Apple: "M3 äntrar Macbook Pro – dags att överge Intel"

Permalänk
Melding Plague

Apple: "M3 äntrar Macbook Pro – dags att överge Intel"

De proffsorienterade bärbara Apple-datorerna föräras de nya M3, samtidigt som företaget propsar på att det är dags att byta bort eventuella Intel-kvarlevor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag verkligen önskar att Apple gjorde en ordentlig satsning mot spelmarknaden, men med tanke på hur företaget ångar på så kanske dom inte behöver oss kantiga gamers. Får fortsätta drömma

Permalänk

Helt klart intressant. Man skulle vilja se prestandaskillnaden emot x86 i verkliga laster. Som att man exporterar data från lite större ritningar i Revit, samtidigt som man jobbar med annat och har några större databaser och annat igång lokalt..

Prismässigt så är Apples problem att många köper den enklaste konfigurationen av x86 laptops, sedan stoppar de i så mycket ram och ssd som den klarar av (finns och köpa). Vore det ej för detta, så skulle jag inte anse att Apple är ett så dyrt val.

Det jag saknar är en Apple smart usb hub. Liksom sdkort läsare, hur ofta har man stora sdkort idag som ej sitter i en adapter?

Permalänk
Skrivet av Petterbr:

Jag verkligen önskar att Apple gjorde en ordentlig satsning mot spelmarknaden, men med tanke på hur företaget ångar på så kanske dom inte behöver oss kantiga gamers. Får fortsätta drömma

De satsar stort genom iPhone. Är typ inte iPhone den största spelplattformen?

Apples problem på macOs är lite som Windows Phones problem. Det kostar mycket att utveckla bra appar till dem, försäljningen blir dock ofta betydligt mindre än till andra system. Ser man på spel till PS5an så tar vissa upp till 300GB/styck. En Macbook med vettig lagring för många av dessa storspel, blir så dyr så få gamers har råd med dem.
Nu fungerar usb ssd superbra, men det blir ändå en nitchad gamergrupp.

Permalänk
Medlem

En 14” midnattsvart Macbook Pro med m3 pro, 18GB minne och 512GB SSD för 29995kr…

Mycket pengar, men den ser ut som en riktig drömdator. Wow.

En sån vill jag ha.

Permalänk
Medlem

Man blir ju bra sugen, men med tanke på hur lite jag använder dator privat så räcker grundmodellen av M1 Air länge.

Permalänk
Medlem

Synd att Apple börja lite så extrem dyr hårdvara. Känns föga imponerade att betala 30k som på Windows sidan kostar 1/2. Även om Mac OS är trevligt.

Permalänk
Skrivet av klein:

Synd att Apple börja lite så extrem dyr hårdvara. Känns föga imponerade att betala 30k som på Windows sidan kostar 1/2. Även om Mac OS är trevligt.

Dessa Macbook Pro ska jämföras med Lenovos Thinkpads och liknande. Jag ser inget speciellt anmärkningsvärt med grundpriset. Det enda är att man kan uppgradera Thinkpads själv.
T.ex endast dockan till Thinkpad workstation kostar runt 5000kr och detta pris ska man ta i beaktning att produkten är buggig.

Permalänk
Medlem

8GB minne får leva ett tag till!

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Livsnjutare 😎

Nu är jag lat och orkar inte lusläsa, men hur mycket snabbare än M2 kontra M1 då ?

Sitter själv på en M1 Macbook Air och tycker den fungerar utomordentligt bra! (för det jag använder den till)

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

M3 Max grundmodell klarar sig helt utan inflationspåslag, trots den ökade mängden RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Nu är jag lat och orkar inte lusläsa, men hur mycket snabbare än M2 kontra M1 då ?

Sitter själv på en M1 Macbook Air och tycker den fungerar utomordentligt bra! (för det jag använder den till)

ca 30% snabbare performance core och 50% snabbare efficiency cores än M1. Så ett hyfsat steg upp, får se om det kommer någon Air med M3 framöver, 24k är lite saftigt för mina behov av en lätt laptop. Min surface pro 7 får kämpa vidare.
https://arstechnica.com/gadgets/2023/10/everything-to-know-ab...

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Synd att Apple börja lite så extrem dyr hårdvara. Känns föga imponerade att betala 30k som på Windows sidan kostar 1/2. Även om Mac OS är trevligt.

Vad finns det på pc-sidan som är jämförbart? Prestandamässigt, som går att jämföra med 22 timmar batteritid och som inte blir varmt eller högljutt och inte throttlar.

Jag är lite kluven över en linux pc (igen) eller men macbook till nästa jobbdator. Macbooken ser väldigt trevlig ut. Med en macbook air med M2 och 16GB minne för 18.5kkr känns det som man får väldigt mycket prestanda, batteritid, skärm och dator i allmänhet för pengarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Dessa Macbook Pro ska jämföras med Lenovos Thinkpads och liknande. Jag ser inget speciellt anmärkningsvärt med grundpriset. Det enda är att man kan uppgradera Thinkpads själv.
T.ex endast dockan till Thinkpad workstation kostar runt 5000kr och detta pris ska man ta i beaktning att produkten är buggig.

buggig docka i all ära, men det är inte 8gb minne för 2500kr, eller 1tb extra lagring för 5000kr..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De satsar stort genom iPhone. Är typ inte iPhone den största spelplattformen?

Apples problem på macOs är lite som Windows Phones problem. Det kostar mycket att utveckla bra appar till dem, försäljningen blir dock ofta betydligt mindre än till andra system. Ser man på spel till PS5an så tar vissa upp till 300GB/styck. En Macbook med vettig lagring för många av dessa storspel, blir så dyr så få gamers har råd med dem.
Nu fungerar usb ssd superbra, men det blir ändå en nitchad gamergrupp.

Jo självklart, PC och konsolgaming är svindlande litet om man jämför med mobilgaming, men jag tror nog att du och våra andra nördvänner hör på forumet förstod vad jag menade ändå ?

Permalänk

För 24000 kr får man alltså en dator med 8 GB RAM och möjlighet att koppla in 1 extern skärm?

Saknar ord, det är helt sjukt snålt alltså.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterbr:

Jag verkligen önskar att Apple gjorde en ordentlig satsning mot spelmarknaden, men med tanke på hur företaget ångar på så kanske dom inte behöver oss kantiga gamers. Får fortsätta drömma

De skall bara hitta rätt newspeak för det. Det kommer aldrig heta gaming/gamers utan mer i linje med recreational use.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att Apple inte gör några andra förbättringar än byter chippet och lanserar en ny färg. Hade iaf hoppats på att de skulle ha förbättrat skärmen så man skulle slippa eftersläpningar. Sigh får väl vänta på M4 då.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Chibariku:

ca 30% snabbare performance core och 50% snabbare efficiency cores än M1. Så ett hyfsat steg upp, får se om det kommer någon Air med M3 framöver, 24k är lite saftigt för mina behov av en lätt laptop. Min surface pro 7 får kämpa vidare.
https://arstechnica.com/gadgets/2023/10/everything-to-know-ab...

Vilken stjärna du är ! 🤩
Tack för info 👍🏼

Nej, jag säger desamma. Min M1 får kämpa på här med.

Har dock märkt att man är lite crilpplad ibland när det kommer till M1 och kompabilitet… Steam liksom. Enkla spel går ju inte ens att köra iom avsaknaden utav x86 :/

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Vilken stjärna du är ! 🤩
Tack för info 👍🏼

Nej, jag säger desamma. Min M1 får kämpa på här med.

Har dock märkt att man är lite crilpplad ibland när det kommer till M1 och kompabilitet… Steam liksom. Enkla spel går ju inte ens att köra iom avsaknaden utav x86 :/

Alla spel som har en native Mac release på steam ska fungera oavsett om de har ARM stöd eller ej. Windows spel funkar självklart inte men det gäller även för intel Macar

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Skrivet av Petterbr:

Jag verkligen önskar att Apple gjorde en ordentlig satsning mot spelmarknaden, men med tanke på hur företaget ångar på så kanske dom inte behöver oss kantiga gamers. Får fortsätta drömma

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De satsar stort genom iPhone. Är typ inte iPhone den största spelplattformen?

Apples problem på macOs är lite som Windows Phones problem. Det kostar mycket att utveckla bra appar till dem, försäljningen blir dock ofta betydligt mindre än till andra system. Ser man på spel till PS5an så tar vissa upp till 300GB/styck. En Macbook med vettig lagring för många av dessa storspel, blir så dyr så få gamers har råd med dem.
Nu fungerar usb ssd superbra, men det blir ändå en nitchad gamergrupp.

Skrivet av Petterbr:

Jo självklart, PC och konsolgaming är svindlande litet om man jämför med mobilgaming, men jag tror nog att du och våra andra nördvänner hör på forumet förstod vad jag menade ändå ?

Skrivet av Tempel:

De skall bara hitta rätt newspeak för det. Det kommer aldrig heta gaming/gamers utan mer i linje med recreational use.

Skrivet av andreas_dock:

Vilken stjärna du är ! 🤩
Tack för info 👍🏼

Nej, jag säger desamma. Min M1 får kämpa på här med.

Har dock märkt att man är lite crilpplad ibland när det kommer till M1 och kompabilitet… Steam liksom. Enkla spel går ju inte ens att köra iom avsaknaden utav x86 :/

Dom jobbar på det... men som vanligt är det "developers" (mvh Ballmer) som behövs även för detta.

https://9to5mac.com/2023/06/06/macos-sonoma-port-windows-game...

Permalänk
Medlem

Inte hade grundversionen av MacBook Pro 8Gb RAM tidigare? Är bra sugen, men 26495 sverigelira för 16 Gb RAM och 512 SSD gör ont...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Chibariku:

ca 30% snabbare performance core och 50% snabbare efficiency cores än M1. Så ett hyfsat steg upp, får se om det kommer någon Air med M3 framöver, 24k är lite saftigt för mina behov av en lätt laptop. Min surface pro 7 får kämpa vidare.
https://arstechnica.com/gadgets/2023/10/everything-to-know-ab...

Tyvärr väntat, men "upp till" 15 % bättre prestanda på P-cores lär inte lyfta M3 dit M1 var vid lansering: snabbaste CPUn på planeten sett till single-core prestanda med hyfsad marginal.

Det räcker att täta gapen mellan M2 och 14900K/7950X, men inte mer. (Positiva om man som jag främst värdesätter kompileringsprestanda är att det är en nisch där M-serien av någon anledning presterar ruggigt bra ställt mot Intel/AMD, så där lär man vara snabbast då M2 är ~10 % snabbare än 14900K där, per P-kärna).

Sen tror jag M3 kommer visa samma sak som M2: varje sig normalanvändaren eller den lite mer avancerade användaren märker knappt någon skillnad när all-core prestanda ökar. I M2 ökade prestanda i P-kärnorna bara ~15 %, men Pro/Max fick 2 extra E-kärnor och var och en av dessa fick en ~25-30 % boot.

Vi ser samma sak igen för M3-serien. P-kärnorna upp ~15 %, E-kärnorna upp ~30 %. Det man i >90 % av fallek har en möjlighet att märka är 15 % i ST-prestanda, men för den lilla klick som ibland utnyttjar alla kärnor blir M3 Max en trevlig uppgradering

Tror 6+6 i Pro är rätt val. Dels är Apples E-kärnor den CPU med högst perf/W som existerar i PC-världen just nu, svårt att se hur Max modellen inte kommer delvis trottla i bärbar. Dels ska den billigare M2 Pro 6+4 varit det klart vanligaste valet, från den är det ett steg upp.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Inte hade grundversionen av MacBook Pro 8Gb RAM tidigare? Är bra sugen, men 26495 sverigelira för 16 Gb RAM och 512 SSD gör ont...

Beror på Macbook Pro 13" hade M2 och 8GB, 14" fanns ju inte med basversionen av M2 tidigare och började mycket riktigt med 16GB så det här blir ju ner till något mellansteg.

Jag anser nog att 8GB och endast stöd för en extern skärm inte klassas som "Pro" hade varit rimligare att lansera en ren Macbook isåfall utan varken Air eller Pro.

Permalänk
Medlem

En annan skillnad är att minnesbandbredden verkar ha minskat i vissa konfigurationer. I kommentarerna på Hackernews säger de följande:

M3 - 100 GB/s (oförändrat från M2)
M3 Pro - 150 GB/s (ner från 200 GB/s på M2 Pro)
M3 Max med 30-core GPU (36 eller 96 GB minne) - 300 GB/s (ner från 400 GB/s på alla M2 Max)
M3 Max med 40-core GPU (48, 64, eller 128 GB minne) - 400 GB/s (samma som M2 Max)

Vet inte säkert om det är officiella siffror eller spekulationer, hittar inget på Apples hemsida.

En annan intressant skillnad är att skärmen nu kan visa 600 nits istället för 500 nits i icke-HDR på M1/M2-varianterna. 1000/1600 nits i HDR är samma som innan. Det finns dock tredjepartsmjukvara som ändrar det där på M1 och M2, vet inte om det här helt enkelt är officiell mjukvara från Apple som gör samma sak eller om man ändrat något fysiskt.

Permalänk
Medlem

Det måhända vara bra prestanda men priset är ju direkt avskräckande. Priserna är rätt höga på instegsmodellen och skall man lägga till något lite extra så sticker priset iväg ordentligt. Jag är fullt medveten om att alla har olika budget och intressen men någon stans på vägen så motiverar inte priset den prestanda man får. Produkten blir sjukt nischad.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Det måhända vara bra prestanda men priset är ju direkt avskräckande. Priserna är rätt höga på instegsmodellen och skall man lägga till något lite extra så sticker priset iväg ordentligt. Jag är fullt medveten om att alla har olika budget och intressen men någon stans på vägen så motiverar inte priset den prestanda man får. Produkten blir sjukt nischad.

Grundpriserna motsvarar ungefär den höga dollarkursen. Uppgraderingspriserna är highway robbery.
Riktigt tråkigt, och straffar sig rimligen för Apple som företrädesvis säljer till individer och inte massupphandlingar från företag/administrationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Det måhända vara bra prestanda men priset är ju direkt avskräckande. Priserna är rätt höga på instegsmodellen och skall man lägga till något lite extra så sticker priset iväg ordentligt. Jag är fullt medveten om att alla har olika budget och intressen men någon stans på vägen så motiverar inte priset den prestanda man får. Produkten blir sjukt nischad.

Jag tror det är meningen att produkten ska vara väldigt nischad. Det är deras "professionals"-laptop. Utvecklare, skapare av olika typer av innehåll, redigering av bild och video osv är målgruppen. Jag tror att de riktar sig åt personer som använder datorn i sitt arbetsliv med pro-modellen.

En 13" macbook air med 8GB minne och 256GB SSD för 15975kr tycker jag ändå är rätt mycket dator för pengarna. Riktigt bra prestanda och batteritid och riktigt fin kvalitet. Man kommer väldigt långt med en sån. Jag har fått känslan att air riktar sig åt "vanliga döda" och pro åt "jobbet betalar".

Som utvecklare kommer man dock väääääligt långt med en M2 air med 16GB minne... Tycker det är väldigt mycket utvecklings-burk för pengarna, iaf för det jag gör.

Permalänk
Medlem

Minnet och lagringen är ju klart i underkant. Skulle vilja se en jämförelse för photoshop mellan
https://estore.asus.com/se/proart-studiobook-16-oled-h7604ji....

och en M3.
120Hz går ju att sätta fast på Asusen, 120Hz verkar bara finnas som VRR på M3.
Tveksam till att Apples skärm skulle vara bättre än en OLED, om inte svarta pixlar kan bli svarta, hur vet man då?
64GB får ju ses som lagom för intensivt PS-arbete med högupplösta foton. 4TB för bilder är verkligen inte för mycket.

Frågan är om 4070 med 8GB GDDR6 är bättre i PS än M3:ans GPU, annars lär ju Macen vinna prestanda.

Nej ingen ifrågasätter strömförbrukning eller batteritid, redigerar man sina bilder i fältet finns inget i närheten av Mac.

Skillnaden är som mellan en Tesla Model S Plaid och en Chevrolet Camaro LT1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Jag tror det är meningen att produkten ska vara väldigt nischad. Det är deras "professionals"-laptop. Utvecklare, skapare av olika typer av innehåll, redigering av bild och video osv är målgruppen. Jag tror att de riktar sig åt personer som använder datorn i sitt arbetsliv med pro-modellen.

En 13" macbook air med 8GB minne och 256GB SSD för 15975kr tycker jag ändå är rätt mycket dator för pengarna. Riktigt bra prestanda och batteritid och riktigt fin kvalitet. Man kommer väldigt långt med en sån. Jag har fått känslan att air riktar sig åt "vanliga döda" och pro åt "jobbet betalar".

Som utvecklare kommer man dock väääääligt långt med en M2 air med 16GB minne... Tycker det är väldigt mycket utvecklings-burk för pengarna, iaf för det jag gör.

8GB minne och 256GB minne räcker i realiteten inte för att ladda ner ett enda högprofilspel. Eller att lagra och processa dina telefonvideos. Eller…. Det är lite ironiskt att en hel del professionell användning har lättare krav än normal konsumentanvändning. MacBook Air är en väldigt trevlig dator. Men uppgraderingskostnaden är grotesk, vilket får till följd att folk skaffar datorer som inte riktigt håller måttet för deras användning, snarare än något de är nöjda med.