Permalänk
Medlem
Skrivet av smellinor:

Hur är kvaliteten? Känns den plastig?

Hittade den här tråden när jag letade efter ny stol själv och blev interesserad av Ergo 312. Som tur bor jag i Stockholm och kunde provsitta en sådan i DPJ Workspace butiken. Har nu införskaffat den precis så kan inte tala om kvaliten 1 eller 5 år senare men hittills känns den klockren. Bekvämligheten är ju upp till varje indevid men kvalitet vis så är basen gjort av metal och trä primärt och armstöden känns bra och inte plastig alls. Hittills är jag super nöjd, är i alla fall definitivt bättre än gruppspel och markus som jag provade på ikea imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MånMan:

Hittade den här tråden när jag letade efter ny stol själv och blev interesserad av Ergo 312. Som tur bor jag i Stockholm och kunde provsitta en sådan i DPJ Workspace butiken. Har nu införskaffat den precis så kan inte tala om kvaliten 1 eller 5 år senare men hittills känns den klockren. Bekvämligheten är ju upp till varje indevid men kvalitet vis så är basen gjort av metal och trä primärt och armstöden känns bra och inte plastig alls. Hittills är jag super nöjd, är i alla fall definitivt bättre än gruppspel och markus som jag provade på ikea imo.

Härligt! Verkar lovande minst sagt. Ska nog gå förbi deras butik under veckan och provsitta den jag också.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Är någon skillnad på "Kontorsstol Ergo 312 - Helsvart" och "Kontorsstol Ergo 312 - Vit bas" ? eller är det bara att den vita kostar 700:- mer ?

och ni Som har Ergo 312 upplever ni någon form utav statisk elektricitet ?

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spatten:

Är någon skillnad på "Kontorsstol Ergo 312 - Helsvart" och "Kontorsstol Ergo 312 - Vit bas" ? eller är det bara att den vita kostar 700:- mer ?

och ni Som har Ergo 312 upplever ni någon form utav statisk elektricitet ?

Frågade i butik och enligt den jag pratade med ska det inte vara någon skillnad. Enligt prisetiketten är det en kampanj just nu dock, så gissar att det är därför. De köper tydligen också in betydligt fler av den svarta.

Tycker att den verkade skön att sitta i, men kanske lite plastigare än jag väntat mig.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Återuppväcker denna tråd!

Behöver en ny datorstol efter suttit i en Kinnarps och en Arozzi gaming stol ett tag.
Har lite problem med nacke då och då får musarm etc, så tänkte beställa Ergo 312.

Hur mycket kan man justera armstöden?
Ibland känner jag att jag sitter skönare utan, att de liksom trycker upp axlarna.

Är ni som har denna stol nöjda annars?

@Keffy
@Denjo
@K3N

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Återuppväcker denna tråd!

Behöver en ny datorstol efter suttit i en Kinnarps och en Arozzi gaming stol ett tag.
Har lite problem med nacke då och då får musarm etc, så tänkte beställa Ergo 312.

Hur mycket kan man justera armstöden?
Ibland känner jag att jag sitter skönare utan, att de liksom trycker upp axlarna.

Är ni som har denna stol nöjda annars?

@Keffy
@Denjo
@K3N

Jag har typ ingen erfarenhet av kontorsstolar förutom denna men för priset tycker jag den är väldigt bra. Armstöden går tillräckligt lågt för mig men det hade kunnat vara fler steg att välja mellan. Jag kan även tycka att ryggstödet är lite hårt om man lutar sig tillbaka men skulle gissa att det är ett problem med mesh och inte just denna stolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nja, Markus kräver att du är otroligt bred och har mycket underliga proportioner på kroppen om den ska vara ergonomiskt bra om du inte är tung, jag tror ärligt talet inte att den kan vara bra för någon för är man så bred och lång (inte hög utan stor rumpa och mage) att den har passande mått på sitsen lär man vara så tung att den inte håller i gungan, gungan är inte den starkaste på dem och jag vet av egen erfarenhet att de kan spricka och vi har reparerat 2 gungor där plåten gått av, de tål helt enkelt inte jättetunga personer och troligen väger man en väldigt bra bit över 100 kilo innan måtten på den börjar passa kroppen.
Armstöden är också väldigt smala och gungan har bara 2 lägen där den kan låsas och fotkrysset funkar inte som fortstöd, det finns en del saker med den som gör den mindre ergonomiskt bra som inte har så mycket med kroppsproportionerna att göra hos personer med normal kroppsbyggnad. Det finns kanske nån den verkligen passar men den passar inte den absoluta majoriteten av kroppar, det är en kontorsfåtölj man sitter i tex vid ett konferensbord och inte en stol man sitter på för att arbeta vid ett skrivbord .

