Starfield – den stora tråden

Permalänk
Medlem

Gav spelet ett försök idag då jag tecknat upp mig för en provperiod med Game Pass.

Lägsta inställningar möjligt, plus 50% upplösningsskalning, på 1440p ger ungefär 30 fps i tomma miljöer och kala landskap.

Jag är inte jättekräsen av mig, men... Tror Starfield får vänta tills nästa grafikkort sitter i datorn helt enkelt. 😂

Visa signatur

Fractal Design North
Ryzen 5600X
RX 6700 XT

Permalänk
Medlem

Nu blev mitt inlägg lite lost in translation här och skrev mer i frustration att jag kan inte fortsätta spelet för det kraschar vid det ögonblicket 😁

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

har inte lirat på PC:n nån vecka, bara lite i helgen på Xboxen... saknade 2 achievments: 20 Quantum Essence & lvl 100
min karaktär var 80 nåt
HELT JÄVLA BORTA från både Xbox & PC, startade idag & "synkade" mmm tjena.. raderade snarare
min testkaraktär är allt som är kvar!!

blir att säga upp GamePass ett halvår igen, som jag brukar
har aldrig haft synkproblem förutom i detta &%& spelet

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

HELT JÄVLA BORTA från både Xbox & PC, startade idag & "synkade" mmm tjena.. raderade snarare
min testkaraktär är allt som är kvar!!

Är det tomt i katalogen [Användare]\Documents\My Games\Starfield\Saves\ på din dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är det tomt i katalogen [Användare]\Documents\My Games\Starfield\Saves\ på din dator?

Den mappen finns inte ens om man kör game pass med cloud saves.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Den mappen finns inte ens om man kör game pass med cloud saves.

Jag fattar. Game Pass verkar riggat för att omöjliggöra att ens spela vidare med sina savegames om man köper spelet istället, vilket inte direkt känns som någon bra reklam för eländet.

Permalänk
Medlem

Kolla här:
C:\Users\ditt namn\AppData\Local\Packages

Dock måste du ställa in "Visa dolda filer"

Permalänk
Medlem

det som hänt (gissar jag) är min andra karaktär "tog över", poängen med moln-sparande försvinner lite... samtidigt kan man välja att radera även i molnet så de e som det e
första spelet med synkproblem överhuvudtaget jag stött på, bryr mig inte alls idag hehe.. accepterat mitt öde

raderade spelet från pc:n omedelbart, så skit samma egentligen

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag fattar. Game Pass verkar riggat för att omöjliggöra att ens spela vidare med sina savegames om man köper spelet istället, vilket inte direkt känns som någon bra reklam för eländet.

Mer att det stödjer Play Anywhere vilket gör att saves syncas automatiskt mellan PC och Xbox vilket är väldigt trevligt om man spelar på både PC, Xbox (och cloud). Och eftersom det är Play Anywhere så kan man köpa det på MS Store eller Xbox och få spelet för båda platformarna.

Men visst, en metod att exportera sparfiler om man vill migrera till att köra spelet via en annan butik hade inte skadat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Men visst, en metod att exportera sparfiler om man vill migrera till att köra spelet via en annan butik hade inte skadat.

Det är ju knappast som att spelet använder ett annat format för sparfilerna, så det är bara frågan om att de omdirigeras till ett ställe där du inte kan komma åt dem.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av appel1:

Mer att det stödjer Play Anywhere vilket gör att saves syncas automatiskt mellan PC och Xbox vilket är väldigt trevligt om man spelar på både PC, Xbox (och cloud). Och eftersom det är Play Anywhere så kan man köpa det på MS Store eller Xbox och få spelet för båda platformarna.

Men visst, en metod att exportera sparfiler om man vill migrera till att köra spelet via en annan butik hade inte skadat.

Det finns ett verktyg för att göra om sparfiler från GamePass till sparfiler för tex Steam. Kommer inte ihåg namnet men finns på github och är lätt att googla fram.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Matt Gyver har gjort en offline karta över alla systemen. Tycker stjärnkartan i spelet kunde varit lite bättre. Det finns i alla fall en mod som visar alla systemnamn hela tiden vilket underlättar lite när man vill ta sig runt utan specifikt uppdrag.

En bit ner på sidan, med länk för högupplös PNG.
https://www.mattgyver.com/starfield-outpost

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Matt Gyver har gjort en offline karta över alla systemen. Tycker stjärnkartan i spelet kunde varit lite bättre. Det finns i alla fall en mod som visar alla systemnamn hela tiden vilket underlättar lite när man vill ta sig runt utan specifikt uppdrag.

Längst ner på sidan, med länk för högupplös PNG.
https://www.mattgyver.com/starfield-outpost

Jag trodde vi pratade om något helt annat:

Dold text
Permalänk
Medlem

Hmm.

Just inte haft några problem att lira tills nu.

Först så laggade det till i The Well. Såpass att det frös till ett tag. Släppte efter ett kort tag och lirade ett tag till.

Laggade till igen och bilden frös., Tabbade ut och hela windows var paj. Inget hände. Upptäckte att det gick som sirap. Lyckades ctl-alt-del och stänga ner Starfield men fortsatte gå som sirap. Hade Twitter igång och allt där blev som lapptäcke emellanåt.

Alt+F4 och starta om, allt det tog en lång stund att genomföra. Nu är allt som vanligt igen. Inte testat Starfield.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Försökt prova lite weapon engineering, men som så mycket annat känns det halvtrasigt och obalanserat. Om man vill göra något som ligger gömt långt ner i mod och engineering-träden, t.ex. den ganska essentiella semi-automatic, så går det åt väldigt mycket, och väldigt många olika, resurser. Och eftersom inventorysystemet är trasigt, resurser väger ganska mycket och det inte finns något vettigt sätt att sälja av det man hittar så har man (jag) inte samlat på mig särskilt mycket under spelets gång. Visst, man kan köpa en hel del av det man behöver hos olika handlare, men eftersom de har kanske en hundradel av det man behöver per gång så skulle man i så fall behövt lägga timmar på att handla, vänta 24 in-game timmar tills varorna fylls på, handla, vänta handla, vänta och så vidare.

Gissar att man egentligen behöver kombinera det med outpost-byggande, men eftersom det är så många olika resurser som krävs så känns knappt det heller rimligt. Jag har egentligen inga problem med att det går åt massa jobb för att åstakomma något stort, men när det kommer till vapnen känns skillnaden mellan de man hittar och de man craftar lite för liten för att det ska vara värt tiotals timmar för att kunna lägga till mods.

Är level 26 och kanske 40 timmar in eller något sådant. Missar jag något, eller är det så krångligt?

Jag är level 92 och bland det första jag investerade skill points i var weapon och suit mods.
Speciellt weapon, för man kan bli så sjukt trasig med de bästa moddarna 😄
Har bland annat ett semi-automatiskt gevär med 400 i skada som jag oneshottar det mesta med.
Så det är sjukt kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Hmm.

Just inte haft några problem att lira tills nu.

Först så laggade det till i The Well. Såpass att det frös till ett tag. Släppte efter ett kort tag och lirade ett tag till.

Laggade till igen och bilden frös., Tabbade ut och hela windows var paj. Inget hände. Upptäckte att det gick som sirap. Lyckades ctl-alt-del och stänga ner Starfield men fortsatte gå som sirap. Hade Twitter igång och allt där blev som lapptäcke emellanåt.

Alt+F4 och starta om, allt det tog en lång stund att genomföra. Nu är allt som vanligt igen. Inte testat Starfield.

Låter som minnesläcka?

Testa att spela igen, borde ha varit en slump

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Fick nyligen spelet men inte börjat spela än och det dröjer nog ett litet tag till.
Såg att community patch kommit ut nyligen. Ska man dra ner den direkt eller tros det att Bethesda ska släppa någon större patch framöver? Alternativt att det kommer mer/bättre när fullt modd-stöd kommer?

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Gav spelet ett försök idag då jag tecknat upp mig för en provperiod med Game Pass.

Lägsta inställningar möjligt, plus 50% upplösningsskalning, på 1440p ger ungefär 30 fps i tomma miljöer och kala landskap.

Jag är inte jättekräsen av mig, men... Tror Starfield får vänta tills nästa grafikkort sitter i datorn helt enkelt. 😂

Förklara vitsen med att skala upp 50% av 1440p och samtidigt spela på low.

Att du får runt 30fps är inte konstigt, även om jag håller med dig om att de borde optimera bättre, för dagens grafikkort.

Om din signatur stämmer, vilket jag tar givet, eftersom du inte skriver något annat.

Vega 56 är alltså över 6(sex) år gammalt, nog för att det har 8G HBM2 men hallå...
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/amd-radeon-rx-vega-56.b...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Förklara vitsen med att skala upp 50% av 1440p och samtidigt spela på low.

Det skalar ner upplösningen från 2560*1440 till 1280*720. Ganska standard teknik idag. Resolution scaling, FSR, DLSS, m.fl. En googling bort om du vill ha mer läsning.

Skrivet av Falcon:

Att du får runt 30fps är inte konstigt, även om jag håller med dig om att de borde optimera bättre, för dagens grafikkort.

Jag skrev ingenstans att det var dåligt optimerat. Jag delade bara med mig om min upplevelse. Vem vet, någon kanske googlar och hittar mitt inlägg. 😗

Skrivet av Falcon:

Om din signatur stämmer, vilket jag tar givet, eftersom du inte skriver något annat.

Vad annars?

Skrivet av Falcon:

Vega 56 är alltså över 6(sex) år gammalt, nog för att det har 8G HBM2 men hallå...
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/amd-radeon-rx-vega-56.b...

Vad är din poäng?

Visa signatur

Fractal Design North
Ryzen 5600X
RX 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Låter som minnesläcka?

Testa att spela igen, borde ha varit en slump

Mvh

Lirade ett par timmar nu och så hände samma frysning igen med samma resultat. Allt går i sirap i windows. Kryssa ner en ruta tar ca 30isch sekunder innan det stängs ner.

Tar lång tid innan jag kan starta om datorn.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Lirade ett par timmar nu och så hände samma frysning igen med samma resultat. Allt går i sirap i windows. Kryssa ner en ruta tar ca 30isch sekunder innan det stängs ner.

Tar lång tid innan jag kan starta om datorn.

Kolla så att inte CPUn eller GPUn överhettar och throttlar ner sig fullständigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liverpoolarn:

Kolla så att inte CPUn eller GPUn överhettar och throttlar ner sig fullständigt?

Tack för svar.

Jag har CPUID HWmonitor och GPU-Z igång men vet inte riktigt vad jag ska titta på än mindre hur jag ser tempen efter att det övergår i sirap med Starfield. Jepp, jag är total novis.

Det som är konstigt, för mig, är att jag har lirat det sen dagarna innan det riktiga släppet och haft noll problem.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Sådär...spelat igenom hela Starfield nu...kört mkt sidouppdrag osv...men till slut pallade jag inte med samma stela dialoger, samma saker man typ gör på uppdragen...springa fram å tillbaka till samma destinationer, laddtider mellan planeter...absolut! Ett enormt spel med enormt stora miljöer...men blir lätt tråkigt i längden enligt min mening och precis som någon skrev så är ju allt med resurser, outpost och skepp egentligen helt onödigt att lägga tid på och spelar ingen roll alls för stoyn. Så körde till slut bara main story ändra fram till slutet och man klarade spelet...rätt platt slut...lämnade mig utan nåt speciellt intryck. Och jag har kört med max grafik, flyt och fps med DLSS mod så inga problem där....bara ett rätt trist spel enligt min mening i slutändan....nu kommer det avinstalleras direkt och aldrig spelas mer...

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

139 timmar och lite drygt två månader senare har jag fått credit roll med. En bra bit ifrån årets bättre spel, bra spelår trots allt, men delar av spelet har varit riktigt trevliga, andra mindre så.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Såg någon på reddit som kom på att man kan lura in fiender i ett habitat på sin bas och sen gå in i edit mode och ta bort dörren. Helt plötsligt har man ett zoo.

LordSnaggle kom på det;
https://www.reddit.com/r/Starfield/comments/17p9ops/discovere...

Bild från annan

Permalänk
Medlem

Har DLSS betan kommit ut på Steam? Snart dags att ta upp spelet igen tror jag.

Hoppas även på att dom lägger till en möjlighet att ta bort den där förbaskade dimman som tycks ligga överallt.

Permalänk
Skrivet av TuHack:

Har DLSS betan kommit ut på Steam? Snart dags att ta upp spelet igen tror jag.

Hoppas även på att dom lägger till en möjlighet att ta bort den där förbaskade dimman som tycks ligga överallt.

Finns denna mod på NexusMods som tar bort dimma

https://www.nexusmods.com/starfield/mods/1607?tab=description

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Har DLSS betan kommit ut på Steam? Snart dags att ta upp spelet igen tror jag.

Hoppas även på att dom lägger till en möjlighet att ta bort den där förbaskade dimman som tycks ligga överallt.

Menar du faktiskt dimma eller att spelets bild är urvattnad och saknar kontrast?

Kan starkt rekommendera en LUT mod om du inte redan har det.
Tycker dessa två är bäst av alla som finns. Smaksak vilken man föredrar. Jag körde med Gravity LUT.

https://www.nexusmods.com/starfield/mods/1871
https://www.nexusmods.com/starfield/mods/1072

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Har testat betan nu, tycks rulla på lite bättre än förut i städerna där man var som mest flaskad av CPU (5-10 fps mer i de värsta områdena). Det enda jag märkte var dock att samtliga uppskalare, även DLSS tycks ha problem. Ljuskällorna nattetid i Akila blir mycket starkare vid panorering när DLSS eller FSR2 används, de blir lite starkare även i "native" med TAA, men även med DLAA/FSR2(100% render) så är ljuskällorna direkt störande. Detta är med HDR i 4k. Någon annan som testat betan och märkt av detta?

Permalänk
Medlem

För att köra betan på Steam, högerklicka på spelet och välj Properties/Egenskaper och sen Beta-fliken och välj in betakanalen.

Starfield Beta Update 1.8.83 Notes - November 8, 2023
https://bethesda.net/en/article/6BV2LYrp98qW4F15zfejEA/starfi...