Permalänk
Medlem

En följdfråga - nu marknadsför Telia en nyare box (SDMC DV8919x som kallas Telia Play Hub) som de säger är en ren streamingbox. Antar att det betyder att den inte kan köra multicast utan är byggd för att sitta i ditt LAN. Någon som har en och vet om den stödjer multicast eller inte? Annars antar jag att den är som vilken Android TV pryl som helst inklusive den som sitter i min Philips TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ogre_x:

En följdfråga - nu marknadsför Telia en nyare box (SDMC DV8919x som kallas Telia Play Hub) som de säger är en ren streamingbox. Antar att det betyder att den inte kan köra multicast utan är byggd för att sitta i ditt LAN. Någon som har en och vet om den stödjer multicast eller inte? Annars antar jag att den är som vilken Android TV pryl som helst inklusive den som sitter i min Philips TV?

Den stödjer inte multicast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ogre_x:

En följdfråga - nu marknadsför Telia en nyare box (SDMC DV8919x som kallas Telia Play Hub) som de säger är en ren streamingbox. Antar att det betyder att den inte kan köra multicast utan är byggd för att sitta i ditt LAN. Någon som har en och vet om den stödjer multicast eller inte? Annars antar jag att den är som vilken Android TV pryl som helst inklusive den som sitter i min Philips TV?

Den har inte multicast så det blir det samma som att köra Telia Appen.
Några äldre burkar kan också köra Unicast.

Eftersom de vill ha en massa andra appar, Netflix m.fl., i sin burk blev det för krångligt med multicast.
Det fungerar bra om man har Telias router men vill ha något annat så är det elände att få till allt.
Det handlar inte bara om att ha en egen kabel, virtuellt via vlan eller fysisk, mutlicast strömmen måste mixas in på LAN för att både multicast och appar skall fungera.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jag kör pfsense och har bryggat WAN till ett (taggat) vlan på LAN-sidan, det avtaggas sen till en separat port på min upplåsta inteno-switch, dit tvboxen är kopplad. Linux bridge verkar ha multicast_snooping på som default, så jag har inte behövt göra något mer.

Tack, funkade direkt när jag taggade VLAN1 i trunken och tog ut den otaggat i porten där tv-boxen var - den laddade ner ny mjukvara utan fabriksåterställning och har nu ett IP från Telias range istället för mitt LAN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Den har inte multicast så det blir det samma som att köra Telia Appen.
Några äldre burkar kan också köra Unicast.

Eftersom de vill ha en massa andra appar, Netflix m.fl., i sin burk blev det för krångligt med multicast.
Det fungerar bra om man har Telias router men vill ha något annat så är det elände att få till allt.
Det handlar inte bara om att ha en egen kabel, virtuellt via vlan eller fysisk, mutlicast strömmen måste mixas in på LAN för att både multicast och appar skall fungera.

Ok, så då är frågan om det tillför något värde (de vill ha 499 spänn för den om jag skulle skaffa ett tvillingabbonemang) dvs om den har mer prestanda än TVns inbyggda app och om den kan få högre bitrate på videoströmmen.

Permalänk
Medlem

Om du vara skall använda den till Telia TV så blir det samma.
De som har boxen verkar inte så nöjda:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1680561-telia-tv

Själv kör jag allt i Apple TV.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Om du vara skall använda den till Telia TV så blir det samma.
De som har boxen verkar inte så nöjda:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1680561-telia-tv

Själv kör jag allt i Apple TV.

Då kan jag ju lika gärna fortsätta med inbyggda apparna i tvn och om man ska skaffa tredjepartsbox kanske det får bli en Apple TV om TVn slutar få uppdateringar.

Permalänk

Testade ikväll med att köra in WAN direkt i fiberkonvertern.

Efter lite pill, så kan man numera faktiskt sätta IGMP Proxy direkt till ett dedikerat vlan i sitt nät.

Det gör då alltså att IGMP klienter frågar unifi routern efter en ström, som sen skickar den requesten upstream, ut på vald WAN port.

Så, testa att ställa in det här, och sätt rätt vlan på någon switch port, med ett eget subnät+dhcp.

Hade vart kul och höra om andra får samma sorts resultat. Verkar iaf funka bra här