En miljon svenskar har nu digitalt ID via Bank ID

Permalänk
Skrivet av Archibald:

”Bara att”, klassiska ord från folk som inte förstår komplexiteten bakom den där enkla grejen…

Kan man göra ett pass och internationellt id kort som fungerar så ska det väl inte vara allt för svårt att få till ett annat säkrare körkort och id kort? Sen är det ju inte bara att snickra ihop såklart. Allt handlar väl om kostnad som vanligt i dagens samhälle.
Eftersom du verkar förstå hur svårt det är så kan du ju förklara för oss mindre vetande,vore snällt

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Körkortet räknas ju inte som id handling längre så antingen skaffar man nationellt id-kort eller detta

Jodå, körkort är fullt giltigt id i Sverige. Det är också giltigt som resehandling inom den nordiska passunionen. Utanför det räcker det dock inte med körkort.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Är det inte lite gammalt att man fortfarande måste ha körkort. Allt borde flyttas över till BankID eller det fysiska kortet. Vill de veta om någon har laglig rätt att köra bil (eller annat fordon) så kollar de bara deras databas.

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik_:

För att aktivera digitalt ID krävs det att du redan har ett pass eller nationellt idkort utfärdat av polisen.

Aktivera, ja, men sen gömmer ni dem så pass att ni aldrig hittar dom igen

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jodå, körkort är fullt giltigt id i Sverige. Det är också giltigt som resehandling inom den nordiska passunionen. Utanför det räcker det dock inte med körkort.

Skrivet av Europa.eu:

Körkort, bankkort, skattekort och liknande är inga giltiga resehandlingar och kanske inte godtas som id-handling. 5 juli 2023

Källa: https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/entry-exit/eu-ci...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Har polis och andra det berör utrustning för att se att det är äkta på fältet?
Jag har väldigt lite koll på hur detta är uppbyggt och används.

För att kontrollera Freja eID så går det även utan speciella system via appen eller en webbläsare.
https://kontroll.frejaeid.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightGhost:

Nej tack,har mitt körkort,fungerar alltid. Om man nu inte ska skaffa nytt mobilt BankID,då någon idiot kommit på att bara pass och nationellt id kort ska gälla för identifiering. Rent idioti

Det är ingen som ”kommit på”. Körkort är helt enkelt inte en lika säker handling som pass och nationellt ID-kort är. Jag trodde det var allmänt känt?

Se exempelvis här:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3EW5J/sakert-id-ska-ers...

Eller här:

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/korkort-pa-vag-at...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Va? Förklara.

Om du skapar ett nytt BankID idag ( eller förnyar sitt gamla) så måste du (eller? Kan ha fel här) legitimera med pass.
Legitimerar du med pass så får du automagiskt digitalt ID vareig du vill eller inte.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Å jag tillhör inte en i denna miljon banktrams.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Om du skapar ett nytt BankID idag ( eller förnyar sitt gamla) så måste du (eller? Kan ha fel här) legitimera med pass.
Legitimerar du med pass så får du automagiskt digitalt ID vareig du vill eller inte.

Du måste inte med pass, det räcker med nationellt id-kort. Sedan beror det också på banken när de vill. Hos den bank jag har så behöver jag inte göra det om jag loggar in på banken med mobilt bank-id. Har jag däremot loggat in med säkerhetsdosan krävs verifiering. Så det är lite olika.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

MSB vill att man har kontanter också. Även i små valörer. Vid strömavbrott eller när internet inte finns är det kontanter som fungerar. Var själv på Ö&B för några år sedan när internet la av. Jag kunde betala, resten stod som fån och kom inte ut.

Permalänk
Medlem

Det du länkar säger inte emot vad han skrev

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

MSB vill att man har kontanter också. Även i små valörer. Vid strömavbrott eller när internet inte finns är det kontanter som fungerar. Var själv på Ö&B för några år sedan när internet la av. Jag kunde betala, resten stod som fån och kom inte ut.

Samtidigt är frågan hur infrastrukturen ser ut för att alla ska betala med pengar helt plötsligt, den lär ju vara i stort sett nedlagd. Jag har också råkat ut för det där, har ofta en liten summa pengar eftersom jag ibland hjälper äldre släktingar att betala räkningar och får kontanter i utbyte och är växlingsstation för när barnen ibland får pengar i present. Var en av de lyckliga få som kunde handla på macken när betalsystemet låg nere. Samtidigt så gick väl hela betalsystemet ner för Coop för inte så länge sedan, så att inte heller kontantbetalning fungerade?

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Skrivet av Viceroy:

Det är ingen som ”kommit på”. Körkort är helt enkelt inte en lika säker handling som pass och nationellt ID-kort är. Jag trodde det var allmänt känt?

Se exempelvis här:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3EW5J/sakert-id-ska-ers...

