Permalänk
Medlem

Tråkigt att dom inte har optimerat bättre, detta såg bra ut men väntar nog några månader innan köp

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jo jag såg några videos där folk testade. Ganska chockad faktiskt att det drar så sjukt med VRAM. Antar att de ’bara’ behöver optimera lite

Ja återstår även att se om det kanske är som så att Nvidia och AMD även kanske behöver göra lite optimeringar i drivrutinerna.

Men sen är Paradox med i smeten så är säkert spelet som behöver optimeras en hel del.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Att ha som mål att spelet ska köras i 30fps är galenskap.

Dom kan inte haft örat mot rälsen gentemot spelmarknaden.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Att ha som mål att spelet ska köras i 30fps är galenskap.

Dom kan inte haft örat mot rälsen gentemot spelmarknaden.

Samtidigt skulle jag nog efter 4 timmars spelande igår säga att 30 fps är helt okej, inget man direkt märker av i denna typ av spel.

Och då vägrar jag spela spel om inte jag kan få konstant 60 fps i vanliga fall.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

30 FPS är väl OK om det är deras mål för system som möter minimikraven. Däremot förväntar sig nog de som har lagt 25 papp på bara grafikkortet lite mer än 30 FPS i 1080p.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Samtidigt skulle jag nog efter 4 timmars spelande igår säga att 30 fps är helt okej, inget man direkt märker av i denna typ av spel.

Och då vägrar jag spela spel om inte jag kan få konstant 60 fps i vanliga fall.

Jag spelade i sex timmar igårkväll. Märkte inte av några större prestandatapp. Men jag rullade på i snitt 26 fps enligt AMD adrenaline mjukvaran.
Spelar på en blandning av medium, några low och andra inställningar av enligt videon någon länkade till här. Konstigt nog kunde jag inte hitta den videon igen när skulle fräscha upp minnet av vad jag hört? Men Motion blur, v-sync, fog, och depth of field har jag stängt av.
Jag spelar på ett 5700-gpu och en 5600X-cpu. Är det snyggt? Både ja och nej. Ser fram emot att spela mer ikväll iallafall. Så får vi se när invånarantalet når 10 000 och 100 000 hur det presterar då. I ovan nämnda video sa han att det märktes några drop i fps vid de nivåerna. Något jag inte riktigt har råd med, med nuvarande inställningar.

Permalänk
Medlem

Tyckte denna reviewn var rätt informerande, mer än performancen som de gärna får fixa...

https://nordic.ign.com/cities-skylines-ii/74488/video/cities-...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Finns helt klart mycket annat som behöver fixas. En sak man direkt lägger märke till är bristen på animationer. Invånare syns aldrig i de parker man bygger, och brandmän lämnar aldrig brandbilen. Den åker bara förbi där det brinner så slutar det magiskt brinna. Det var ju saker som fanns i CS1 så det känns verkligen som ett steg bakåt. Det är verkligen helt uppenbart att spelet släpptes minst ett halvår innan det var klart.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag får spelbar fps med höga grafikinställningar men det kraschar slumpvis så till den grad att det är ospelbart.

Permalänk
Medlem

Kort första intryck:

Brister

  • Det kommer ta LÅNG tid innan det kan mäta sig med 1an

  • Möjlighet till precision placering av det mesta saknas

  • Ojämn grafik komplexitet

  • Zon-rutornas placering när vägar korsas "känns" random

  • Saknas små depåer för spårtrafik för att kunna börja småskaligt

  • Kombinerad väg och spårvagn är rena frågetecknet

Potentiellt possessivt

  • Intressanta nya koncept som årstider

  • Lovande sätt upplåsning av funktioner fungerar

  • Multi zon byggnader

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk

Jag har ännu inte spelat själv, avvaktar lite till och hoppas de löser de värsta problemen inom kort. Har läst mycket om folks upplevelser på Reddit. Förvånande nog så verkar väldigt många ändå tycka att spelet flyter på bra, åtminstone om man följer rekommendationerna om att stänga av en del grafikinställningar.

En sak som kan vara bra att känna till är att autosave är avstängt per default. Någon kanske redan har nämnt det men det är nog bra att påminna. Med tanke på att en del upplever krascher då och då vore det nog bra om man har aktiverat autosave.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Jag har ännu inte spelat själv, avvaktar lite till och hoppas de löser de värsta problemen inom kort. Har läst mycket om folks upplevelser på Reddit. Förvånande nog så verkar väldigt många ändå tycka att spelet flyter på bra, åtminstone om man följer rekommendationerna om att stänga av en del grafikinställningar.

En sak som kan vara bra att känna till är att autosave är avstängt per default. Någon kanske redan har nämnt det men det är nog bra att påminna. Med tanke på att en del upplever krascher då och då vore det nog bra om man har aktiverat autosave.

Hur långt har dom kommit då? I CS2 ska vi kunna bygga städer som New York, Tokyo, Hong Kong och London tex. Det var väl någon/några städer jag glömde där. Den största staden jag hittills sett på youtube är på strax över 100 000 folkbokförda.

