Intel tror inte på någon riktig konkurrens från ARM

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Denna artikel säger att intel jobbar med Arm och har redan signat agreements gällande Arm tillverkning framöver.

https://www.pcworld.com/article/1784223/intel-will-likely-mak....

Med stor sannolikhet blir det först med telefoner för att sedan växla upp till datorer och servrar när det är moget.

Skrivet av perost:

Sweclockers har också skrivit om det, men det handlar bara om att ARM kommer använda Intels fabriker för att tillverka kretsar och inte att Intel utvecklar egna ARM-kretsar.

Han tar även upp det här i samma svar på ARM-frågan:

"When thinking about other alternative architectures like ARM, we also say, wow, what a great opportunity for our foundry business. And given the results I referenced before, we see that as a unique opportunity that we have to participate in the full success of the ARM ecosystem or whatever market segments that may be as an accelerant to our foundry offerings, which are now becoming, we think, very significant around the ARM ecosystem with our foundry packaging and 18A wafer capabilities as well."

Och det han referrar till som han nämnde tidigare var detta:

"Three 18A customers now making commitments, the prepay customer I spoke about earlier, two additional customers, partners, we announced the ARM relationship in April, and they're now seeing very positive results on power performance area from 18A."

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Famous last words!?

Det konstiga är att jag skapade en tråd om detta som rubrik långt före redaktionen la upp en artikel om nyheten. Den verkar ha försvunnit, moderatorerna påstår att den inte skapades. såg du den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De har redan fungerande realtidsöversättning

Ja men hur väl fungerar den? Såg några tester i början och då var väl prestandan och stödet sisådär, sen har det tyvärr varit väldigt tyst, iaf i mina nyhetskanaler.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Fråga är kanske hur tillförlitligt tekniken kan bli. Kan inte påstå att det blivit speciellt mycket hårdtest av Rosetta 2, övergången till ARM64 gick nog snabbare än någon kunnat föreställa sig på MacOS.

Ser på min egen dator att det just nu kör strax under 800 processer, 2 st av dessa kör under Rosetta 2... Undantaget spel, som i nuläget inte är speciellt stort under MacOS, är det väldigt lite under MacOS som inte redan finns som "native" ARM64.

Det jag sett från Rosetta 2 i spel pekar ändå på att tekniken kan vara fullt pålitlig. Är mest segare startup man märker av jämfört med "native" ARM64 spel, är ju typiskt GPUn som är flaskhals så att man "bara" har 75-80 % av CPU-prestadanda spelar mindre roll.

Självklart kommer det ta betydligt längre tid att göra övergången under Windows, men tror även där det är främst spel som kommer behöva "emuleras" över längre tid. Övriga relevanta program som fortfarande uppdateras borde rimligen kunna erbjuda native ARM64 relativt omgående (MS Office, Visual Studio, .Net plattformen, JVMs, webbläsare m.m finns redan som ARM64 native under Windows).

Tror Intel kanske lutar sig mot "gamla sanningar".

När jag började jobba (sent 90-tal...) behövde man ibland stödja både x86 och SPARC då den förra var "en leksak på servers". Definitivt ingen omöjlig uppgift, men fanns ändå ett par saker man kunde göra som fungera bra på x86 men kraschade på SPARC, d.v.s. helt klart ett mer-jobb men testade man hela tiden på båda plattformarna var det ett litet mer-jobb. Såg exakt samma problemtik senare i embedded där saker skulle fungera på x86, MIPS, PowerPC och 32-bit Arm.

Idag kör långt mer på miljöer som .NET/JVM etc, där är det ett icke-problem att byta ISA. Ovanpå det finns kompilerade språk som C, C++, Go, Rust m.fl., skulle säga att också dessa är ett icke-problem just mellan x86_64 och ARM64 då de saker historisk strulade fungerar på samma sätt mellan dessa två ISA.

Under Linux och MacOS är det direkt trivialt att hoppa mellan dessa två ISA (har jobbat med dessa språk i projekt som behöver fungera på båda ISA). Har inte testat Windows men om Snapdragon X Elite blir så bra som det verkar lär det bli test under 2024

Övergången kan ta många år. Jag gissar att ARM inte kommer vara standard på Windows 12 men kanske därefter. Det är lite tråkigt att Apple tappat det lite med M2 och kanske med M3 likaså. Hade hellre sett större uppsidor än 5-10% singeltrådat. Löper inte ARM-arkitekturen lika stor risk med att man möter en frekvensvägg där man får ut mindre prestandaökningar ju mer man höjer frekvensen och energitillgången likt Intel?

