Permalänk
Medlem

Ägarbyte ej skett

Jag sålde bilen för en vecka sedan, skrev på ägarbytet på papper med köparen. Jag skulle lämna in pappret men ett konstigt fel hände och pappret hamnade hos köparen och han körde iväg med den och bilen. Han sa att han skulle fixa det och lämna pappret på post till transportstyrelsen. När jag kollar på fordonsuppgifterna ser jag fortfarande bilen under mitt namn. Jag antar att han inte har skickat pappret till transportstyrelsen.

Vad kan jag göra? Vad jag vet så ska det inte ta mer än 3 dagar tills ägarbytet har skett. Kan jag anmäla bilen som stulen?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aref:

Jag sålde bilen för en vecka sedan, skrev på ägarbytet på papper med köparen. Jag skulle lämna in pappret men ett konstigt fel hände och pappret hamnade hos köparen och han körde iväg med den och bilen. Han sa att han skulle fixa det och lämna pappret på post till transportstyrelsen. När jag kollar på fordonsuppgifterna ser jag fortfarande bilen under mitt namn. Jag antar att han inte har skickat pappret till transportstyrelsen.

Vad kan jag göra? Vad jag vet så ska det inte ta mer än 3 dagar tills ägarbytet har skett. Kan jag anmäla bilen som stulen?

Har du kontaktat köparen och kollat?
För om han inte har skickat in pappret så är bilen din tillsammans med alla åtaganden. Om det är stöld vet jag inte riktigt. Rimligen ringer du transportstyrelsen, det lär inte vara bara du som råkat ut för detta.

Jag hade i dagens läge inte litat på att annan part räcker över lappen till transportstyrelsen utan det är webböverföring som gäller. Hoppas det löser sig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Ringa honom??????????????

Går det inte att göra ägarbyte i appen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VitSnickersGlass:

Ringa honom??????????????

Går det inte att göra ägarbyte i appen?

Jo, om man har tillgång till rätt del av (senaste) regbeviset och bådas körkort.

Permalänk
Medlem

Detta är nåt som du BÖR fixa snarast!!!
För tex parkeringsböter/trängselskatter/fortkörningsböter från fartkamera är nåt som du annars kan komma att få enorma mängder av.

Visst tex fortkörning så ska det kollas om föraren i alla fall liknar ägaren för att dom ska sändas ut, MEN det är ju rätt vanligt att det skickas ut i alla fall.
Och man får då högst troligen behöva bråka som fan med myndigheter/etc som är samma sak som du får göra om du åker på trängselskatt.
Vid parkeringsböter så behöver du ju bråka med privatägda företag som skiter fullständigt i folk och bryr sig absolut inte ett skit om saker görs rätt heller inte, bara dom får in pengarna så är dom nöjda.
I båda fall med myndigheter o skit företag så kommer det ta månader heller år och det är väldigt liten risk att du faktiskt slipper betala/få tillbaks pengar.

Med andra ord säljer jag en bil så lämnas den inte utan tillsyn innan ägarbytet är genomfört.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Du kan inte anmäla den som stulen då ni upprättat ett köpavtal så att bilen är hans medans du kommer ansvara för att den är laglig och de eventuella böter bilen påförs. Det du behöver göra är så snart som möjligt kontakta Transportstyrelsen och förklara läget samt skicka in köpavtalet, annars får du lösa det via domstol. Men försök först att ta kontakt med köparen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aref:

Jag sålde bilen för en vecka sedan, skrev på ägarbytet på papper med köparen. Jag skulle lämna in pappret men ett konstigt fel hände och pappret hamnade hos köparen och han körde iväg med den och bilen. Han sa att han skulle fixa det och lämna pappret på post till transportstyrelsen. När jag kollar på fordonsuppgifterna ser jag fortfarande bilen under mitt namn. Jag antar att han inte har skickat pappret till transportstyrelsen.

Vad kan jag göra? Vad jag vet så ska det inte ta mer än 3 dagar tills ägarbytet har skett. Kan jag anmäla bilen som stulen?

Hur gick det? Skedde ägarbytet eller har du dragit igång polisiärt ärende?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Hur gick det? Skedde ägarbytet eller har du dragit igång polisiärt ärende?

TS har ju inte varit inloggad sedan tråden startades, såatte...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av twit:

TS har ju inte varit inloggad sedan tråden startades, såatte...

Nej, men de flesta medlemmarna med låg aktivitet har så att de får mail vid citat/omnämning eller PM.
Hence en nudge.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Förstår inte varför folk envisas med att använda papper vid ägarbyte? Har köpt/sålt typ 7 fordon via appen som nu tar 1 sekund att ladda ner och registrera.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Hur gick det? Skedde ägarbytet eller har du dragit igång polisiärt ärende?

Hej! Det gick bra faktiskt. Ägarbytet skedde efter lite mer än tre veckor men den skedde, tack och lov.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Skönt att det löste sig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hade omvänt problem med en bil som ja köpte för många år sen, bodde då i Göteborg.

Snubben som sålde var saktfärdig med att skicka in, så jag skrev ett sms där jag förklarade läget gällande P-böter osv.

Då blev det väldigt snabbt avklarat.

På den tiden fanns det inte massa appar för sånt, det fanns knappt smartphones.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera ALLA att alltid göra ägarbyten digitalt då det sker direkt. Rekommenderar även att man alltid ringer transportstyrelsens automatiska tjänst och kollar om det finns skulder på bilen. Ca 50% av alla begagnade bilar som säljs av privatpersoner har skulder på sig.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.