Eller här:

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/korkort-pa-vag-at...

Menar att ute i svenska samhället så är det godtagbart att identifiera sig med körkort/id kort.även om det inte är lika säkert.Men när man ska fixa sitt mobila BankID så är det inte giltigt längre. Alla har inte pass eller nationellt id kort och ska man skaffa ett sådant så måste man ändå kunna identifiera sig för att få ut det😋 klart ett bättre säkrare alternativ är bra.men tänker inte ha nått som bara finns i mobilen.sen måste det ju säkerhetsställa att det är godtagbart överallt som identifiering innan det släpps.
Sen är inget 100% säkert, särskilt inte elektroniska saker.
Men blir säkert fixat i framtiden diverse kort👍

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du måste inte med pass, det räcker med nationellt id-kort. Sedan beror det också på banken när de vill. Hos den bank jag har så behöver jag inte göra det om jag loggar in på banken med mobilt bank-id. Har jag däremot loggat in med säkerhetsdosan krävs verifiering. Så det är lite olika.

Ja men slutresultatet är ju detsamma - Du får ju ett mobilt ID oavsett, så att säga att "titta va många som använder vår nya tjänst" blir ju gravt missvisande.

Det är lite som att jag ger en klubba varje gång du köper motorolja och sedan går jag och säger "Titta va många som äter våra klubbor!"

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av halvars90:

Är det inte lite gammalt att man fortfarande måste ha körkort. Allt borde flyttas över till BankID eller det fysiska kortet. Vill de veta om någon har laglig rätt att köra bil (eller annat fordon) så kollar de bara deras databas.

Trixet är att enbart svenska medborgare kan skaffa ett digitalt ID via BankID. "Vem som helst" kan däremot skaffa sig ett svenskt körkort. Bäst av allt är att fotografiet till körkortet kan man skriva ut från Internet

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Blanketter/Vag/korkort/p...
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/har-ko...

Bara att byta ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det du länkar säger inte emot vad han skrev

Svenskt körkort gäller inte som ID-handling bl.a. i Finland.
Är du finsk och har ett finskt bankkonto så måste du uppvisa pass. Körkort slutade fungera 2015 som ID-handling.
Inte ens ett Nationellt ID-kort duger för bankärenden i grannlandet, men det fungerar som ID för allt annat. Pass kan krävas också.

Hur det är med Norge och Danmark vågar jag inte yttra mig om då jag har inget där att göra.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ja men slutresultatet är ju detsamma - Du får ju ett mobilt ID oavsett, så att säga att "titta va många som använder vår nya tjänst" blir ju gravt missvisande.

Det är lite som att jag ger en klubba varje gång du köper motorolja och sedan går jag och säger "Titta va många som äter våra klubbor!"

Måste i så fall skett om man blippar något kort. Jag har aktiverat mobilt bank-id efter att digitalt id kommit och jag har fått fråga om jag vill använda det eller inte

Skrivet av Miska:

Svenskt körkort gäller inte som ID-handling bl.a. i Finland.
Är du finsk och har ett finskt bankkonto så måste du uppvisa pass. Körkort slutade fungera 2015 som ID-handling.
Inte ens ett Nationellt ID-kort duger för grannlandet.

Hur det är med Norge och Danmark vågar jag inte yttra mig om då jag har inget där att göra.

Låter märkligt det där med nationellt id-kort. Det ska vara giltig inom hela EU och gäller även vid flygresor utanför Schengenområdet, dvs till Bulgarien och Irland som exempel (och även till Storbritannien när de var med i EU). Har du någon länk/källa till det där med nationellt id-kort?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

MSB vill att man har kontanter också. Även i små valörer. Vid strömavbrott eller när internet inte finns är det kontanter som fungerar. Var själv på Ö&B för några år sedan när internet la av. Jag kunde betala, resten stod som fån och kom inte ut.

Håller med MSB att det är bra att ha lite kontanter hemma i händelse av kris/krig. Men att ha som argument att man alltid ska ha med sig kontanter för de extremt få gånger kort inte fungerar känns lite överdrivet. Skulle nätet dö när jag var på ÖoB skulle jag helt enkelt handla en annan dag.
När kassasystemet var nere på Coop gick det inte att betala med kontanter heller, åtminstone inte i början.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Håller med MSB att det är bra att ha lite kontanter hemma i händelse av kris/krig. Men att ha som argument att man alltid ska ha med sig kontanter för de extremt få gånger kort inte fungerar känns lite överdrivet. Skulle nätet dö när jag var på ÖoB skulle jag helt enkelt handla en annan dag.
När kassasystemet var nere på Coop gick det inte att betala med kontanter heller, åtminstone inte i början.

