Alan Wake II – fantastiskt vackert men krävande

Permalänk
Hedersmedlem

@JonasT Är jämförelsebilden med path tracing jämfört med vanlig RT, eller rastrering?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Thomas:

@JonasT Är jämförelsebilden med path tracing jämfört med vanlig RT, eller rastrering?

Det är path tracing mot rastrering.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JonasT:

Det är path tracing mot rastrering.

Oj då. Isåfall kan jag i detta fallet verkligen förstå de som inte tycker RT/PT är värt prestandakostnaden!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad det är för svart magi GFN kör med.
Är inte ens närheten så dåliga resultat som dessa.
Kör i UHD med DLSS på Balanced och resten maxat och det flyter på riktigt bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Jag förstår inte vad det är för svart magi GFN kör med.
Är inte ens närheten så dåliga resultat som dessa.
Kör i UHD med DLSS på Balanced och resten maxat och det flyter på riktigt bra.

DLSS Balanced är ju dock väldigt mycket mindre jobb än native som SweC kör. 58% av upplösningen på varje ledd, dvs 33% av pixelantalet. (Den renderar i omkring 2227x1252, totalt 2.78 megapixel jämfört med 4K/UHD som är 8.3 MP.)
Därtill nämndes det i testet att testslingan var på det mest krävande stället de hittat.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Thomas:

Oj då. Isåfall kan jag i detta fallet verkligen förstå de som inte tycker RT/PT är värt prestandakostnaden!

Efter att ha lekt runt lite hemma nu på kvällen kan jag säga att det är mer påtagligt i rörelse. Trots det är det ”vanliga” ljuset väldigt väldigt bra. Bland det bästa jag har sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

DLSS Balanced är ju dock väldigt mycket mindre jobb än native som SweC kör. 58% av upplösningen på varje ledd, dvs 33% av pixelantalet. (Den renderar i omkring 2227x1252, totalt 2.78 megapixel jämfört med 4K/UHD som är 8.3 MP.)
Därtill nämndes det i testet att testslingan var på det mest krävande stället de hittat.

Ah du ser, jag som kanske borde ha grävt lite mer i det.
Tack för klargörandet!

Permalänk
Medlem

Spelat några timmar nu och det är fantastiskt snyggt! Känns ändå berättigat att det är tungdrivet.

FSR2 funkar förvånansvärt bra i detta spel. Kan inte se någon märkbar skillnad mellan native 4K och fsr quality. Fortfarande vrålsnyggt men med över 60 fps.

65-80 fps 7900xt/5900x 4K, fsr quality, High preset

Native 38-45 fps

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem

Det nya blir väll: can it run Alan wake 2?

Undrar vad som krävs för 4k och ALLT på max?

Dröjer nog ett par generationer till skulle jag tro.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

"Flyter på hur bra som helst här"

Skriver inget om inställningar, kanske har ett rtx 3070.

Älskar dessa reviews, får en rimlig insikt hur krävande det är. Är detta kanske lite en modern Crysis? Känns inte riktigt så, för många "tighta" områden. Känns som en kombo av allt ögongodis till max och lite tveksam optimering.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Tycker testet borde innehålla uppskalning och frame gen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det nya blir väll: can it run Alan wake 2?

Undrar vad som krävs för 4k och ALLT på max?

Dröjer nog ett par generationer till skulle jag tro.

Ett 4090 med DLSS och FrameGen påslaget. Behöver inte vänta om du har pengar.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Crysis var svårt att köra i låga upplösningar ens med värstingkort när det kom, och gick knappt att klicka i alla inställningar. Alan Wake 2 verkar gå att köra allt på max i låga upplösningar, så riktigt som crysis når det inte upp till.

Permalänk
Medlem

Tur att dlss osv finns, så har man lite mer möjligheter att skruva med inställningarna. Förr när spelen hackade var man tvungen att skruva ned så mycket att grafiken blev tokful men nu slår man bara på dlss och i de flesta fallen ser det nära på likadant ut.

Synd att alan wake är 3e person, det är en 110% dealbreaker för mig, klarar inte att spela så ens en minut innan jag blir galen.

Permalänk
Medlem

Jag kör på min Oled tv i 1080p med medium inställningar, DLSS performance och path raytracing. 3080 går på knäna men det är spelbart och vackert!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk

Har klarat chapter 2 och kör på en gammal i5-4670K och med ett 3060ti.
Fantastiskt snyggt spel, kör medium inställningar.
Flyter på skapligt bra men en vända när man vart i staden så fick datorn kämpa lite när man gick från inomhus till utomhus.

Visa signatur

X2 4200, POV 8800gtx,MSI k8n sli platinum, Kingston 4x512 hyperX 433mhz, Och ett stort Stacker.

Permalänk
Medlem

Det blir nog på PS5 för mig även om jag har ett 4080 i datorn nu för tiden. Dels för att slippa EGS men också för att spela på TV med bättre ljud för att maxa inlevelsen! Hade varit kul att se hur det ser ut på datorn dock.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Tur att dlss osv finns, så har man lite mer möjligheter att skruva med inställningarna. Förr när spelen hackade var man tvungen att skruva ned så mycket att grafiken blev tokful men nu slår man bara på dlss och i de flesta fallen ser det nära på likadant ut.

