Förseningsränta Resurs

Permalänk
Medlem

Förseningsränta Resurs

Köpte en sak för 15000 kr i augusti månad på mitt kreditkort från Resurs. Betalade av 10000 av detta redan i slutet av Augusti. Lånade därefter ytterligare 10000 i september, och blev pga problem med bankid 4 dagar sen med denna inbetalning (kom in 4/10).
Resurs har nu lagt till adm avgift på 80 kr, förseningsavgift på 145 kr och ränta på 418 kr.
Frågan är om de verkligen kan ta 418 kr för 4 dagars sen inbetalning på en skuld på 5000 kr (resterande 10000 får jag betala senast 31/10).
Får de lov att ta ränta för en hel månad trots att de fick summan inbetald efter 4 dagar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueie:

Köpte en sak för 15000 kr i augusti månad på mitt kreditkort från Resurs. Betalade av 10000 av detta redan i slutet av Augusti. Lånade därefter ytterligare 10000 i september, och blev pga problem med bankid 4 dagar sen med denna inbetalning (kom in 4/10).
Resurs har nu lagt till adm avgift på 80 kr, förseningsavgift på 145 kr och ränta på 418 kr.
Frågan är om de verkligen kan ta 418 kr för 4 dagars sen inbetalning på en skuld på 5000 kr (resterande 10000 får jag betala senast 31/10).
Får de lov att ta ränta för en hel månad trots att de fick summan inbetald efter 4 dagar?

Har du inte värre problem än;
Resurs adm avgift på 80 kr, förseningsavgift på 145 kr och ränta på 418 kr då är frågan om du ens ska ha ett kreditkort!?

Allvarligt talat, ring resurs och fråga vad fan de håller på med, det hade jag gjort.

Finns folk med riktiga skulder...

ps. är du en sån som inte "vågar ringa", skicka PM så ska jag ringa åt dig.
ds.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Blueie:

Köpte en sak för 15000 kr i augusti månad på mitt kreditkort från Resurs. Betalade av 10000 av detta redan i slutet av Augusti. Lånade därefter ytterligare 10000 i september, och blev pga problem med bankid 4 dagar sen med denna inbetalning (kom in 4/10).
Resurs har nu lagt till adm avgift på 80 kr, förseningsavgift på 145 kr och ränta på 418 kr.
Frågan är om de verkligen kan ta 418 kr för 4 dagars sen inbetalning på en skuld på 5000 kr (resterande 10000 får jag betala senast 31/10).
Får de lov att ta ränta för en hel månad trots att de fick summan inbetald efter 4 dagar?

https://www.konsumentverket.se/aktuellt/nyheter-och-pressmedd...

Finns ett domslut från i april i år som förbjuder förseningsavgifter, dvs beloppet på 145 kr.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

https://www.konsumentverket.se/aktuellt/nyheter-och-pressmedd...

Finns ett domslut från i april i år som förbjuder förseningsavgifter, dvs beloppet på 145 kr.

Men.

Citat:

Domstolen ger företaget möjlighet att överklaga domen till Högsta domstolen, HD. För att det ska kunna ske måste HD bevilja prövningstillstånd.

Om domen står sig måste samtliga aktörer på kreditmarknaden rätta sig efter den och förseningsavgifter för krediter blir förbjudna.

Svea har överklagat, och om jag fattar det rätt så fick de prövningstillstånd.

https://via.tt.se/pressmeddelande/3345227/svea-bank-overklaga...

https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/avgoranden/2023/13134...

Vilket då innebär att förseningsavgifter fortfarande kan tas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueie:

Får de lov att ta ränta för en hel månad trots att de fick summan inbetald efter 4 dagar?

Vad står det i avtalet?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av filbunke:

Men.

Svea har överklagat, och om jag fattar det rätt så fick de prövningstillstånd.

https://via.tt.se/pressmeddelande/3345227/svea-bank-overklaga...

https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/avgoranden/2023/13134...

Vilket då innebär att förseningsavgifter fortfarande kan tas ut.