Såklart inte, det gick ju inte att öppna kassalådan.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Låter märkligt det där med nationellt id-kort. Det ska vara giltig inom hela EU och gäller även vid flygresor utanför Schengenområdet, dvs till Bulgarien och Irland som exempel (och även till Storbritannien när de var med i EU). Har du någon länk/källa till det där med nationellt id-kort?

Du citerade mig innan jag rättade mitt inlägg. Nationellt-ID fungerar bara för inrese till t.ex Finland, men de kan också kräva pass från dig om de anser att ditt kort inte är en korrekt värdehandling. Körkortet gäller bara för att köra med Ditt personliga fordon, men du kan inte hyra en hyrbil med det kortet utan då måste du uppvisa Nationellt-ID eller pass. Konstigt? Ja, de är riktigt jävla skeva.

Jag har bankkonto i Finland och jag kommer inte åt kontot om jag inte kan uppvisa pass. Nationellt-ID gäller inte som värdehandling, än mindre körkort, även om kontot har registrerats innan systemändringarna ägde rum.

Enda jag kan hänvisa dig till är att prata med finska polisen eller gränsbevakarna om detta.
Hur det fungerar uppe i Torneå/Haparanda vågar jag inte yttra mig om, de kanske har egna regler där uppe, men det jag säger gäller i alla fall storstäderna Åbo, Vasa, Helsingfors med omnejd och Tammerfors.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Svenskt körkort gäller inte som ID-handling bl.a. i Finland.
Är du finsk och har ett finskt bankkonto så måste du uppvisa pass. Körkort slutade fungera 2015 som ID-handling.
Inte ens ett Nationellt ID-kort duger för bankärenden i grannlandet, men det fungerar som ID för allt annat. Pass kan krävas också.

Hur det är med Norge och Danmark vågar jag inte yttra mig om då jag har inget där att göra.

Vem bryr sig om vad för ID som funkar på en bank i ett annat land? Som resehandling är svenskt körkort giltigt inom Norden, vilket inkluderar Finland.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Vill du lämna ut din olåsta telefon till polisen?
Tror inte många vill det.

Tänker att det är en levande QR-kod som polisen scannar med sin telefon. Och kanske NFC för offline. Så kan de snabbt få dina uppgifter

Permalänk

Väntar på en kombinerad digital ID-handling som fungerar för allt, d.v.s. ID-kort, bank-ID, körkort samt pass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Du citerade mig innan jag rättade mitt inlägg. Nationellt-ID fungerar bara för inrese till t.ex Finland, men de kan också kräva pass från dig om de anser att ditt kort inte är en korrekt värdehandling. Körkortet gäller bara för att köra med Ditt personliga fordon, men du kan inte hyra en hyrbil med det kortet utan då måste du uppvisa Nationellt-ID eller pass. Konstigt? Ja, de är riktigt jävla skeva.

Jag har bankkonto i Finland och jag kommer inte åt kontot om jag inte kan uppvisa pass. Nationellt-ID gäller inte som värdehandling, än mindre körkort, även om kontot har registrerats innan systemändringarna ägde rum.

Enda jag kan hänvisa dig till är att prata med finska polisen eller gränsbevakarna om detta.
Hur det fungerar uppe i Torneå/Haparanda vågar jag inte yttra mig om, de kanske har egna regler där uppe, men det jag säger gäller i alla fall storstäderna Åbo, Vasa, Helsingfors med omnejd och Tammerfors.

Körkort vet jag att det inte brukar vara giltigt som leg men nationellt-ID kort ska vara giltigt inom hela EU. När jag kollar på finska polisens hemsida står det att identitetskort gäller inom hela EU. https://poliisi.fi/sv/sa-har-anvander-du-identitetskortet
Det är allt jag har. Tänker inte tjafsa mer om det, men låter inte rätt att inte nationellt ID-kort inte skulle accepteras i Finland.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Reggade mig direkt det blev tillgängligt som backup om jag glömmer plånboken, och det fungerade som det skulle. Behövde den idag, och då har BankID helt glömmt bort det och krävde att jag skulle regga mig på nytt med hjälp av mitt pass eller nationella ID.
Hjälpte mig knappast när jag stod hos postombudet, och otilliten till att tjänsten fungerar när jag behöver den gör att jag aldrig mer kommer använda den.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Skrivet av walkir:

Trixet är att enbart svenska medborgare kan skaffa ett digitalt ID via BankID. "Vem som helst" kan däremot skaffa sig ett svenskt körkort. Bäst av allt är att fotografiet till körkortet kan man skriva ut från Internet

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Blanketter/Vag/korkort/p...
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/har-ko...

Bara att byta ut!

Jo men om de inte är svenskar, så har de säkert ett körkort i ett annat land som vi kan registrera, och man kan ju registrera det på der samlingsnummer eller vad de får innan de blir medborgare så de kam fixa ett nationellt idkort.

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind