Qualcomm utmanar Intel och AMD med Snapdragon X Elite

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm utmanar Intel och AMD med Snapdragon X Elite

Snapdragon X Elite utlovar prestanda som till slut ska ge ARM-baserade bärbara med Windows en chans.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man kunde ana det när smartphones kom, och ännu mer när Windows 8 och Windows Phone 8 kom. Men sedan W10 kom med UWP så måste det varit uppenbart för alla var vi är på väg. Är ARM inne i finrummet så måste man vara med på tåget. Apple visar vägen här.
Det var ett stort misstag att AMD la ner K12. Och de har nog ångrat att de sålde Adreno. Energieffektivitet och yteffektivitet är nyckeln till totalprestanda på parallelliserbara tillämpningar.

Permalänk
Medlem

..... och där släppte Apple M3 och så är de tillbaka på ruta ett igen.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Bra.

Även Nvidia ska släppa en PC orienterade ARM CPU inom ett till 2 år som ska mäta sig med Apples M1/M2 liknande cpu'er så det betyder ju högre IPC än nåt på x86 sidan.
Har väl mest att göra med att intel sköt sig i foten med ett exklusivt avtal med Qualcomm exklusivitet som löper ut 2024 och gälde från 2016.
Var nog ett stort misstag av MS.

Sägs även att AMD gör sig redo att släppa ARM proppar igen.

Hoppas innerligen nästa dator blir en ARM burk, man kan ju önska sig 50% högre IPC och 5-6Ghz, blir heljdå x86 då.

Och bakåtkompatibilitet ser jag som ett mindre problem med Linux tex, på andra OS har man historiskt både i Windows och på Mac OS fixat det med emulatorer, apple gör det ju fint så finns noll jävla ursäkter att sitta kvar på x86.

Permalänk
Medlem

Faktumet att de bara nämner flertrådad prestanda hintar ju om att de fortfarande ligger efter konkurrensen när det kommer till enkeltrådat.

Permalänk
Snusfri

Mysigt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Datavetare
Skrivet av urban22:

Faktumet att de bara nämner flertrådad prestanda hintar ju om att de fortfarande ligger efter konkurrensen när det kommer till enkeltrådat.

Tänkte följa keynote-stream:en igår, men hade inte tid och läste AnandTech och ArsTechnica där man fick precis den känslan.

Men faktum är att Qualcomm presenterade i första hand (även de fattar vad som är klart viktigast för desktop...) faktiskt enkeltrådprestanda, var faktiskt det första man nämnde när man avtäckte Snapdragon X Elite.

Ser rätt bra ut: snabbare än M2 och snabbare än Raptor Cove @ 5,6 GHz.

Klicka för mer information
Visa mer

Ligger helt klart inom vad Apple enbart kan få med högre frekvens att för dem åter hamna i topp, sedan ska man komma ihåg att M2 är baserad på samma uarch som A15 medan M3 använder samma uarch som A17 och däremellan är den en viss ökning av IPC.

Oavsett lär Oryon ligga och tampas i toppen även mid-2024, om nu inte det är något helt oväntat Apple presterar på måndag.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tänkte följa keynote-stream:en igår, men hade inte tid och läste AnandTech och ArsTechnica där man fick precis den känslan.

Men faktum är att Qualcomm presenterade i första hand (även de fattar vad som är klart viktigast för desktop...) faktiskt enkeltrådprestanda, var faktiskt det första man nämnde när man avtäckte Snapdragon X Elite.

Ser rätt bra ut: snabbare än M2 och snabbare än Raptor Cove @ 5,6 GHz.

Ligger helt klart inom vad Apple enbart kan få med högre frekvens att för dem åter hamna i topp, sedan ska man komma ihåg att M2 är baserad på samma uarch som A15 medan M3 använder samma uarch som A17 och däremellan är den en viss ökning av IPC.

Oavsett lär Oryon ligga och tampas i toppen även mid-2024, om nu inte det är något helt oväntat Apple presterar på måndag.