Jag hade då bestridit avgiften åtminstone med hänvisning till det beslut som finns idag. Sedan att det kanske vänds...
Däremot är jag ingen jurist så kan mycket väl vara så att de får ta ut avgiften tills dess HD har sagt ja/nej kring att pröva eller ger ett nytt beslut.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag hade då bestridit avgiften åtminstone med hänvisning till det beslut som finns idag. Sedan att det kanske vänds...
Däremot är jag ingen jurist så kan mycket väl vara så att de får ta ut avgiften tills dess HD har sagt ja/nej kring att pröva eller ger ett nytt beslut.

Inte någon jurist heller....

Men som jag fattar det så är det vad den andra meningen i det jag citerade från din länk tar upp. Att det inte gäller förrän Högsta domstolen har sagt sitt (och att de då beslutar samma sak som Patent- och marknadsdomstolen.)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av filbunke:

Inte någon jurist heller....

Men som jag fattar det så är det vad den andra meningen i det jag citerade från din länk tar upp. Att det inte gäller förrän Högsta domstolen har sagt sitt (och att de då beslutar samma sak som Patent- och marknadsdomstolen.)

Ja, efter lite diskussion och eftertänksamhet här så kom jag fram till att det hade varit orimligt att det väger laga kraft för att sedan kanske vändas. Tänk om det är ett skadestånd, mellan part A och B. Först ska A betala B, sedan vänds hela domen och B ska betala tillbaka och betala A. Hade ju aldrig varit smidigt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Har du inte värre problem än;
Resurs adm avgift på 80 kr, förseningsavgift på 145 kr och ränta på 418 kr då är frågan om du ens ska ha ett kreditkort!?

Allvarligt talat, ring resurs och fråga vad fan de håller på med, det hade jag gjort.

Finns folk med riktiga skulder...

ps. är du en sån som inte "vågar ringa", skicka PM så ska jag ringa åt dig.
ds.

Jag har absolut inga problem att ringa, ville bara ha lite kött på benen innan. Ringde precis nu och fick lite ändringar. Kreditkortet klarar jag mig nog utan egentligen, men skönt ibland att jämna ut beloppen över månaderna. Självklart är det heller inte en stor skuld det gäller, men vill ändå att rätt ska vara rätt.

Förseningsavgiften och en av adm avgifterna plockades bort. Även om de har "upp till 60 dagars räntefri kredit" så räknas ränta från månaden innan vid försening. Exempel: Köp på 10000 kr i september, måste betalas senast 31/10. Vid sen inbetalning räknas räntan på hela oktober plus de dagar som inbetalningen är sen. Vet inte om det är korrekt sätt att göra det, så hade inte så mycket att komma med i samtalet.

Resurs sa att det är 22% årsränta på den summan jag då blev försenad med. Hur det blir 418 kr i ränta av ett belopp på 4993 kr kan jag inte få till när jag räknar, även om det är 35 dagar jag är försenad.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

https://www.konsumentverket.se/aktuellt/nyheter-och-pressmedd...

Finns ett domslut från i april i år som förbjuder förseningsavgifter, dvs beloppet på 145 kr.

Vad är det du påstår pojkvasker Jag fick en sådan avgift senast för ett par dagar sedan. Råka glömma betala min ränta på bolånet till swedbank med några dagar i somras. Så vips ramla det in massa extraavgifter. En så stor bank som Swedbank borde ha koll på sådant där.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Blueie:

Jag har absolut inga problem att ringa, ville bara ha lite kött på benen innan. Ringde precis nu och fick lite ändringar. Kreditkortet klarar jag mig nog utan egentligen, men skönt ibland att jämna ut beloppen över månaderna. Självklart är det heller inte en stor skuld det gäller, men vill ändå att rätt ska vara rätt.

