Frugan utsatt för hackningsförsök? Mängder med verifierings-SMS

Permalänk
Medlem

Frugan utsatt för hackningsförsök? Mängder med verifierings-SMS

Tjenare

Är inte på hemmaplan och frugans telefon började för en stund sedan bli spammad med sms med verifieringskoder på tjänster som hon inte har, samt hos några tjänster hon använder, vi snackar typ 25st på en timme.

Hon kommer in på alla de vanliga inloggningar som hon har och märker i övrigt inget konstigt.

Jag har själv aldrig sett nått liknande, nån som har en aning?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så enkelt att någon klantat sig och själv angett fel mobilnummer i sina tjänster? Känns iofs långsökt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Fel mobilnummer av misstag låter väldigt osannolikt. Gissar att någon försöker bruteforce:a och/eller utsätta henne för phishing. Det förstnämnda om meddelandena bara har en kod i sig, det sistnämnda om de också har en länk i sig.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Huawei/google har haft någon skit inatt där google´s app på android detekteras som sms-trojan
https://support.google.com/android/thread/241207833/google-ap...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Fel mobilnummer av misstag låter väldigt osannolikt. Gissar att någon försöker bruteforce:a och/eller utsätta henne för phishing. Det förstnämnda om meddelandena bara har en kod i sig, det sistnämnda om de också har en länk i sig.

Något av sms har haft en länk, men de allra flesta inte.

Skrivet av moonblase:

Huawei/google har haft någon skit inatt där google´s app på android detekteras som sms-trojan
https://support.google.com/android/thread/241207833/google-ap...

Hon kör iPhone

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Detta har hänt mig en gång för några år sedan men då var det ingen social engineering utan jag blev varse om att en person har ett "tvillingnummer" med 073 istället för 072 i början. Hon hade skrivit fel. Det löste sig och nu är vi medvetna om detta så vi inte blir förvånade igen om någon av oss skriver fel

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Det där ser dock ut att vara social engineering då det har skickats ut inom samma minut. Det är ju inget man själv skulle lyckas med manuellt med så många tjänster. Det där ser scriptat ut.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Det där ser dock ut att vara social engineering då det har skickats ut inom samma minut. Det är ju inget man själv skulle lyckas med manuellt med så många tjänster. Det där ser scriptat ut.

Någon av frugans konton har förmodligen blivit hackat där också hennes mobilnummer finns med. Använd en lösenodshanterare nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det där ser dock ut att vara social engineering då det har skickats ut inom samma minut. Det är ju inget man själv skulle lyckas med manuellt med så många tjänster. Det där ser scriptat ut.

Nja, det är nog så att hon hade på flygplansläget för att inte bli störd av aviseringarna under en stund, sen när hon gick on line igen så rasade de in på rad igen..

Skrivet av Dinkefing:

Någon av frugans konton har förmodligen blivit hackat där också hennes mobilnummer finns med. Använd en lösenodshanterare nästa gång.

Vad får dig o tro att hon faktiskt blivit hackad?

Sen är numret offentligt och har funnits ute i 20år typ så...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Nja, det är nog så att hon hade på flygplansläget för att inte bli störd av aviseringarna under en stund, sen när hon gick on line igen så rasade de in på rad igen..

Vad får dig o tro att hon faktiskt blivit hackad?

Sen är numret offentligt och har funnits ute i 20år typ så...

Behöver inte vara just hennes utan en databas där hon haft sitt nummer som blivit hackat. Eller möjligtvis någonstans där hon skrivit upp sitt nummer hos ett företag som i sin tur fått sin databas stulen eller att de säljer uppgifterna vidare till andra aktörer.

Ett tips kolla https://haveibeenpwned.com.