Permalänk
Medlem

Val av nytt nätverk villa 2023

Skall snart flytta till villa och funderar på hur man ska lägga upp nätverket. Huset är tre plan(ca 200kvm totalt) och ett garage.

Tanken är att dra nätverk med kabel till flertalet ställen i huset samt även till garaget. Detta för att kunna placera AP på lämpliga ställen samt ha trådat nätverk i kontor. Tittat lite på Ubiquiti U6+ exempelvis, tänker mig kanske att det behövs 3-4 i huset och 1 i garaget.

Idag bor jag i lägenhet med en AC86U som sköter allt. Funderar på vad jag ska satsa på för lösning i huset. Ubiquitis konsumentprodukter känns väldigt gamla och Dream Machine SE känns lite väl overkill, samt att den verkar gå varm och krångla för många?

Vad hade ni satsat på för utrustning om ni börjat om med ett nytt nätverk idag. Ubiquitis AP verkar ändå rekommenderas varmt, men deras routrar och switchar känns inte helt optimala? Eller är det värt att ändå gå på detta för att vara i samma system och få deras mjukvara för konfiguration att fungera fullt ut?

Permalänk
Medlem

4-5 stycken AP låter overkill om du inte har väldigt höga krav på hastigheten överallt.
Köp två (möjligen tre om garaget är långt från huset), placera ut dem tillfälligt och testa om det duger, gör det inte det så köp till fler.

Två stycken AC-AP täcker ~2100m2 bra nog för spotify och surf för min del.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Håller med, två stycken räcker bra för mig också.

Jag började med en enda Unifi AP. När jag köpte en till så började med att ha den liggandes på en hylla och kabeln ringlandes längs golvet i någon vecka innan jag satte upp den "på riktigt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusv:

Skall snart flytta till villa och funderar på hur man ska lägga upp nätverket. Huset är tre plan(ca 200kvm totalt) och ett garage.

Tanken är att dra nätverk med kabel till flertalet ställen i huset samt även till garaget. Detta för att kunna placera AP på lämpliga ställen samt ha trådat nätverk i kontor. Tittat lite på Ubiquiti U6+ exempelvis, tänker mig kanske att det behövs 3-4 i huset och 1 i garaget.

Idag bor jag i lägenhet med en AC86U som sköter allt. Funderar på vad jag ska satsa på för lösning i huset. Ubiquitis konsumentprodukter känns väldigt gamla och Dream Machine SE känns lite väl overkill, samt att den verkar gå varm och krångla för många?

Vad hade ni satsat på för utrustning om ni börjat om med ett nytt nätverk idag. Ubiquitis AP verkar ändå rekommenderas varmt, men deras routrar och switchar känns inte helt optimala? Eller är det värt att ändå gå på detta för att vara i samma system och få deras mjukvara för konfiguration att fungera fullt ut?

Vad snackar vi för budget?

Jag är supernöjd med pfSense som router/brandvägg och Unifi på resterande prylar. Visst, man får inte alla coola features i Unifi Controllern, men jag tycker det är good enough och pfSense är [imho] en mycket mer kompetent routing/brandväggs-mjukvara än Unifis egna.

Förslag

Router: Netgate 2100 (eller bygg en egen)
Switch: https://store.ui.com/us/en/pro/category/all-switching/product...
AP: https://store.ui.com/us/en/pro/category/all-wifi/products/u6-... eller https://store.ui.com/us/en/pro/category/all-wifi/products/u6-... beroende på behov.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Vad snackar vi för budget?

Jag är supernöjd med pfSense som router/brandvägg och Unifi på resterande prylar. Visst, man får inte alla coola features i Unifi Controllern, men jag tycker det är good enough och pfSense är [imho] en mycket mer kompetent routing/brandväggs-mjukvara än Unifis egna.