Synd att alan wake är 3e person, det är en 110% dealbreaker för mig, klarar inte att spela så ens en minut innan jag blir galen.

Tack för du skrev det. Hade helt glömt bort det att det är 3e person som gäller. Tvekar redan. Minns första spelat som styrningen var helt katastrof.
Väntar in tills de säljer det på rea och på Steam. Så man då inte slänger ut massa pengar.

Permalänk
Medlem

Jag kom till banan med den "finska slagerfestivalen", vill ju inte spoila men bara den banan var värd 600:-. En upplevelse utöver det vanliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det nya blir väll: can it run Alan wake 2?

Det rullar ju inte av tungan direkt, ”can it wake Alan” är ju bättre då 😉

Skrivet av Lussarn:

Jag kom till banan med den "finska slagerfestivalen", vill ju inte spoila men bara den banan var värd 600:-. En upplevelse utöver det vanliga.

Låter som att de återupplivat labyrinten från Control och gjort ännu ett episkt scenario.

Det här får nog bli ett spel man tar när Gog säljer det för 200 och man nyss köpt ett begagnat 4080ti för 2000kr… för 1080ti:t som jag nyss handlar kan jag uppenbarligen slänga i sjön!

Bra test, gillar också att 1080ti får hänga med som historisk referens ett tag till!

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Kör 1440p hemma med ett 3090ti just nu och får typ 50ish fps i början med högsta inställningarna plus DLSS balanced. Kommer ta ett tag att ta sig igenom introt för går mest runt och kollar på ljuset. Jäklar vad läckert det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

Det blir nog på PS5 för mig även om jag har ett 4080 i datorn nu för tiden. Dels för att slippa EGS men också för att spela på TV med bättre ljud för att maxa inlevelsen! Hade varit kul att se hur det ser ut på datorn dock.

Koppla datorn till din tv?
EGS???

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Snusfri

19 fps i 2160p med mitt 3090
En gång i tiden var det ett monsterkort, nu är det plebkort

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Bra artikel Jonas! Intressant att kort som inte är kompatibla ändå verkar gå att starta med. Konsollversionen är väl även den rejält avskalad vad jag förstått.

Varit riktigt sugen på detta spel, att vi ens fått se spelet lanserats är smått otroligt då det funnits tidigare skrotade 2'or. Hade föredragit ett släpp på Steam men tycker priset på Epic är acceptabelt i övrigt. Mitt stora problem är dock att min högerhand inte är jättebra att hantera möss för tillfället, vilket gör det svårt att avnjuta spelet som det bör. Leker lite med tanken på att koppla in DualSense-kontrollen vilket bör fungera bättre men tänkte jag lika väl kan vänta någon dag till och se om det blir bättre.

Hoppas ni som sätter igång idag får en härlig spelkväll och helg framför er iallafall.

Citerar mig själv, fick till en hyffsad deal igår så installerat spelet över natten. Blir ett försök att spela strax.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Jäkligt kul med ett spel som pushar grafik framåt. Mer sånt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jäkligt kul med ett spel som pushar grafik framåt. Mer sånt!

Det är inte så jag ser det. Jag ser en ohelig allians mellan kapitalistiska bolag.

Den genomsnittliga gamern är exkluderad. Man kan nästan undra om spelet är dåligt optimerat med flit.

Här handlar det alltså om nya gamingdatorer för 25 lök som knappt kan lita spelet tillfredsställande. Inte OK.

Permalänk
Medlem

Undrar just om man skulle köra det på min 1440p ultrawide eller om man skulle koppla in sin 4k 27"???

Immersion eller maxa ögongodis med 4090...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Det är inte så jag ser det. Jag ser en ohelig allians mellan kapitalistiska bolag.

Den genomsnittliga gamern är exkluderad. Man kan nästan undra om spelet är dåligt optimerat med flit.

Här handlar det alltså om nya gamingdatorer för 25 lök som knappt kan lita spelet tillfredsställande. Inte OK.

Bara för att nått är tungdrivet så är det inte alls säkert att det är dåligt optimerat.

Sen hela historien om kapitalistiska bolag...Ärligt talat, känns mest som foliehatt tokigheter.

En ny gamingdator för 25K har inga problem att driva spelet. Men ja, gamla datorer (grafikkort) får problem. Det är ju det som är konsekvensen av att man pushar nått framåt istället för att stampa i last-gen hela tiden.

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

"Flyter på hur bra som helst här"

Skriver inget om inställningar, kanske har ett rtx 3070.

Älskar dessa reviews, får en rimlig insikt hur krävande det är. Är detta kanske lite en modern Crysis? Känns inte riktigt så, för många "tighta" områden. Känns som en kombo av allt ögongodis till max och lite tveksam optimering.

Du vet inte ens vilket grafikkort du har?

Skrivet av Thunde:

Crysis var svårt att köra i låga upplösningar ens med värstingkort när det kom, och gick knappt att klicka i alla inställningar. Alan Wake 2 verkar gå att köra allt på max i låga upplösningar, så riktigt som crysis når det inte upp till.

Jag kommer ihåg att jag endast fick 15 fps i Crysis med 1080p med mitt GTX 8800 GT och det var i början när man landade på stranden.

Permalänk
Medlem

Testa utan ray tracing i 8K med virtual super resolution, FSR2 på 4K performance eller Balanced (4517X2541)
7900 XTX