MSI storsatsar på QD-OLED med sex nya bildskärmar

Permalänk
Melding Plague

MSI storsatsar på QD-OLED med sex nya bildskärmar

De nya skärmarna rör sig i ett ordentligt spann från en ultrabred 49-tummare i välvt utförande hela vägen ned till en mer traditionell platt 27-tummare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

27-tummaren vore ju inte alls fel, men jag misstänker att den landar norr om 10k.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Jag som sitter på en av de första QD-OLED skärmarna ser bara positivt på det här. Priserna är det som spelar roll. Detta är ett lika stort hopp som från TN till IPS paneler. Det tar ett par år men sedan kommer priserna gå ned.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag är sugen på 32’an !
Men vad gärna sett den i 1440p.

Men men, 4k är ju en större standard så det är inte så dumt heller när man tänker efter.

Någon som vågar gissa på pris ??

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Jag är själv väldigt intresserad av en OLED i 32 tum med 4K UHD till skrivbordsdatorn hemma. Med rykten om att även LG ska introducera WOLED-paneler i 32 tum mot slutet av året så lär det bli en fin kavalkad av bildskärmar som introduceras under CES 2024 i den storleken, så det är bara att sitta ned i båten och avvakta.

Permalänk
Medlem

Lite låg upplösning, har en 5k2k 21:9 lcd i dagsläget, hade gärna haft en 8k2k oled i 32:9 format

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av andreas_dock:

Jag är sugen på 32’an !
Men vad gärna sett den i 1440p.

Men men, 4k är ju en större standard så det är inte så dumt heller när man tänker efter.

Någon som vågar gissa på pris ??

Skjuter från höften med 16-18k.

Permalänk
Hedersmedlem

Priserna lär ju inte bli så roliga, men jäklar, 32" 4K 240 Hz OLED är ju typ drömmen för en datorskärm för min del.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

1800R är ingen höjdare på 49 tum. Där är Samsung G9 på rätt spår. Hade lillebror med 1800R och det är ingen bra upplevelse vid spel.

Permalänk
Medlem

Förväntar mig den typiska inkompetensen och överpriserna dagens datorskärmar dras med. Kul att det kommer mer OLED men synd att skärmtillverkarna gör skit.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Thomas:

Priserna lär ju inte bli så roliga, men jäklar, 32" 4K 240 Hz OLED är ju typ drömmen för en datorskärm för min del.

Känns helt klart som sweet spoten för mig. Har varit spekulant till och från på 42-tummarna också (kanske framförallt för att priset varit väldigt lockande på LG:s tv-apparater) men det blir lite väl stort för min skrivbordsmiljö.

Permalänk
Medlem

Har en OLED 42" idag. Hade varit trevligt med QD-OLED 42" istället.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Då sambon behöver mycket skärm när hon arbetar hemma så vill jag ersätta 2x 34" 21:9 3440x1440 skärmar med en 49" 32:9 5120x1440. Så det är ju trevligt att se att det kommer mer och mer OLED-skärmar för det.

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med såna där skärmar, jag gillar ju att ha en extra skärm med lite serier på och sånt, men om jag kör med en sån här skärm så får man ju inte plats med någon extra skärm.

Permalänk
Medlem

Har de irriterande fläktar? Min Alienware QD-OLED stör jag mig jävligt mycket på fläktarna (ena för GSYNC, andra för panelen som jag förstår det, båda stör jag mig på)

Efter att ha använt denna så är jag nog mer sugen på 32" 4k QD-OLED, förutsatt att den inte låter lika jävligt som denna.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av SanyaIV:

Har de irriterande fläktar? Min Alienware QD-OLED stör jag mig jävligt mycket på fläktarna (ena för GSYNC, andra för panelen som jag förstår det, båda stör jag mig på)

Efter att ha använt denna så är jag nog mer sugen på 32" 4k QD-OLED, förutsatt att den inte låter lika jävligt som denna.

De är fläktlösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Känns helt klart som sweet spoten för mig. Har varit spekulant till och från på 42-tummarna också (kanske framförallt för att priset varit väldigt lockande på LG:s tv-apparater) men det blir lite väl stort för min skrivbordsmiljö.

Har LG's 45" 21:9-skärm, och hade definitivt inte tackat nej till en 49" 21:9

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

1800R är ingen höjdare på 49 tum. Där är Samsung G9 på rätt spår. Hade lillebror med 1800R och det är ingen bra upplevelse vid spel.

Hehe jag tänkte precis tvärtom - 1800R är ju samma som jag har nu på en 49", nice!
Spelar dock mest MMO - kasnke annorlunda vid andra typer av spel men jag tycker att inlevelsen är bra vid 1800.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Snusfri

7680x2160 och runt 50" hade kunnat vara intressant, på tok för låg upplösning på dessa tyvärr.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Kul med mer qd-oled o oled skärmar. Dock vill jag ha en 16:9 42"
Just nu är det tyvärr bara tv i den storleken som säljs till ibland rimliga priser och de saknar ju DP.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag är sugen på 32’an !
Men vad gärna sett den i 1440p.

Men men, 4k är ju en större standard så det är inte så dumt heller när man tänker efter.

I normala fall hade jag föredragit 1440p också i den storleken, men med så "låg" PPI i kombination QD-OLEDs unika pixelstruktur så kommer såkallad "color fringing" bli tydligt, men med 4k upplösning på denna yta så blir problemet knappt märkbart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem

Spännande! Nyfiken om dessa kommer att ha displayport 2.1 eller inte för att vara framtidssäkra. hdmi 2.1 har inte tillräckligt med bandbredd för att köra 4K 240hz utan komprimering vad jag har förstått.

Permalänk
Medlem

Ge mig en Ultrawide OLED på 38" 21:9 så köper jag.
Absolut perfekt format och storlek

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Samsung har redan bekräftat att de nya paneler är planerat för mass production i Q3 2024.

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

De är fläktlösa.

Ja men det stod ju till och med i artikeln såg jag nu Inväntar med spänning då och hoppas priset inte blir alldeles för högt.

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Skjuter från höften med 16-18k.

Könsneutralgissning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ge mig en Ultrawide OLED på 38" 21:9 så köper jag.
Absolut perfekt format och storlek

Ja! Jag hoppas verkligen att i alla fall LG tar sin formfaktor till OLED. Har en LG 38GN950 sedan ett par år tillbaka och formatet är i princip perfekt för både spel och arbete i mitt tycke.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Ser fram emot CES och den OLED-bonanza som jag förväntar mig att se!
Börjar bli dags för OLED på skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Hur funkar det med såna där skärmar, jag gillar ju att ha en extra skärm med lite serier på och sånt, men om jag kör med en sån här skärm så får man ju inte plats med någon extra skärm.

Vill du så kan du få plats med mer skärmar. Jag körde fram tills nyligen en setup bestående av en stor 49" 32:9 samt 3 andra skärmar på sidorna och ovanför. Gick alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

Steg i rätt riktning! själv blivit frälst av 42" 4k på burken hemma så hoppas innerligt under nästa år att det börjar dyka upp lite mer alternativ

Visa signatur

here we go!