Förslag

Router: Netgate 2100 (eller bygg en egen)
Switch: https://store.ui.com/us/en/pro/category/all-switching/product...
AP: https://store.ui.com/us/en/pro/category/all-wifi/products/u6-... eller https://store.ui.com/us/en/pro/category/all-wifi/products/u6-... beroende på behov.

Intressant, ska försöka läsa på mer om PFSense.
Har inte något direkt budget uppsatt, vill ha bra funktioner till rimlig kostnad. Dvs hyfsat normala konsumentpriser på grejerna..

Huset är inte så stort till ytan men det är i tre plan med betonggolv. Hur bra funkar en AP genom golvet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusv:

Hur bra funkar en AP genom golvet?

Förmodligen rätt kass. Vi har trähus och då fungerar en U6LR bra för hela huset, men när vi bodde i lgh hade vi en AC Lite och den tog sig knappt till sovrummet (två tegel-/lättbetongväggar).

Det som är så nice är ju att du kan prova och se! Du behöver inte köpa åtta AP direkt, utan så länge du köper en tillräckligt stor switch kan du börja med en AP och sen utvidga vid behov.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Kör en https://www.dustin.se/product/5011251434/rb5009ugplussplusin-...

hemma som jag är totalnöjd med, stabilare router har jag aldrig haft, servar väl en 15-20 enheter ungefär. Finns gott om information/videos om hur man handskas med den, går att rackmontera (med tillbehör) t.ex. och finns även en version med PoE på portarna:

https://www.dustin.se/product/5011300055/rb5009uprplussplusin...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för Vyos 1.4 och Gowin R86S-N305A som router(nice om man skaffar 10Gigabit fiber).
Dream machine pro har jag haft men kände att den var mer för annat än en bra brandvägg och gränssnittet var dåligt för att sätta upp regler.

Mikrotiken ovan skulle jag skaffat om jag haft gigabit.

Bor på 145kvm och klarar mig bra med 2st unifi AC-pro. Om det är 3 våningar så kanske man vill ha en per våning.

Permalänk
Medlem

Bra tips! Skall dock förtydliga att jag i dagsläget inte har några planer på eller behov av gigabit internet.

Permalänk
Hedersmedlem

Ubiquiti är trevligt, men tycker nog manageringen är lite för krånglig generellt. Det finns ju cloudmanagerade modeller typ Zyxel Nebula som är riktigt prisvärt, men också nyuppstickare på marknaden som Alta Labs (många tidigare Ubiquiti-anställda jobbar där) som dessutom har ett ännu snyggare interface än Ubiquiti. Grandstreams GWN är trevligt då de både stödjer att en AP agerar kontroller för nätverket, men också stödjer cloudmanagering om så önskas.

Finns otaliga AP-system som är riktigt bra idag, router är lite svårare. Det är svårt att inte rekommendera pfsense, men exempelvis Zyxel Nebula SCR 50AXE ger dig WiFi 6E, brandvägg och router i ett paket. Finns så många produkter att välja på, men få helt kompletta system (åtminstone AP + router som är vettiga).

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Ubiquiti är trevligt, men tycker nog manageringen är lite för krånglig generellt. Det finns ju cloudmanagerade modeller typ Zyxel Nebula [...]

Här sitter man och tycker att det verkar idiotiskt att Ubiquity inte har vanliga web-gränssnitt utan man MÅSTE använda någon jävla specialprogramvara för att konfigurera accesspunkterna, men så hittar någon på den ÄNNU sämre lösningen att man måste använda någon annans dator! Om (läs: när) det företaget inte känner för att driva servrarna längre blir alltså accesspunkterna värdelösa?

Plus säkerhetsproblemen det innebär att låta någon annan utifrån ha kontroll över enheter bakom brandväggen.

lade till säkerhetsaspekten
Permalänk
Medlem

PFsense/OPNsense i all ära men oftast rätt overkill för ett hemmanätverk, vill du komma undan relativt billigt hade jag tittat på något Mediatek Filogic-baserat som stöds av OpenWrt. Då har du både en hygglig bas för mjukvaran som med stor sannolikhet kommer hålla sig någorlunda aktiv under hela hårdvarans aktiva livstid och ger dig rätt mycket flexibilitet. Leta på någon modell som helst har 3 "radio-moduler" om du nu vill länka dessa trådlöst för bäst prestanda annars räcker två och konfiguera båda som APs ihop med en router eller ena som både AP och Router (inkommande) och andra som AP. Du har också fördelen då att du får iaf 3 portar per enhet som du kan ansluta enheter till antingen via kabel eller trådlöst beroende på hur du väljer att länka ihop nätet utan att blanda in mer hårdvara. Räkna med ca 1300kr eller mer per router/AP, rätt svårt att slå det prismässigt. Skulle du vid något senare tillfälle vilja konvertera dessa till rena APs eller routrar så går det också utan några svårigheter.

Permalänk
Medlem

Har man inget mot bara trådlös i sig kan man ju alltid bara använda kabel centralt mellan våningarna och ha ett AP-system centralt på varje. Passar layouten går det ju även att koppla trådat direkt till, och inte bara mellan dem för enstaka extra viktiga prylar.

Alltid kul att få betongborrningen gjord innan inflyttning också..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Vill du ha Ubiquiti borde du vänta in deras nya gateways som syntes på en mässa i Vegas för inte så länge sedan. Vill du inte ha Ubiquiti kan jag rekommendera Grandstream APs. Mitt tips är en begagnad Edgerouter-X och 2-3 Grandstreams GWN7625 APs. Själv kör jag ER-X och U6-lite.

Permalänk
Medlem

Jag sticker ut hakan och säger att denna funkar utmärkt för en villa om du inte kräver allt för mycket konfigureringsmöjligheter.

https://www.power.se/datorer/natverk-och-routers/mesh-routers...

Blir inte billigare än så om den även agerar router 😊

Permalänk
Medlem

Skulle på ett tjusigt vis dra switch till varje våning direkt eftersom rummens användning med åren kommer förändras på idag otänkbara vis. Blir inte så besvärligt eller kostsamt att greja med det trådlösa efter det heller, ansluta AP enligt sicksack per våning etc etc.

Gratulerar till villan !

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Jag har använt mig av TP-link decos i 5-6 år nu utan problem. Först var det m5:or men nu är det tre st deco x50 med wifi6.
Jag har tre st till ungefär 180kvm, alla är ihopkopplade via ethernet. Dessa hanterar regelbundet upp mot 20 enheter bekymmersfritt. Det fungerar kanon, kan verkligen rekommendera.

Permalänk

Rekommendation gällande kabeldragning.

Dra alltid fler kablar än vad du behöver. Har du planer på att köra 1st kabelansluten dator i hemmakontoret så drar du 2st kablar. Även om du själv inte kommer behöva det just nu/aldrig. Det är alltid bra att ha en extra kabel dragen ifall det skulle skita sig eller man vill utöka.

Sovrum rekommenderas 2-3 kablar. Vardagsrum 2-4 kablar(TV+digitalbox+spelkonsoler). Garage 2-3 kablar.
Alla dessa kablar ska ju självklart ta vägen någonstans. Bästa är att ha alla dragna till en Patchpanel. Enklast är att sätta patchpanelen i en skrubb tillsammans med en router/gateway och PoE-switch som har lika många eller fler portar. Skulle din fiber sitta i samma skrubb så vore det trevligt. Är det dock så att din fiber sitter med en huskant så kan du sätta ett eller fler nätverksuttag vid fibern för att sedan kunna skicka in den till routern i skrubben.

Körde 2st Asus AX92U hemma i ett tvåvåningshus. Kör via Asus AIMesh. Asus Routrar kör ju Merlin som är baserat på openwrt samt att du kan flasha openwrt till de flesta modeler. Tog en vecka innan jag märkte att mina routrar inte nyttjade Ethernet länken utan att den hade dedikerat en 5GHz kanal för att köra trådlös länk. Fick ändå 700/700mbit. Ändrade dock så de körde Ethernet länk primärt och sedan en 5GHz kanal som reserv. Har också konfigurerat OpenVPN med DDNS vilket var väldigt enkelt. Kan också låsa så att enheter som befinner sig på en specifik våning kör wifi direkt mot den router som är på samma våning.

En tanke jag alltid har med nätverk. Det ska vara så bra och snabbt att jag inte behöver tänka på hur snabbt det är.

I ditt fall så skulle jag köra på Unifi. Det behövs nog inte mer än 2 AP, max 3. Jag hade nog dock satt en AP per våning + 1 i garaget.
Hårdvaran:
1st Unifi Dream Machine Special edition (Cloud Key + gateway + PoE-switch för AP)
4st U6+
1st Unifi Switch 24 eller Unifi Switch 16. Beror på hur många kablar som går in i skrubben.
1st Överspänningsskydd/batteribackup

Fördel med Unifi. Styr allt i ett och samma gränssnitt. Kan skapa flera olika VLAN enkelt för att separera ditt interna nätverk.
Rekommenderar starkt ett VLAN för IoT devices(smart lampor/andra osäkra enheter). Man vet aldrig när det hittas en Zero day exploit i någon gammal smartpryl som inte fått uppdateringar på ett par år.

Visa signatur

Stationär: 7800XT, R7 5700G, 32GB RAM 3800MHz CL14, 980 Pro 1TB + 950 Pro 256GB + 3x4TB HDD, Prime 1300W, Obsidian 750D, 240hz@1080p + 60hz@2160p , Logitech G Pro Wireless, Logitech G710+, HyperX Cloud II Wireless.
Server: Intel UHD 750, i5 11600K, 64GB RAM, 2x512GB M.2 SSD, 3x8TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag kan också rekommendera TP-Link. EAP653 verkar vara ett vettigt val med wifi6 stöd och "vanlig" PoE så att du kan köra en poe switch i framtiden. Finns även gratis mjukvara för att hantera accesspunkterna.

Sen skulle jag nog behålla din nuvarande router, men stänga av wifi. Om du inte har några speciella behov.

Permalänk
Medlem

@Svennetony
Det har inget att göra med OpenWrt, möjligtvis att det har några delar kod men de baserar sig på SDK från tillverkaren (Broadcom vanligtvis) så samma "kassa" mjukvara som du har i vendor firmware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svennetony:

Rekommendation gällande kabeldragning.

Dra alltid fler kablar än vad du behöver. Har du planer på att köra 1st kabelansluten dator i hemmakontoret så drar du 2st kablar. Även om du själv inte kommer behöva det just nu/aldrig. Det är alltid bra att ha en extra kabel dragen ifall det skulle skita sig eller man vill utöka.

Sovrum rekommenderas 2-3 kablar. Vardagsrum 2-4 kablar(TV+digitalbox+spelkonsoler). Garage 2-3 kablar.
Alla dessa kablar ska ju självklart ta vägen någonstans. Bästa är att ha alla dragna till en Patchpanel. Enklast är att sätta patchpanelen i en skrubb tillsammans med en router/gateway och PoE-switch som har lika många eller fler portar. Skulle din fiber sitta i samma skrubb så vore det trevligt. Är det dock så att din fiber sitter med en huskant så kan du sätta ett eller fler nätverksuttag vid fibern för att sedan kunna skicka in den till routern i skrubben.

Körde 2st Asus AX92U hemma i ett tvåvåningshus. Kör via Asus AIMesh. Asus Routrar kör ju Merlin som är baserat på openwrt samt att du kan flasha openwrt till de flesta modeler. Tog en vecka innan jag märkte att mina routrar inte nyttjade Ethernet länken utan att den hade dedikerat en 5GHz kanal för att köra trådlös länk. Fick ändå 700/700mbit. Ändrade dock så de körde Ethernet länk primärt och sedan en 5GHz kanal som reserv. Har också konfigurerat OpenVPN med DDNS vilket var väldigt enkelt. Kan också låsa så att enheter som befinner sig på en specifik våning kör wifi direkt mot den router som är på samma våning.

En tanke jag alltid har med nätverk. Det ska vara så bra och snabbt att jag inte behöver tänka på hur snabbt det är.

I ditt fall så skulle jag köra på Unifi. Det behövs nog inte mer än 2 AP, max 3. Jag hade nog dock satt en AP per våning + 1 i garaget.
Hårdvaran:
1st Unifi Dream Machine Special edition (Cloud Key + gateway + PoE-switch för AP)
4st U6+
1st Unifi Switch 24 eller Unifi Switch 16. Beror på hur många kablar som går in i skrubben.
1st Överspänningsskydd/batteribackup

Fördel med Unifi. Styr allt i ett och samma gränssnitt. Kan skapa flera olika VLAN enkelt för att separera ditt interna nätverk.
Rekommenderar starkt ett VLAN för IoT devices(smart lampor/andra osäkra enheter). Man vet aldrig när det hittas en Zero day exploit i någon gammal smartpryl som inte fått uppdateringar på ett par år.

Tack för bra tips!
Varför bör man alltid dra två kablar? Finns det någon nackdel med att bara dra en kabel och sedan köpa en billig switch på de ställen man upptäcker att det behövs fler uttag?

Permalänk
Medlem

Jag kör UDM pro i rack. I racket har jag patchat upp ett tio-tal uttag runt om i huset. Kör två U6-lite i huset som är 130 kvm. Jag är nöjd, enkelt nog att konfigurera, busenkelt att använda.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Jacob Fanboy

Hej! Får man fråga vilka nätverkskunskaper du besitter, eller enklare sagt hur avancerat vill du ha det?

Har själv skaffat en villa i liknande storlek är i fasen att riva och dra flexrör för CAT6, arbetet går dock långsamt då jag sitter och väntar på Ubiquiti ska få tummen ur och släppa Wi-Fi 7 accesspunkter.

Permalänk
Skrivet av diizzy:

@Svennetony
Det har inget att göra med OpenWrt, möjligtvis att det har några delar kod men de baserar sig på SDK från tillverkaren (Broadcom vanligtvis) så samma "kassa" mjukvara som du har i vendor firmware.

Bra att du sa det. Minns inte exakt vart jag läste det, kan vara något som jag fått om bakfoten.

Visa signatur

Stationär: 7800XT, R7 5700G, 32GB RAM 3800MHz CL14, 980 Pro 1TB + 950 Pro 256GB + 3x4TB HDD, Prime 1300W, Obsidian 750D, 240hz@1080p + 60hz@2160p , Logitech G Pro Wireless, Logitech G710+, HyperX Cloud II Wireless.
Server: Intel UHD 750, i5 11600K, 64GB RAM, 2x512GB M.2 SSD, 3x8TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag har en unifi ac-lr på översta plan och wifi funkar för mig i källaren två plan ner så 4 APs låter mycket. Har aldrig märkbara avbrott.

Jag skulle inte ha bråkat mer än att sätta ett dubbeluttag i varje rum/plats du vill ha uttag. Går ju att ha en liten switch i tv-bänken om du ska koppla in ett litet it-cafe. Jag har dubbeluttag vid min tv-bänk men använder bara ett eftersom unifi wifi funkar så pass bra 🙂

Permalänk
Skrivet av magnusv:

Tack för bra tips!
Varför bör man alltid dra två kablar? Finns det någon nackdel med att bara dra en kabel och sedan köpa en billig switch på de ställen man upptäcker att det behövs fler uttag?

Olyckor uppstår med tiden. Husdjur som kanske gillar att bita på prylar.
Drar man kablar i väggarna så kan man alltid ha otur att någon i framtiden borrar rakt in i kabel eller råtta i väggen som gnagade på kabel där det skickas PoE.
Drar man kablar i marken så kan det alltid vara någon som gräver av den i framtiden.

Har man extra uttag ledigt när det väl går åt pipsvängen så uppskattar man att man la några extra kronor och lite extra tid på en kabel till om det nu funkar. Då måste man inte stressa med att dra en ny.

För de flesta räcker det med att sätta en enkel 5-port switch när det behövs mer uttag. Sällan det kommer påverka negativt i en hemmamiljö.

Visa signatur

Stationär: 7800XT, R7 5700G, 32GB RAM 3800MHz CL14, 980 Pro 1TB + 950 Pro 256GB + 3x4TB HDD, Prime 1300W, Obsidian 750D, 240hz@1080p + 60hz@2160p , Logitech G Pro Wireless, Logitech G710+, HyperX Cloud II Wireless.
Server: Intel UHD 750, i5 11600K, 64GB RAM, 2x512GB M.2 SSD, 3x8TB HDD

Permalänk
Medlem

Ingen verkar ha tänkt på detta innan nu så jag svarar med det som borde besvaras först:

Vad vill du göra med nätverket & vilken ambitionsnivå har du? Dvs bryr du dig om att segmentera nätet öht, eller räcker det med att du ska kunna ansluta dina enheter och så är det good enough?

Från vad jag kan läsa ut från din post, så verkar du vara ute efter en relativt enkelt lösning där du kanske kan sätta upp två olika nät (kontor/privat), detta kan du göra med nästan vad som helst.

Om du inte är intresserad av att konfigurera & testa dig fram själv så har du ingen vidare nytta av produkter som pfsense, då är det bättre att köpa nån simpel produkt som är riktigt enkel att jobba med. Har du intresse av att göra mer avancerade saker så kan det finnas en poäng med pfsense, eller om du t.ex. är intresserad av att lära dig mer.

Låt dig inte luras av lovord från entusiaster som är insnöade på något, utgå från vad du behöver och vill ha. När du vet det så kan du utforma korrekt frågor för att få bättre hjälp.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Hedersmedlem

Behåll din AC68U som router, pfsense och sånt är kul om du gillar att nörda nätverk men det förhöjer inte surfupplevelsen för normala människor ett dugg.

Komplettera med 2-3 kabelanslutna AP där du behöver täckning, stänger du av wifi på asusen så blir det lättare att få till en bra trådlös miljö med roaming som kanske fungerar, men det är inte 100% nödvändigt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

När jag flyttade till hus bytte vi från Bahnhof som bara hade en medieomvandlare (dosa för att konvertera fibersignalen till ethernet) och där man enkelt själv kopplade in sin router till Ownit där mediomvandlaren är integrerad i en klassisk "router", alltså en burk med medieomvandlare, router, switch och accesspunkt i ett. För att koppla in egen router (jag kör pFsense i en f.d. mediedator som är fullständigt overkill med Ryzen 2400G) behövde jag ringa Ownit och be dem brygga deras router. Funkade smidigt men inget som var alldeles självklart att det behövde göras för en självlärd amatör.

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Medlem

Som någon sa framtids säkra med att dra dubbla uttag och till mediabänk helst 4 eller 6 uttag på sådant sätt kan du välja för varje ansluten enhet vilket nät dom skall tillhöra, jag skulle säga IOT saker på ett eget nätverk
Jag själv tycker att unifi är fina grejer som duger till vanligt folk med lite extra plus funktioner. Dock va dom lite mer prisvärda förr än vad dom har blivit nu.
Men jag kör en UDM Pro för o förse 3 olika hushåll med nätverk. totalt sitter 1 UDM PRO 3x16ports POE switch 1 i varje hus med totalt 5 ap,s fördelat på ca 6000kvadratmeter. inom detta område sitter äver 8 st bullet kameror. och planerna är inom en framtid att skaffa access system.detta har rullat fint i snart 4 år utan något missöde
För din del skulle jag säga 2 kanske 3 AP's kommer räcka gott.