Permalänk
Medlem

Lurad av tele2

Tänkte dela med mig av min frustration lite. Har tele2/Comhem och hade tänkt säga upp abonnemanget pga att hastigheten 150/10 är låg med tanke på vad jag betalar för det.
Ringde till dom och fick då erbjudandet att gå ner till 99kr i månaden i ett helt år ifrån 469kr/mån.. Det lät ju bra tyckte jag och sa ok vi kör på det. Flera gånger nämner både säljaren och jag 99kr och samtalet har ju spelats in med.
Döm av min förvåning när jag får en bekräftelse på 399kr istället, vad fan är det här tänker jag och ringer upp dom.. 30min i kö för att sedan bli omkopplad.. Pratar med en snubbe dom säger att jag måste skicka ett mail till deras reklamationstjänst vilket jag gör och jag ber dom lyssna på inspelningen.
Nu 2 veckor senare får jag till svar att jag godkänt 399 och dom hänvisar till ett bekräftelsedokument som jag ju ringde och bestred när jag läste den?! Den muntliga konversationen nämner dom inte ens...
Så vad kan jag göra?

Tråd flyttad till konsumenträtt /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Tänkte dela med mig av min frustration lite. Har tele2/Comhem och hade tänkt säga upp abonnemanget pga att hastigheten 150/10 är låg med tanke på vad jag betalar för det.
Ringde till dom och fick då erbjudandet att gå ner till 99kr i månaden i ett helt år ifrån 469kr/mån.. Det lät ju bra tyckte jag och sa ok vi kör på det. Flera gånger nämner både säljaren och jag 99kr och samtalet har ju spelats in med.
Döm av min förvåning när jag får en bekräftelse på 399kr istället, vad fan är det här tänker jag och ringer upp dom.. 30min i kö för att sedan bli omkopplad.. Pratar med en snubbe dom säger att jag måste skicka ett mail till deras reklamationstjänst vilket jag gör och jag ber dom lyssna på inspelningen.
Nu 2 veckor senare får jag till svar att jag godkänt 399 och dom hänvisar till ett bekräftelsedokument som jag ju ringde och bestred när jag läste den?! Den muntliga konversationen nämner dom inte ens...
Så vad kan jag göra?

Vänd dig till ARN samt till Kommunens Konsumentvägledning.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Hade också strul med Tele2 förra året. Ringde för att säga upp tv men fick ett erbjudande där både tv och bredband skulle gå på ca 100kr/mån var.

Tackade inte ja direkt, men fick erbjudandet skriftligt via sms och ringde sen tillbaka och sa att vi ville acceptera erbjudandet. Då fick vi som svar att det inte gick/gällde. Efter några samtal fram och tillbaka (och bifogat sms som bevis) gav de sig och vi fick det pris som hade erbjudits.

Som jag förstår det så har de som arbetar med uppsägning helt andra möjligheter att påverka pris och avtal än vad "vanliga" kundservice har, så säkerställ att du pratar med de som arbetar med uppsägning/retention.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jo det blir att kontakta ARN, är då jädra less på bolag som ljuger en upp i ansiktet och sen påstår att man gått med på något annat... 1 års bindningstid la dom såklart på med vilket varit helt ok om jag fått det priset vi kom överens om

Permalänk

Fast det låter ju helt orimligt i allas öron att de gick ner från 469kr till 99kr för samma tjänst?!

Permalänk
Medlem

Nästan lika orimligt som att ta 469kr för ett 150/10 bredband 😀

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Fast det låter ju helt orimligt i allas öron att de gick ner från 469kr till 99kr för samma tjänst?!

Jag fick som sagt liknande deal, så det är inte orimligt.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av Tobbe_Man:

Nästan lika orimligt som att ta 469kr för ett 150/10 bredband 😀

Fast det är väl inte hastigheten som kostar i första hand utan hur gb per månad man får. Jag har ju för tusan det billigaste från telesnor. Hastigheten är som en raket men får bara 2gb per månad. (skitsamma använder bara wifi ändå)

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Fast det låter ju helt orimligt i allas öron att de gick ner från 469kr till 99kr för samma tjänst?!

Men samtidigt om säljare och kund båda säger siffran 99kr vid flera tillfällen under samtalet så är det ju det som gäller. Så spelar ju inte roll egentligen om det låter orimligt. Men schysst rabatt absolut även om det är begränsat till 1år.

Eller hade du försökt höja priset om en säljare erbjöd dig 99kr/månaden?

”Nja 99kr/mån låter orimligt, ska vi mötas vid 259kr/mån?”

