Allt fler svenskar återvinner telefoner

Permalänk
Melding Plague

Allt fler svenskar återvinner telefoner

Åtta av tio svenskar har gamla mobiltelefoner i byrålådan, men ny undersökning visar att antalet telefoner som återvinns ökar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det beror nog mest på att fanskapen kostar så mycket nu så man vill få lite avdrag xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfo1989:

Det beror nog mest på att fanskapen kostar så mycket nu så man vill få lite avdrag xD

Behöver man inte high end så räcker ca 4000kr för en 120hz android-telefon med bra kamera och batteritid.
Att lägga över 10k på en telefon är galet enligt mig. (Med det sagt så använder jag telefon mest för video, chatt och samtal. Ej gaming). Jag har enbart en S22 pga jobbet gav mig en.

Sambon har Iphone och där är ju inte lika mycket att välja på tyvärr.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag låter mina telefoner ligga kvar i byrålådan även fast jag hade fått pengar för det. Så mycket information som man kan ta fram i efterhand ur enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Jag låter mina telefoner ligga kvar i byrålådan även fast jag hade fått pengar för det. Så mycket information som man kan ta fram i efterhand ur enheter.

exakt därför gör jag inte heller inbyten, litar inte på den som tar emot den... ska de byta minneschip innan de säljer den vidare? knappast.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Snusfri

Vi har ett "återvinningssystem" i våran familj, när jag köper ny nalle så får mor eller far min gamla (beroende på vem av dem som har äldst och sämst nalle), den telefonen som blir över då läggs undan och sparas för att ha som backup eller eventuellt säljas.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hmm finns de inget företag som erbjuder någon symbolisk summa som 100-300kr vid återlämning?

Annars finns de nog en företagsidé här..

EDIT

Verkar som Elgigaten har det utan krav av köp.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Ica maxi här i sthlm har swappie’s automater så du kan sälja den på plats

Permalänk
Medlem

Sparar alla i en låda av sentimentala skäl.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Är säkert bara gröntvätt från företagen. Vad händer med mobilen sedan? Företagen gör det antagligen bara för att sälja fler nya mobiler.

Jag föredrar att behålla mina gamla mobiler som reserv. Alternativt ge bort eller sälja.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Är säkert bara gröntvätt från företagen. Vad händer med mobilen sedan? Företagen gör det antagligen bara för att sälja fler nya mobiler.

Jag föredrar att behålla mina gamla mobiler som reserv. Alternativt ge bort eller sälja.

De vi köper/byter in från kunder skickas till ett företag i Estland där de renoveras vid behov och säljs vidare som begagnade. Inte konstigare än så. 🤷‍♂️

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Medlem

Byter ut varje mobil efter cirka 5-6 år. Efter den tiden så får jag knappast mycket för mobilen om den ska återvinnas. Lägger den då hellre på hyllan så jag kan se hur mobilerna utvecklas mellan varje generation. K750i, J200i Elm, Xperia Compact, Xperia XZ, Xperia 5 III.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Jag har alla familjens gamla mobiler i en låda, men det vill jag inte. Men var slänger man mobiler? finns det företag som vill återvinna alla exotisk metall. Jag lästa att Boliden får mer guld från gamla mobiler än vad de gräver upp i sina gruvor!

Permalänk
Medlem

Jag var i farten att köpa ny mobil och blev chockad hur lite mobiler och liknande är värderade i EU. I USA så får man flera tusen för äldre mobiler men samma mobil kan vara värd en en fjärdedel i Sverige enligt samsung

Permalänk
Medlem

Återvinning destruktion eller återvinning refurbishing? det senare hade ju varit bättre speciellt om vi snackar när folk går från iphone 12 till 15. 12:an efter batteribyte klarar sig nog många år till och är mer än lagom för vissa med mindre plånbok.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXha:

De vi köper/byter in från kunder skickas till ett företag i Estland där de renoveras vid behov och säljs vidare som begagnade. Inte konstigare än så. 🤷‍♂️

Varför vill ingen köpa och sälja vidare min HP Elite X3 då 🤡

Permalänk
Medlem

Blir lite tröt på att ordet återvinning används nät det handlar om "återanvändning"

Återvinning betyder att man tar prylen och reducerar den till råmaterial och sedan görs till en ny produkt.

I Sverige har vi blivit så fanatiska med "återvinning" att vi kör allt till tippen i tron att det är bäst.

Det vi ska göra är att "reducera", alltså behöver man en ny telefon eller inte, om svaret är nej så köp inte en!

Efter det är det "återanvändning", om du nu behövde en ny telefon, sälj eller ge bort din gamla till någon som behöver den.

När telefonen eller prylen är bortom all for av "återanvändning" så ska den "återvinnas"

Tyvärr har vi svenskar helt hoppa över reducera och återanvända stegen och går direkt till att köpa senaste prylen och sedan slänga den gamla på återvinningscentralen.
Kan nsätan tro evig tillväxt och kapitalism har nåt med det att göra...

Total waste säger jag!

Själv har jag aldrig ägt en "ny" mobil, alla mina är "återanvända" alltså begagnade, lagat dem själv om det behövs, lämnat in för batteribyte om det behövts men sedan har jag en mobil i 2+ år i alla fall.
Men jag ser noll orsak att köpa den senaste, en mobil är en dyr status pryl och status skiter jag i, ska bara fungera för det jag behöver den till.

Så kan vi i Sverige börja "återanvända" och faktiskt kalla det för vad det är och inte tvärt om.

Återanvända kallas också Återbruk i bland

Återbruk är vad vi borde satsa på och vad jag antar att artikeln handlar om, för återvinning innebär att man reducerar ner produkten till råmaterial och gör en ny produkt vilket är slöseri att göra om produkten fortfarande kan brukas och servas.

Fick ett grafikkort av en på tippen, hem och lagade det och fick pengar för det.
Har fått en hel del grafikkort av alla årgångar och lagat och sålt vidare.

Totalt slöseri med all "återvinning" vi gör i Sverige då vi slänger så mycket som både är helt eller kunde lagats för skit och inget och "återbrukats / återanvänts".

Men vi kan börja med att lära oss "Reducera, Återanvänd/återbruka, Återvinn" i den ordningen ska det göras, allt annat är mindre miljövänligt och också sämre för plånboken!

Permalänk
Medlem

Har fortfarande en gammal ZTE Blade samt en Nexus 4 liggandes någonstans. Ingendera är någon nödlur längre, har nog iallafall två nyare telefoner som delar det ansvaret. Den jag har idag närmar sig två år då jag normalt byter ut telefonen men då jag fortfarande får säkerhetsuppdateringar inkl en ny Android-version (eller ja, 13) nyligen får den nog leva kvar ett tag till. Inga telefoner intresserar mig ändå, finns liksom ingen riktig poäng att byta för mig just nu. Vilket faktiskt är rätt bra får nog ändå sägas.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Behöver man inte high end så räcker ca 4000kr för en 120hz android-telefon med bra kamera och batteritid.

Fast behöver du inte high end så behöver du ju verkligen inte 120Hz heller

Men ja, håller med om att folk fläskar ut sjukt mycket pengar på mobiler som de "behöver" efter ett par år, läs: "vill ha en ny flashig telefon" - vi har inte fått killer-features på ett par generationer som skulle motivera att byta så ofta.
Att man sedan återvinner den minskar miljöpåverkan men likförbannat så har det tillverkats en ny telefon.

Folk är själviska och tycker att det är roligt med ny teknik och struntar högaktningsfullt i allt som har med miljöpåverkan att göra - vilket är helt ok - men kom inte och kvid sedan när det blir miljöförändringar. Detta gäller klart all tillverkning och inte bara mobiltelefoner.

Personligen så har jag inte haft egen telefon sedan jag började jobba. Har haft möjlighet att köpa ut telefonen när jag har bytt jobb och har gjort så vid något tillfälle för att ge till familjen. För det mesta "återvinns" dock telefonerna av företagen. I vissa fall förstörs de på ett säkert sätt i enlighet med företagspolicyn.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Fast behöver du inte high end så behöver du ju verkligen inte 120Hz heller

Men ja, håller med om att folk fläskar ut sjukt mycket pengar på mobiler som de "behöver" efter ett par år, läs: "vill ha en ny flashig telefon" - vi har inte fått killer-features på ett par generationer som skulle motivera att byta så ofta.
Att man sedan återvinner den minskar miljöpåverkan men likförbannat så har det tillverkats en ny telefon.

Folk är själviska och tycker att det är roligt med ny teknik och struntar högaktningsfullt i allt som har med miljöpåverkan att göra - vilket är helt ok - men kom inte och kvid sedan när det blir miljöförändringar. Detta gäller klart all tillverkning och inte bara mobiltelefoner.

Personligen så har jag inte haft egen telefon sedan jag började jobba. Har haft möjlighet att köpa ut telefonen när jag har bytt jobb och har gjort så vid något tillfälle för att ge till familjen. För det mesta "återvinns" dock telefonerna av företagen. I vissa fall förstörs de på ett säkert sätt i enlighet med företagspolicyn.

Så är det ju. Räcker med en telefon för 2000kr men vid 4000kr så börjar diminishing returns. Du får en relativt bra mobil för lågt pris. Kanske skiljer 10-20% för en vanlig användare mellan 4000 och 14000kr.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Har fortfarande en gammal ZTE Blade samt en Nexus 4 liggandes någonstans. Ingendera är någon nödlur längre, har nog iallafall två nyare telefoner som delar det ansvaret. Den jag har idag närmar sig två år då jag normalt byter ut telefonen men då jag fortfarande får säkerhetsuppdateringar inkl en ny Android-version (eller ja, 13) nyligen får den nog leva kvar ett tag till. Inga telefoner intresserar mig ändå, finns liksom ingen riktig poäng att byta för mig just nu. Vilket faktiskt är rätt bra får nog ändå sägas.

har två Blade liggande... dunka dunka ljud i den!

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Huvudsakliga anledningen är just hur jag kan vara säker på att datan raderas. Visst kan jag göra det själv om telefonen är användbar (men varför slänga den då?) men har skärmen dött eller rent av mer än så så kan jag ju inte göra mycket själv.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Har du Iphone (som jag) så se till att spara dina laddare. Du får ingen när du köper nytt.
Men du kan givetvis köpa till en från dem för ca 300 kr och uppåt.
Var inne på Apples hemsida och "köpte" en Iphone 15 Pro Max med 1TB till det facila priset av 23 995kr.
Endast mobilen och en laddningskabel ingår. Det som stör mig mest är det enorma hycklandet om att det beror på miljömål.
Att dessa "miljömål" sen hjälper Apple att lägga ett antal miljarder till rörelseresultatet framgår dock inte.

Våra miljömål.

För att nå vårt mål att bli koldioxidneutrala till år 2030 skickar vi inte med strömadapter och EarPods till iPhone 15 Pro och iPhone 15 Pro Max. I förpackningen finns en usb-c-laddningskabel med stöd för snabbladdning. Den kan anslutas till usb-c-strömadaptrar och datorportar.

Vi vill uppmuntra dig att använda valfri kompatibel usb‑c-strömadapter. Strömadaptrar och hörlurar från Apple finns förstås också att köpa om du behöver.

Vågar vi tro att Apple börjar skicka med en laddare efter 2030 om dessa miljömål uppfylls?
Eller kommer det nya miljömål då som innebär att även laddarsladden ryker?

Vill undvika att stödja detta beteende in i det sista, så den gamla Iphone SE från 2016 får hänga med ett tag till. Får ge mig själv ett batteribyte i julklapp istället.

Är det för övrigt samma sak på Android-sidan? Eller får ni en fullt användbar produkt från början?

Permalänk
Medlem

Trevligt med återvinning! Mina gamla lurar får ligga kvar hemma i en låda, vet ju inte vad för information som finns kvar i dem. Uppgraderar iofs inte allt för ofta, ny lur vart 4år.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av stege99:

Har du Iphone (som jag) så se till att spara dina laddare. Du får ingen när du köper nytt.
Men du kan givetvis köpa till en från dem för ca 300 kr och uppåt.
Var inne på Apples hemsida och "köpte" en Iphone 15 Pro Max med 1TB till det facila priset av 23 995kr.
Endast mobilen och en laddningskabel ingår. Det som stör mig mest är det enorma hycklandet om att det beror på miljömål.
Att dessa "miljömål" sen hjälper Apple att lägga ett antal miljarder till rörelseresultatet framgår dock inte.

Våra miljömål.

För att nå vårt mål att bli koldioxidneutrala till år 2030 skickar vi inte med strömadapter och EarPods till iPhone 15 Pro och iPhone 15 Pro Max. I förpackningen finns en usb-c-laddningskabel med stöd för snabbladdning. Den kan anslutas till usb-c-strömadaptrar och datorportar.

Vi vill uppmuntra dig att använda valfri kompatibel usb‑c-strömadapter. Strömadaptrar och hörlurar från Apple finns förstås också att köpa om du behöver.

Vågar vi tro att Apple börjar skicka med en laddare efter 2030 om dessa miljömål uppfylls?
Eller kommer det nya miljömål då som innebär att även laddarsladden ryker?

Vill undvika att stödja detta beteende in i det sista, så den gamla Iphone SE från 2016 får hänga med ett tag till. Får ge mig själv ett batteribyte i julklapp istället.

Är det för övrigt samma sak på Android-sidan? Eller får ni en fullt användbar produkt från början?

Beror på tillverkare, Google och Samsung skickar inte med laddare, Oneplus och Xiaomi gör det.
Det är dom jag har koll på, andra vet jag inte.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag tog en titt i min låda och hittade en mobil som måste vara typ 20 år gammal.. något typ av nokia
edit: Jag hittade en till
edit2: det är inte bara fronten.. skärmen blev en reservdel till min brors telefon.. och den var bara vit bakom där skärmen skulle varit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Jag låter mina telefoner ligga kvar i byrålådan även fast jag hade fått pengar för det. Så mycket information som man kan ta fram i efterhand ur enheter.

Skrivet av basn:

exakt därför gör jag inte heller inbyten, litar inte på den som tar emot den... ska de byta minneschip innan de säljer den vidare? knappast.

Man...man kan ju rensa väldigt enkelt själv...

Kryptering är standard idag, om du rensar så är det mer eller mindre omöjligt att få fram igen.
Att tro att det är av intresse för någon är nog att tycka lite högt om sig själv - All den datan finns digitalt och tillgängligt idag ändå

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Beror på tillverkare, Google och Samsung skickar inte med laddare, Oneplus och Xiaomi gör det.
Det är dom jag har koll på, andra vet jag inte.

Kan ju ha blivit skillnad nu, men med min S20 följde det iaf med en 25W-laddare. Däremot vet jag att till vissa av deras enklare modeller följer det endast med kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Blir lite tröt på att ordet återvinning används nät det handlar om "återanvändning".

Tack för det inlägget! Hur "återvinning" används är något som jag stört mig på länge, till stor del på grund av att det finns stor risk för reell begreppsförvirring. Om de erbjuder sig att återvinna en 12 månader gammal telefon - vad betyder det egentligen?

Dessutom är jag så cynisk att jag misstänker att en stor anledning till att dessa kampanjer finns är för att minska ner utbudet av nyare telefoner på begagnatmarknaden för att lättare kunna binda upp folk på dyra abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suna:

Jag tog en titt i min låda och hittade en mobil som måste vara typ 20 år gammal.. något typ av nokia
edit: Jag hittade en till
edit2: det är inte bara fronten.. skärmen blev en reservdel till min brors telefon.. och den var bara vit bakom där skärmen skulle varit.
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Min 3310 lever fortfarande. Har den som reserv

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------