Permalänk
Medlem

Jag kan inte annat än hoppas att Intel har rätt, jag tycker ARM hör till telefoner. x86 är bra grejer.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Övergången kan ta många år. Jag gissar att ARM inte kommer vara standard på Windows 12 men kanske därefter. Det är lite tråkigt att Apple tappat det lite med M2 och kanske med M3 likaså. Hade hellre sett större uppsidor än 5-10% singeltrådat. Löper inte ARM-arkitekturen lika stor risk med att man möter en frekvensvägg där man får ut mindre prestandaökningar ju mer man höjer frekvensen och energitillgången likt Intel?

Att byta till ARM är en engångsvinst. Det är inte så att vi kommer börja se utveckling liknande den vi hade för 15 år sedan bara för att vi byter till en något annorlunda instruktionsuppsättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Övergången kan ta många år. Jag gissar att ARM inte kommer vara standard på Windows 12 men kanske därefter. Det är lite tråkigt att Apple tappat det lite med M2 och kanske med M3 likaså. Hade hellre sett större uppsidor än 5-10% singeltrådat. Löper inte ARM-arkitekturen lika stor risk med att man möter en frekvensvägg där man får ut mindre prestandaökningar ju mer man höjer frekvensen och energitillgången likt Intel?

Frekvensväggen är ett fysiskt problem och inte något med ISA:n, har du en 6GHz Apple M1/2 kommer den göra lika mkt beräkningar som en 10GHz Intel hade klarat av. Just nu ligger den på en sweet spot för bärbara att slippa aktiv kylning, och bra perf/watt i datacenter.
Medans på en desktop vill man ha prestanda, så är väldigt intressant vad som kommer hända där.

Borde inte behöva ta många år, är översättningslagret tillräckligt bra borde ingen märka av det.
Osäker hur det blir med styggheter som denuvo som dynamisk skriver om koden i minnet, blir i värsta fall en interpretering istället för rekompilering, något som vet ifall rosetta 2 fixar sånt?

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Skrivet av Dyluck:

Frekvensväggen är ett fysiskt problem och inte något med ISA:n, har du en 6GHz Apple M1/2 kommer den göra lika mkt beräkningar som en 10GHz Intel hade klarat av. Just nu ligger den på en sweet spot för bärbara att slippa aktiv kylning, och bra perf/watt i datacenter.
Medans på en desktop vill man ha prestanda, så är väldigt intressant vad som kommer hända där.

Borde inte behöva ta många år, är översättningslagret tillräckligt bra borde ingen märka av det.
Osäker hur det blir med styggheter som denuvo som dynamisk skriver om koden i minnet, blir i värsta fall en interpretering istället för rekompilering, något som vet ifall rosetta 2 fixar sånt?

Har inte nämnt något med ISA:n. ARM kan inte nå upp till de höga frekvenserna som x86 har utan att energitillgången går ut genom fönstret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ja vi får se om de lyckas. Var lite sugen på att försöka få tag på en Project Volterra när de presenterades förra året. Men har ju varit ganska tyst på Microsoft ARM-front sen dess. Hittar dessutom inga nya benchmarks men tar gärna emot info om det om någon hittar.

Jag provar gärna när det kommer vettiga desktop ARM med ett fungerande Windows. Så länge jag kan köra mitt Visual Studio, någon bra VM-lösning och sql server så är jag nöjd.

VS verkar finnas för ARM, sql server finns i någon version för ARM och vm-lösningar lär det finnas många.

Saknas bara en fet maskin för det

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

Har inte nämnt något med ISA:n. ARM kan inte nå upp till de höga frekvenserna som x86 har utan att energitillgången går ut genom fönstret.

Helt sant att en ARM64 på ~6 GHz kommer dra lika löjligt mycket som x86_64 modellerna som nu ligger där. Det handlar primärt av en parallellförskjutning av hela prestandakurvan, om/när det kommer ARM64 modeller som når den frekvensen kommer de dra ungefär lika mycket, men de kommer prestera bättre.

Intel/AMD pushar frekvensen stenhårt för att de måste. Kan mycket väl vara så att Apple börja nå gränsen för vilken perf/cykel man kan nå med ARM64 (Qualcomms Oryon verkar ligga på rätt mycket samma perf/cykel).

Det man måste ha med sig är att den perf/cykel Apple/Qualcomm (och Arm är inte så långt efter med deras Cortex X4) som man har är lite mer än 50 % högre än Intels/AMDs bästa sett till perf/cykel. Om nu M3 presteras nästa vecka gissar jag att de precis som Oryon kommer att ha passerat 4 GHz gränsen.

Det är tyvärr bara fysik, men det är en super-linjär effekt-skalning vs frekvens så 4 GHz för samma totala effekt kommer betyda långt bättre perf/W jämfört med x86_64 som behöver 6 GHz för att nå samma prestanda.