Armstöden suger, men stolen passar mig fint

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffy:

Jag har typ ingen erfarenhet av kontorsstolar förutom denna men för priset tycker jag den är väldigt bra. Armstöden går tillräckligt lågt för mig men det hade kunnat vara fler steg att välja mellan. Jag kan även tycka att ryggstödet är lite hårt om man lutar sig tillbaka men skulle gissa att det är ett problem med mesh och inte just denna stolen.

Nice, tror jag vill ha lite hårdare ryggstöd så det låter ju bra.
Låter även bra att armstödet går lågt, så beställer nog.
Tyvärr kan jag inte pröva den innan, bor lite långt ifrån...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Beställde en Ergo 312 nu, får hoppas man blir nöjd.
Min nuvarande Arozzi är en katastrof, jag sitter som en säck potatis...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Så någon annan som har något positivt att säga om Ergo 312?:)

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spatten:

Är någon skillnad på "Kontorsstol Ergo 312 - Helsvart" och "Kontorsstol Ergo 312 - Vit bas" ? eller är det bara att den vita kostar 700:- mer ?

och ni Som har Ergo 312 upplever ni någon form utav statisk elektricitet ?

Undrar samma sak.

Tänkte plocka upp ny kontorsstol, och har kikat på Ergo 312. Ikea-klassikern Markus som också har meshryggstöd lider tydligen av detta problem. Sitter ofta i datorstolen när jag donar med elektronik, och det blir orimligt att behöva tänka på detta och potentialutjämna ideligen när man håller på med lösa ICs och sådant.

Kort sagt, får ni som skaffat Ergo 312 någonsin stötar, och sker det i sådana fall också vid andra tillfällen än torra kalla vinterdagar?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Undrar samma sak.

Jag besvarade den frågan en bit upp genom att förmedla vad personalen i butiken svarat.

#20040159

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jag besvarade den frågan en bit upp genom att förmedla vad personalen i butiken svarat.

#20040159

Hrm, ja, alltså, det var inte så mycket färgerna jag undrade över som huruvida det sprakar eller ej när man sitter i stolen Du citerar dock bara de första orden av mitt inlägg, kanske laddades det inte klart eller nåt?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hrm, ja, alltså, det var inte så mycket färgerna jag undrade över som huruvida det sprakar eller ej när man sitter i stolen Du citerar dock bara de första orden av mitt inlägg, kanske laddades det inte klart eller nåt?

Haha, jag missade att det ursprungliga inlägget du citerade även frågade om statisk elektricitet. Därför trodde jag att frågan du hade gemensamt med det citerade inlägget enbart var det om färgerna. Därför citerade jag också enbart den biten av ditt inlägg, då jag inte vet svaret på den andra frågeställningen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Haha, jag missade att det ursprungliga inlägget du citerade även frågade om statisk elektricitet. Därför trodde jag att frågan du hade gemensamt med det citerade inlägget enbart var det om färgerna. Därför citerade jag också enbart den biten av ditt inlägg, då jag inte vet svaret på den andra frågeställningen.

Så kan det bli ibland, tack i alla fall

Redigerade och fetade den del av ursprungsfrågan jag är intresserad av, så kanske det blir tydligare

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Efter lite grävande fann jag att Ergo 312 är identisk med en stol som heter Knead KC02 (betydligt mer känd) för er som letar efter fler recensioner.

Permalänk

Fick precis hem min Ergo 312 nu. Kan säga att denna stol är inte gjord för personer över 190 haha. Men den är skön att sitta i och har bättre stöd för ryggen än min IKEA Markus. Så jag är nöjd ändå! Men fick ta bort huvudstödet. Men har inget emot att ta bort huvudstödet då jag brukar störa mig på dessa. Men om du är under 190 så borde huvudstödet funka bra! Vet dock inte hur skönt det är.

Så om det är någon som är sugen på en mörkgrå Markus i använt men gott skick till bra pris så kommer jag lägga upp en annons på Sweclockers snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daisyclockersduck:

Fick precis hem min Ergo 312 nu. Kan säga att denna stol är inte gjord för personer över 190 haha. Men den är skön att sitta i och har bättre stöd för ryggen än min IKEA Markus. Så jag är nöjd ändå! Men fick ta bort huvudstödet. Men har inget emot att ta bort huvudstödet då jag brukar störa mig på dessa. Men om du är under 190 så borde huvudstödet funka bra! Vet dock inte hur skönt det är.

Så om det är någon som är sugen på en mörkgrå Markus i använt men gott skick till bra pris så kommer jag lägga upp en annons på Sweclockers snart.

Om man är 190cm lång, är det ett problem då? du skriver att man inte bör vara över 190

Permalänk
Skrivet av adelbob:

Om man är 190cm lång, är det ett problem då? du skriver att man inte bör vara över 190

Han skrev ju anledningen 🤷

Permalänk
Skrivet av adelbob:

Om man är 190cm lång, är det ett problem då? du skriver att man inte bör vara över 190

Egentligen inte. Nu har jag haft stolen ett tag och tycker överlag att det är en klar uppgradering från min markus från ikea.

Det enda är som sagt att huvudstödet funkar inte alls för långa personer som oss. Även när jag har det på högsta inställningen så är det som att den når upp till nacken bara och inte till huvudet.

Men annars tycker jag stolen känns väldigt prisvärd. Skönt att man kan flytta fram och bak sitsen så jag kan anpassa den för mina lite längre ben. Ryggstödet känns som det även skulle funka för personer som är ännu mer bredaxlade än vad jag är också. Ryggstödet når inte hela vägen upp till mina axlar men inget jag tänker på faktiskt.

Så överlag är jag ändå väldigt nöjd. Kollade på andra stolar också men då var det en heeeeelt annan prislapp

Säg till om du har fler frågor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daisyclockersduck:

Egentligen inte. Nu har jag haft stolen ett tag och tycker överlag att det är en klar uppgradering från min markus från ikea.

Det enda är som sagt att huvudstödet funkar inte alls för långa personer som oss. Även när jag har det på högsta inställningen så är det som att den når upp till nacken bara och inte till huvudet.

Men annars tycker jag stolen känns väldigt prisvärd. Skönt att man kan flytta fram och bak sitsen så jag kan anpassa den för mina lite längre ben. Ryggstödet känns som det även skulle funka för personer som är ännu mer bredaxlade än vad jag är också. Ryggstödet når inte hela vägen upp till mina axlar men inget jag tänker på faktiskt.

Så överlag är jag ändå väldigt nöjd. Kollade på andra stolar också men då var det en heeeeelt annan prislapp

Säg till om du har fler frågor!

Okej det låter vettigt. har en fråga till, hur högt är ryggstödet från sitsen? är det runt 75cm?

Permalänk
Skrivet av adelbob:

Okej det låter vettigt. har en fråga till, hur högt är ryggstödet från sitsen? är det runt 75cm?

Cirka 57 cm bara (exklusive huvudstödet). Så ryggstödet går nästan upp till mina axlar när jag sitter i stolen. Jag hade önskat att det kanske var en decimeter till. Men jag stör mig faktiskt inte så mycket på att ryggstödet inte är högre. Trodde jag skulle störa mig på det men inget jag direkt tänker på nu.

På bilderna så ser det ju ut som att stolen har högt ryggstöd men det tycker jag är lite missvisande.

Permalänk
Skrivet av Daisyclockersduck:

Cirka 57 cm bara (exklusive huvudstödet). Så ryggstödet går nästan upp till mina axlar när jag sitter i stolen. Jag hade önskat att det kanske var en decimeter till. Men jag stör mig faktiskt inte så mycket på att ryggstödet inte är högre. Trodde jag skulle störa mig på det men inget jag direkt tänker på nu.

På bilderna så ser det ju ut som att stolen har högt ryggstöd men det tycker jag är lite missvisande.

Det är inte så att det går att justera ryggstödet? Inte med en vanlig spak utan att du lossar på skruvar och fäster det högre upp på ramen? 🤔 Vet att vissa stolar har det så.. 🤷

Permalänk
Medlem

Om man sitter heldagar och det kanske delvis är inom jobbet så kanske man kan få jöbbet att sponsra. Bra arbetsdelar kan hålla en livstid mer eller mindre.

Jag har använt diverse stolar, min uppfattning är att även om IKEA säljer kontorsstolar så har den ingen koll på "ergonomi". Kinnarps är dyrare men också bra mycket bättre på alla sätt och vis, visst har de modeller som är kassa men deras standar stolar håller hög kvalité.

Numera kör jag Herman Miller Aeron, japp, den saknar nackstöd, troligen för att det i grunden är en dålig grej att ha om man jobbar fokuserat och inte sover i stolen. Tror jag gav runt 10 000 kr från Tyskland för den, i Sverige kan man inte köpa den, då får man lägga det dubbla.

Men problemet med "ergonomi" är att det är personligt, en stol som funkar för person A behöve inte alls fungera för person B. Dessutom behöver man ofta testa en stol ett par dagar, kanske 1 vecka innan man vet om den fungerar eller inte. Första veckan med Herman Miller var en pina för min del men nu har den hjälpt mig med, enligt mig, en mer korrekt position.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Om man sitter heldagar och det kanske delvis är inom jobbet så kanske man kan få jöbbet att sponsra. Bra arbetsdelar kan hålla en livstid mer eller mindre.

Jag har använt diverse stolar, min uppfattning är att även om IKEA säljer kontorsstolar så har den ingen koll på "ergonomi". Kinnarps är dyrare men också bra mycket bättre på alla sätt och vis, visst har de modeller som är kassa men deras standar stolar håller hög kvalité.

Numera kör jag Herman Miller Aeron, japp, den saknar nackstöd, troligen för att det i grunden är en dålig grej att ha om man jobbar fokuserat och inte sover i stolen. Tror jag gav runt 10 000 kr från Tyskland för den, i Sverige kan man inte köpa den, då får man lägga det dubbla.

Men problemet med "ergonomi" är att det är personligt, en stol som funkar för person A behöve inte alls fungera för person B. Dessutom behöver man ofta testa en stol ett par dagar, kanske 1 vecka innan man vet om den fungerar eller inte. Första veckan med Herman Miller var en pina för min del men nu har den hjälpt mig med, enligt mig, en mer korrekt position.

Numera finns ett bra tredjeparts huvudstöd för just Herman Miller Aeron: https://atlasheadrest.com/products/headrest-for-remastered-ae...

Detta till starkt förtret för Herman Miller evangelister som känt stolthet över att deras stolar saknar huvudstöd, har blivit liksom en grej som tecken på överlägsenhet...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Numera finns ett bra tredjeparts huvudstöd för just Herman Miller Aeron: https://atlasheadrest.com/products/headrest-for-remastered-ae...

Detta till starkt förtret för Herman Miller evangelister som känt stolthet över att deras stolar saknar huvudstöd, har blivit liksom en grej som tecken på överlägsenhet...

Numera? De har funnits i många år. Sen tror jag inte någon har känt någon form av stolthet över avsaknad av någonting, men har man provat sitta i samma stol med och utan huvudstöd och föredrar utan så är det väl bara så? Eller? Och tror du verkligen att det finns sådant starkt förtret för en produkt som faktiskt bara fungerar på Aeron vilket betyder att det enbart är ägare av Herman Miller Aeron som faktiskt köper huvudstödet? Jag har en Mirra 2 och skulle aldrig få för mig att sätta på ett huvudstöd. Det skulle bara vara i vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Numera? De har funnits i många år. Sen tror jag inte någon har känt någon form av stolthet över avsaknad av någonting, men har man provat sitta i samma stol med och utan huvudstöd och föredrar utan så är det väl bara så? Eller? Och tror du verkligen att det finns sådant starkt förtret för en produkt som faktiskt bara fungerar på Aeron vilket betyder att det enbart är ägare av Herman Miller Aeron som faktiskt köper huvudstödet? Jag har en Mirra 2 och skulle aldrig få för mig att sätta på ett huvudstöd. Det skulle bara vara i vägen.

Det sista var ju skrivet med en glimt i ögat och var ett skämt baserat på diskussioner som jag sett online angående det här med nackstöd eller inte där vissa med stolthet använt avsaknaden av nackstöd som bevis för produktens överlägsenhet mot konkurrenterna. Att det finns tredjeparts sedan flera år är sant så kanske felaktigt av mig att använda ordet numera men ville informera att det finns sådana i alla fall. Många som inte känner till att så är fallet!

Huvudstöd kan komma till användning om man vill ha en mer vilande position i en datorstol tex när man kollar på film eller om man en längre stund varit framåtlutad med armbågarna i skrivbordet på oergonomiskt vis och man blir lite trött i nacken, då räcker det oftast att vila nacken mot ett nackstöd i några minuter så upphör värken.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av Keffy:

Försöker att byta ut min gamla ikea stol. Är någon av dessa prisvärda? Inte jätte sugen på begagnade stolar. Jag är 180cm 75kg.

Ergoff Ekoflex 520: https://www.sono.se/kontorsmobler/arbetsstolar/ergonomiska-ko...

Direkt Interiör ergo 312:
https://www.dpj.se/ergonomiska-kontorsstolar/17057-kontorssto...

Köpte precis en Malmstolen från Rafz, kan rekommenderas men är kanske över budget. Är 180cm lång
https://rafz.se/product/kontorsstol-4000-hog-malmstolen/

Kan rekommendera företaget överlag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Numera finns ett bra tredjeparts huvudstöd för just Herman Miller Aeron: https://atlasheadrest.com/products/headrest-for-remastered-ae...

Detta till starkt förtret för Herman Miller evangelister som känt stolthet över att deras stolar saknar huvudstöd, har blivit liksom en grej som tecken på överlägsenhet...

Jodå, jag känner till nackstöden, tror till och med Herman Miller gjorde ett samarbete med Asus eller liknande företag där man tog fram gaming stol med nackstöd. Det ser till och med ut som de själva nu har en gaming stol med nackstöd i sitt sortiment.

För min del går nackstöd bort av den enkla anledningen att det begränsar min rörelse ytterligare. Även om man ska sitta i en ergonomiskt position så ska man tänka på att en statisk position är i många fall döden för kroppen. Det är dessutom vanligt att när man sitter vid en dator så faller huvudet fram efter ett tag och man får den beryktade puckelryggen, detta kan leda till en rad jobbiga symtom som kan vara svåra att få rätt på. Att kunna flexa bak där annars ett nackstöd sitter har visat sig vara väldigt effektivt för min del.

Att en bil har nackstöd är självklart dock, här är det en ren säkerhetsfråga för att hantera ex whiplash skador, detta lär man inte få i kontorsstolen Vill man luta sig bak och vila, ja då går jag till soffan eller fåtöljen istället.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffy:

Jag har typ ingen erfarenhet av kontorsstolar förutom denna men för priset tycker jag den är väldigt bra. Armstöden går tillräckligt lågt för mig men det hade kunnat vara fler steg att välja mellan. Jag kan även tycka att ryggstödet är lite hårt om man lutar sig tillbaka men skulle gissa att det är ett problem med mesh och inte just denna stolen.

Skrivet av pskjonte:

Beställde en Ergo 312 nu, får hoppas man blir nöjd.
Min nuvarande Arozzi är en katastrof, jag sitter som en säck potatis...

Skrivet av blunden:

Haha, jag missade att det ursprungliga inlägget du citerade även frågade om statisk elektricitet. Därför trodde jag att frågan du hade gemensamt med det citerade inlägget enbart var det om färgerna. Därför citerade jag också enbart den biten av ditt inlägg, då jag inte vet svaret på den andra frågeställningen.

Ni som har köpt stolen. Hur är armstöden? Är det hårdplast eller något mjukare typ av gummi eller gel material som man vilar armarna på?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S