Steam Deck passerar 12 000 verifierade spel

Permalänk
Melding Plague

Steam Deck passerar 12 000 verifierade spel

Listan på spel som fungerar med Linux och kompatibilitetslagret Proton ser fortsatt tillväxt, även om stora delar av Steam-biblioteket kvarstår.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tackar Valve hjärtligt för att de inte gav upp på Linux efter floppen som var Steam Machines, alla pengar de lägger på bordet för Linux-utveckling är så jävla najs. Känns hur gött som helst att kunna spela mina GOG-spel utan problem tack vare stålarna som lagts på Wine/Proton och andra komponenter, helt underbart.

Permalänk
Medlem

Var helt klart skeptiskt i början när Steam Deck släpptes och den testades i Swec panelen?
Det såg inte bra ut med kompatibiliteten just då men idag är det fantastiskt vad dom lyckats med!

Permalänk
Medlem

Efter ett uppehåll på närmare 10 år från Linux på desktop så gav jag det nyligen en ny chans på min stationära eftersom jag blivit allt mer frustrerad med Windows. Kan väl lugnt konstatera att det har hänt en hel del på 10 år och för tillfället ser jag ingen anledning att gå tillbaka.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk

Jag fick hem min steam deck den 28/9 och nu haft den mer eller mindre i en månad.
Sålde av min gamingrigg veckan innan jag fick hem steamdecken och har sen dess bara spelat på Steam Decken då jag inte haft tid att sätta mig vid datorn. Så är lättare att bara plocka fram steam Decken och spela.

Måste säga att jag är förvånad över hur bra spelen flyter, och äntligen får man in lite tid att spela igen. Har fått igenomsnitt 3-5 timmar i veckan och lyckats spela igenom Tiny Tinas Wonderland, Doom Ethernal och nu inne på Fallout 4 som man aldrig spelade färdigt när det släpptes.

Har mer spel i listan som ska spelas och som ni ser ovan är det singel player jag kör nu men blir kanske co-op senare vid tillfälle.

När jag går igenom mitt bibliotek så är majoriteten av alla 190 spel antingen verified eller playeble. Är ett litet fåtal som inte går att spela men är inte något större spel så inget jag går miste om.

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Jag tackar Valve hjärtligt för att de inte gav upp på Linux efter floppen som var Steam Machines, alla pengar de lägger på bordet för Linux-utveckling är så jävla najs. Känns hur gött som helst att kunna spela mina GOG-spel utan problem tack vare stålarna som lagts på Wine/Proton och andra komponenter, helt underbart.

Instämmer i det. Riktigt bra jobbat av Valve!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Jag tackar Valve hjärtligt för att de inte gav upp på Linux efter floppen som var Steam Machines, alla pengar de lägger på bordet för Linux-utveckling är så jävla najs. Känns hur gött som helst att kunna spela mina GOG-spel utan problem tack vare stålarna som lagts på Wine/Proton och andra komponenter, helt underbart.

Instämmer. För varje Proton-version som släpps får jag färre och färre anledningar att boota windows, tack Valve!

Och AMD gör ett fantastiskt jobb med sina öppna kernel-drivers för deras GPUer. Och tack också till folket bakom Mesa.

Permalänk

Har haft min steamdeck ett tag nu, sjukt najs att kunna lira typ alla steamspel på en ”konsoll”. Har spelat igenom ori & the blind forest, need for speed och en massa timmar cyberpunk utan problem

Sjukt najs att ha Quick resume, bara att plocka upp och spela, lägga ifrån sig och sen fortsätta när man har tid

Visa signatur

Desktop: Ghost s1 Limestone, 5800x3d, RX 6700, 64gb RAM, KC3000 2tb, Kubuntu 22.04
Peripherals: Superlight, Artisan Hien, Ducky one 2 mini, O2+ODAC, HD6XX, Rode Podcaster
Laptop: Macbook Pro M1 Pro

Permalänk

Det här bådar ju mer än gott, Saknar ord för det.

Det gör ju att så många spel anpassas till Linux så att Linux en faktor att räkna med. jag tror at det kommer komma en boom inom få år. Det är bara för Microsoft att fatta ett uridiotiskt beslut (Är ju på gång en massa redan) så kommer det rämna och alla kommer halka in på Linux. Det blir som en fusion. några håller på och inge bryr sig, nuläge några fler börjar använda det så folk börjar titta på det, Det pratas allt mer om Linux men det är inte tillräckligt många men när folk börjar märka att hälften av alla i klassen/Jobbet kör Linux så kommer den andra halvan hoppa över direkt. Sen kommer mjuvaratillverkarna med posten.