Apple har ju visat vad man kan göra med ARM-kärnor. Men någonstans är jag ändå skeptisk till att Qualcomm slår M2 så pass i hela registret. Visst, de har ju en hel del högre frekvens. Så de behöver kanske inte slå M2 på IPC för att slå M2 i totalprestanda.
Vi får väl se helt enkelt.

En snabb fråga, där jag bara förutsätter att du kan ge svar som gör mig något klokare.
Jag får intrycket att mycket av styrkan i Apples M-kretsar är just den täta integrationen med minnet med den stora bandbredd och potentiellt låga latenser det innebär. Har jag förstått det korrekt? Finns det skäl att tro att ARM är känsligare för sådant än x86, och har mer att hämta där än vad X86 har?
Alltså, skulle M2 prestera mycket sämre parat med vanliga DIMM istället, och har AMDs och Intels arkitekturer mycket att hämta i CPU-prestanda på att köra med en integrerad lösning liknande den hos M-kretsarna?

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt poängen med ARM Windows. Största fördelen med Windows är att det fungerar med allt X86 som gjorts under åren. Ska man köra ARM kan man lika gärna köra Mac eller Android.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Ser inte riktigt poängen med ARM Windows. Största fördelen med Windows är att det fungerar med allt X86 som gjorts under åren. Ska man köra ARM kan man lika gärna köra Mac eller Android.

UWP. Microsoft styr dit av en anledning. De flesta är rätt nöjda med en ganska liten uppsättning program på sin dator. Det har Chromebook visat. Sedan kan man lösa en hel del med kompatibilitetslager eller program i molnet.

EDIT: Jag är ju en stor motståndare till nedlåsningen UWP och molntjänster innebär. Men vad jag tycker spelar ju ingen roll för MS eller gemene man.

Permalänk
Medlem

Det verkar gå inflation i X just nu…

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BooliBoo:

..... och där släppte Apple M3 och så är de tillbaka på ruta ett igen.

Även om Apple skulle ta ledningen igen lär det väl dock handla om mindre övertag och inte fullständig utklassning? Läget är betydligt ljusare än förr ändå.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Apple har ju visat vad man kan göra med ARM-kärnor. Men någonstans är jag ändå skeptisk till att Qualcomm slår M2 så pass i hela registret. Visst, de har ju en hel del högre frekvens. Så de behöver kanske inte slå M2 på IPC för att slå M2 i totalprestanda.
Vi får väl se helt enkelt.

En snabb fråga, där jag bara förutsätter att du kan ge svar som gör mig något klokare.
Jag får intrycket att mycket av styrkan i Apples M-kretsar är just den täta integrationen med minnet med den stora bandbredd och potentiellt låga latenser det innebär. Har jag förstått det korrekt? Finns det skäl att tro att ARM är känsligare för sådant än x86, och har mer att hämta där än vad X86 har?
Alltså, skulle M2 prestera mycket sämre parat med vanliga DIMM istället, och har AMDs och Intels arkitekturer mycket att hämta i CPU-prestanda på att köra med en integrerad lösning liknande den hos M-kretsarna?

Dagens CPUer är rätt sällan bandbredds-begränsade, undantaget (som allt oftare numera) är spel där dels väldigt stor CPU-cache gör nytta men där vi även ser att snabbare RAM gör mer nytta. Så CPU-mässigt lär inte Apples RAM-design påverka speciellt mycket (fast det är nog en väldigt kompetent spel CPU...).

Sen är deras RAM "on-package", det är inte mer integrerat än så. Är vad jag förstår inte lägre latens än andra designer som använder LPDDR4X/LPDDR5.

Däremot gör den tighta integrationen med RAM det realistiskt för Apple att ha långt högre bandbredd än andra, Qualcomm gjorde alla jämförelse av iGPUer med Intel/AMD, de "glömde bort" Apple där för på den punkten kommer Pro/Max/Ultra ligga på en annan nivå jämfört med andra iGPU-lösningar.

