Sony räknar med rekordjul för Playstation 5

Permalänk
Melding Plague

Sony räknar med rekordjul för Playstation 5

För första gången sedan lanseringen 2020 råder ingen brist på Playstation 5, och Sony räknar med stor ruljangs i julhandeln för spelkonsolen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ingen brist. Så lägre pris till kund alltså?

Permalänk
Medlem

Finns ett par spel jag vill ha till PS5 men är ingen panik så köper inte spel om det kostar mer än 299kr

Permalänk
Medlem

Vad hände med bilden på framsidan? Fick ju 28.8k modemflashback ett tag där 😂

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Avstängd

Fortfarande 2999:- för dyr potatis.

Speciellt nu när alla spelutvecklare mjölkar Unreal motorn med allt de kan.. PS5 går på knäna när de använder denna grafikmotor, och RT lyser med sin frånvaro.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

3 år gammal, och fortfarande lika dyr.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

3 år gammal, och fortfarande lika dyr.

Faktiskt dyrare än i början.

Min PS4 duger fortfarande dock. Tre år efter sin lansering har den endast ett exklusivt spel som intresserar mig, Spider-Man 2. Det behövs mer än så om jag ska köpa den. Inväntar eventuellt en PS5 Pro nästa år eller köper PS5 Slim på Black Friday 2024/25 om det finns minst två exklusiva spel då.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Extremt dyr julklapp kan jag ju tycka...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Faktiskt dyrare än i början.

Min PS4 duger fortfarande dock. Tre år efter sin lansering har den endast ett exklusivt spel som intresserar mig, Spider-Man 2. Det behövs mer än så om jag ska köpa den. Inväntar eventuellt en PS5 Pro nästa år eller köper PS5 Slim på Black Friday 2024/25 om det finns minst två exklusiva spel då.

Om man räknar med inflation så ligger den på samma pris. Kronan är verkligen kvaddad.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Om man räknar med inflation så ligger den på samma pris. Kronan är verkligen kvaddad.

<Uppladdad bildlänk>

Svag krona är bra för exporten!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Om man räknar med inflation så ligger den på samma pris. Kronan är verkligen kvaddad.

<Uppladdad bildlänk>

Jag vill ha lön och priser i millenniekronor, så man vet om priser går upp eller ner i ’riktiga’ pengar. Kronor är ju inte värda ens hälften av vad de var när jag föddes. 35000 i lön för några år sedan motsvarar 50000 nu… allt är ett skämt

Permalänk
Medlem

Kostar väl typ lika mycket idag som ps2 när den kom om man ska tro denna sidan?
https://www.fz.se/nyhet/270044-sa-har-konsolpriserna-andrats-... Konsolen som sålt flest ex någonsin. Dock så gick den ju ner kraftigt i pris.. Hittade denna tråden https://www.sweclockers.com/forum/trad/339571-nar-kommer-ps2-... det gick alltså att köpa den för under tusenlappen 4 år efter release. PS5 har väl 3 år på nacken nu....

Permalänk
Medlem

Ps5 kostar lika mycket som för 3 år sedan. Kanske 100kr mer 😂🤪

Eller har jag fel på mina ögon?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Genom att inte sänka priset, vill Sony övertala kunder om att priset för 3 år sedan inte var ockerpris...

Permalänk
Medlem

Vi köpte en PS5 förra hösten, men tycker inte den är värd sitt höga pris.
Och priserna på spelen är också höga.
Grabbarna spelar mest på xboxen.
Men God of war var riktigt bra ialf.
Får se om den blir kvar bredvid tvn eller om vi säljer den.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk

Jag har ägt Playstation sedan den första konsolen och för mig så är 5:an den sämsta konsolen de har släppt, jag tycker överhuvudtaget att Sony håller på att tappa bort sig totalt med sin nya fokusering på "games for service" istället för single-player spel som de gjort innan.

Permalänk
Skrivet av kotz:

Ps5 kostar lika mycket som för 3 år sedan. Kanske 100kr mer 😂🤪

Eller har jag fel på mina ögon?

Samma som en Macbook..
När det gäller konsoler så vet jag inte när tillverkare började sälja dem för lägre än tillverkningskostnaden för att tjäna in på spelen. Första xboxen var ökänd och Microsoft satsade mycket för att komma in i marknaden. Jag skulle gissa att Microsoft och Sony nu först går vinst på konsolerna och de känner inte någon press att prispressa mer.

Det stora problemet med PS5an för mig och säkerligen många andra att det finns superbra spel som man äger, det finns dock så otroligt mycket annat som man bör göra. Steget att starta ens PS5a är stort, meningslös surf på youtube eller här går mycket snabbare att göra och man lättare gör det istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Jag har ägt Playstation sedan den första konsolen och för mig så är 5:an den sämsta konsolen de har släppt, jag tycker överhuvudtaget att Sony håller på att tappa bort sig totalt med sin nya fokusering på "games for service" istället för single-player spel som de gjort innan.

Maskinen är ju rent faktiskt bäst. Vore konstigt annars.. ;D

Att den belastas med en rad korkade begränsningar till tjänster är en annan sak. Man kan ha åsikter om hur väl PS2 online var upplagt, men kanske var det delvis bättre på den tiden nätåtkomsten var utanför plattformens godtycke.

