MacBook Pro beter sig plötsligt konstigt

Permalänk

MacBook Pro beter sig plötsligt konstigt

MacBook Pro M1 13"

Haft datorn i snart två och den har fungerat klockrent fram tills för några dagar sedan. Ska försöka få ner en sammanfattning så enkelt och tydligt som möjligt. Jag har en aning om ett gäng olika saker som kan ha orsakat detta, däremot noll koll på specifikt vad eller varför.

Så, majoriteten av tiden använder jag en extern monitor som utökad bildskärm, vilket har fungerat utan problem. Sedan i lördags händer det titt som tätt diverse mindre roliga saker.

Det främsta är att (endast) ett fönster "fryser", kan inte klicka på någonting men dock röra musen. Detta avtar inte av sig själv utan jag måste tvångsavslut appen. Det verkar även kunna hända vilken app som helst då det inträffat både i t.ex. chrome och systeminställningar. Det sker som sagt enbart i ett fönster. Exempelvis har jag haft ett chrome-fönster på vardera skärm, men bara det ena har strulat.
Ibland sker det när jag ska "klicka över" från en skärm till en annan, men oftast sker det mer "out of the blue".
Notera att det även skett när jag inte använt en extern skärm, utan bara MacBookens. Jag brukar även kunna klicka på vissa enstaka element i det "frysta" fönstret.
Exempel: Säg att ett Chromefönster fryser, då skulle jag kunna klicka på URL-fältet och fylla i tecken, men ingen reaktion någon annanstans.

Har även noterat att processen "Kontrollcenter" gått upp till mot 60-70% användning just när "frysen" sker.

Har tidigare aldrig använt MacBooken för något annat än jobb, skola eller surf. I lördags laddade jag ned Leauge of Legends (för er som inte har koll ett spel som kräver väldigt lite av datorn) då min "gamingdator" lade av.
I och med att jag skulle spela så anslut jag för första gången en extern mus och ett externt tangentbord.
Varför jag nämner detta är eftersom att sedan den dagen har dessa problem varit återkommande och jag förstår inte varför. Har aldrig tidigare haft liknande problem.
Det sker aldrig medans jag spelar, åtminstone har det inte gjort det ännu.

Observera att jag ej hade uppdaterat till Sonoma när problemen startade, men gjorde det för ett par dagar sedan. Mao hjälpte det inte.

Jag har testat att starta om datorn och "experimentera" med olika mousepad-inställningar.

Har någon en aning om vad detta kan bero på? Ber om ursäkt på förhand om allt är krångligt formulerat, tycker det är svårt att beskriva problemet utförligt vilket även resulterat i svårigheter med att googla.

Permalänk
Medlem

Är lite svårt att förstå hur du menar, men tycker det låter som att maskinen funkar som den ska men det är webbläsaren som "fryser".
Du säger "haft ett chrome-fönster på vardera skärm, men bara det ena" strular. Antar att det är samma prog. som körs men att du har två "flikar/instanser" igäng. Det tyder på att sidan fryser p.g.a. att den inte kommer vidare eller vill ha en bekräftelse eller svar innan nästa steg.

Kan det vara att den vill ha svar i ett fönster som hamnar bakom det aktiva,
eller att du har för hög säkerhet på för att öppna upp ex. java-fönster?
Frysning verkar vara att den väntar in något på nätet?
Har du rensat ur alla cachade data i läsaren och tömt cockies/historik?
Testat med en annan läsare?

Permalänk
Skrivet av lassesjo:

Är lite svårt att förstå hur du menar, men tycker det låter som att maskinen funkar som den ska men det är webbläsaren som "fryser".
Du säger "haft ett chrome-fönster på vardera skärm, men bara det ena" strular. Antar att det är samma prog. som körs men att du har två "flikar/instanser" igäng. Det tyder på att sidan fryser p.g.a. att den inte kommer vidare eller vill ha en bekräftelse eller svar innan nästa steg.

Kan det vara att den vill ha svar i ett fönster som hamnar bakom det aktiva,
eller att du har för hög säkerhet på för att öppna upp ex. java-fönster?
Frysning verkar vara att den väntar in något på nätet?
Har du rensat ur alla cachade data i läsaren och tömt cockies/historik?
Testat med en annan läsare?

Tack för svar!

Förstår att det är svårt att förstå vad jag menar, har själv väldigt svårt att beskriva allt på ett bra sätt.

Nej alltså det är inte just chrome utan det var bara ett exempel, det har hänt i en massa olika program. Rensat allt som går i webbläsare, har mycket minne kvar på datorn och tagit bort i princip alla nedladdade program. Har inga virus eller dylikt heller.

Men ja det är alltid enbart ett fönster som fryser, och det kan vara allt ifrån systeminställningar till safari/chrome. Brukar även vara så att det fungerar att klicka på "vissa mindre delar" av det frysta fönstret, medans resterande yta inte ger någon respons alls. Det avtar heller inte utan jag måste stänga ned det aktuella fönstret.

Det är något skumt som börjat hända sedan jag började spela Leauge of Legends på datorn. Det enda jag gjort annorlunda sedan dess är att när jag spelar koppla in ett externt tangentbord + mus, samt använda monitorn som huvudbildskärm och stänga locket på Mac:en.
Varför något av detta skulle vara orsaken till strulet har jag absolut ingen aning om, men nämner det med förhoppningen att någon kanske kan hitta orsaken.

Permalänk
Medlem

Tyvärr får du nog avvakta tills det händer igen och filma med mobilen så att vi enklare kan förstå vad som händer.

Visa signatur

press nu1mlock