Permalänk
Medlem

Jag tror inte du behöver at utan af räcker. Det står på Ubiquitis hemsida att den drivs av POE (dvs af) medan det på U6 Enterprise står POE+ (dvs at).

Permalänk
Medlem
Skrivet av PyzzeN:

Räcker med PoE af för U6 Pro.
Ex https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/products/u-poe-af som de själva länkar som tillbehör till produkten på deras egna hemsida.

Skrivet av joakim99:

Jag tror inte du behöver at utan af räcker. Det står på Ubiquitis hemsida att den drivs av POE (dvs af) medan det på U6 Enterprise står POE+ (dvs at).

Ja okej så vanlig PoE af ska räcka då, t ex

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5948751

😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av guvvan:

Kör med 2st Protect WiFi Chime och det rullar på, det borde inte göra någon skillnad på notiserna från ringklocka.

Attans då. Då hjälper inte den inställningen

Permalänk
Medlem

Om någon annan har en renovering eller bygge på gång och funderar på om en UniFi 6 Lite kan monteras på en vanlig c/c 60mm apparatdosa så kan jag meddela att det går alldeles utmärkt. Jag hade just denna fundering i samband med en totalrenovering av huset och chansade helt enkelt på att det skulle vara lösbart, så jag placerade en apparatdosa i taket där jag ville ha APn.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Det får nog bli en pro istället för Lite då Lite verkar slut lite överallt.

Är lite förvirrad över PoE till pro modellen, räcker PoE af? eller ska den ha PoE+ at?

På ubiquity hemsida står det:
48V, 0.5A PoE adapter (not included)

Men hos Inet står det:
PoE+ 48V, 0.5A

Jag köpte en Wifi 6 Pro AP, samt en 6 Lite, o körde mot en UDR , och fick då varning att Pro krävde POE+

Så köpte en Unifi POE+ adapter, så jag kunde köra den, och det märktes att den blev småvarm.

Men efter någon månad så kom en firmwareuppdatering , där det nämndes att 6 Pro kunde gå på POE, inte krävde POE+längre

Och skiftade då om så så även Pro drivs av POE på UDR, och inga problem alls i flera månaders drift.

Tycker ju även Pro känns svalare, men tror det är mer mentalt att man tror, har inte mätt eller loggat.

Och märker ingen skillnad i prestanda på Pro, den är snabbare när jag testkör den med Speedtest, än 6lite

(ej köpt nyare 6lite+ eller 6+, de borde ju vara bättre än tidigare modeller)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinclairhacker:

Jag köpte en Wifi 6 Pro AP, samt en 6 Lite, o körde mot en UDR , och fick då varning att Pro krävde POE+

Så köpte en Unifi POE+ adapter, så jag kunde köra den, och det märktes att den blev småvarm.

Men efter någon månad så kom en firmwareuppdatering , där det nämndes att 6 Pro kunde gå på POE, inte krävde POE+längre

Och skiftade då om så så även Pro drivs av POE på UDR, och inga problem alls i flera månaders drift.

Tycker ju även Pro känns svalare, men tror det är mer mentalt att man tror, har inte mätt eller loggat.

Och märker ingen skillnad i prestanda på Pro, den är snabbare när jag testkör den med Speedtest, än 6lite

(ej köpt nyare 6lite+ eller 6+, de borde ju vara bättre än tidigare modeller)

Öh, rörigt. Har precis hämtat ut 6 Pro och deras PoE adapter nu. Såg att min ERX har PoE på en port men det är Ubiquities egna 24V så den har jag inte mycket nytta av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Om någon annan har en renovering eller bygge på gång och funderar på om en UniFi 6 Lite kan monteras på en vanlig c/c 60mm apparatdosa så kan jag meddela att det går alldeles utmärkt. Jag hade just denna fundering i samband med en totalrenovering av huset och chansade helt enkelt på att det skulle vara lösbart, så jag placerade en apparatdosa i taket där jag ville ha APn.

https://i.imgur.com/9sPaYdL.jpg

https://i.imgur.com/WJhOqEV.jpg

https://i.imgur.com/yAEUwFk.jpg

https://i.imgur.com/qjS947t.jpg

https://i.imgur.com/E125DaA.jpg

Snyggt!

Permalänk
Medlem

Har haft en del strul med min USG, 8 ports router och AP-AC Pro på den senaste tiden.

Försöker felsöka och i loggarna verkar det som att eth1 strular då den blir får "eth1 link down" lite då och då. Vet ni vilken av portarna på USG det är?

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Har haft en del strul med min USG, 8 ports router och AP-AC Pro på den senaste tiden.

Försöker felsöka och i loggarna verkar det som att eth1 strular då den blir får "eth1 link down" lite då och då. Vet ni vilken av portarna på USG det är?

USG
eth0 = WAN1
eth1 = LAN1
eth2 = WAN2/LAN2

https://community.ui.com/questions/USG-and-USG-Pro-ethernet-a...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Unify AP är ju omni directional. Men jag antar att det är bäst att ha "kupolen" riktad mot sina enheter? Taket är väl bästa placeringen men tar emot att skruva hål då det blir så svårt återställa den dagen man plockar bort eller bytar AP med andra slruvhål. Väggen är ju betydligt lättare att spackla igen och måla/tapetsera. Men sätter jag på väggen så pekar ju baksidan av AP mot trädgården så att säga. Får jag eventuellt sämre täckning där då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Unify AP är ju omni directional. Men jag antar att det är bäst att ha "kupolen" riktad mot sina enheter? Taket är väl bästa placeringen men tar emot att skruva hål då det blir så svårt återställa den dagen man plockar bort eller bytar AP med andra slruvhål. Väggen är ju betydligt lättare att spackla igen och måla/tapetsera. Men sätter jag på väggen så pekar ju baksidan av AP mot trädgården så att säga. Får jag eventuellt sämre täckning där då?

Ubiquiti publicerar information om detta för respektive AP:

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115005212927-UniFi-Netw...

Ja, placerar du den på väggen får du sämre täckning bakom AP:n, i ditt fall i trädgården.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ubiquiti publicerar information om detta för respektive AP:

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115005212927-UniFi-Netw...

Ja, placerar du den på väggen får du sämre täckning bakom AP:n, i ditt fall i trädgården.

Misstänkte det. Får se hur jag gör.

Permalänk
Medlem

Även lite besviken på att den verkar långsammare än min gamla kina mobila router. Den hade linkspeed på 325 och WPA 3 medans unify nöjer sig med 150 och WPA 2. 🤔

Vänster är unify, höger är gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Även lite besviken på att den verkar långsammare än min gamla kina mobila router. Den hade linkspeed på 325 och WPA 3 medans unify nöjer sig med 150 och WPA 2. 🤔

<Uppladdad bildlänk>

Vänster är unify, höger är gamla.

Har du konfigurerat kanalbredd och säkerhetsinställningar korrekt? Ser inte ut så.

Det stavas förresten Unifi och Ubiquiti.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Har du konfigurerat kanalbredd och säkerhetsinställningar korrekt? Ser inte ut så.

Det stavas förresten Unifi och Ubiquiti.

Jag prövade öka kanalbredd till 80MHz och då fick jag 390Mbit iaf. 😊

Ja men det finns bara Open, WPA2 only och WPA3 only, inget mixat läge med både 2 och 3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag prövade öka kanalbredd till 80MHz och då fick jag 390Mbit iaf. 😊

Ja men det finns bara Open, WPA2 only och WPA3 only, inget mixat läge med både 2 och 3?

Det låter fortfarande lite lågt. Även på min gamla UAP-AC-LR har jag uppmätt strax över 600 Mbit/s på speedtest.net och runt 450-500 Mbit/s med iperf3 med en kanalbredd på 80 MHz.

Jo då, det går absolut att köra "mixat läge". Jag gör det, men ställde in det i det gamla gränssnittet så vet inte exakt hur inställningarna ser ut i det nya. Kan det vara att du måste sätta PMF (Protected Management Frames) till Optional kanske?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det låter fortfarande lite lågt. Även på min gamla UAP-AC-LR har jag uppmätt strax över 600 Mbit/s på speedtest.net och runt 450-500 Mbit/s med iperf3 med en kanalbredd på 80 MHz.

Jo då, det går absolut att köra "mixat läge". Jag gör det, men ställde in det i det gamla gränssnittet så vet inte exakt hur inställningarna ser ut i det nya. Kan det vara att du måste sätta PMF (Protected Management Frames) till Optional kanske?

På telefonen får jag ut 500/500 iaf och det är vad jag betalar för. Har inget bra sätt att testa lokalt med just nu. Telefonen rapporterar link speed som 865Mbit iaf.

Ja jag tycker det borde finnas? Detta är allt som finns i unify appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

På telefonen får jag ut 500/500 iaf och det är vad jag betalar för. Har inget bra sätt att testa lokalt med just nu. Telefonen rapporterar link speed som 865Mbit iaf.

Ja jag tycker det borde finnas? Detta är allt som finns i unify appen.
<Uppladdad bildlänk>

Aha, så det är bara datorn som har lägre hastighet? Har visserligen inte hört särskilt mycket positivt om Realteks WiFi-chipp men det borde ändå gå att få ut lite bättre hastighet tycker jag.

Kör du din AP i standalone-läge via appen? Då begränsas man ju kraftigt i de inställningar man har tillgång till. Har aldrig testat det så vet inte vad som går då eller inte.

När jag använder appen mot min controller ser jag dock alternativet "WPA-2/WPA-3" under Security på det aktuella nätverket.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Aha, så det är bara datorn som har lägre hastighet? Har visserligen inte hört särskilt mycket positivt om Realteks WiFi-chipp men det borde ändå gå att få ut lite bättre hastighet tycker jag.

Kör du din AP i standalone-läge via appen? Då begränsas man ju kraftigt i de inställningar man har tillgång till. Har aldrig testat det så vet inte vad som går då eller inte.

När jag använder appen mot min controller ser jag dock alternativet "WPA-2/WPA-3" under Security på det aktuella nätverket.

Ja jag kör standalone, har ingen större nytta av cloud key grejen. Men kanske räcker att sätta upp den första gången med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Aha, så det är bara datorn som har lägre hastighet? Har visserligen inte hört särskilt mycket positivt om Realteks WiFi-chipp men det borde ändå gå att få ut lite bättre hastighet tycker jag.

Kör du din AP i standalone-läge via appen? Då begränsas man ju kraftigt i de inställningar man har tillgång till. Har aldrig testat det så vet inte vad som går då eller inte.

När jag använder appen mot min controller ser jag dock alternativet "WPA-2/WPA-3" under Security på det aktuella nätverket.

Drog ner Windows controllern och japp då kunde jag sätta WPA2/WPA3. Märkligt att det inte finns i appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Drog ner Windows controllern och japp då kunde jag sätta WPA2/WPA3. Märkligt att det inte finns i appen.

Ja, det är lite märkligt. Antar att standalone-läget inte direkt är en prioritet för deras utvecklare, men det känns ändå som en ganska grundläggande inställning.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Det har blivit dags att uppgradera nätverket i och med flytt till hus och jag skulle behöva lite input på utrustningen jag satt ihop och om den duger för mina ändamål eller om jag behöver tänka om.

Huset är 270 kvm stort och i tre våningar där våningen mellan källare och mellanplan är betong, våningen högst upp upplever jag som väl genomtränglig vid de tester jag har gjort. Där är utrymmet av byggnadstekniska skäl också mindre än övriga våningar, så en AP borde absolut räcka. Exempelvis så driver en Asus RT86U (Merlin FW) trådlöst från källartrappan och genom huset utan märkbara skuggzoner.

Behovet är traditionellt familjbaserat, streamingtjänster, TV, dator och så vidare. Men med xTQ särintresse som tack och lov delas av andra på Sweclockers, dvs servermiljö (NAS+Raspberry Pi och annat smått och gott som jag vill ansluta trådat).
Sen kommer jag ansluta åtminstone tre kameror via PoE, här har inget inköp gjorts än men jag värderar integritet och vill inte ha någon molnlösning utan endast onprem samt en bra app för att kolla via mobilen (vpn är OK för att öka säkerheten).
Det kommer även sitta sensorer i huset för vattenläckage, luftfuktighet/temp och allehanda andra smarta-hem funktioner som förmodligen kommer gå på Matter-protokollet.

Stadsnät med fiber på 500/500 kommer in i källaren och jag planerar att sätta server + router/switch i källaren under trappan och sedan leda cat-6 kabel i trappan till samtliga våningar och placera AP i direkt anslutning till trappan.

Fråga 1) Vilken router bör jag satsa på för att få bra PoE stöd? Behöver man cloudkey eller räcker det att köra på laptopen?
Fråga 2) Räcker det med Unifi 6+ eller bör jag satsa på LR på våningsplanen om jag vill ha nå sensorer/wifi-pluggar/smarta hem i fönster, längst med ytterväggar etc?

Saknar ni någon beskrivning eller information så fråga gärna, har försökt redogöra för allt som jag tror spelar in.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Det har blivit dags att uppgradera nätverket i och med flytt till hus och jag skulle behöva lite input på utrustningen jag satt ihop och om den duger för mina ändamål eller om jag behöver tänka om.

Huset är 270 kvm stort och i tre våningar där våningen mellan källare och mellanplan är betong, våningen högst upp upplever jag som väl genomtränglig vid de tester jag har gjort. Där är utrymmet av byggnadstekniska skäl också mindre än övriga våningar, så en AP borde absolut räcka. Exempelvis så driver en Asus RT86U (Merlin FW) trådlöst från källartrappan och genom huset utan märkbara skuggzoner.

Behovet är traditionellt familjbaserat, streamingtjänster, TV, dator och så vidare. Men med xTQ särintresse som tack och lov delas av andra på Sweclockers, dvs servermiljö (NAS+Raspberry Pi och annat smått och gott som jag vill ansluta trådat).
Sen kommer jag ansluta åtminstone tre kameror via PoE, här har inget inköp gjorts än men jag värderar integritet och vill inte ha någon molnlösning utan endast onprem samt en bra app för att kolla via mobilen (vpn är OK för att öka säkerheten).
Det kommer även sitta sensorer i huset för vattenläckage, luftfuktighet/temp och allehanda andra smarta-hem funktioner som förmodligen kommer gå på Matter-protokollet.

Stadsnät med fiber på 500/500 kommer in i källaren och jag planerar att sätta server + router/switch i källaren under trappan och sedan leda cat-6 kabel i trappan till samtliga våningar och placera AP i direkt anslutning till trappan.

Fråga 1) Vilken router bör jag satsa på för att få bra PoE stöd? Behöver man cloudkey eller räcker det att köra på laptopen?
Fråga 2) Räcker det med Unifi 6+ eller bör jag satsa på LR på våningsplanen om jag vill ha nå sensorer/wifi-pluggar/smarta hem i fönster, längst med ytterväggar etc?

Saknar ni någon beskrivning eller information så fråga gärna, har försökt redogöra för allt som jag tror spelar in.

Blir inte svar på hela frågorna men kanske någon form av input iaf

1. Du skriver att du ska köra NAS/Raspberry Pi+annat. Du kan köra kontrollern på något av dem. Själv har jag migrerat min från en Windows Server till att nu köras som ett tillägg i Home Assistant och det fungerar ypperligt. Hade inte velat vara utan controller även om man ytterst sällan är där inne och kikar.
2. Sensorer och smarta hem prylar kör ju många gånger på andra nät än wifi, typ zigbee eller z-wave. Kanske påverkar ditt behov av wifi täckning (bara en tanke).

Visa signatur

[ P4 3.2HTI 1024 PC3200 I 2x 200gb S-ATA Barracuda IV @ RAID0, 200gb Barra IV S-ATA 80gb barra IV IDE I NEC3510A I Gainward 7.1 I 9700 Pro I Samsung 17" 757DFX]

Permalänk
Medlem
Skrivet av viceman:

Blir inte svar på hela frågorna men kanske någon form av input iaf

1. Du skriver att du ska köra NAS/Raspberry Pi+annat. Du kan köra kontrollern på något av dem. Själv har jag migrerat min från en Windows Server till att nu köras som ett tillägg i Home Assistant och det fungerar ypperligt. Hade inte velat vara utan controller även om man ytterst sällan är där inne och kikar.

Just det, vilken bra idé! Jag borde kunna spinna upp en docker container eller köra den på RPi. Smart!
Home Assistant står också för dörren för smarta hemmet, jag har bara inte satt mig in i allt med smart hem ännu, men det låter som att min NAS och RPi kommer få lite mer processer att köra.

Skrivet av viceman:

2. Sensorer och smarta hem prylar kör ju många gånger på andra nät än wifi, typ zigbee eller z-wave. Kanske påverkar ditt behov av wifi täckning (bara en tanke).

Just det, jag tänkte fel där, protokollet är ju inte wifi utan Matter eller zigbee etc. Tack för klargörandet!

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Just det, jag tänkte fel där, protokollet är ju inte wifi utan Matter eller zigbee etc. Tack för klargörandet!

Fast det finns sensorer som kör wifi också. Jag har ett tiotal Shelly H&T sensorer och de använder wifi för att kommunicera. Jag har valt att driva dessa via POE för att få tätare interval på uppdateringarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Tack, tyckte ändå jag sökte efter det. Hade hoppats att det var WAN porten.

Fattar verkligen inte varför den kopplar bort switchen på eth1 med jämna mellanrum.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Tack, tyckte ändå jag sökte efter det. Hade hoppats att det var WAN porten.

Fattar verkligen inte varför den kopplar bort switchen på eth1 med jämna mellanrum.

Om du inte använder alla portarna kan du ju konfigurera om den oanvända porten som en WAN- eller LAN-port för att ersätta den krånglande porten.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hittade en gammal ubiquiti toughswitch 5-port PoE hemma i en låda som jag tänkte börja använda igen tillsammans med en acesspunkt som inte heller varit i bruk på ett par år. Jag återställde den enligt anvisning, kopplade nätverkssladd från management-porten till nätverksuttaget på datorn, knappar in 192.168.1.20 för att komma till config interfacet, men sidan kan inte hittas.
Kopplar jag ubi-switchen till en annan driftsatt switch av annat märke och kopplar datorn till ubi-switchen så kan jag surfa utan några problem.
Hur kopplar jag in mig på switchen?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Hittade en gammal ubiquiti toughswitch 5-port PoE hemma i en låda som jag tänkte börja använda igen tillsammans med en acesspunkt som inte heller varit i bruk på ett par år. Jag återställde den enligt anvisning, kopplade nätverkssladd från management-porten till nätverksuttaget på datorn, knappar in 192.168.1.20 för att komma till config interfacet, men sidan kan inte hittas.
Kopplar jag ubi-switchen till en annan driftsatt switch av annat märke och kopplar datorn till ubi-switchen så kan jag surfa utan några problem.
Hur kopplar jag in mig på switchen?

När du kopplar in switchen direkt mot datorn har du kollat så din dator har en ip adress i samma subnet som switchen?
Annars går det bara att gå till Ethernet inställningar och manuellt ange en adress, till exempel 192.168.1.99 och Subnet mask 255.255.255.0. (Gateway och DNS behövs nu). Då bör du komma åt switchen 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Om du inte använder alla portarna kan du ju konfigurera om den oanvända porten som en WAN- eller LAN-port för att ersätta den krånglande porten.

Ja det får jag prova, verkar inte som jag kan sätta defaultnätverket till den dock vilket kan vara lite problematiskt eftersom jag måste ha något unifi servern på default. Kan inte sätta id 1 på vlan heller.

Detta är hela loggen vid den tidpunkten som den kopplar ifrån switchen om någon kan tyda den.

Oct 28 04:06:28 ubnt zebra[772]: interface eth1 index 3 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Oct 28 04:06:28 ubnt zebra[772]: interface eth1.10 index 6 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Oct 28 04:06:28 ubnt kernel: eth1: Link down
Oct 28 04:07:13 ubnt mcad: mcad[1944]: ace_reporter.reporter_fail(): Unknown[11] (http://192.168.1.6:8080/inform)
Oct 28 04:07:13 ubnt mcad: mcad[1944]: ace_reporter.reporter_fail(): inform failed #1 (last inform: 48 seconds ago), rc=11
Oct 28 04:07:37 ubnt zebra[772]: interface eth1 index 3 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Oct 28 04:07:37 ubnt zebra[772]: interface eth1.10 index 6 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Oct 28 04:07:37 ubnt kernel: eth1: 1000 Mbps Full duplex, port 1
Oct 28 04:07:43 ubnt zebra[772]: interface eth1 index 3 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Oct 28 04:07:43 ubnt zebra[772]: interface eth1.10 index 6 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Oct 28 04:07:43 ubnt kernel: eth1: Link down
Oct 28 04:07:44 ubnt zebra[772]: interface eth1 index 3 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Oct 28 04:07:44 ubnt zebra[772]: interface eth1.10 index 6 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Oct 28 04:07:44 ubnt kernel: eth1: 1000 Mbps Full duplex, port 1
Oct 28 04:07:59 ubnt mcad: mcad[1944]: ace_reporter.reporter_fail(): Unknown[11] (http://192.168.1.6:8080/inform)
Oct 28 04:07:59 ubnt mcad: mcad[1944]: ace_reporter.reporter_fail(): inform failed #2 (last inform: 94 seconds ago), rc=11

Dold text

Har försökt kolla loggen på switchen men den går bara tillbaka någon timme sen verkar det som den raderas allting utan att skapa flera messages filer som USG och min AP gör.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.