Vi som kör Linux bör ena oss vid rekommendationer och ge få förslag, alla dom tio tusen distributioner som finns förvirrar och skämmer mer.

och snälla sluta säg till helt färska Linuxanvändare att det är enkelt. Ni skrämmer bara bort nya användare när nio påstår något sånt. Var ärliga- Enkelt är det aldrig i början, snarare lite förvirrande. Linux kräver att man tittar på ett par Youtubeklipp och att man kickar runt lite. Först då blir man bekväm med det så sluta ljug för nybörjare.

Det gagnar inte någon av oss.

Säg i stället det är som med allt annat, sätt dig och kolla på några nybörjartips på Youtube.
Hoppas att det kan vara Ubuntu, eller Mint som man rekommenderar till nybörjare.

En god nyhet, jag hoppas Linux blir stort så att man kan skrota den där Windows för gott.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Gick helt över till Linux runt årsskiftet. Använder min hemmadator till spel, surf och streaming och allt har funkat utan problem. Samtliga spel jag kört funkar out of the box i Steam, splitternya såväl som spel från Windows XP eran. Icke-Steam spel har funkat felfritt genom Lutris och Heroic launcher. Har spenderat bra mycket mindre tid i Linux med att tweaka och felsöka än vad jag gjort med Windows. Det enda jag behöver göra återkommande är att ändra en rad i en config fil för mitt USB ljudkort någon gång per månad vid större uppdateringar, that's it.

Värt att notera är att jag inte spelar några competetive multiplayer spel som har anti cheat på kernel nivå. Det är såvitt jag vet främst de spelen som inte fungerar. Jag kör även AMD CPU och GPU och har haft noll problem med drivarna som är inbyggda i kerneln.

Det har varit så skönt att använda datorn, ha minimalt med saker installerade och körandes i bakgrunden och bara kunna fokusera på att spela.

Permalänk
Medlem

Massor med spel som inte är verifierade funkar finfint.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Det här bådar ju mer än gott, Saknar ord för det.

Det gör ju att så många spel anpassas till Linux så att Linux en faktor att räkna med. jag tror at det kommer komma en boom inom få år. Det är bara för Microsoft att fatta ett uridiotiskt beslut (Är ju på gång en massa redan) så kommer det rämna och alla kommer halka in på Linux. Det blir som en fusion. några håller på och inge bryr sig, nuläge några fler börjar använda det så folk börjar titta på det, Det pratas allt mer om Linux men det är inte tillräckligt många men när folk börjar märka att hälften av alla i klassen/Jobbet kör Linux så kommer den andra halvan hoppa över direkt. Sen kommer mjuvaratillverkarna med posten.

Tycker själv att det här sättet att måla upp det som ett sorts krig mellan Windows och Linux på desktop är ganska förlegat. Microsoft de senaste 10 åren har omfamnat Linux istället för att se det som ett hot. Ta bara WSL/WSL2 som exempel. Därtill har det också florerat lite lösa rykten om framtida versioner av Windows kan komma att baseras på linuxkärnan och de skulle därmed bli rena linuxdistributioner. Även om det kanske inte kommer gå fullt så långt så är poängen att gränserna suddas ut alltmer och kommer fortsätta att göra. Windows är heller inte den flaggskeppsprodukt för Microsoft som det var under 90- och 00-talet utan deras fokus är betydligt bredare nu för tiden med t.ex. Azure. Året för Linux på desktop, i den mån man kan tala om rena desktops i framtiden, kommer förmodligen inte att ske utan det är en ständigt pågående långsam evolution där gränser flyttas och suddas ut.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Microsoft skulle kunna släppa Windows 12 med Linuxkärna, en Microsoft-skinnad version av KDE samt kompabilitet med Office 365 och många % av användarna skulle knappt märka det.

Permalänk
Skrivet av Netgear:

Tycker själv att det här sättet att måla upp det som ett sorts krig mellan Windows och Linux på desktop är ganska förlegat. Microsoft de senaste 10 åren har omfamnat Linux istället för att se det som ett hot. Ta bara WSL/WSL2 som exempel. Därtill har det också florerat lite lösa rykten om framtida versioner av Windows kan komma att baseras på linuxkärnan och de skulle därmed bli rena linuxdistributioner. Även om det kanske inte kommer gå fullt så långt så är poängen att gränserna suddas ut alltmer och kommer fortsätta att göra. Windows är heller inte den flaggskeppsprodukt för Microsoft som det var under 90- och 00-talet utan deras fokus är betydligt bredare nu för tiden med t.ex. Azure. Året för Linux på desktop, i den mån man kan tala om rena desktops i framtiden, kommer förmodligen inte att ske utan det är en ständigt pågående långsam evolution där gränser flyttas och suddas ut.

jag kör både MAC, Windows och MAC och är inte så beroende av vad man ser för färg på ett skrivbord, hur menyer ligger. Frontend, Jag är med sen DOS.
Win fyller med spamwere och spårar användare, MAC betämmer hur användarna ska använda datorn åt anvädarna.

Det stör mig nått otroligt. Vad sa Microsoft om 12 ! Månadshyra! Nä dra åt skogen.

Håller med om att det kan komma att få allt mindre betydelse men där är vi inte än och man vet aldrig, det kan ju lika gärna inte bli så.

Kul förövrigt att det finns så många spel på StemDeck nu. 12000 spel

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk

Ja det blir ju en allt mer intressant spelmaskin det här, jag gillar ju Nintendos spel med det blir ju som att köpa Nintendo bara för tre spels när man på SteamDeck får tillgång till ett par hundra spel under kategorin "Pussel".

Är det nån som letat och kollat på massa spel på den här som lagt tid på att leda i berget. jag tänker att det kan vara fyra tusen bra spel, resten skräp och det mesta gammalt och inte så aktuellt. ?
Har någon kollat.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Fullkomligt förälskad i maskinen (ägare sedan Mars 2022). Tycker att Valve har gjort ett enastående arbete med både hårdvaran och mjukvaran. Fantastiskt att kunna ha en maskin som fångar hela ens dator/tv-spelshistoria. Just nu är jag inne i en period där jag utforskar PC-spel från slutet av 90-talet. Spelade igenom Unreal för första gången. Riktigt trevlig upplevelse på Steam Deck.

Skulle säga att 99% av alla spel jag testar funkar på maskinen, även de är klassificerade som är "unknown", eller till och med "unsupported". Har nog kört/testat ungefär 200spel på maskinen.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Vill lägga till uttryck för det du beskriver.

Skrivet av Modellören:

Det blir som en fusion. några håller på och inge bryr sig, nuläge några fler börjar använda det så folk börjar titta på det, Det pratas allt mer om Linux men det är inte tillräckligt många men när folk börjar märka att hälften av alla i klassen/Jobbet kör Linux så kommer den andra halvan hoppa över direkt. Sen kommer mjuvaratillverkarna med posten.

  • Self-reinforcing cycle of installed base.

Skrivet av Modellören:

Och snälla sluta säg till helt färska Linuxanvändare att det är enkelt. Ni skrämmer bara bort nya användare när nio påstår något sånt. Var ärliga- Enkelt är det aldrig i början, snarare lite förvirrande. Linux kräver att man tittar på ett par Youtubeklipp och att man kickar runt lite. Först då blir man bekväm med det så sluta ljug för nybörjare.

Säg i stället det är som med allt annat, sätt dig och kolla på några nybörjartips på Youtube.

  • "Linux is only free if your time is worthless."

Permalänk
Medlem

Som en person som egentligen inte lirar på "handhelds" så köpte jag faktiskt en steamdeck lite pga. vad man faktiskt kan göra med den. Ångrar inte det en sekund.

Det är en redigt kapabel maskin med bra hårdvara med ännu bättre mjukvara, till det sistnämnda är det otroliga "communityt" som givit mer och lite därtill för att göra detta till den bästa handheld jag någonsin ägt. Hur kan man inte gilla den

Otroligt hur långt de kommit med proton och linux, saker bara funkar!

Visa signatur

Stationär:[i7 9700K med Corsair H115i Pro] [Asus ROG STRIX Z390-F Gaming] [16gig Corsair Vengeance LPX] [ASUS GeForce RTX 2070 ROG STRIX OC] Laptop: [MSI GE73VR]

Permalänk
Skrivet av hypermode:

Vill lägga till uttryck för det du beskriver.

  • Self-reinforcing cycle of installed base.

  • "Linux is only free if your time is worthless."

Self-reinforcing cycle of installed base
Tack ! Jag tycker det är härligt och befriande när man kan finna ett ord som så kort beskriver det man säger.

Linux is only free if your time is worthless
Både och.
Att se till att ha den webläsare man vill använda och att mediapack är med var ju enkelt och fans från start på MINT Där var det inget problem och bara att köra direkt utan hinder.

En annan lärdom, har man inte löst problemet efter två minuter så kommer man nog aldrig komma på lösningen på problemet.
En bättre lösning är att ge upp mycket fortare. Leta upp ett alternativt program.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

"Linux is only free if your time is worthless"

Jag vet inte jag. Detta påståendet har inte varit aktuellt för mig på många år. Tycker jag får lägga betydligt mer tid på att få ett nyinstallerat Windows-system så som jag vill det än en nyinstallerad Linux-dist.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Massor med spel som inte är verifierade funkar finfint.

Ja så är det, skulle nog säga att 80 % av spelen på Steam funkar. De som inte funkar brukar bero på något anticheat eller någon kodec som inte stöds. Funkar inte vanliga proton kan man testa proton GE som har stöd för fler spel.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Massor med spel som inte är verifierade funkar finfint.

Beror ju på hur man definerar fungerar. Skulle köra Guardians of the galaxy men det segade sig fram i 15-25 fps på decken vilket är ospelbart för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netgear:

"Linux is only free if your time is worthless"

Jag vet inte jag. Detta påståendet har inte varit aktuellt för mig på många år. Tycker jag får lägga betydligt mer tid på att få ett nyinstallerat Windows-system så som jag vill det än en nyinstallerad Linux-dist.

Kanske inte aktuellt för dig men från hur du formulerar dig kanske det var ett korrekt uttryck givet tiden det tog för dig att komma dit?

Jag har aldrig provat Linux själv så har ingen koll på det hela men jag tycker uttrycket är en kul formulering, och många gånger sant skulle jag tro. Kommer inte ihåg vem som sa det. Kanske Steve Ballmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderFrames:

Jag fick hem min steam deck den 28/9 och nu haft den mer eller mindre i en månad.
Sålde av min gamingrigg veckan innan jag fick hem steamdecken och har sen dess bara spelat på Steam Decken då jag inte haft tid att sätta mig vid datorn. Så är lättare att bara plocka fram steam Decken och spela.

Måste säga att jag är förvånad över hur bra spelen flyter, och äntligen får man in lite tid att spela igen. Har fått igenomsnitt 3-5 timmar i veckan och lyckats spela igenom Tiny Tinas Wonderland, Doom Ethernal och nu inne på Fallout 4 som man aldrig spelade färdigt när det släpptes.

Har mer spel i listan som ska spelas och som ni ser ovan är det singel player jag kör nu men blir kanske co-op senare vid tillfälle.

När jag går igenom mitt bibliotek så är majoriteten av alla 190 spel antingen verified eller playeble. Är ett litet fåtal som inte går att spela men är inte något större spel så inget jag går miste om.

Gillar också den starkt. Önskar bara att den var lite lättare. Inte så bra ergonomi.

Permalänk
Medlem

De har verkligen lyckats med ’konsol-upplevelsen’, min numera femåring använder den mycket och kan själv göra det mesta. Har ännu inte stött på spel jag vill spela som inte går alls, men inte medvetet försökt bråka heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Kanske inte aktuellt för dig men från hur du formulerar dig kanske det var ett korrekt uttryck givet tiden det tog för dig att komma dit?

Jag har aldrig provat Linux själv så har ingen koll på det hela men jag tycker uttrycket är en kul formulering, och många gånger sant skulle jag tro. Kommer inte ihåg vem som sa det. Kanske Steve Ballmer?

Det var Jamie Zawinski, känd för bl a Netscape och Mozilla, i slutet av 90-talet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Netgear:

Efter ett uppehåll på närmare 10 år från Linux på desktop så gav jag det nyligen en ny chans på min stationära eftersom jag blivit allt mer frustrerad med Windows. Kan väl lugnt konstatera att det har hänt en hel del på 10 år och för tillfället ser jag ingen anledning att gå tillbaka.

Krävs det nå extra för att få steamspelen att lira på linux? Eller räcker det med att bara installera steam - och så får man kompabiliteten genom steam direkt?
Har bara kört steam på steamdecken - och där funkar ju den delen av sig själv (såklart).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Gillar också den starkt. Önskar bara att den var lite lättare. Inte så bra ergonomi.

Kan hålla med om det. Spelar lite på lunchen på jobb varje dag och blir inte så lång tid då. Annars när jag är hemma så sitter den i dockan och jag använder en kontroll för att spela på den.

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Krävs det nå extra för att få steamspelen att lira på linux? Eller räcker det med att bara installera steam - och så får man kompabiliteten genom steam direkt?
Har bara kört steam på steamdecken - och där funkar ju den delen av sig själv (såklart).

Man behöver bara ställa in i settings att Steam ska tillämpa kompabilitetslager (Proton) då det av någon anledning inte är enablad per default. Det är bara ett engångsklick sedan tillämpar den default proton version du väljer på varje spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderFrames:

Kan hålla med om det. Spelar lite på lunchen på jobb varje dag och blir inte så lång tid då. Annars när jag är hemma så sitter den i dockan och jag använder en kontroll för att spela på den.

För egen del blir det främst på kvällen, soffan eller sängen liggandes. Då kan man bunkra upp med lite kuddar på magen. Min tanke var att spela lite på tåget t ex men det går inte, fåe ont lite överallt. 😄

Fan jag börjar väl bli för gammal. 🥴