Visa signatur
Permalänk

Telenor är också rätt luriga.
Fick ett bra erbjudande från dom som dom höll, men täckningen dom utlovat höll verkligen inte. Enligt dom har jag tre master nära mitt hem, så täckningen skulle vara helt otrolig här. Men nä, halv stapel har jag. Dessutom så bryts samtal ett flertal gånger på vägen hem. Ibland dör all mottagning på både surf och telefoni under flera minuter för att sen återkomma.
Men jag är bunden i drygt ett år till, sen blir det byte tillbaka till 3 som varit kanon

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Fast det låter ju helt orimligt i allas öron att de gick ner från 469kr till 99kr för samma tjänst?!

Njae, när jag skulle säga upp mobilabonnemanget var de villiga att gå från 699:- till 299:-.
Tele2 brukar vara rätt frikostiga när det kommer till savedesk.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Tänkte dela med mig av min frustration lite. Har tele2/Comhem och hade tänkt säga upp abonnemanget pga att hastigheten 150/10 är låg med tanke på vad jag betalar för det.
Ringde till dom och fick då erbjudandet att gå ner till 99kr i månaden i ett helt år ifrån 469kr/mån.. Det lät ju bra tyckte jag och sa ok vi kör på det. Flera gånger nämner både säljaren och jag 99kr och samtalet har ju spelats in med.
Döm av min förvåning när jag får en bekräftelse på 399kr istället, vad fan är det här tänker jag och ringer upp dom.. 30min i kö för att sedan bli omkopplad.. Pratar med en snubbe dom säger att jag måste skicka ett mail till deras reklamationstjänst vilket jag gör och jag ber dom lyssna på inspelningen.
Nu 2 veckor senare får jag till svar att jag godkänt 399 och dom hänvisar till ett bekräftelsedokument som jag ju ringde och bestred när jag läste den?! Den muntliga konversationen nämner dom inte ens...
Så vad kan jag göra?

Två veckors ångerrätt på distansköp, bara hänvisa till det.
https://www.tele2.se/kundservice/betalning/angerratt

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Fast det är väl inte hastigheten som kostar i första hand utan hur gb per månad man får. Jag har ju för tusan det billigaste från telesnor. Hastigheten är som en raket men får bara 2gb per månad. (skitsamma använder bara wifi ändå)

Kan vara jag som missat, men jag tolkar de som internet i hemmet, annars pratar man ofta om 4g eller 5g och hur mycket surf som ingår, som du är inne på.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Sötast
Skrivet av julgranen:

Fast det låter ju helt orimligt i allas öron att de gick ner från 469kr till 99kr för samma tjänst?!

Mja, att behålla en kund trots att man eventuellt förlorar någon tusenlappar på ett år leder statistiskt sett till att kunden stannar kvar i längden och att man gör vinst i ett senare skede.

Med det sagt så skulle jag gissa hårt att de flesta abonnemangen är så extremt saltade att de gör vinst ändå.

Bara kolla telias blackfriday erbjudande år efter år... 299kr för 500/500 och man kan binda om det varje år.
De gör vinst på dessa också.... så alla stackare som betalar 450+ för 100mbit å liknande bara göder kassorna något så in i helvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Fast det låter ju helt orimligt i allas öron att de gick ner från 469kr till 99kr för samma tjänst?!

Nej, men det ger en bra hänvisning till hur mycket de faktiskt tjänar på att ha dig som kund.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Skrivet av coll:

Nej, men det ger en bra hänvisning till hur mycket de faktiskt tjänar på att ha dig som kund.

Fast det var ju 399 som det kostade. Haha!

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Njae, när jag skulle säga upp mobilabonnemanget var de villiga att gå från 699:- till 299:-.
Tele2 brukar vara rätt frikostiga när det kommer till savedesk.

Har också uppmärksammat detta.
Jag hade senast idag ett samtal till deras savedesk där jag sänkte min mobilabonnemangskostnad från 479kr till 249kr månaden.
Det var ganska galet, jag hann knappt säga att jag ville ha ett billigare abonnemang / säga upp, innan jag fick det här nya priset. Total samtalslängd inklusive bankID verifiering och kö var 1min 49sek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Tänkte dela med mig av min frustration lite. Har tele2/Comhem och hade tänkt säga upp abonnemanget pga att hastigheten 150/10 är låg med tanke på vad jag betalar för det...

Begär ut ljudinspelningen med hänvisning till GDPR för att ta reda på vad som verkligen sades.

Skrivet av julgranen:

Fast det var ju 399 som det kostade. Haha!

Det återstår att se. Haha!

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VeryMadMeatball:

Har också uppmärksammat detta.
Jag hade senast idag ett samtal till deras savedesk där jag sänkte min mobilabonnemangskostnad från 479kr till 249kr månaden.
Det var ganska galet, jag hann knappt säga att jag ville ha ett billigare abonnemang / säga upp, innan jag fick det här nya priset. Total samtalslängd inklusive bankID verifiering och kö var 1min 49sek.

Som någon skrev ovan här i tråden - operatören tjänar på att göra så. De tjänar också på att ha korta samtalstider, därav att du fick det du ville ha direkt utan att behöva dividera om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coll:

Begär ut ljudinspelningen med hänvisning till GDPR för att ta reda på vad som verkligen sades.

Det återstår att se. Haha!

Ja du, personen jag haft mailkonversation med nu svarade luddigt att samtal spelas in sporadiskt och i utbildningsyfte vilket hon försöker få det att låta som att det kanske inte finns nån inspelningalls (även om jag tror att det är sparat). Kommer begära ut det imorgon med henne så får vi se.
Visst lät 99kr jävligt bra, därför nämnde jag det flera gånger i samtalet. Hade aldrig gått med på 399 utan då hade jag sagt upp det när jag skaffat något annat billigare o bättre hos en annan operatör.. Nu vill dom binda mig till det här möget i 12 månader till haha

Permalänk
Medlem

Det är såna här saker som gör att jag är noga med att ha mobiler där man kan spela in samtal. Jag spelar in alla samtal, inkommande och utgående, till nummer som inte finns i min kontaktlista. Det är guld i såna här situationer!

Hoppas de snabbt ger upp tramset och antingen häver avtalet eller ger dig det för 99 kr.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av shugge:

Hade också strul med Tele2 förra året. Ringde för att säga upp tv men fick ett erbjudande där både tv och bredband skulle gå på ca 100kr/mån var.

Tackade inte ja direkt, men fick erbjudandet skriftligt via sms och ringde sen tillbaka och sa att vi ville acceptera erbjudandet. Då fick vi som svar att det inte gick/gällde. Efter några samtal fram och tillbaka (och bifogat sms som bevis) gav de sig och vi fick det pris som hade erbjudits.

Som jag förstår det så har de som arbetar med uppsägning helt andra möjligheter att påverka pris och avtal än vad "vanliga" kundservice har, så säkerställ att du pratar med de som arbetar med uppsägning/retention.

Tv och bredband för 100 kr/st? Det låter för bra för att vara sant. Vilken hastighet och tv-paket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tv och bredband för 100 kr/st? Det låter för bra för att vara sant. Vilken hastighet och tv-paket?

150/10 och tv standard.

Deras egna kundservice tyckte det samma och det var därför jag också fick stå på mig och hänvisa till erbjudandet jag hade fått skriftligt via sms. Men som jag har skrivit ovan så har deras retention-avdelning helt andra möjligheter att påverkar pris och avtal.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Inte hört ett pip än från reklamationstjänst.. Får se om ARN kan få liv i dom

Permalänk
Medlem

ARN tar väldigt lång tid på sig så det lär knappast hända nåt där förrän efter årsskiftet. Jag tror faktiskt att du hört fel då 469:- till 99:- är ganska orimligt men det är bara en gissning.
Det kan ju vara bra att veta att man inte MÅSTE gå till ARN för att få rätt och många företag bryr sig inte ett skvatt om man gör detta, då det inte finns något straff i det för dom. Du kan bara strunta i att betala och företaget får då kräva in sina pengar via inkasso, kronofogde och till slut tingsrätt. Här behöver företaget då bevisa att man ingått det avtal som de påstår och har du då aldrig gjort detta så faller dom till din fördel. Inga företag skulle driva ett ärende till rätten där de vet att de förlorar och de flesta ger upp tidigare då allt detta kostar dem pengar.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tv och bredband för 100 kr/st? Det låter för bra för att vara sant. Vilken hastighet och tv-paket?

varför skulle det vara för bra för att vara sant? Hade comhems studenterbjudande 100/100 för 100kr i många år tills dom övertalade mig att ta nya erbjudandet på 200/200 för 200kr och sitter idag på 500/100 för 299kr så bredband och tv för 100kr styck låter helt rimligt speciellt om det är ynka 150/10 anslutning.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Hoppas jag får tillbaka pengar retroaktivt då dvs 300 per månad som gått

Permalänk
Medlem

Fick du ut någon inspelning?

Jag kan tänka mig att mindre nogräknade anställda "låtsas" som de hört fel när du rapporterar tillbaka priset de "sade". De kanske vill komma upp i någon viss bonusnivå den månaden eller något? Bara spekulationer från min sida dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Fast det är väl inte hastigheten som kostar i första hand utan hur gb per månad man får. Jag har ju för tusan det billigaste från telesnor. Hastigheten är som en raket men får bara 2gb per månad. (skitsamma använder bara wifi ändå)

Detta är bredband via fiber eller coaxial (3 hål i väggen).

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Skrivet av Mightybjorn:

Detta är bredband via fiber eller coaxial (3 hål i väggen).

Där ser man!