Förseningsavgiften och en av adm avgifterna plockades bort. Även om de har "upp till 60 dagars räntefri kredit" så räknas ränta från månaden innan vid försening. Exempel: Köp på 10000 kr i september, måste betalas senast 31/10. Vid sen inbetalning räknas räntan på hela oktober plus de dagar som inbetalningen är sen. Vet inte om det är korrekt sätt att göra det, så hade inte så mycket att komma med i samtalet.

Resurs sa att det är 22% årsränta på den summan jag då blev försenad med. Hur det blir 418 kr i ränta av ett belopp på 4993 kr kan jag inte få till när jag räknar, även om det är 35 dagar jag är försenad.

Att de räknar ränta från dag 1 vid försening är kutymt. Det är ju bara "räntefritt" förutsatt faktura betalas i tid.
Däremot kan jag inte heller få ihop räntan på 418 kr.
4993 kr.
22% årsränta
35 dygn (ca 10% löptiden av ett år).

Jag får räntan till ca 100 kr.

Skuld * (1+ÅRSRÄNTA)^Löptid(år)
Dvs 5000 kr * ^(1+0,22)^(1/10)

Skrivet av julgranen:

Vad är det du påstår pojkvasker Jag fick en sådan avgift senast för ett par dagar sedan. Råka glömma betala min ränta på bolånet till swedbank med några dagar i somras. Så vips ramla det in massa extraavgifter. En så stor bank som Swedbank borde ha koll på sådant där.

Se efterföljande diskussioner kring detta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

De tar dröjsmålsränta.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Petterk:

<Uppladdad bildlänk>

De tar dröjsmålsränta.

Jo, då ligger vi närmre verkligheten.

5000 * (1+22%+8%+3%)*35/365 = 637 kr

Så verkligheten ligger någonstans mellan dessa. Resurs lär ju kunna svara på exakt vad de räknat på.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tips är annars att ringa innan fakturan förfaller så kan man ibland få anstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jo, då ligger vi närmre verkligheten.

5000 * (1+22%+8%+3%)*35/365 = 637 kr

Så verkligheten ligger någonstans mellan dessa. Resurs lär ju kunna svara på exakt vad de räknat på.

Men stämmer verkligen det? Personalen i kundtjänst är fullkomligt hopplösa på att förklara helt tydligt, fick svaret "med vår uträkning blir det så" i stort sätt.

Vad är fel med denna uträkning?

8%+3.5% av kreditskuld: 4996 * (0.035 + 0.08) = 574.54:-
Dröjsmålsränta missade dagar: 574.54 * (35/365) = 55.09:-
Årsränta 22%: 4996 * (0,22 *(35/365)) = 105.39:-
Total ränta: 55.09 + 91.59 = 160.48:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueie:

Men stämmer verkligen det? Personalen i kundtjänst är fullkomligt hopplösa på att förklara helt tydligt, fick svaret "med vår uträkning blir det så" i stort sätt.

Vad är fel med denna uträkning?

8%+3.5% av kreditskuld: 4996 * (0.035 + 0.08) = 574.54:-
Dröjsmålsränta missade dagar: 574.54 * (35/365) = 55.09:-
Årsränta 22%: 4996 * (0,22 *(35/365)) = 105.39:-
Total ränta: 55.09 + 91.59 = 160.48:-

Om det inte står på fakturan tror jag även kundtjänst har svårt att redovisa denna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueie:

Köpte en sak för 15000 kr i augusti månad på mitt kreditkort från Resurs. Betalade av 10000 av detta redan i slutet av Augusti. Lånade därefter ytterligare 10000 i september, och blev pga problem med bankid 4 dagar sen med denna inbetalning (kom in 4/10).
Resurs har nu lagt till adm avgift på 80 kr, förseningsavgift på 145 kr och ränta på 418 kr.
Frågan är om de verkligen kan ta 418 kr för 4 dagars sen inbetalning på en skuld på 5000 kr (resterande 10000 får jag betala senast 31/10).
Får de lov att ta ränta för en hel månad trots att de fick summan inbetald efter 4 dagar?

Om du visste att du hade problem med bank-id, varför ringde du inte Resurs och förklarade läget? Dom hade garanterat skjutit upp förfallodagen några dagar så du slapp detta från början. Eller struntade du bara i det och hoppades på det bästa? I så fall kan jag tycka avgifterna är rätt, kanske låter hårt.

Fattar att alla kan glömma av en räkning osv, men här låter det som du var medveten om det.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Råkade ur för något liknade när jag hade Resurs Kreditkort. Blev irriterad och sa uppkortet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Blueie:

Men stämmer verkligen det? Personalen i kundtjänst är fullkomligt hopplösa på att förklara helt tydligt, fick svaret "med vår uträkning blir det så" i stort sätt.

Vad är fel med denna uträkning?

8%+3.5% av kreditskuld: 4996 * (0.035 + 0.08) = 574.54:-
Dröjsmålsränta missade dagar: 574.54 * (35/365) = 55.09:-
Årsränta 22%: 4996 * (0,22 *(35/365)) = 105.39:-
Total ränta: 55.09 + 91.59 = 160.48:-

Nej du har nog räknat rätt. Jag gjorde fel ovan.

Frågan är väl vad som är "räntegrundande belopp". Är det hela skulden som förfallit eller bara de som är "kvar" från augusti. Är det hela första 10k som är ränta från dag 1 + efterföljande etc.

Lättast är att begära ut beräkningen från Resurs. Känns tämligen rimligt att kunna bestrida en faktura som inte ens kreditinstitutet kan ge beräkningsunderlag på.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Om du visste att du hade problem med bank-id, varför ringde du inte Resurs och förklarade läget? Dom hade garanterat skjutit upp förfallodagen några dagar så du slapp detta från början. Eller struntade du bara i det och hoppades på det bästa? I så fall kan jag tycka avgifterna är rätt, kanske låter hårt.

Fattar att alla kan glömma av en räkning osv, men här låter det som du var medveten om det.

Jag var medveten om det, trodde det skulle lösa sig tidigare och hoppades att resurs (och alla andra som skulle få betalt) hade överseende med några dagar. Tydligen har de överseende till 3:e varje månad, min inbetalning kom den 4:e.

Det är inte adm avgifter och ränta i sig som jag undrar över, det är den höga kostnad resurs räknat ut. Får göra som tidigare kommentatör sagt och begära uträkning av Resurs

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej du har nog räknat rätt. Jag gjorde fel ovan.

Frågan är väl vad som är "räntegrundande belopp". Är det hela skulden som förfallit eller bara de som är "kvar" från augusti. Är det hela första 10k som är ränta från dag 1 + efterföljande etc.

Lättast är att begära ut beräkningen från Resurs. Känns tämligen rimligt att kunna bestrida en faktura som inte ens kreditinstitutet kan ge beräkningsunderlag på.

Fakturan som jag inkom för sent med var på 4996 kr, det jag sedan köpt i oktober på kreditkortet ska inte på något sätt räknas in då det ska betalas den 30/11.

Att de skulle räkna på oktobers inköp när dessa har räntefri inbetalning till den 30/11 skulle kännas lite magstarkt

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Blueie:

Fakturan som jag inkom för sent med var på 4996 kr, det jag sedan köpt i oktober på kreditkortet ska inte på något sätt räknas in då det ska betalas den 30/11.

Att de skulle räkna på oktobers inköp när dessa har räntefri inbetalning till den 30/11 skulle kännas lite magstarkt

Om man inte betalar i tid, inte ens minimibeloppet, så skulle jag säga att "all bets are off". Generellt har kreditgivare rätt att kräva tillbaka hela beloppet med omedelbar verkan då. Däremot sällan i deras ekonomiska intresse att göra detta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Om man inte betalar i tid, inte ens minimibeloppet, så skulle jag säga att "all bets are off". Generellt har kreditgivare rätt att kräva tillbaka hela beloppet med omedelbar verkan då. Däremot sällan i deras ekonomiska intresse att göra detta.