Permalänk
Skrivet av REWplayFF:

Hur långt har dom kommit då? I CS2 ska vi kunna bygga städer som New York, Tokyo, Hong Kong och London tex. Det var väl någon/några städer jag glömde där. Den största staden jag hittills sett på youtube är på strax över 100 000 folkbokförda.

Blandad kompott. Vissa har ”bara” kommit en bit på vägen med säg 30-35000 invånare, men andra har testat de här sparfilerna som gjorts tillgängliga med städer om 100k och ändå haft bra flyt. Gissningsvis lär optimeringar hjälpa till enormt framåt med möjlighet till rejäla städer 😊

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Blandad kompott. Vissa har ”bara” kommit en bit på vägen med säg 30-35000 invånare, men andra har testat de här sparfilerna som gjorts tillgängliga med städer om 100k och ändå haft bra flyt. Gissningsvis lär optimeringar hjälpa till enormt framåt med möjlighet till rejäla städer 😊

Det får vi verkligen hoppas. CS2 är det spel jag sett mest fram emot på många många år. Men jag tänker inte hoppa på än, det är grisen i säcken fortfarande. Antingen fixar dom spelet och blir som det är tänkt, eller så kör dom fast helt och hållet. En bybyggarsimulator är jag inte intresserad av.

Permalänk
Medlem

För dom som hoppat på tåget redan. En video från en svensk lirare som visar hur man kan stänga av tex regnet, placera ut props och annat smått och gott. Men det är på egen risk. Han kommer med varningar i videon https://www.youtube.com/watch?v=hEB6bu1uk2A

Permalänk
Medlem

Läser man på Paradox forum verkar den ha sönder lika mycket som den fixar.

Väldigt tråkig lansering. Såg fram emot det här men tyvärr är det helt trasigt.

Permalänk
Medlem

Ännu mer trasigt eller rent av lögner av utvecklarna.
https://forum.paradoxplaza.com/forum/threads/all-resource-man...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Musikälskare

Återkommer om 1-2 år och kollar om dom har gaskat upp sig, vad dom har gjort är oförsvarbart

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av Fade:

Ännu mer trasigt eller rent av lögner av utvecklarna.
https://forum.paradoxplaza.com/forum/threads/all-resource-man...

Avanya har kommenterat problemet och det är buggar som stökat till det. Det ska funka så som de utlovat i dev diaries.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk

Förresten, jag kan inte komma ihåg att jag sett eller läst nåt om att man kan bygga unika industribyggnader? Nån som vet om det finns med?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Avanya har kommenterat problemet och det är buggar som stökat till det. Det ska funka så som de utlovat i dev diaries.

Ja vi får väl hoppas att det är buggar och inte bara en undanflykt för att det inte är färdigt.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Förresten, jag kan inte komma ihåg att jag sett eller läst nåt om att man kan bygga unika industribyggnader? Nån som vet om det finns med?

Det finns en tab för industrier bland signature buildings.

Permalänk
Skrivet av napahlm:

Det finns en tab för industrier bland signature buildings.

Tack 👍🏼

Funkar de som i CS1 att de behöver olika sorters resurser för att producera nåt annat?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Tack 👍🏼

Funkar de som i CS1 att de behöver olika sorters resurser för att producera nåt annat?

Kan inte svara på det hur det funkade i CS1, jag använde aldrig dom byggnaderna där för att jag tyckte dom stack ut för mycket i stadsbilden.
Nu i CS2 passar dom bättre skalenligt smälter in och eller sticker ut, på rätt sätt.

Jag ploppade min ena industribyggnad igår och gick sen och lade mig. Så kan inte svara på det heller. Nån typ av fördel ska dom väl ha antar jag?

Permalänk
Medlem

Verkar inte finnas några träd som är högre än lyktstolpar som man kan sätta ut? Alla ser ut som buskar...

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Verkar inte finnas några träd som är högre än lyktstolpar som man kan sätta ut? Alla ser ut som buskar...

Ja alla träd som planteras i CS2 är ungträd och behöver flera år för att växa till sig.

Permalänk

Nån annan som e sjukt besviken på att mods inte kommer finnas på Steam workshop, utan endast "Paradox Mods"?

Finns det inte på steam så känns det inte troligt att jag bemödar mig TBH.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Ja alla träd som planteras i CS2 är ungträd och behöver flera år för att växa till sig.

Aha vad synd. Visst en realistisk aspekt men man vet heller inte hur det kommer se ut med specifikt träd.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BattleGeek:

Nån annan som e sjukt besviken på att mods inte kommer finnas på Steam workshop, utan endast "Paradox Mods"?

Finns det inte på steam så känns det inte troligt att jag bemödar mig TBH.

Jag väntar med min besvikelse. Paradox mods kanske till och med blir bättre och smidigare… Vi får vänta och se