OVPN-kampanj; är intresserad. Men hur det kommer se ut framöver?

Permalänk
Medlem

OVPN-kampanj; är intresserad. Men hur det kommer se ut framöver?

Tjena.

Såg en fin kampanj på OVPN. Har haft OVPN själv några år nu och av de VPN:s jag provat tycker jag OVPN varit helt klart bäst - minst strul osv - och de jag känner, allt sammantaget, störst förtroende för. Såg nu också att man kan betala med kontanter via post vilket jag tycker är riktigt bra, om jag inte missar något om hur det påverkar en användares integritet.

Men 36/39 månader är ju en väldigt lång tid.

Vad tror ni om hur det kommer se ut för OVPN om 1, 2, och 3 år? De blev ju uppköpta av ett företag som kanske gjorde deras produkt mindre intressant för de som har högst krav på en VPN, om jag kommer ihåg korrekt.

Vad tänker ni kring hur det kommer se längre fram och vad tycker ni om deras erbjudande?

Är det korrekt att passa på?

Tack / h

Permalänk
Medlem

Tror inte det är någon här som sitter på insider-information, och gör nån det är det ju inget de kan dela med sig av...

Hursom, kolla hur många månader du får för samma pris utan rabatt, om OVPN sköter sig så långe och lite till så är det ju en win oavsett

Permalänk
Medlem

Jag hade inte valt och förlängt. Jag har över två år kvar där men har sedan en tid tillbaka bytt leverantör just pga uppköpet.

Permalänk
Medlem

Vad vill du ha ut av tjänsten? Att de blev uppköpta är ju inte oro för att de inte kommer finnas kvar utan av andra anledningar.

Permalänk
Medlem

Jag har använt OVPN i många år, och som du säger så är de riktigt stabila och har riktigt bra hastighet, i alla fall till den närmaste servern. Som varget säger så är frågan vad du är ute efter/orolig för?
Sannolikheten att de kommer att lägga ner inom den perioden är liten tror jag. Likaså tror jag inte att de kommer att (kunna) lämna ut uppgifter till piratjägare så länge de kör utan hårddiskar.
Jag har knappa två år kvar på mitt abonnemang och tänker fortsätta använda den då den fungerar bra och jag slipper en massa captchas trots att jag inte har publik IP

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren alla.

Skrivet av Tinkerbeard:

Jag hade inte valt och förlängt. Jag har över två år kvar där men har sedan en tid tillbaka bytt leverantör just pga uppköpet.

Ok. Jag kan inte tillräckligt om bytet egentligen, men är du rädd för att de kommer ändra saker som de är nu till något mindre trevligt längre fram? Samt vad bytte du till?

Skrivet av varget:

Vad vill du ha ut av tjänsten? Att de blev uppköpta är ju inte oro för att de inte kommer finnas kvar utan av andra anledningar.

Ok vill du precisera lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Ok vill du precisera lite?

Man kan köra vpn av många anledningar, vill man ha det för att skydda sig på publik wifi så är troligen ovpn fortfarande okej (men i min mening onödigt). Vill man dölja vad man gör på internet så är framtiden inte lika säker skulle jag säga. Det är svårt att ge råd utan att veta vad du vill ha ut av tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Man kan köra vpn av många anledningar, vill man ha det för att skydda sig på publik wifi så är troligen ovpn fortfarande okej (men i min mening onödigt). Vill man dölja vad man gör på internet så är framtiden inte lika säker skulle jag säga. Det är svårt att ge råd utan att veta vad du vill ha ut av tjänsten.

Jo precis, jag har haft VPN rätt länge så det i sig är inte min fråga.

Vad min fundering är vad Sweclockare tror om specifikt OVPN längre fram. Har du något resonemang kring dem, hur det ser ut om 3 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Jo precis, jag har haft VPN rätt länge så det i sig är inte min fråga.

Vad min fundering är vad Sweclockare tror om specifikt OVPN längre fram. Har du något resonemang kring dem, hur det ser ut om 3 år?

Mitt resonemang är att det inte längre är ett Svenskt bolag utan nu lyder under annan lag. Som skulle kunna forcera tjänsten att lämna ut och börja samla in all information om sina kunder till annan stat. Men som jag sa beror det på vad man vill ha ut av tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Mitt resonemang är att det inte längre är ett Svenskt bolag utan nu lyder under annan lag. Som skulle kunna forcera tjänsten att lämna ut och börja samla in all information om sina kunder till annan stat. Men som jag sa beror det på vad man vill ha ut av tjänsten.

Det är inte ett utländskt bolag. Det är fortfarande ett svenskt bolag även om de blivit uppköpta (https://www.ratsit.se/5569994469-OVPN_Integritet_AB). De står alltså fortfarande under svensk lag. Hur en process gentemot ägaren som är baserad i USA för att få ut information från Ovpn skulle se ut, det vet jag dock inte. Men så länge de kör utan hårddiskar så finns det inget att ge ut. Jag tvivlar väldigt starkt på att de helt plötsligt, utan att säga till, skulle börja lagra data och loggar.

Jag förlängde med 24 månader av dessa anledningar. Även om mitt förtroende såklart fått sig en törn.

Permalänk
Medlem

Jag har haft OVPN förr, och gillade inte tjänsten, bland annat på grund av integriteten. Jag skulle skita i erbjudandet och skaffa en bättre VPN-tjänst istället. Min rekommendation: Mullvad VPN.

Har nu haft Mullvad VPN sen kanske 2021. Älskar tjänsten såpass mycket (främst efter att de tog bort alla servrar och gjorde tjänsten RAM-baserad), att jag skaffade 2st helårsprenumerationer via Inet tidigare i år. Och i går gjorde de sina krypterade DNS-servrar RAM-baserade också.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag har haft OVPN förr, och gillade inte tjänsten, bland annat på grund av integriteten. Jag skulle skita i erbjudandet och skaffa en bättre VPN-tjänst istället. Min rekommendation: Mullvad VPN.

Har nu haft Mullvad VPN sen kanske 2021. Älskar tjänsten såpass mycket (främst efter att de tog bort alla servrar och gjorde tjänsten RAM-baserad), att jag skaffade 2st helårsprenumerationer via Inet tidigare i år. Och i går gjorde de sina krypterade DNS-servrar RAM-baserade också.

Tyvärr stänger Mullvad av port forwarding-möjligheter vilket gör det opassande för väldigt många situationer..

Permalänk
Skrivet av Median:

Det är inte ett utländskt bolag. Det är fortfarande ett svenskt bolag även om de blivit uppköpta (https://www.ratsit.se/5569994469-OVPN_Integritet_AB). De står alltså fortfarande under svensk lag. Hur en process gentemot ägaren som är baserad i USA för att få ut information från Ovpn skulle se ut, det vet jag dock inte.

Alla företag som finns i USA har lagkrav på sig att lagra allt de kommer över, oavsett land, för att deras NSA/CIA/FBI ska kunna sortera igenom all data "i jakt på x,y,z".. Sedan så har de en gag-order, så de tvingas göra saker utna att få berätta om det.

Så fort mitt löper ut hos ovpn, så kommer det kontot glömmas bort för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Så fort mitt löper ut hos ovpn, så kommer det kontot glömmas bort för mig.

Varför vänta till dess att det löper ut?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Varför vänta till dess att det löper ut?

vänta å vänta.. inte för jag använder dem idag, vet inte.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Varför vänta till dess att det löper ut?

Sa upp den idag. använde kanske ovpn ~7-10 dagar totalt hela förra året..
Lite synd med typ 800+ dagar kvar plus multihop och en ipv4 har jag för mig.