Permalänk
Medlem

Kylarvätska Saab 9-5?

Hej hej,

Behöver lite hjälp.

Köpte en Saab 9-5 2007, biopower för någon vecka sedan och nu säger den till om att kylarvätskan måste fyllas på, hur gör man på enklast vis? Kan man bara köpa kylarvätska på okq8 och fylla på? Eller måste jag tömma ur behållaren med befintlig kylarvätska och sedan fylla på med helt nytt och då även köra en kylarrengöring som man köper på typ Biltema?

Vad är det enklaste och bästa att göra här?'

Tack på förhand.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Hej hej,

Behöver lite hjälp.

Köpte en Saab 9-5 2007, biopower för någon vecka sedan och nu säger den till om att kylarvätskan måste fyllas på, hur gör man på enklast vis? Kan man bara köpa kylarvätska på okq8 och fylla på? Eller måste jag tömma ur behållaren med befintlig kylarvätska och sedan fylla på med helt nytt och då även köra en kylarrengöring som man köper på typ Biltema?

Vad är det enklaste och bästa att göra här?'

Tack på förhand.

Köp och fyll på, du behöver inte tömma eller göra rent.

Dock kan du ej ta vadsomhelst, rekommenderar denna till din bil: https://www.mekonomen.se/mpm-glykol-longlife-g12-mpm-12709556

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Köp och fyll på, du behöver inte tömma eller göra rent.

Dock kan du ej ta vadsomhelst, rekommenderar denna till din bil: https://www.mekonomen.se/mpm-glykol-longlife-g12-mpm-12709556

Mvh

Tack för snabbt svar,

och det är ingen fara att den du länkade blandas med det som redan finns i? Såg nån kylarvätska på Biltema som stod att den absolut inte skulle blandas med nåt speciellt ämne, tänker bara så det inte blir något sådant att det som är i är någon helt annan och så fyller jag på med något som ej ska blandas med befintlig kylarvätska?

Skulle du tippa på att något läcker eftersom att nivån har sjunkit eller vad har du för teori där?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av SwedZi:

Tack för snabbt svar,

och det är ingen fara att den du länkade blandas med det som redan finns i? Såg nån kylarvätska på Biltema som stod att den absolut inte skulle blandas med nåt speciellt ämne, tänker bara så det inte blir något sådant att det som är i är någon helt annan och så fyller jag på med något som ej ska blandas med befintlig kylarvätska?

Skulle du tippa på att något läcker eftersom att nivån har sjunkit eller vad har du för teori där?

Om nivån är låg redan när du haft den i en vecka så ringer det lite varningsklockor, är troligtvis läckage någonstans, men det behöver givetvis bekräftas.
Speciellt med den omständigheten så skulle jag kika på vad som faktiskt är påfyllt, om färgen verkar rimlig till att börja med.
Har de i värsta fall bara fyllt på vid läckage och skyndat att sälja, så skulle det kunna vara bara vatten t.ex.

Problem med blandningen ska det inte bli om du och tidigare ägaren använde/r rätt sort.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Tack för snabbt svar,

och det är ingen fara att den du länkade blandas med det som redan finns i? Såg nån kylarvätska på Biltema som stod att den absolut inte skulle blandas med nåt speciellt ämne, tänker bara så det inte blir något sådant att det som är i är någon helt annan och så fyller jag på med något som ej ska blandas med befintlig kylarvätska?

Skulle du tippa på att något läcker eftersom att nivån har sjunkit eller vad har du för teori där?

Long life etylen-glykol ska du ha, det som ska vara i från fabrik.
Blanda etylen och propylen är dåligt då de skär sig och bildar klumpar.
Dessutom är propylen - glykol dåligt för aluminium.

Färgen spelar ingen roll.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Etylen är den äldre glykolen. Propylen använder i stort sett alla moderna tillverkare. Färgen har ingenting att göra med vilken sort det är. Det finns grön,blå,röd,gul av båda sorterna. Det är ingen fara att blanda propylen och etylen förutom att du inte kan läsa fryspunkten om du blandar. Ingen av dem ska vara skadlig för aluminium då alla kylare och värmepaket är av aluminium. Vill du vara säker så kolla i boken eller nån klisterlapp på kylaren vad det ska vara, byt allt om det inte är gjort på några år. Tvätta rent allt under huven som är grisigt och håll koll om det läcker någonstans.

Permalänk
Medlem

Att blanda propylen och etylen är inte den stora faran utan att alla tillverkare har olika tillsatser i sina kylarvätskor. Dessa kan inte alltid glandas med varandra utan kan om du ha otur omvandla all vätska till en gel.

Då får du iprincip byta hela kylsystemet.

Permalänk
Medlem

Tips, investera i en glykoltestare så du vet att du bara inte har rent vatten i kylaren.
Har du rent vatten så är det risk för att den fryser sönder på vintern.

Gällande glykol så brukar de vara samma färg = går att blanda

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SwedZi:

Hej hej,

Behöver lite hjälp.

Köpte en Saab 9-5 2007, biopower för någon vecka sedan och nu säger den till om att kylarvätskan måste fyllas på, hur gör man på enklast vis? Kan man bara köpa kylarvätska på okq8 och fylla på? Eller måste jag tömma ur behållaren med befintlig kylarvätska och sedan fylla på med helt nytt och då även köra en kylarrengöring som man köper på typ Biltema?

Vad är det enklaste och bästa att göra här?'

Tack på förhand.

Du behöver inte spola bara för att du fyller på. Däremot kan det vara sunt att spola någon gång om du inte vet när det är gjort.
Om du kikar i användarhandboken så står det vilka vätskor du ska ha.
Saab använder sig av Etylenglykol, oftast röd. En 50/50-mix klarar ca -34°C innan den fryser.

Tror vi borde bli forumkompisar, jag köpte en Saab 9-5 i september, även den en 2007 biopower och gör ungefär samma resa med "hur fan gör jag?". 😁 Råkade även vara en skuld på den bilen även om den var något mindre än din.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin