Ica börjar konkurrera med Postnord med egen pakettjänst

Permalänk
Medlem
Skrivet av DUNXIII:

Bor du inne på ett ICA?

Finns ju folk som bor ovanpå Icabutiker så i praktiken är det ju som att de bor "i" Ica-butiken. Exempelvis de som bor i brf Fältöversten med Ica Fältöversten (den är en av de närmaste Ica-butikerna till SweC så därför ett relevant exempel) och inte behöver gå ut utomhus för att gå ner till butiken.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Är ni med i detta @inet

Jobbigt när du upptäcker att det sitter skivad bacon i moderkortet i stället RAM och M.2.

Skrivet av bärplockaren:

V spännande vad kommer mitt paket lukta idag, nya bullar eller gammal fisk.

Men kul får se hur det här blir.

För att inte tala om trasiga ägg!

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Yes men sen ska avisering ut till kund och kund information in också, vilket förmodligen gör det enklare och säkrare att göra ett nytt system istället för riskera att fucka upp det gamla.

Samt tror även att man inte direkt vill blanda paket och varor, blir inte roligt när Greta ska hämta ut sitt garn men får ett paket blandfärs istället.

Då kan man ju lika gärna använda systemet dom redan har med utkörning och hämtning av matkassar. Tror dom inte lägger miljoner på ett nytt system när det redan finns.

Varför skulle man blanda paket och varor?

Permalänk
Medlem

Men produkterna måste ju komma från ställena där folk köper dom till ICA centralt iaf? Och så länge som inte ICA-butiken får bort Postnord 100% så kommer det ju fortfarande innebära fler transporter?

Jag är lite oklar på kalkylen här.

Nu: T ex Webhallen -> postnord -> Icabutik
ICA: Webhallen -> ICA centralt -> Icabutik

Så... tills man får bort postnord helt så bör detta innebära att man bara lägger till ytterligare en transport, paket kommer flyttas från att gå från avsändare till postnord till att gå från avsändare till ICA's centrallager...?

Citat:

Den nya satsningen väntas göra leveranser mer effektiva då butiker behöver hantera färre lastbilstransporter, vilket för dig som kund kan betyda aningen snabbare leveranser.

Det där blir som sagt bara sant när 100% går via ICA's bilar?

Permalänk

Ica är en sekt. Detta är bara ytterligare ett steg att kontrollera människor. Dom har redan apoteken, Systembolaget ligger gärna vägg i vägg med Ica. Nästa steg för sekten Ica är att ta över bolaget. Passa er för Ica, det är nya illuminate. Om dom får bestämma iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hampanone:

Ica är en sekt. Detta är bara ytterligare ett steg att kontrollera människor. Dom har redan apoteken, Systembolaget ligger gärna vägg i vägg med Ica. Nästa steg för sekten Ica är att ta över bolaget. Passa er för Ica, det är nya illuminate. Om dom får bestämma iaf!

Foliehatt på?

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Man undrar ju ibland när marknaden blir mätt på transporttjänster. Såsom jag ser på saken behöver vi leveranser som fungerar; Inte fler aktörer.

Men visst, då lastbilarna ändå går kan det ju vara ett vinnande koncept. Bara det inte blir för hög belastning på buden.

Haha buden? Tror du verkligen såna aktörer bryr sig om buden? Tragiskt nog så gör dom inte det och inte med facit i handen kan jag garantera dig att dem kommer få ännu mer att göra.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det bör klargöras i artikeln att detta alltså inte rör sig om en hemleverans av paket i samband med matleverans. Vad detta handlar om är leverans från företag till ombud som eventuellt kan bli lite snabbare. Ingen större nyhet för oss konsumenter således. Tror inte detta ger några större fördelar utanför de 3 största städerna. Postnord och andra kommer ju varje dag på morgonen/förmiddagen och lämnar paket hos ombuden så vilken fördel kommer inleverans med ICA lastbil att ge? Jag ser inte tidsvinsten...

Det hade varit mer revolutionerande om man kunde få alla paket man hade på ombud upphämtade och levererade hem med sin matleverans men en sådan tjänst kommer väl aldrig.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

När man läser detta får man genast två funderingar. Postnord har haft svårt att få affärer att bli paketombud för de har inte plats för paketen. Har affärerna plötsligt fått större utrymmen?
Om inte ICA har kört med halvtomma bilar tidigare lär de behöva fler eller större transporter. Kom ihåg att paket tar plats. Ett alternativ är att bara vissa avsändare kan utnyttja ICA men då kan ju kunderna få hämta paket på flera ställen.
Jag tycker det saknas en helhetssyn i artikeln.

Blir ju ingen skillnad mot nu, vissa erbjuder inte postnord som leverans och då måste jag åka till en annan butik som har DHL och Bring.

Permalänk
Medlem

Hantering/tillvägagångssätt av paketen.

Skrivet av Dumbullen:

Jag tror inte att många av ICAs egna leveranser, till sina egna butiker, i regel går halvtomma. Dels är det ett slutet system så dom själva kan planera rutter och varor dit det behövs, när det behövs och dels så är det varor med hög omsättning och/eller lång hållbarhet så det är inte värre än att slänga med en pall coca-cola till valfri Ica maxi om det är det enda alternativet.

Men jag kan såklart ha fel, dom kanske ofta går halvtomma?

Det jag funderar över är om ica tänkt att dom ska åka ut till ex Inets lager med en ica-lastbil för att hämta paket när den är fylld med tidigare nämnda coca-cola, eller om inet behöver frakta det till en Ica butik / ICAs lager.. där tycker jag det känns som effektivitetens sko klämmer, någon kommer behöva vara 'ineffektiv' i mina ögon

Jobbar på ett av Ica's lager.
För stunden är det endast Adlibris som är anslutna. Det har körts en låååång testperiod där vi manipulerat olika senarion för att få detta vattentätt.
Svaret på hur det fungerar är enkelt.
Vi på de olika enheterna får leveranser till våra enheter(idag är det earlybird som skickar dessa, detta görs när deras bilar ändå passerar), vi hanterar sedan inkommande gods(vilket är väl förseglat ifrån leverantör så vi ser aldrig VEM som skall ha vilket paket.)
Vi hanterar och skickar vidare till vald butik.
Butiken tar emot och du får ett meddelande om att ditt paket finns att hämta.
Lätt som en plätt.

Ytterst få bilar går "halvtomma".(dessa kan man räkna på en hand/vecka)

Och som många andra säger. Våra lager är i drift 24/7 365 dagar om året med undantag för vissa enheter.

Permalänk
Sötast

Ja, de lär ju ha mer än en lastbil på vägen så det känns rätt smart att fylla upp om de har platsen över till det.

Inte för att jag förstår varför man, åtminstone i min stad, skulle vilja handla på Ica.

"Överraskande priser" stod det på hyllan, och ja... verkligen. Nästan dubbla priset på vissa varor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

V spännande vad kommer mitt paket lukta idag, nya bullar eller gammal fisk.

Men kul får se hur det här blir.

Man får undvika att beställa paket under Augusti månad

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Ica gjorde en Lidl. Antar att de redan kör sopor och att de snart även levererar från och till privatpersoner i den undre världen. Blir väldigt fräscht att hitta en puffra i salladsdisken.

Permalänk
Medlem

Nu är det inte bara Postnord man kommer att konkurrera med. Vi har ju DHL, Schenker, UPS, Bring och någon jag glömt. Jag förstår inte vad ICA skulle bidra med som får en avsändare att välja just dem. Vi får väl se men än så länge verkar det lite för vagt.

Permalänk
Medlem

Ica plockar marknadsandelar överallt. Branchen har länge oroat sig för att ICAs egna varor kommer konkurrera ut andra och ge ett dyrt monopol. Kanske även snart inom transport sektorn.
Vad är nästa? "Icamacdonalds" finns redan har jag för mig kanske inte Ica?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tja, varför inte.

Väntar bara på att drönare ska bli standard för leverans nu.
När ditt paket skall leveras så får du ett sms som frågar om du kan ta emot paketet och drönaren letar upp dig mha GPS, flyger dit och leverar paketet.

Då lär du få vänta.

Som jag ser det får ni bara ytterligare ett fraktbolag att klaga på.

Jag skulle bli oerhört förvånad om ICA gör det här bättre än befintliga fraktbolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

ICA Mat
ICA Bank
ICA Försäkring
ICA Logistik?

Konkurens är viktigt, men ibland bör man hålla sig till vissa saker och kanske inte allt.. Kvalitet istället för kvantitet. MEN det kan ju bli as bra

Egentligen inte så hemskt, med tanke på att ICA finns i stort sätt överallt så är det ju rätt enkelt för dem att ta sig in i nya industrier. Då slipper de ju bygga nya ombud och allt som behövs. Då är det ju även skönt för folket med tanke på att man kan ha allt på en och samma plats, får väl vara hoppas att konkurrensen fortsätter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Då lär du få vänta.

Som jag ser det får ni bara ytterligare ett fraktbolag att klaga på.

Jag skulle bli oerhört förvånad om ICA gör det här bättre än befintliga fraktbolag.

Var ett tag sen jag hade insyn i branschen men just frakt är ju något ICA är väldigt bra på, en matvarukedja är ju till väldigt stor del logistik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Var ett tag sen jag hade insyn i branschen men just frakt är ju något ICA är väldigt bra på, en matvarukedja är ju till väldigt stor del logistik.

Det som skiljer är att inom handeln är det fråga om att leverera en vara till kund, ska du hantera paket gäller det dessutom att leverera en specifik vara till en specifik kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Var ett tag sen jag hade insyn i branschen men just frakt är ju något ICA är väldigt bra på, en matvarukedja är ju till väldigt stor del logistik.

Jag har inte sagt att dom kommer göra det sämre, bara att jag har svårt att se att dom kommer göra det bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Vänta bara tills de öppnar en egen frisörkedja… 😉

Bli klippt av ICA-Ulf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag har inte sagt att dom kommer göra det sämre, bara att jag har svårt att se att dom kommer göra det bättre.

Går ju inte att bli sämre än DHL eller Bring här iaf.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Viceroy:

Vänta bara tills de öppnar en egen frisörkedja… 😉

Varför inte, du har tex SmartStyle som är en del av Walmart och finns i typ alla deras butiker.
Tror inte det är allt för långt borta, inte heller en riktig snabbmatsdel med burgare, pizza, körv osv.

Tror just Maxi kommer att bli "allt" framöver med frisör, snabbmat och mer.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Nu är det inte bara Postnord man kommer att konkurrera med. Vi har ju DHL, Schenker, UPS, Bring och någon jag glömt. Jag förstår inte vad ICA skulle bidra med som får en avsändare att välja just dem. Vi får väl se men än så länge verkar det lite för vagt.

Pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Mycket tveksamt. Detta är ingen bransch med höga marginaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Mycket tveksamt. Detta är ingen bransch med höga marginaler.

Kan ju hända att de räknar med att gå med förlust för att konkurrera ut någon kanske?

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Mycket tveksamt. Detta är ingen bransch med höga marginaler.

Det är väl inte tveksamt alls. Vad ska du annars konkurrera med? Du samkör leveranser på befintlig rutt och tillför fler varor(tjänster). Det blir mer kostnadseffektivt och du kan därför hålla ett lägre pris än konkurrenten.
Motivera gärna din syn.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Big_N:

Det är väl inte tveksamt alls. Vad ska du annars konkurrera med? Du samkör leveranser på befintlig rutt och tillför fler varor(tjänster). Det blir mer kostnadseffektivt och du kan därför hålla ett lägre pris än konkurrenten.
Motivera gärna din syn.

Detta, plus att det blir enkelt om man kan synka med mathandel. Känns som ett bra upplägg helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Det är väl inte tveksamt alls. Vad ska du annars konkurrera med? Du samkör leveranser på befintlig rutt och tillför fler varor(tjänster). Det blir mer kostnadseffektivt och du kan därför hålla ett lägre pris än konkurrenten.
Motivera gärna din syn.

Alltså, nu har såklart inte ICA något samhällsansvar på det sättet, men man bör vara medveten om att Postens/PostNords förfall startade/är starkt sammankopplat med introduktionen av CityMail.

Det CityMail gjorde var ju att dom tog alla enkla/lönsamma utskick, och trots detta är CityMail ett ekonomiskt haveri.

Nu ska ICA alltså göra samma sak med paket.

Man bör vara medveten om skillnaden mellan PostNord/CityMail innan man diskuterar, annars får man Googla, eller fråga en kompis.

Det är en enorm skillnad mellan att som ICA gör idag skicka ut relativt förutsägbara stora leveranser till sina butiker, och levererar ett paket till Olle Random som han beställer idag och han vill ha imorgon.

Tänker sig ICA att dom inte alls har den tjänsten, utan likt CityMail bara har planerade utskick säg 2 gånger i veckan, då blir dom i princip helt ointressanta för nästan alla kunder som vill ha sina grejer direkt.

Skrivet av Enviro:

Detta, plus att det blir enkelt om man kan synka med mathandel. Känns som ett bra upplägg helt enkelt.

Du verkar ha god insyn i branschen, utveckla gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Det är väl inte tveksamt alls. Vad ska du annars konkurrera med? Du samkör leveranser på befintlig rutt och tillför fler varor(tjänster). Det blir mer kostnadseffektivt och du kan därför hålla ett lägre pris än konkurrenten.
Motivera gärna din syn.

Att du inte är tveksam betyder inte att det stämmer. Du kan lugnt räkna med att övriga aktörer slimmat sina transporter för att bli effektiva. Att tillföra nya tjänster utan att det innebär nya kostnader är ovanligt. Om det är möjligt för ICA innebär det att de kört med luft i transportapparaten dvs varit ineffektiva.