Permalänk

Smittade appar Huawei

Läste på aftonbladet imorse att huaweimobiler varnar att Swedbanks app är "smittad". Okej, då skiter jag i att logga in där på ett tag.

Men alldeles nyss fick jag upp en pop-up notis från ingen stans: "Vivino verkar vara smittad". Med rutorna avinstallera eller stäng.

Nån mer som upplevt samma sak? Bör man vara orolig? Avinstallerade swedbank och tänker skita i att skriva in lösenord eller använda bank-ID tills mer info kommer ut.

Har en P20 Pro, helt orginal.

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

Fick samma meddelande på min p20 pro att "Comviq" var smittad. Fick välja mellan att avinstallera eller ignorera. Jag valde avinstallera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sten sax påse:

Läste på aftonbladet imorse att huaweimobiler varnar att Swedbanks app är "smittad". Okej, då skiter jag i att logga in där på ett tag.

Men alldeles nyss fick jag upp en pop-up notis från ingen stans: "Vivino verkar vara smittad". Med rutorna avinstallera eller stäng.

Nån mer som upplevt samma sak? Bör man vara orolig? Avinstallerade swedbank och tänker skita i att skriva in lösenord eller använda bank-ID tills mer info kommer ut.

Har en P20 Pro, helt orginal.

Troligtvis false positive. Finns en tråd om det på Swedroid https://swedroid.se/forum/threads/virus-i-swedbank-och-comviq... samt att det var en annan tråd tidigare idag här på Sweclockers

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag fick en varning på comviq appen
Mobil oneplus 6t
AV: Avast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sten sax påse:

Läste på aftonbladet imorse att huaweimobiler varnar att Swedbanks app är "smittad". Okej, då skiter jag i att logga in där på ett tag.

Men alldeles nyss fick jag upp en pop-up notis från ingen stans: "Vivino verkar vara smittad". Med rutorna avinstallera eller stäng.

Nån mer som upplevt samma sak? Bör man vara orolig? Avinstallerade swedbank och tänker skita i att skriva in lösenord eller använda bank-ID tills mer info kommer ut.

Har en P20 Pro, helt orginal.

Sambon fick detta igår på sin telefon. Sambon och jag har exakt likadana P20 Pro med samma uppdateringar, m.m. , men jag fick inte varningen. Vi provade att installera Swedbank igen men samma visa på hennes telefon, på min finns inget. vi testade manuellt att söka efter virus i "optimeraren" och play protect i min men den hittar inget.
Är nog mycket liten risk att det är virus eftersom det hänt förut med Swedbanks app just med Hauwei.

Meningsbindningar
Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

P20 Pro här, kan köra Swedbank utan problem. Kör ni Huaweis egna butik ? Kör bara via Google

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Kör inte via Huaweis egen butik, bara Google. Har hundratals appar på min P20 Pro, aldrig haft något virus warning på den. Bank appen funkar som den ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

P20 Pro här, kan köra Swedbank utan problem. Kör ni Huaweis egna butik ? Kör bara via Google

Vi kör bara Play Store här. Det är nog en false positive detta.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

Samma här, igårnatt sa den att Tier (sparkcyklarna) appen var ett säkerhetshot och tog bort den, nu när jag vaknade idag sa den samma sak om "Studio".

Haft min Huawei i 3 år nu och aldrig sett detta innan, och känns som att detta bara är början.
Vad rekommenderar ni att man gör?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk

En aläkting till m8g fick upp att google var infekterat och avinstallation rekomenderas.
Vad innebär det? Är det farligt att använda övriga appar som tex bank appar?

Läste för övrigt att google ej kan avinstalleras från mobiler. Är detta korrekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrBlomski:

Läste för övrigt att google ej kan avinstalleras från mobiler. Är detta korrekt?

Ja

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Är det "ja" som i att mobilen är farlig att använda?
Att tex bank uppgifter kan bli stulna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Vad rekommenderar ni att man gör?

Slutar använda Huaweimobiler?
Bra många år sedan jag pensionerade min P20 Pro.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrBlomski:

Är det "ja" som i att mobilen är farlig att använda?
Att tex bank uppgifter kan bli stulna?

Nej. Ja på att Google inte går att avinstallera

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Prova med att rensa cache och data på appen Optimerare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

Prova med att rensa cache och data på appen Optimerare.

Precis. P30 Pro går man in i inställningar, appar, väljer appar igen och letar efter appen "optimerare". Rensa data och cache.