre. Tyvärr är det svårt att säga vilken operatör du ska byta till om du inte råkar känna någon som spelar samma spel och har en svensk operatör som det fungerar bra med.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Det stämmer som Bahnhof säger, det du ser på den plotten är inget fel. Om du vet IP-adressen till nån spelserver du spelar mot skulle du kunna köra pingplotter mot den med och utan VNP, då borde du se felet.

Felet du upplever i grunden kan lösas om du byter operatör eftersom trafiken tar en annan väg via VPN och detta fungerar bättre. Tyvärr är det svårt att säga vilken operatör du ska byta till om du inte råkar känna någon som spelar samma spel och har en svensk operatör som det fungerar bra med.

För att se IP-adressen mot en specifik spel-server i windows, win+r, "resmon", under Network, kolla ip-adressen under den specifika .exe filen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Det var 2a hoppet (3e när jag använder router)

<Uppladdad bildlänk>

Eftersom du inte har några packet loss på slutmålet så spelar de på vägen ingen roll. Kortfattat kan man se det som att routrar på vägen har bättre saker för sig än att svara på ping.

Testa köra ping mot de spel du upplever problem hos. Men om det funkar med VPN så är det troligen nått fel hos Bahnhof. Om du inte orkar felsöka åt dem så testa byt leverantör.

PS skicka en pingplotter med vpn på också mot en spelserver du annas har problem med.

Permalänk
Skrivet av Xaio:

För att se IP-adressen mot en specifik spel-server i windows, win+r, "resmon", under Network, kolla ip-adressen under den specifika .exe filen.

Detta ska jag testa, tack.

Permalänk

Nu har jag testat spela lite CS2 mot server 162.254.198.42.
Med VPN: 0% packet loss
Utan VPN: Mellan 3-7% packet loss

Testade PingPlotter mot 162.254.198.42

Med VPN

Utan VPN

Slutsats, fel från Bahnhof?

Permalänk
Skrivet av darfvajder:

Jag har haft mer eller mindre samma fel sedan 18/10. Bahnhof uppgraderade till Carrier-grade NAT (CGN) nämligen samma datum (enligt de själva och min fiberleverantör). Körde PingPlotter på dator direktkopplad mot tjänstefördelaren och fick 3st avbrott vid olika tillfällen under 24h, med paketförluster hela vägen mot slutdestination (sunet). Jag har nu fått detta felanmält på fiberleverantören som har stadsnätet i min stad och de kommer skicka ut en tekniker till mig.

När jag får dessa avbrott så tappar hela mitt hemmanätverk internetåtkomst, anslutningen till min router ligger kvar men ingen internet går att nå. Enligt routerns GUI så finns det internetaccess. Jag har använt Bahnhof i flera år med mitt nuvarande hemmanätverk utan några problem, men nu strular det dagligen sedan 18/10..

Detta har jag upplevt idag. Redan 2 avbrott idag, som varade ca. 5 minuter var.

Permalänk
Skrivet av dvcorleone:

Nu har jag testat spela lite CS2 mot server 162.254.198.42.
Med VPN: 0% packet loss
Utan VPN: Mellan 3-7% packet loss

Testade PingPlotter mot 162.254.198.42

Med VPN
<Uppladdad bildlänk>

Utan VPN
<Uppladdad bildlänk>

Slutsats, fel från Bahnhof?

Skrivet av dvcorleone:

Detta har jag upplevt idag. Redan 2 avbrott idag, som varade ca. 5 minuter var.

hittade inte att du svartat på frågan tidigare.

Sitter du i CGNAT?

hade bland annat liknande problem i våras eller förra året eller när det nu var när bredband2 flyttade in mig i ett CGnat.

och Bahnhof har ju börjat slänga in folk i CGNAT lite här och var i sverige utan förvarning,

har ingen skum wan adress på din router som typ ser mer ut som en lokal adress fast börjar på andra siffror nånstans mellan 100 och 180?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Nu har jag testat spela lite CS2 mot server 162.254.198.42.
Med VPN: 0% packet loss
Utan VPN: Mellan 3-7% packet loss

Testade PingPlotter mot 162.254.198.42

Med VPN
<Uppladdad bildlänk>

Utan VPN
<Uppladdad bildlänk>

Slutsats, fel från Bahnhof?

ingen av dem har PL mot mål?

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

hittade inte att du svartat på frågan tidigare.

Sitter du i CGNAT?

hade bland annat liknande problem i våras eller förra året eller när det nu var när bredband2 flyttade in mig i ett CGnat.

och Bahnhof har ju börjat slänga in folk i CGNAT lite här och var i sverige utan förvarning,

har ingen skum wan adress på din router som typ ser mer ut som en lokal adress fast börjar på andra siffror nånstans mellan 100 och 180?

Tror inte det. Vet inte hur jag bekräftar dock. IP adressen börjar på 5.

Skrivet av basn:

ingen av dem har PL mot mål?

Nej, men PL i spel mot samma server utan VPN.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma med Bahnhof för ett antal år sedan. De såg aldrig några fel men tappade paket på vägen. Även för mig blev de bättre med VPN då vägen då ändrades och jag slapp de dåliga rutterna.
Jag bytte tillslut ISP och har aldrig haft några problem sedan dess.

Permalänk
Skrivet av N3ktar:

Jag hade samma med Bahnhof för ett antal år sedan. De såg aldrig några fel men tappade paket på vägen. Även för mig blev de bättre med VPN då vägen då ändrades och jag slapp de dåliga rutterna.
Jag bytte tillslut ISP och har aldrig haft några problem sedan dess.

Börjar luta åt byte för mig också. Får se om det blir bra deals till Black Friday.
Vilken ISP bytte du till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Nej, men PL i spel mot samma server utan VPN.

Tror du ska kolla över all egen utrustning ändå..

Skrivet av N3ktar:

Jag hade samma med Bahnhof för ett antal år sedan. De såg aldrig några fel men tappade paket på vägen. Även för mig blev de bättre med VPN då vägen då ändrades och jag slapp de dåliga rutterna.
Jag bytte tillslut ISP och har aldrig haft några problem sedan dess.

Jag kör bahnhof och till valves servrar utan problem.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Börjar luta åt byte för mig också. Får se om det blir bra deals till Black Friday.
Vilken ISP bytte du till?

Jag bytte till Telia. Det blev dyrare men har aldrig några problem längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Tror inte det. Vet inte hur jag bekräftar dock. IP adressen börjar på 5.

Nej, men PL i spel mot samma server utan VPN.

Kolla vad du har för Wan-adress i routern, kolla sedan vad du har för adress på Tex whatsmyip, är de samma har du publik ip, är de olika så ligger du bakom CG-NAT.

Har du CG-NAT så kan du ringa teknisk support och få publik ip inom 24 timmar (oftast fortare) utan extra kostnad.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Har du CG-NAT så kan du ringa teknisk support och få publik ip inom 24 timmar (oftast fortare) utan extra kostnad.

vad jag förstått det så varierar det lite var du bor om du får betala extra eller inte.

vill minas att det finns en egen tråd just för bahnhof cgnat där vissa påstår att de ville ha 50:-/mån eller nått sånt extra för ge dig ett publikt ip.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vad jag förstått det så varierar det lite var du bor om du får betala extra eller inte.

vill minas att det finns en egen tråd just för bahnhof cgnat där vissa påstår att de ville ha 50:-/mån eller nått sånt extra för ge dig ett publikt ip.

Min uppfattning från dessa är att de "ringer supporten och ber om publikt IP", men min personliga erfarenhet från två olika anslutningar är att om du ringer till teknisk support och har något som inte fungerar på grund av CG-NAT så har de löst det utan kostnad båda gångerna (ett stadsnät och ett "landsbygds-nät")

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P