Två identiska RAM-minnen funkar individuellt, men inte tillsammans

Permalänk
Medlem

Två identiska RAM-minnen funkar individuellt, men inte tillsammans

Hej! Jag undrar om nån kloker kan hjälpa?

Nytt moderkort: MSI Pro Z790-P Wifi
Ganska nytt (4 mån) RAM: 2x Kingston 16GB DDR5 6000MHz CL36 FURY
Processorn också c:a 4 mån: 12th Gen Intel Core i5-12400, 2.50 GHz
4 mån gammal: 750 W PSU

(Vet inte om det hjälper med övrig setup men skriver så klart gärna det också om det behövs)

Enligt instruktionerna ska RAM-minne, om det finns två moduler, sitta i slottarna A2 och B2. När jag stoppar i dom på det sättet går fläktarna igång och tgb:t lyser, men ingen bild på skärmen. DRAM-lampan lyser på moderkortet.

Kör jag med en minnesmodul (i A2 enligt instruktionerna) fungerar det fint, oavsett vilken sticka jag använder.

Jag har uppgraderat till senaste BIOS, testat både med och utan XMP. Enligt benchmarktester verkar det som att minnet faktiskt körs i 6000 MHz.

Finns det fler inställningar i BIOS att prova? Eller törs man testa i A1 och B1 fastän man inte ska (jag vet inte hur noga det där är)? Eller nåt annat? Vore schysst om nån ville dela sin visdom om detta. Ha en fin helg alla!

Permalänk
Medlem

Det finns ingen risk att testa andra slottar/kombinationer av slottar. Så kör på och hoppas att det löser sig.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Det viktiga är att du har lika mycket minne i A och B för att utnyttja båda kanalerna (dual channel), exakt vilka portar du sen använder är inte så noga.

Permalänk
Medlem

Tack så hjärtligt! Jag ska testa under morgondagen, återkopplar här med resultat

(och håller tummarna för att det inte är böjda processor-pins eller nåt annat hemskt man läser om i andra forum som orsakar RAM-strul)

Permalänk
Skrivet av saiganti:

Tack så hjärtligt! Jag ska testa under morgondagen, återkopplar här med resultat

(och håller tummarna för att det inte är böjda processor-pins eller nåt annat hemskt man läser om i andra forum som orsakar RAM-strul)

funkar bägge stickorna om du sätter dem var för sig i både i A2 och B2 kanalen?

ska fungera att köra en singel sticka bara i b kanalen också men funkar inte det har du troligen en död kanal som kan bero på lite olika saker men
vanligast är väl:
1. böjda pinnar under cpu.
2. kass minnes slot på moderkortet.
3. måndagsex cpu.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat lite mer.

Ingendera stickan fungerar ensam i B1 eller B2. Så då är det nog som du säger Rouge, att B-kanalen är död.

Jag tänker att i nuläget stannar jag där, har nog inte tillräckligt med upptäckandeförmåga eller fingerfärdighet för att hitta eller trixa med processoranslutningarna. EGENTLIGEN behöver jag inte 32 GB RAM, fick mest ett bra pris på två st. Den andra stickan kan ju finnas som reserv ifall den första tröttnar nån gång i framtiden.

Tack för all hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

Du tappar en hel del potentiell minnesprestanda med en kanal dock (i teorin får du halva bandbredden, men knappast halva prestandan i något praktiskt). Men om du inte orkar felsöka/mecka (kanske byta moderkort) så kan du väl åtminstone köra båda, i A1 och A2?
Det ger inte bättre bandbredd, men du kan ju åtminstone utnyttja den minnesmängd du köpt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

@saiganti: Tänk bara på att du tappar prestanda om du bara använder en minneskanal, så det kan ändå vara värt att åtminstone undersöka CPU-sockeln och se om det finns några böjda pinnar eller ej.

Om du hittar böjda pinnar så är det upp till dig om du vill försöka åtgärda det eller ej, men om det inte finns något uppenbart problem så kan det istället vara läge att reklamera CPUn eller moderkortet (om du köpt dem i samma butik så kan butiken troligtvis hjälpa dig testa vilken av dem det är fel på).

Permalänk

kör bägge stickorna på kanal A så får du ju ändå 32Gb minne men något långsammare accesstid/bandbredd TBH så märker man ingen skillnad vid vardagligt bruk om man kör single eller dual mer än om man sitter och jämför i typ nått minnestest 24/7.

Folk överdriver skillnaden på dual vs single väldigt mycket om inte något drastiskt hänt iom DDR5/nyare minneskontroller men generellt så har skillnaden i spel varit ett par fps hit eller dit mer eller mindre inom felmarginalen oavsett 1080p eller 4k upplösning.

möjligen att något mer minnestungt som skyfflar mer data genom minnena eller någon groteskt hög upplösning gör mer skillnad men generellt ska du ha den till spel kommer det göra väldigt marginell skillnad och har varit så sen typ DDR2 minst.

Sök youtube så finns otaliga videos om ämnet med test i div olika spel med div olika cpuer och samtliga uppvisar en skillnad på typ ~1-5fps på sin höjd med nått enstaka spel som sticker ut lite mer.

men som sagt ovan kan ändå vara värt att undersöka nu om du kan få den felande delen utbytt iom att du fortfarande har möjligheten att reklamera ett ev fabriksfel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Du halverar ju minnesbandbredden. Om det spelar någon roll eller inte beror på om det du gör kan utnyttja mer än den bandbredd du har. Kan den inte det så händer ju inget väsentligt.

När detta var uppe för väääääldigt många år denimmens jag att testerna visade på en skillnad om man körde integrerad grafik, för t.o.m Intels gamla skräp på den tiden ville ha massor av minnesbandbredd. För annat såg man ingen väsentlig skillnad. Däremot har vi ju fler kärnor nu, så aktiverar man alla dessa 16 (eller vad man kan ha) samtidigt och kör AVX så lär man ju tappa prestanda.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

Du halverar ju minnesbandbredden. Om det spelar någon roll eller inte beror på om det du gör kan utnyttja mer än den bandbredd du har. Kan den inte det så händer ju inget väsentligt.

När detta var uppe för väääääldigt många år denimmens jag att testerna visade på en skillnad om man körde integrerad grafik, för t.o.m Intels gamla skräp på den tiden ville ha massor av minnesbandbredd. För annat såg man ingen väsentlig skillnad. Däremot har vi ju fler kärnor nu, så aktiverar man alla dessa 16 (eller vad man kan ha) samtidigt och kör AVX så lär man ju tappa prestanda.

integrerad grafik som använder ram som videram kan nog göra mer skillnad men med dedikerad grafik som har eget videoram där det som används mycket förladdas in i videoramet under load för snabbare access så gör det mindre skillnad och behöver inte läsa lika mycket från ram.

så gör din egen research på nätet och påvisa att jag har fel så ska jag se mig motbevisad för allt jag hittar är iaf att det är ganska liten skillnad om äns märkbar och min egen erfarenhet säger den samma.

visst finns det givetvis ett och annat spel undantag som sig mycket av ramminnet men generellt så är skillnaden ganska liten några få futtiga procent på topparna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag blev övertygad att öppna upp och kika

Tyvärr blev det inte en jättekul syn. Två pins är böjda, den ena mycket till och med. La en bild här:

https://t.ly/3z3Ov

Jag gissar att det inte är så vettigt att försöka böja tillbaka nånting utan specialverktyg. Att vara lite darrhänt hjälper knappast heller va?

Permalänk
Medlem

Och för övrigt: det där har jag säkert åsamkat själv, dvs ingen idé att gnälla på felaktigt moderkort?

Permalänk

finns det något program man kan kolla med ifall processor eller minnen strular ? har precis samma problem dock får jag bild med inbyggda grafikkortet på moderkortet men inte med andra grafikkortet. men grafikkortet fungerar utan problem i annan dator.
Har ochså MSI Pro Z790-P Wifi och 2st Kingston 16GB DDR5 6000MHz FURY

Permalänk
Medlem
Skrivet av saiganti:

Jag gissar att det inte är så vettigt att försöka böja tillbaka nånting utan specialverktyg. Att vara lite darrhänt hjälper knappast heller va?

Det går ofta att använda t.ex. en nål eller liknande, en stadig hand är däremot rätt bra att ha...

Skrivet av saiganti:

Och för övrigt: det där har jag säkert åsamkat själv, dvs ingen idé att gnälla på felaktigt moderkort?

Böjda pinnar antas alltid vara användarens fel eftersom det kontrolleras noga vid tillverkningen, det ska mycket till för att man ska kunna reklamera sånt tyvärr.

Permalänk
Medlem

Tack än en gång för hjälpen.

Ena pinnen är böjd ner i botten, så jag törs verkligen inte ge mig in på det. Om man verkligen skulle vilja - eller om det uppstår fler "oförklarliga" fel - tror ni det finns professionella datorreparatörer som skulle ge sig i kast med att räta ut pinnarna?

Nu när jag var nere och grävde så fick jag i alla fall en ny chans att sätta i ena RAM-stickan i A1 (som annars är blockerad av processorkylaren). Så nu tänker jag att det får gå an med 32 GB RAM utan dual channel, och be till gudarna att inte fler saker går fel.

Bästa support-teamet är ni här på forumet i alla fall. 1000 tack!

Permalänk
Medlem

Ett trick jag har hört skall vara bra är att ta en kulspetspenna, ta ut den inre biten (med bläcket) och trycka på baksidan (röret är öppet där) över den böjda pinnen. Med detta gjort kan man MYCKET försiktigt räta upp den igen. Aldrig provat, men det skall gå.

Visa signatur

5900X | 6700XT