Kan vara så att de har rätt att kräva tillbaka hela kreditbeloppet, dock inte rätt att lägga på valfri ränta på de lånade pengarna. Det finns lagar och regler de måste följa för att tillåtas låna ut pengar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Blueie:

Kan vara så att de har rätt att kräva tillbaka hela kreditbeloppet, dock inte rätt att lägga på valfri ränta på de lånade pengarna. Det finns lagar och regler de måste följa för att tillåtas låna ut pengar.

Jag tror ärligt att hela lånet och hela beloppet anses vara förfallet om en enda betalning uteblir. Då har de rätt att ta ut dröjsmålsränta från dag 1 på lånet. Det är bilden jag fått från delbetalningar och kreditkortsvillkor.

Däremot har du helt rätt i att de måste kunna ge ett beräkningsunderlag på var siffrorna kommer ifrån. Något som du kommer få om du ber om det på rätt ställe på rätt sätt. Gissningsvis är first line support ungefär lika värdelösa som de jag har varit i kontakt med när t ex Klarna bestämde sig för att skicka fakturor till en helt annan (oregistrerad adress). Läser enbart från ett manus och lyssnar inte ens.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det är bara att betala och se glad ut.

Undvik Resurs Bank i framtiden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blueie:

Jag var medveten om det, trodde det skulle lösa sig tidigare och hoppades att resurs (och alla andra som skulle få betalt) hade överseende med några dagar. Tydligen har de överseende till 3:e varje månad, min inbetalning kom den 4:e.

Det är inte adm avgifter och ränta i sig som jag undrar över, det är den höga kostnad resurs räknat ut. Får göra som tidigare kommentatör sagt och begära uträkning av Resurs

Jag har levt rätt länge och mitt absoluta råd till dig är att aldrig räkna med "överseende" från något kreditinstitut. De flesta brukar vara väldigt strikta med sista betaldatum, rent generellt.

Som något annan sa så är det alltid bäst att ringa om man ser att man inte kan betala i tid, det brukar relativt ofta gå att få anstånd. Senaste året har det blivit striktare pga ekonomiska läget, så det kanske inte är lika lätt som tidigare.

Jag har själv Resurs bank sedan runt 10 år och har inte haft några problem och kundtjänsten har alltid varit bra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag har levt rätt länge och mitt absoluta råd till dig är att aldrig räkna med "överseende" från något kreditinstitut. De flesta brukar vara väldigt strikta med sista betaldatum, rent generellt.

Som något annan sa så är det alltid bäst att ringa om man ser att man inte kan betala i tid, det brukar relativt ofta gå att få anstånd. Senaste året har det blivit striktare pga ekonomiska läget, så det kanske inte är lika lätt som tidigare.

Jag har själv Resurs bank sedan runt 10 år och har inte haft några problem och kundtjänsten har alltid varit bra.

Ja, eller t.om. att de har lite omvänd inställning jämfört normen...

Det är väl lite det att "normala" betalningsmottagare oftast har överseende (till en gräns förstås) för de vill helst bara ha betalt utan att behöva trassla.
Men vad gäller den här typen av kreditgivare så är det väl nästan omvänt; de börjar ju tjäna pengar på riktigt just när folk inte betalar i tid och faller ur det där föga lukrativa upplägget som de lockar in kunder med. De gnuggar ju händerna när någon inte betalat i tid...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tänker att nu vet du till nästa gång, brukar alltid ringa runt till berörda om jag vet av mig att det kommer bli sena inbetalningar och har aldrig varit något problem, hyresrättsföreningar, klarna, nordea, comhem med många fler. Ingen har någonsin sagt ifrån eller tvingat på mig någon avgift även om jag betalat typ 6e-10e månaden efter så länge jag ringt in innan förfallodatum och förklarat situationen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueie:

Köpte en sak för 15000 kr i augusti månad på mitt kreditkort från Resurs. Betalade av 10000 av detta redan i slutet av Augusti. Lånade därefter ytterligare 10000 i september, och blev pga problem med bankid 4 dagar sen med denna inbetalning (kom in 4/10).
Resurs har nu lagt till adm avgift på 80 kr, förseningsavgift på 145 kr och ränta på 418 kr.
Frågan är om de verkligen kan ta 418 kr för 4 dagars sen inbetalning på en skuld på 5000 kr (resterande 10000 får jag betala senast 31/10).
Får de lov att ta ränta för en hel månad trots att de fick summan inbetald efter 4 dagar?

Jag hade ett liknande ärende med resurs för något år sedan. Hade en "köp nu betala sen" som jag klantade mig med och blev 2 dagar försen på (lade in betalningen på fredag eftermiddag och skulle vara betald på lördagen). De skickade påminnelse med påminnelseavgift, ränta för alla 3 uppskjutna månader, 3 månaders administrativ avgift, administrativ avgift för kommande månad samt ränta för kommande månad på hela beloppet trots att utestående skuld när deras brev skickades enligt deras egen datumstämpel enbart bestod av dröjsmålsavgifterna. Ringde deras kundtjänst och fick riktigt kasst svar tillbaka så skickade ett mail till deras legal med hänvisning till räntelagen och varför de inte har rätt att ta ut dröjsmålsränta för någon tid innan betalningen förfallit. Fick ett mail samma timme där de förklarade att "tack för att du kontaktat oss, vi har strukit alla avgifterna ha en bra dag". Men fick verkligen känslan av att de satt detta i system och skinnar de kunder som inte har ork eller mod att höra av sig.

Nu vet jag inte vilken referensränta som tillämpas på resurs kreditkort men även med en 20%ig ränta så är 450kr mer än 1 månads ränta på ett 15000kr lån, så antagligen har de väl gjort samma skit med din betalning att de börjar dra ränta ifrån köpdatumet istället för förfallodatumet vilket de inte har rätt att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Jag hade ett liknande ärende med resurs för något år sedan. Hade en "köp nu betala sen" som jag klantade mig med och blev 2 dagar försen på (lade in betalningen på fredag eftermiddag och skulle vara betald på lördagen). De skickade påminnelse med påminnelseavgift, ränta för alla 3 uppskjutna månader, 3 månaders administrativ avgift, administrativ avgift för kommande månad samt ränta för kommande månad på hela beloppet trots att utestående skuld när deras brev skickades enligt deras egen datumstämpel enbart bestod av dröjsmålsavgifterna. Ringde deras kundtjänst och fick riktigt kasst svar tillbaka så skickade ett mail till deras legal med hänvisning till räntelagen och varför de inte har rätt att ta ut dröjsmålsränta för någon tid innan betalningen förfallit. Fick ett mail samma timme där de förklarade att "tack för att du kontaktat oss, vi har strukit alla avgifterna ha en bra dag". Men fick verkligen känslan av att de satt detta i system och skinnar de kunder som inte har ork eller mod att höra av sig.

Nu vet jag inte vilken referensränta som tillämpas på resurs kreditkort men även med en 20%ig ränta så är 450kr mer än 1 månads ränta på ett 15000kr lån, så antagligen har de väl gjort samma skit med din betalning att de börjar dra ränta ifrån köpdatumet istället för förfallodatumet vilket de inte har rätt att göra.

Ja, det verkar ju så

Räntelagen säger ju så här, även om min förståelse för hela lagen knappast är bra
Verkar ju även vara 30 dagar efter fakturadatum som gäller, dvs 5/10 i mitt fall. De kan skriva 31/10 hur mycket de än vill, men det är 30 dagar efter fakturadatum som verkar gälla.

4 § I annat fall än som avses i 3 § skall ränta betalas på förfallen fordran, för vilken betalningstiden försittes, från den dag som infaller trettio dagar efter det att borgenären har avsänt en räkning eller på annat sätt framställt krav på betalning av ett bestämt belopp med angivande att underlåtenhet att betala medför skyldighet att utge ränta. Gäldenären är dock inte skyldig att betala ränta för tiden innan räkningen eller kravet har kommit honom till handa.