Intel kommer täta en del av detta prestandagap om deras "advanced performance extensions", APX, tar fart. Men precis som en övergång till ARM64 kräver att allt kompileras om kräver även APX att allt kompileras om (och APX binärer kommer inte fungera på dagens x86_64 CPUer, dock fungerar dagens x86_64 binärer på framtida APX-kapabla modeller, men utan prestandavinsterna).

APX kommer inte helt täta hela prestandagapet. Intel har kopierat allt som går att kopiera från ARM64, men finns delar som skulle bryta bakåtkompatibilitet!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag tror att han har rätt, i att Windows+arm inte är ett stort hot, för jag tror de som är villiga att byta till arm även är villiga att lämna Windows, och Windows usp är historisk bakåtkompatibelitet och att icke-tech människor "kan det".

Permalänk
Medlem

Nu vet man 100 säkert x86 är död som jag sa igår att inom 10 år. Laptops tidigare en så och ps7 redan kommer ha
ARM tror jag. Men efter läst detta kan det gå fortare en så.Jag har svårt släppa denna skitsnacket från piss Intel. Dom tappade Mac helt och hållet. M3 släpps och lär spöa Intel på flera områden.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem

Intel gör om misstaget många andra techjättar gjort, man tror att man sitter säkert för att så många använder deras produkter just nu.
Men vändningen kan komma väldigt fort och eftersom Intel lever i förnekelse så kommer de vara chanslösa i vändningen.

Permalänk
Medlem

Fast det måste inte vara ARM, men att man går över till RISC-arkitektur är ju givet.

AMD och Intel investerar mycket i RISC-V, jag tror framtiden kan ligga där snarare än att de ska licensiera ARM... men det är kanske tio år in i framtiden. RISC-V börjar redan nu ta marknadsandelar på mindre krävande enheter.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Personligen ser jag framför mig hur 2 giganter skulle kunna bli fällda här. Windows får man väl ändå anse vara stommen i Microsoft, även om dom har sjukt mycket lull-lull runt omkring, och jag skulle ju våga påstå att Windows är i farozonen. Det händer ju liksom ingenting, operativet blir nästan bara sämre och sämre och verkar nu vara fast i nån variant som varken är PC eller tablet optimerad. I takt med att mer och mer applikationer blir web-baserade så undrar man ju hur mycket liv det faktiskt är kvar i windows. Känns ju lite som att nån linux dist eller nåt skulle kunna ploppa upp från ingenstans i samarbete med nån PC-tillverkade och börja ta över. MS och windows suger ju röv, enda anledning att ha med dom att göra är ju kompatibilitet och legacy liksom. Tror inte det behövs jättemycket för att dom ska börja tappa fästet och man snart ser att framtiden ligger nånannanstans. Och utan windows tror jag intel är rätt körda.

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

för jag tror de som är villiga att byta till arm även är villiga att lämna Windows

Microsoft har sitt Windows-on-Arm, det som krävs är snarare att Microsoft pushar det och softvaru-företagen hakar på. (vilket de förstås inte kommer göra förrän det finns tydliga vinster för dom, vilket jag personligen tror kommer i form av batteritid, lägre värmeutveckling o.s.v. när det kommer vettiga Arm-baserade CPU:er till PC, nu ska Nvidia och Amd ge sig in i leken så det kommer bli intressant framöver).

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

softvaru-företagen

Nu räcker det med internet för dig. Gå upp på ditt rum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Field-Mouse88:

Personligen ser jag framför mig hur 2 giganter skulle kunna bli fällda här. Windows får man väl ändå anse vara stommen i Microsoft, även om dom har sjukt mycket lull-lull runt omkring, och jag skulle ju våga påstå att Windows är i farozonen. Det händer ju liksom ingenting, operativet blir nästan bara sämre och sämre och verkar nu vara fast i nån variant som varken är PC eller tablet optimerad. I takt med att mer och mer applikationer blir web-baserade så undrar man ju hur mycket liv det faktiskt är kvar i windows. Känns ju lite som att nån linux dist eller nåt skulle kunna ploppa upp från ingenstans i samarbete med nån PC-tillverkade och börja ta över. MS och windows suger ju röv, enda anledning att ha med dom att göra är ju kompatibilitet och legacy liksom. Tror inte det behövs jättemycket för att dom ska börja tappa fästet och man snart ser att framtiden ligger nånannanstans. Och utan windows tror jag intel är rätt körda.

Bara tolv procent https://www.kamilfranek.com/microsoft-revenue-breakdown/

Permalänk
Medlem

Jo det är väl ungefär som förväntat, men om windows slutade användas som operativsystem tror jag att dom snabbt skulle tappa på andra områden.

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit