Meta inför prenumeration för reklamfritt Facebook och Instagram

Permalänk
Medlem

Nu använder jag ju ingen ansiktsbok eller insta, men är det inte dags för "Year of the fediverse" snart? Friendica som alternativ till Facebook till exempel. Peertube istället för Youtube. Lemmy istället för Reddit. Mastodon istället för X/twatter.

Eller är det fortfarande för krångligt för folk?

Visa signatur
Permalänk
Sötast

damn, det där är en galet hög prislapp.
Undrar om det är för att de hellre vill köra med reklam.... kan inte tänka mig att de drar in så mkt cash på reklamen per månad per snittanvändare...

Permalänk
Medlem

Om de kan bevisa för mig att de tjänar så mycket på mig i månaden och sen kan garantera att dom utesluter mig från data de säljer... så kan jag betala.
annars är det för dyrt. som någon annan sa 150kr om året lät som en bra deal.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Borde det inte vara tvärtom? Att man får betalt för att använda facebook efterssom de äger ens bilder m.m?

Facebook äger inte bilderna som laddas upp, som användare ger man dem en licens att använda bilderna. Alla liknande sidor, inklusive Sweclockers, har samma upplägg eftersom de annars inte skulle få visa bilderna.

Permalänk
Medlem

Intressant att det pö om pö kommer fram prenumerationsmöjligheter på tjänst efter tjänst som tidigare varit helt gratis.

Age of the subscriptions! Eller age of premium?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Nej tack. Snacka om alldeles för högt pris på en tjänst jag egentligen inte ens vill använda.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Bisarrt om det här är okej sätt att "kringgå" lagen.
Betyder det att Meta tekniskt sätt kunde satt priset till 1500kr i månaden tex, och där av uppfyllt lagen?
Meta kan ju inte rimligen tänka att dom kommer få några mängder av kunder som prenumererar för detta, utan priset är satt tillräckligt högt för att folk inte ska prenumerera i princip. Och gör man det, så tjänar dom ändå såpas överdrivet mycket mer än vanligt på kunden, att det blir värt det ändå för dom.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

Då vet vi vad priset är för att sälja sin själ till en psykopat. Vars hela affärsidé går ut på att sälja personliga uppgifter.

Säg att man börjar betala. Upphör de att samla in data då? Det skulle jag inte tro. Så fort man säger upp prenumerationen så lär den användas.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Åååå 150sek/månaden, som hittat, och ni vill fortfarande ta min data och sälja. Man tackar tackar.

Så ni vill att er produkt vill betala för att vara på eran plats och ändå sälja all data om oss. Eller börjar intresset och inkomsten dala för fb?

För er som inte läser detta ironiskt vill jag upplysa om att detta är ett högst ironiskt inlägg.

Permalänk
Medlem

Asså wtf, är dom höga?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

150kr/månaden för något man använder 1-2 gånger i månaden, nej tack…😅

Du kanske, men finns nog många som spenderar väldigt många timmar på FB. Medelvärdet är tydligen 19 timmar i månaden. Är det värt en pizza i månaden för att slippa reklam på något som man använder 2,5 arbetsdagar på?

Med det sagt så gjorde jag ett överslag och medelinkomsten från en användare är cirka 10 kronor i månaden om vi räknar på inkomster på 300 miljarder och 2 miljarder användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Bisarrt om det här är okej sätt att "kringgå" lagen.
Betyder det att Meta tekniskt sätt kunde satt priset till 1500kr i månaden tex, och där av uppfyllt lagen?
Meta kan ju inte rimligen tänka att dom kommer få några mängder av kunder som prenumererar för detta, utan priset är satt tillräckligt högt för att folk inte ska prenumerera i princip. Och gör man det, så tjänar dom ändå såpas överdrivet mycket mer än vanligt på kunden, att det blir värt det ändå för dom.

Att sätta ett så högt månadspris hade ju inte tillfredsställt EU-kommissionen, som hade vidare anklagat Facebook för att inte förstå andemeningen bakom det lagförslagen de, med en medvetet saltat avgift, ämnade skjuta undan. Hela grejen här är ju att kunder ska erbjudas ett alternativ som motverkar annonsörernas makt över användardata i Europa. Om den betalda versionen inte har reklamplats, så finns det mindre information att meddela tillbaka till annonsören.

Skrivet av Herr Kantarell:

Borde det inte vara tvärtom? Att man får betalt för att använda facebook efterssom de äger ens bilder m.m?

Det där är en misstolkning av lagstiftningen och användaravtalet. Du lämnar över vissa rättigheter till Facebook, i form av tillåtelse att fritt sprida bilderna. Men du lämnar ju förstås inte över din upphovsrätt.

Permalänk
Medlem

Ptja varför blir jag inte förvånad att de också hänger på, men 150 kr det är fan att ta i.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Citat:

average revenue per user (ARPU)

Facebook: $7.89, up 9% year over year
Snap: $2.73, up 28% year over year
Pinterest: $1.03, up 15% year over year

https://www.cnbc.com/2020/11/03/facebooks-average-revenue-per...

Ganska saltad avgift.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag väljer bort hela facebook. Kostnad: 0kr/månad.

Permalänk
Medlem

Förstår inte problemet, vill man inte dela med sig av sin data så antingen betalar man eller så använder man helt enkelt inte FB/instagram.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kommer man kunna använda Facebook/Instagram nu utan att betala?... Undrar en som inte orkar läsa

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Ptja varför blir jag inte förvånad att de också hänger på, men 150 kr det är fan att ta i.

Säger du 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

150kr/månaden för något man använder 1-2 gånger i månaden, nej tack…😅

Då tjänar de ju pengar på dig oavsett, bara och att att de fortsätter sälja din info. Appen är ju installerad ffde menar jag?

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

Inte fan får dom pengar av mig iaf

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Synd att priset hamnade där, 50kr i månaden kanske jag kunde svälja, 29kr så hade jag tagit det direkt. Att betala för att slippa reklam och viss spårning är något jag gärna gör, men när det kostar lika mycket som Netflix som lär ha rätt sjuka kostnader för bandbredd och prokuktioner/inköp blir det nog ett nej tack från mig.
/en som hatar facebook men använder det dagligen.

Permalänk
Medlem

Laglig utpressning.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Alldeles för dyrt. Max 30kr i månaden skulle jag betala.

Permalänk
Medlem

Kanske ska ta bort kontot innan de börjar ta betalt för det med.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

Hehe följer Musk exempel kör skiten i botten! Om detta var meningen med EU's konsument skydd kunde de lika bra hålla truten. Kunde ju dela vinsten med användarna 75 till mig och 75 till Meta. Kan jag väl slänga upp en middagsbild om dagen😫😝🤑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Att sätta ett så högt månadspris hade ju inte tillfredsställt EU-kommissionen, som hade vidare anklagat Facebook för att inte förstå andemeningen bakom det lagförslagen de, med en medvetet saltat avgift, ämnade skjuta undan. Hela grejen här är ju att kunder ska erbjudas ett alternativ som motverkar annonsörernas makt över användardata i Europa. Om den betalda versionen inte har reklamplats, så finns det mindre information att meddela tillbaka till annonsören.

Jo, fast är det inte lite det dom gör här? "Kringår andemeningen" ?
150kr för att slippa reklam (utan något annat mervärde) är verkligen skyhögt mycket!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errek:

Då tjänar de ju pengar på dig oavsett, bara och att att de fortsätter sälja din info. Appen är ju installerad ffde menar jag?

Ja det gör de men de får inga 150kr per månad för den infon de har om mig. 😅

Permalänk
Medlem

Kommer inte betala ett ända öre till Facebook och kommer inte ge samtycke till att de får dela data, hur blir det då då?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Jo, fast är det inte lite det dom gör här? "Kringår andemeningen" ?
150kr för att slippa reklam (utan något annat mervärde) är verkligen skyhögt mycket!

Om konflikten ligger i relationen till annonsörerna och makten de får genom reklamplatserna på Facebook så är ju en reklamfri abonnemangsmodell en naturlig lösning. Priset är i paritet med många strömningstjänster och enklare digitala tidningsabonnemang.

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft Facebook Elle instagram o komme aldrig skaffa de heller o än mindre nu när dom ska ha betalt för inget