EU tvingar Meta att stoppa riktad reklam

Permalänk
Medlem

Det viktiga att inte missa är ju att riktad "reklam" inte bara betyder högtryckstvättar för du visat intresse för det osv. Det är ju även olika påverkanskampanjer, ofta inte ens sanningsenliga, som ofta riktas mot olika målgrupper i sociala medier man kan hoppas komma åt. Trafik har tyvärr betytt pengar och då lögner drivit en massa trafik så har tyvärr lögner blivit business. Efter att ha följt vad som hänt i olika länder och inte minst USA med stormingen av Capitolium och vad som ledde fram till det samt rättegången mot Alex Jones så är det uppenbart att något behöver göras. Lätt att tänka "det är ju i USA"... men vi är ofta ivriga att ta efter vad som sker där borta.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Jag undrar om det finns någon pålitlig forskning om hur pass effektiv riktad reklam är jämfört med icke-riktad?

Lägg även till hur störande det är.
Reklam som halva priset på datorskärmar blir för mig intressant. reklam från systembolaget, halva priset på starksprit, allt ska bort. Intresserar säkert vissa, för mig bara störande reklam.

Vissa säger ingen reklam alls är bäst, men jag ser bara en tidsfråga innan dessa adblockers slutar att fungera för tjänster som kräver inloggning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Erik_T:

Det är ju tanken bakom riktad reklam, men det är ju inte alltid den funkar bättre.
Det är väl åtskilliga som köpt en viss sak, och sedan får massor med (riktad) reklam om just den saken - som de inte är intresserade av att köpa eftersom de redan köpt den.

Riktad reklam gör också att annonsörerna missar chansen att visa folk reklam för prylar de inte visste att de ville ha.

Jag undrar om det finns någon pålitlig forskning om hur pass effektiv riktad reklam är jämfört med icke-riktad?

Jag skulle nog inte säga att reklamen har för avsikt att sälja den prylen som visas upp i så stor utsträckning ens.
Vad man vill åt är att lägga sig högst upp på listan för den produkttypen i det undermedvetna.
Nä dagen kommer då man själv kommer på att man tänkt köpa en mackapär eller tjänst så ska man tänka på det företaget först.

En del produkter funkar för bredare grupper, och då är rikad reklam mindre relevant. Det kan bara bra att sikta brett. Matbutiker använder de flesta så de kan rikktas bredare.
Reklam för bindor lär sälja dåligt om det riktas till män och pensinärer - så där hjälper det inte riktigt att visa upp reklamen för en ej tilltänkt grupp.
Kylpasta till processorer kommer min flickvän inte köpa hur ofta hon än ser reklamen 😁.

Så hur bra riktad eller oriktad reklam funkar beror på produkt/tjänst i stor utsträckning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tycker GDPR borde förbättras så att ingen reklam eller cookies skall vara standard och man kan välja att gå med.
Just nu är det alltid "accept all cookies" eller gå in i en sidomeny och klicka bort det man inte vill ha vilket är jobbigt i längden vilket företagen vet och gör så jobbigt som möjligt så man istället klickar "accept all"

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Tycker GDPR borde förbättras så att ingen reklam eller cookies skall vara standard och man kan välja att gå med.
Just nu är det alltid "accept all cookies" eller gå in i en sidomeny och klicka bort det man inte vill ha vilket är jobbigt i längden vilket företagen vet och gör så jobbigt som möjligt så man istället klickar "accept all"

Lagen är just att man ska kunna neka allt direkt, men tyvärr följer i princrip ingen det än.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem

Kan inte EU tvinga fram banlysning av cookies? Något mer irriterande har jag inte varit med om på internet med godkännande hit och dit... Vilket otyg, dra åt helv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av coll:

Lagen är just att man ska kunna neka allt direkt, men tyvärr följer i princrip ingen det än.

Om du inte redan har tillägget Consent-o-matic till browsern så kan jag rekommendera det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Är det verkligen så märkligt? Det enda är ett Amerikanskt företag med helt andra lagar än en lokal förening.

GDPR gäller både en lokal förening och amerikanska företag, du vet lika inför lagen. Eller har du någon bra källa som säger något annat?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Hoppas det applicerar i Sverige också, och att Facebook inte bara fixat ett utgivningsbevis.
GDPR känns ofta tandlös i Sverige, adresser ligger ute, vem man är gift med, husdjur, telefonnummer, förundersökningsprotokoll, domar, vad man tjänar, fordon mm.
Det sägs att denna information är offentlig för att förhindra korruption, samtidigt är det stränga regler som gör att myndigheter inte får dela information med varandra, information som behövs för att angripa korruption.

Domar är ju offentliga handlingar så vore mycket märkligt om de inte gick att få tag i.

Adresser, telefonnummer etc är lite märkligt att det ska ligga ute över hela nätet. Vilka fordon någon äger är ju också offentligt så ...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Tänker dock vad är problemet? är folk så extremt giriga och måste ha absolut allt gratis? Ser själv inga problem alls med att Facebook sätter ett pris bakom möjligheten att opta ut ur data insamlingen, är inte direkt någon som tvingar en till att använda varken Facebook eller instagram.

Hade det varit apple, google och Microsoft så är det en annan femma då man som gemeneman inte kan leva uppkopplat utan dom.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Det går bra nu för Zuckerberg.

Men helt ärligt, är det någon här som köper saker som är på reklam?
Kan inte bara vara jag som blir anti och tänker att måste man göra massa reklam om en produkt så är den förmodligen skit.
Dock är väl inte allt som dyker upp som reklam skit men väldigt mycket av det, särskilt på Facebook.

Permalänk
Medlem

Låter fantastiskt. Tack för det EU!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Domar är ju offentliga handlingar så vore mycket märkligt om de inte gick att få tag i.

Adresser, telefonnummer etc är lite märkligt att det ska ligga ute över hela nätet. Vilka fordon någon äger är ju också offentligt så ...

Det finns företag som alldeles uppenbart missbrukar offentlighetsprincipen för att göra alla uppgifter som människor sökbara på ett sätt som aldrig var tänkt när lagarna skrevs.

Självklart är det bra att jag kan ta reda på vem som äger bilen som felparkerar på min uppfart varje dag, genom att kontakta Transportstyrelsen. Eller att en specifik dom kan begäras ut genom att kontakta domstolen i fråga. Men att smutsiga företag kan begära ut precis allt och sedan tjäna pengar på att göra det uppgifterna lättillgängliga på nätet är direkt vidrigt. Känns som något enbart stalkers och kriminella nyttjar.

Det rimliga vore att offentliga uppgifter inte får användas i affärsändamål, och att det ska finnas en tröghet i systemet. D.v.s. att det är långsamt och besvärligt att begära ut mer uppgifter än vad man rimligtvis behöver.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Om en annonsör får fler försäljningar med riktad reklam så kommer ju denne inte vilja betala lika mycket för oriktad reklam. Och facebook borde ju ta mer betalt för riktad reklam än oriktad. Så facebooks reklaminkomster borde ju sjunka.

Eller så kommer mängden reklam de behöver visa för att göra samma vinst att öka.

Visa signatur

Är du snabbare än en gris? AnimalSpeeder ger dig svaret:
http://itunes.apple.com/se/app/animalspeeder/id551490974?l=en...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det går bra nu för Zuckerberg.

Men helt ärligt, är det någon här som köper saker som är på reklam?
Kan inte bara vara jag som blir anti och tänker att måste man göra massa reklam om en produkt så är den förmodligen skit.
Dock är väl inte allt som dyker upp som reklam skit men väldigt mycket av det, särskilt på Facebook.

Har kollat på ny datorstol de senaste 2 veckorna till & från. Har på så sett fått reklam av Herman Miller & secret lab (bland annat skit).

Hittade på så sätt stolen jag ska köpa (på Herman Miller).

Skulle dock säga att reklamen till 85% är helt mongo. Ofta reklam för tex appen "där alla biljonärer" shoppar (wish 2.0 typ) & sånt, vet inte hur den reklamen uppstår, men men.

PS: det är dock via Facebook appen i telefonen jag får reklam. Överallt annars där jag surfar är någon form av adblock aktiv.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Den datainsamling de där s.k "sociala media" ägnat sig åt gör ju fbi, cia, nsa och alla andra amerikanska 3-bokstavsmyndigheter gröna av avund.
Återstår nu att klämma åt google, apple och microsoft lite hårdare för att hindra spårning via operativen.

Har för mig att många av dessa organisationer bara köper datan av Meta, google osv numera, det är enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Har kollat på ny datorstol de senaste 2 veckorna till & från. Har på så sett fått reklam av Herman Miller & secret lab (bland annat skit).

Hittade på så sätt stolen jag ska köpa (på Herman Miller).

Skulle dock säga att reklamen till 85% är helt mongo. Ofta reklam för tex appen "där alla biljonärer" shoppar (wish 2.0 typ) & sånt, vet inte hur den reklamen uppstår, men men.

PS: det är dock via Facebook appen i telefonen jag får reklam. Överallt annars där jag surfar är någon form av adblock aktiv.

Ja när man letar efter något specifikt kan man ju använda sig av reklamen, men jag undersöker ändå vidare för att jämföra för och nackdelar på produkter innan jag köper något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det går bra nu för Zuckerberg.

Men helt ärligt, är det någon här som köper saker som är på reklam?
Kan inte bara vara jag som blir anti och tänker att måste man göra massa reklam om en produkt så är den förmodligen skit.
Dock är väl inte allt som dyker upp som reklam skit men väldigt mycket av det, särskilt på Facebook.

typ, vet att alltid när jag letar delar till bilen eller motorcykeln så är det de ända jag ser 1-2 dagar efteråt xD

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av mpat:

Skall bli intressant att se hur de konstrar nu. EU har (enligt mig) var speciellt släpphänta mot Facebook/Meta, så det är trevligt att se att de gör något

Som jag har förstått det, så annonseras det mer hos Google och Facebook därför att de riktar reklam bättre. Det är därför alla annonsörer överger vanliga publicister och går till sociala medier istället. Men om Facebook inte får rikta reklam, då kan alla annonsörer fortsätta med vanliga publicister istället? Är detta korrekt?

Och, vilka är dyrast att annonsera hos, sociala medier eller publicister? Sociala medier borde vara dyrare eftersom de riktar bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Som jag har förstått det, så annonseras det mer hos Google och Facebook därför att de riktar reklam bättre. Det är därför alla annonsörer överger vanliga publicister och går till sociala medier istället. Men om Facebook inte får rikta reklam, då kan alla annonsörer fortsätta med vanliga publicister istället? Är detta korrekt?

Och, vilka är dyrast att annonsera hos, sociala medier eller publicister? Sociala medier borde vara dyrare eftersom de riktar bättre?

Skillnaden är ju att du kan göra datadriven annonsering på ett helt annat sätt, testa A mot B och se träffsäkerhet och ändra fokus nästan i realtid. Det är en helt annan form av marknadsföring helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det går bra nu för Zuckerberg.

Men helt ärligt, är det någon här som köper saker som är på reklam?
Kan inte bara vara jag som blir anti och tänker att måste man göra massa reklam om en produkt så är den förmodligen skit.
Dock är väl inte allt som dyker upp som reklam skit men väldigt mycket av det, särskilt på Facebook.

/Guilty.
Jag köpte en automatiskt rullande kattboll, som jag såg i en reklam på instagram :(. Det var inte ens samma boll som i videon, och den var helt värdelös. Första och sista gången (hoppas jag ).

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Domar är ju offentliga handlingar så vore mycket märkligt om de inte gick att få tag i.

Adresser, telefonnummer etc är lite märkligt att det ska ligga ute över hela nätet. Vilka fordon någon äger är ju också offentligt så ...

Telefonnummer ligger inte ute per automatik längre. Utan det är opt in på det nu för tiden.
Men skulle bli jobbigt om inget fanns ute. I så fall skulle vi behöva ett statligt system för att be om dessa uppgifter. Typ att ägaren av uppgifterna måste godkänna utlämninngen eller något.
Vi har redan tagit ett steg tillbaka mot stenåldern i och med att telnummer inte ligger ute per automatik. Är superbökigt att hitta någons nummer nu om man behöver.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Kan dom inte göra det illegalt för företagen att förhindra användning av annonsblockerare också?

Youtube/google är ju total maffia just nu med hur dom beter sig.

Även om jag skulle älska det här förslaget! Så inser man ju också att det faktiskt är reklam som gör att dom flesta sidor kan leva utan att användaren behöver betala.
Jag kör med annonsblockerare, men väljer att stänga av det på vissa sidor, som tex Sweclockers.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Eu censur

Ja gillar inte reklam men hoppas att meta tar bort Facebook och annat, även tritter/X önskar jag ska lämna EU för EU har ju blivit en censur pakt.

EU har blivit ett översittar ställe. Sen ska dom snart tvinga folk i villor att renovera så att alla hus har högsta energi beteckning.
Sen använder jag båda dessa men önskar ändå att Elon musk och Facebook visar vart skåpet ska stå och inte går med på alla krav från fon der lien och övriga

Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det går bra nu för Zuckerberg.

Men helt ärligt, är det någon här som köper saker som är på reklam?
Kan inte bara vara jag som blir anti och tänker att måste man göra massa reklam om en produkt så är den förmodligen skit.
Dock är väl inte allt som dyker upp som reklam skit men väldigt mycket av det, särskilt på Facebook.

Jag blir tvärt om och struntar aktivt att köpa sånt som visas i reklam, om det nu inte råkar vara så att dom gör reklam för nått jag redan tänkt att köpa, men finns det alternativ så väljare jag det hällre

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem

Ibland är det märkligt när man bara tittat på något, en produkt. Ofta är "riktad och relevant" reklam inte alls aktuell.

Visa signatur

Fräsiga OCZ-minnen från Sweclockers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har för mig att många av dessa organisationer bara köper datan av Meta, google osv numera, det är enklare.

Såvitt vi vet köper de inte information från Google, Meta osv av det enkla skälet att de inte vill sälja. Däremot lär de köpa positionsinformation som ursprungligen kommer från mobil-operatörer. Mobiloperatören måste ju veta i vilken cell en viss telefon finns, och de säljer den informationen vidare till tredje part som i en del fall säljer den vidare till NSA. Det är inget som vi vet sker i Europa, men väl i USA:

https://arstechnica.com/tech-policy/2020/02/fcc-issues-wrist-...

Om det skulle visa sig att Telia eller Tele2 eller nåt sånt sålde positionsinformation, så hoppas jag att vi inte nöjer oss med ett bötesbelopp.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Man kommer åt en liten del av problemen med FB/Meta, men frågan är vem som ska övervaka detta? Men Meta har fått två riktigt svåra motgångar nu. 1. Förbud mot att överföra Användadata från EU till resten av världen. 2. Annons - spårning och personlig annonsering sistnänmda drabbar Google lika mycket som säljer licensen på Chrome för ändamålet. Använder inget av Metas produkter och använder Google så lite det går plus att NETGUARD förhindrar alla försök att sammanställa eller skicka data på Android. Nu vill jag se hårda nypor mot OS på alla plattformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Om du inte redan har tillägget Consent-o-matic till browsern så kan jag rekommendera det.

Det är ju inte allsmäktigt, men jag har inte hittat något bättre som tackar nej till allt.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

GDPR är nog det absolut sämsta skit om EU någonsin tänkt ut, snacka om total kapitalförstöring utan någon nytta.

Hur någon kan bry sig om de får reklam av en algoritm eller bara serverad till en kostnad av åtskilliga miljarder säkert är för mig en gåta.