Man saknar ju helt klart minneskortsläsare numera också..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Vi köpte en PS5 förra hösten, men tycker inte den är värd sitt höga pris.
Och priserna på spelen är också höga.
Grabbarna spelar mest på xboxen.
Men God of war var riktigt bra ialf.
Får se om den blir kvar bredvid tvn eller om vi säljer den.

Konsol är ju ändå relativt prisvärd tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Jag har ägt Playstation sedan den första konsolen och för mig så är 5:an den sämsta konsolen de har släppt, jag tycker överhuvudtaget att Sony håller på att tappa bort sig totalt med sin nya fokusering på "games for service" istället för single-player spel som de gjort innan.

Jag håller både med och håller inte med. Jag tycker att du har fel om singelplayer spel. FF16 och Spider Man iår. The last of us remake, GT7, Horizon och God of War förra året. Nästa år Wolverine, FF7 Rebirth och Silent Hill 2. Tycker det är en ganska stark line up av singel players.

Däremot är jag besviken på att det har varit cross gen så längre. Spelen har hållits tillbaka av att de även portas till PS4. Fram till nu har man klarat sig ganska bra mer PS4 Pro, och det är en ganska rejäl besvikelse för en ny konsol.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Alltså… fast nä, det tror inte jag.

De som verkligen vill ha skaffat sig ett PS5 har redan gjort de på ett eller annat sätt.
Och de som ev är kvar är bara de ”vanliga konsumenterna” och de är knappast den större kakan i kassakon.

Så njeä, de kommer inte sälja mer än de annars skulle gjort tippar jag 🤨

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Men alltså, det är en tre år gammal konsol som väl är dyrare nu än när den släpptes. Katastrofalt dålig affär!

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem

Tror ni Sony kommer att vinna marknaden denna julen?

Mina 4 närmsta vänner har alla PS4 just nu och har alltid valt Playstation sedan första generationens konsol.
Men denna gången väljer dem att gå över till Xbox pga följande anledningar:

1. Game Pass.
2. Pga att Microsoft har köpt upp så många studios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Tror ni Sony kommer att vinna marknaden denna julen?

Mina 4 närmsta vänner har alla PS4 just nu och har alltid valt Playstation sedan första generationens konsol.
Men denna gången väljer dem att gå över till Xbox pga följande anledningar:

1. Game Pass.
2. Pga att Microsoft har köpt upp så många studios.

Ser inte hur Sony inte kommer sälja mest. Dom har sålt flest konsoler även när det varit brist.
Nu är lagren fulla och förberedda inför kommande jul.

"The PS5 accounts for 47% of all home consoles sold this year. This time last year, PS5 accounted for 31% of the market."
https://twitter.com/GIBiz/status/1689628909841895425

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av SnowgubbeN:

Tror ni Sony kommer att vinna marknaden denna julen?

Mina 4 närmsta vänner har alla PS4 just nu och har alltid valt Playstation sedan första generationens konsol.
Men denna gången väljer dem att gå över till Xbox pga följande anledningar:

1. Game Pass.
2. Pga att Microsoft har köpt upp så många studios.

Ska bli intressant att se om det blir något skifte. Dina vänner är nog inte ensamma om att göra switchen, men det lär nog dröja till nästa konsolgeneration innan det blir en riktigt stor skillnad. Om det ens blir en nästa konsolgeneration. Känns ju som att Microsoft är mer fokuserade på att sälja Game Pass än att kränga hårdvara.

Permalänk
Medlem

Mycket snack om svenska priser.
Svenska marknaden är obetydlig för Sony och därför blir det heller inga prisdumpningar som i USA och England.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Bozzeta:

Mycket snack om svenska priser.
Svenska marknaden är obetydlig för Sony och därför blir det heller inga prisdumpningar som i USA och England.

Troligtvis inte. Kanske lätt justering på sin höjd. Men man kan ju alltid drömma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Ska bli intressant att se om det blir något skifte. Dina vänner är nog inte ensamma om att göra switchen, men det lär nog dröja till nästa konsolgeneration innan det blir en riktigt stor skillnad. Om det ens blir en nästa konsolgeneration. Känns ju som att Microsoft är mer fokuserade på att sälja Game Pass än att kränga hårdvara.

Det är som med allting. Vill man ha det bästa så får man betala mer. Sony har inte game pass men bättre spel. Jag skulle aldrig byta ut Sonys exklusiva spel mot game pass. Jag väljer att betala mer för att få det bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Tror ni Sony kommer att vinna marknaden denna julen?

Ja rätt överlägset, iaf i Europa. Även om just jul ofta brukar innebära att Xbox knappar in lite (för att sedan vsmara chanslös övriga 3 av 4 kvartal).

Edit: i US med, PS5 Refresh + COD:MW3 (ironiskt nog) går för $499.

Tåget har redan gått denna generation för MS. Men de får väl shoppa lite mer för sina Azure/Office-pengar och ta nya tag nästa gen (vore intressant om de kick-starta den tidigare, btw)...