Helgsnack: Är det värt att uppgradera hårdvara just nu?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Är det värt att uppgradera hårdvara just nu?

Dyra komponenter som endast ger ett par procents bättre prestanda än föregående generation gör uppgradering aningen svårmotiverat. Men är det verkligen det?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på 8700k och klarar mig fint, tänkte vänta tills nästa generation GPUer innan jag uppgraderar. Finns ingen anledning att uppgradera tätare än var 5e år, om man inte jagar absolut prestanda i raytracing eller 4k.

Insåg precis att den nyligen fyllt 6år. Som tiden går.

Permalänk
Medlem

Är intresserad av AMD:s X3D processorer men även om det lockar så måste jag säga att jag troligtvis väntar till en 8800X3D eller 9800X3D innan jag slår till. Min 5950x klarar sig bra just nu för lite varierad belastning av spel och videorendering. Förhoppningsvis har någon av de framtida processorerna likvärdig flertrådad prestanda som min 5950x har så att det blir en boost i spel men fortfarande går att använda till annat.

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade förra året och har inga planer på nytt på länge. När AM5 börjar bli gammal och det kommit 2 generationer till blir det nog någon form av X3D CPU men så slutet av 2025 blir det nog.

Leker lite med äldre hårdvara istället. Spelar på CRT skärm med äldre spel tex. Nyligen Settlers 3 Gold som man körde mycket för 20 år sedan.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

I praktiken byter jag sällan delar oftare än säg vart 5:e år nuförtiden och "problemet" är att burken fortfarande gör det den ska och lite till så jag är inte jättesugen just nu. Ska jag pilla med grafiken så behöver det va ett 4080 eller liknande och då tittar vi på c:a 16kkr... och så mycket gaming gör jag inte heller så... äh.

Är riktigt nöjd med den burken jag har.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Jag sitter på 8700k och klarar mig fint, tänkte vänta tills nästa generation GPUer innan jag uppgraderar. Finns ingen anledning att uppgradera tätare än var 5e år, om man inte jagar absolut prestanda i raytracing eller 4k.

Insåg precis att den nyligen fyllt 6år. Som tiden går.

Sitter också med en deliddad och överklockad 8700k 5.1ghz, rullar på fint som snus. Kollar på datordelar några gånger i veckan och tänker då på 8700k som presterar som den ska så den får rulla på ytterliggare

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Är intresserad av AMD:s X3D processorer men även om det lockar så måste jag säga att jag troligtvis väntar till en 8800X3D eller 9800X3D innan jag slår till. Min 5950x klarar sig bra just nu för lite varierad belastning av spel och videorendering. Förhoppningsvis har någon av de framtida processorerna likvärdig flertrådad prestanda som min 5950x har så att det blir en boost i spel men fortfarande går att använda till annat.

Undrar om AMD kommer få för sig att sätta 3D-cachen över 16 kärnor någon gång i framtiden, då 7900X3D/7950X3D inte var några storhits av vad jag förstått. Dock kan det ju också vara att det är en mer nichad marknad för 12-16 cores.

Vore kul att se i alla fall hur de presterade!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Jag uppgradera ganska nyligen från

Monitor: Benq xl2411
Computer Case: Fractal Design Define R5
Moderboard: MSI MPG Z390 GAMING PLUS
CPU: Intel Core i5-9600K – be quiet! Pure Rock 2 – Silver as a cpu cooler
Ram: 2x Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 / CMK16GX4M2B3200C16
HDD: SSD 1: Samsung 850-Series PRO 256GB SSD2: Samsung 850-Series EVO 500GB HHD1: WDC_WD30EZRX-00MMMB0 3TB HHD2: WDC_WD30EZRX-00MMMB0 3TB HHD3: ST2000DM008-2FR102 2TB.

till

Monitor: Samsung Neo G8 – LS32BG850NPXEN
Computer Case: Fractal Design Define R6
Moderboard: ASUS ROG Strix B760-F
CPU: Intel Core i7-13700K – Noctua NH-D15 as a cpu cooler
Ram: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast AMD EXPO/Intel XMP 3.0
GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti OC
HDD: Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB
Power Supply: Corsair RM1000e ATX 3.0 1000W

Funderar dock på att trycka in lite mer ram men har inte hittat någon bra konfiguration än och väntar lite och se om det kommer några bra del på Black Week/Friday.

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Permalänk
Medlem

Mer SSD lagring är absolut värt det idag!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Jag sitter på 8700k och klarar mig fint, tänkte vänta tills nästa generation GPUer innan jag uppgraderar. Finns ingen anledning att uppgradera tätare än var 5e år, om man inte jagar absolut prestanda i raytracing eller 4k.

Insåg precis att den nyligen fyllt 6år. Som tiden går.

The hell? Jag tänker exakt likadant
Sitter också på ett 8700k-system, inköpt tidigt 2018. Uppfattar inte att något är direkt långsamt. Spelar inte senaste spelen för jag väntar hellre några år tills de är färdigpatchade och man kan få dem för 75% off. Ser ingen vinst i att uppgradera just nu. Enda anledningen till att jag skulle köpa ny burk är om jag vill ge bort nuvarande till barn i familjen så de får egen spelburk. Men priset för en ny gör att jag inte kan motivera det.

Satte ihop ett system med 14700k, 4070, 64Gb ram, 2TB nvme, 850W psu, - inget jätteexotiskt och det blev cirkus 23k. - i helvete heller att jag lägger så mycket på en spelburk

Failar den nu så slutar jag spela och går över till att koda på jobbets maskin.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Sitter med en 10900K nu och uppgraderar till en 14900K.
Tyckte det var på tiden och skaffa lite nya delar.

Priserna är ju vad dom är men det var inte jättedyrt med
moderkort minne processor och så passade jag på att byta
ut nätaggregatet samtidigt som blir 10 år nästa år.

Utslaget per år så blir det inte en sån dyr hobby iaf.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

uppgraderar när det dyker upp nåt nytt på moderkort eller hela plattformen tex nytt ddr format eller pci-e eller när det dyker upp nytt för lagring. så nästa blir när m.2 ersatts (så less på dess inkräktande på moderkort & pci-e platser på dagens moderkort) processor ser jag ingen mening att byta i dagsläget, har inte nytta av fler kärnor.( har 18) Granite rapids kanske men troligtvis generationen efter. eller en threadripper men de kommer bara med fler kärnor & tråkigare plattform än intels. enda nya i nuläget är en beställning på rapberry pi 5

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av RHWarrior:

I praktiken byter jag sällan delar oftare än säg vart 5:e år nuförtiden och "problemet" är att burken fortfarande gör det den ska och lite till så jag är inte jättesugen just nu. Ska jag pilla med grafiken så behöver det va ett 4080 eller liknande och då tittar vi på c:a 16kkr... och så mycket gaming gör jag inte heller så... äh.

Är riktigt nöjd med den burken jag har.

GeForce now on ju ge dig 4080 prestanda för 12 dollar i månaden antar att där inte är bindningstid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

The hell? Jag tänker exakt likadant
Sitter också på ett 8700k-system, inköpt tidigt 2018. Uppfattar inte att något är direkt långsamt. Spelar inte senaste spelen för jag väntar hellre några år tills de är färdigpatchade och man kan få dem för 75% off. Ser ingen vinst i att uppgradera just nu. Enda anledningen till att jag skulle köpa ny burk är om jag vill ge bort nuvarande till barn i familjen så de får egen spelburk. Men priset för en ny gör att jag inte kan motivera det.

Satte ihop ett system med 14700k, 4070, 64Gb ram, 2TB nvme, 850W psu, - inget jätteexotiskt och det blev cirkus 23k. - i helvete heller att jag lägger så mycket på en spelburk

Failar den nu så slutar jag spela och går över till att koda på jobbets maskin.

Alltid extremt mycket mer prisvärt att ligga ett par år efter och köpa begagnade prylar. Som du skriver, 23 tusen kr för en dator? Aldrig i livet. Men om ett par år så är samma burk betydligt mer överkomlig i pris, och presterar lika bra då som idag.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Var lättare under högkonjunktur att tycka ray-traceade spel och 120fps 4K var något värt att spendera slantar på. Perspektivet är lite annorlunda nu.

När det kommer till att uppgradera för nöje, nej. Inget sånt på ett tag. Uppgradera för att bättre teknik kan hjälpa mig tjäna en slant, i så fall är det förstås en annan sak. Ibland kombineras dock båda

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk

Köpte ny custom PC för ca 1 år sen från i7 2600k till intel i5 13600kf. Det är typ 10 år mellan dom CPU och skillnaden är inte så stor för spel, kanske 50-80% snabbare i gaming. Bytar man GPU efter 3-5år kan man lätt ha en setup i minst 6-8 år. Tyckte min gammla i7 2600k klarade allt hyfsat bra även på slutet

Permalänk
Medlem

Mitt är 4år typ.

Byter när det behövs. Inte bara för ålderns skull 💪

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Avstängd

Jag sällar mig till gruppen med 8700K. Deliddad och rullar på svalt och bra i 5ghz all core. Kommer nog inte att byta än på något år. Som GPU har jag ett undervoltat 3080. Jag lär inte byta det innan jag byter CPU.

Före nuvarande burk så hade jag en 2500K. Vanligtvis blir det byte av hela systemet när det börjar snacka efter. Väldigt sällan jag uppgraderar enskilda komponenter. Undantaget är grafikkortet som brukar bli bytt en gång i mellantid.

Permalänk
Medlem

Sitter på 8700k jag med. Oklockad så gott som. Enda man uppgraderat iår var till ett 3060ti från 1060. Rullar på hur fint som helst.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Prestandavinsten är för liten för vad det skulle kosta. Det jag sitter på idag fungerar utmärkt för det jag gör. På sikt kommer det ju ske men idag är kostnaden helt enkelt för hög, även om jag skulle sälja det jag byter ut.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Min trotjänare, en 6700k, ska bytas ut på Black Friday. Mot vad vet jag inte, det beror på priserna. Sannolikt blir det en 13600k, men om någon av AMDs proppar med 3dcache reas ut till riktigt bra pris blir det en sådan istället.

Men att uppgradera generation? Nej, verkligen inte. Var tredje eller fjärde generation, kanske.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Sitter med en 10900K nu och uppgraderar till en 14900K.
Tyckte det var på tiden och skaffa lite nya delar.

Priserna är ju vad dom är men det var inte jättedyrt med
moderkort minne processor och så passade jag på att byta
ut nätaggregatet samtidigt som blir 10 år nästa år.

Utslaget per år så blir det inte en sån dyr hobby iaf.

Nu är jag en sådan som inte uppgraderar allt, utan gärna kör uppgradering av delar var för sig. Men ditt resonemang om att hobbyn utslaget över tiden inte är så dyr håller jag med om (kanske inte om man köper nyaste gpun för 20k+ varje år). Senaste uppgraderingen för mig var mitt 2080TI mot ett begagnat 6950 XT, vilket kostade mig 2000 kr.

Samma resonemang som jag har om ungarnas PS5:a. Visst är det en dyr present i inköp, men sett till att den kommer att gå flera tusen timmar innan det är dags att byta den så kostar varje speltimma bara någon enstaka krona, vilket gör presenten otroligt billig jämfört med till exempel en nerf-gun som kostar 800 kr och används i några enstaka timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starglow83:

GeForce now on ju ge dig 4080 prestanda för 12 dollar i månaden antar att där inte är bindningstid

Se där ja, 1200/år verkar va en bra deal, iofs. upp til 1920x1080 men men...

Det gör ju att valfri laptop kanske med extern skärm mer än väl gör jobbet.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

När jag funderar på att uppgradera så tänker jag på skillnaden mellan min nuvarande prestanda och den jag skulle få med nya prylar.
Skillnaden i prestanda jämfört med priset blir mer och mer ovärt.

Tillverkarna prissätter utifrån varans råprestanda, vilket krockar med det lilla värde som uppgraderingen tillför mig. Tyvärr :/

Permalänk
Medlem

Själv brukar jag köpa bra grejjer när jag väl uppgraderar.
Sitter med en 5900x, 64GB ram samt RTX 3080.

Jag anser att man kan ha sakerna lite längre om man köper bra från början.

Det jag brukar byta mellan uppgraderingar är eventuellt HDD, kanske grafikkort.
Förra datorn hade jag i 8 år ungefär (i7 3930K). Där uppgraderade jag grafikkortet för jag började med ett enklare kort.

Jag spelar, programmerar och renderar med datorn. Räknar nog med att behålla den här datorn som den är några generationer till.

Permalänk
Medlem

Datorer har alltid varit dyra, det handlar väl mer om lönerna nu. Hamnar man efter inflationen så blir allt dyrt

Sett i kronor så blir det ju inte billigare, men kronorna har ju tappat ca 40% värde på några år nu jämfört med andra valutor

Permalänk
Medlem

Jag har uppgraderat det mesta det senaste året, så nu får det nog vara bra ett tag, men kommer det ett tillräckligt bra erbjudande så ska man aldrig säga aldrig. Jag är dock ganska kräsen(med prisvärdhet)
Senaste dryga året:

CPU: Ryzen 1300X -> 5600
RAM: 16GB 3000C15 -> 32GB 3200C16
GPU: GTX780->RX6600->GTX980Ti->A750
HDD: 500GB -> 1+1TB RAID0.
Skärm: 1080p 60Hz -> 1440p 240Hz

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Sitter på en 12900k , var lite inne på gå upp på en 14900 men de känns inte som en vettig uppgradering när jag läser tester , såg det kommit bios till modermodemet nu som stödjer , tror hellre jag låter pengarna förräntas till nästa generation , samma med GPU, 3080 nu o gå till 4080 som är så pass gammalt men ändå dyrt då väntar jag hellre en generation här med

Permalänk
Medlem

Har inget behov av att köpa nytt, allt lirar som det ska.
Den dagen jag behöver nytt skaffar jag det.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Sitter med en 10600k och var sugen på en 14700k men jag håller mig nog till nästa generation innan det blir en uppgradering..

Visa signatur

ASUS ROG Z490-F | Intel i5 10600K | ASUS Strix RTX 3090 | Corsair Vengeance LPX 4x8 Gb | Corsair RM1000x