Och ser inte riktigt varför man skulle betvivla prestanda hos Oryon, den är trots allt designad av hjärnan bakom "Apple Silicon" och han får nu chansen att göra en ny design från scratch.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Känns min 7950X är min sista x86-processor, äntligen säger jag bara, dags att begrava liket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Även om Apple skulle ta ledningen igen lär det väl dock handla om mindre övertag och inte fullständig utklassning? Läget är betydligt ljusare än förr ändå.

Vi får hoppas det då Apples M chip verkar vara riktigt bra. Men bra att utvecklare håller sig på tårna.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Dagens CPUer är rätt sällan bandbredds-begränsade, undantaget (som allt oftare numera) är spel där dels väldigt stor CPU-cache gör nytta men där vi även ser att snabbare RAM gör mer nytta. Så CPU-mässigt lär inte Apples RAM-design påverka speciellt mycket (fast det är nog en väldigt kompetent spel CPU...).

Sen är deras RAM "on-package", det är inte mer integrerat än så. Är vad jag förstår inte lägre latens än andra designer som använder LPDDR4X/LPDDR5.

Däremot gör den tighta integrationen med RAM det realistiskt för Apple att ha långt högre bandbredd än andra, Qualcomm gjorde alla jämförelse av iGPUer med Intel/AMD, de "glömde bort" Apple där för på den punkten kommer Pro/Max/Ultra ligga på en annan nivå jämfört med andra iGPU-lösningar.

Och ser inte riktigt varför man skulle betvivla prestanda hos Oryon, den är trots allt designad av hjärnan bakom "Apple Silicon" och han får nu chansen att göra en ny design från scratch.

Detta låter superintressant! Tack för informationen!

Detta gör mig otroligt sugen på en ny laptop, även om jag knappt använder min nuvarande.

Förresten, har du en förklaring till varför den tighta integrationen mellan CPU och RAM leder till högre bandbredd men oförrändrad latens? Min naiva bild av det är att det borde leda till lägre latens, vilket i sin tur medför högre bandbredd.

Permalänk

Performance per watt go

Permalänk
Medlem

Mjukvarustöd
Vettiga enheter som drar nytta av detta

De har en del att bevisa jämfört med Apple som redan levererat detta i flera år

Permalänk
Medlem

Intel och AMD borde svettas lite nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Förresten, har du en förklaring till varför den tighta integrationen mellan CPU och RAM leder till högre bandbredd men oförrändrad latens? Min naiva bild av det är att det borde leda till lägre latens, vilket i sin tur medför högre bandbredd.

Latensen beror mest på hur snabbt minneskretsarna kan slå upp rätt minnesaddress och plocka fram data därifrån. Det är nästan enbart själva minneskretsarna som påverkar hur låg latens man kan få, inte kopplingen mellan dem och CPU eller minneskontrollern i CPU:n.

Bandbredden däremot påverkas direkt av klockfrekvensen, och det är lättare att få en stabil signal med hög frekvens ju färre olika kontakter som den behöver gå genom.

Att minska latensen ger bara marginellt bättre bandbredd. Vilket som har störst påverkan på prestandan, latens eller bandbredd, beror mycket på hur mönstret för minnesåtkomst ser ut.

En intressant observation som har gjorts är att det finns många tricks som kan dölja hög latens (användandet av en cache är ett av de mer uppenbara), men otillräcklig bandbredd är svårt att göra något åt.

Permalänk
Datavetare

Snapdragon X Elite är 2-3 gånger snabbare än Intel baserad laptop i Davinci Resolve. Det trots att man kör x86_64 versionen på båda, d.v.s. emulering för X Elite!

Dock används NPUn, så är delvis "cherry-pick" från Qualcomms sida även om just bild/filmbehanling lär se rätt rejäl boost även i "verkligheten" från NPU-kretsen.

Förutsatt att WSL2 fungerar flawless på denna platform ser det 2024 ut att bli riktigt spännande i Windows-världen!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Dock används NPUn, så är delvis "cherry-pick" från Qualcomms sida även om just bild/filmbehanling lär se rätt rejäl boost även i "verkligheten" från NPU-kretsen.

Frågan är väl hur fort det går på en x86 med npu?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Elgot:

Frågan är väl hur fort det går på en x86 med npu?

Det lär vi förhoppningsvis få reda på när det släpps en x86 med stöd i applikationer som Davinci resolve
Meteor Lake ska väl släppas i år.

Men om jag tolkade kommentarerna kring Snapdragon X Elite, bl.a. AnandTech, så är NPU-delen rätt kraftig (d.v.s. Qualcomm har spenderat relativt många transistorer på den delen).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig en laptop med denna om priset är rätt. Verkar ju vara kraftig för kompilering och video-editering t.om.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Känns min 7950X är min sista x86-processor, äntligen säger jag bara, dags att begrava liket.

Tja, det blir inga ARM-chip för konsumenter...ARM har inget inbyggt stöd för UEFI och då ska man ha i åtanke att UEFI för X86 redan är ett makabert hopkok. Utan stöd för UEFI är ARM-chip döda i vattnet för konsumenter då det är hela grejen som möjliggör inte bara sammanfogningen av olika delar men också installationen av arbiträra operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Detta låter superintressant! Tack för informationen!

Detta gör mig otroligt sugen på en ny laptop, även om jag knappt använder min nuvarande.

Förresten, har du en förklaring till varför den tighta integrationen mellan CPU och RAM leder till högre bandbredd men oförrändrad latens? Min naiva bild av det är att det borde leda till lägre latens, vilket i sin tur medför högre bandbredd.

CPU:n måste ändå adressera samma mängd och samma typ av minne genom samma passager vare sig minnesmodulerna ligger på sina egna PCB:er eller är integrerade på SoC:n, integrationen gör ju dock att processorn alltid är direktkopplad till specifikt utvalt minne som man kan optimera för i mikrokod och dylikt, kanske rent av i kretskartan.Tycker ju dock latensen borde gå ner något då chippen är fysiskt närmare men förstår inte varför bandbredd skulle öka då det kräver både fler och större kretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Tja, det blir inga ARM-chip för konsumenter...ARM har inget inbyggt stöd för UEFI och då ska man ha i åtanke att UEFI för X86 redan är ett makabert hopkok. Utan stöd för UEFI är ARM-chip döda i vattnet för konsumenter då det är hela grejen som möjliggör inte bara sammanfogningen av olika delar men också installationen av arbiträra operativsystem.

Konsumenter, och datorer, klarade sig utan UEFI i många år. Någon form av bootloader behövs, men det finns många varianter av sådana utöver UEFI.
Så brist på stöd för UEFI är ett mindre problem. Om det ens är ett problem.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av JasBC:

Tja, det blir inga ARM-chip för konsumenter...ARM har inget inbyggt stöd för UEFI och då ska man ha i åtanke att UEFI för X86 redan är ett makabert hopkok. Utan stöd för UEFI är ARM-chip döda i vattnet för konsumenter då det är hela grejen som möjliggör inte bara sammanfogningen av olika delar men också installationen av arbiträra operativsystem.

UEFI är inget som är "inbyggt" i någon ISA, det är en standard man kan välja att använda för boot-förfarande.

Arm är en av medlemmarna i de som styr UEFI och de ARM64 server-plattformar som finns använder just UEFI (däremot gör inte Apple Silicon eller de flesta ARM64 baserade SBC det).

"The Unified Extensible Firmware Interface (UEFI) is a specification that defines a software interface between an operating system and platform firmware. UEFI is primarily used to define firmware services used to boot an operating system on a platform, but does add a few runtime services. The specification is published by the UEFI forum, where Arm is a board member."

Men tror de flesta konsumenter totalt skiter i hur deras dator bootar + det är rätt få som kommer byta ut det OS som kommer förinstallerat. Så oavsett vad Snapdragon X Elite använder för att boota är det enda relevanta "den kommer ta användaren in i en förinstallerad Windows-miljö".

Skrivet av JasBC:

CPU:n måste ändå adressera samma mängd och samma typ av minne genom samma passager vare sig minnesmodulerna ligger på sina egna PCB:er eller är integrerade på SoC:n, integrationen gör ju dock att processorn alltid är direktkopplad till specifikt utvalt minne som man kan optimera för i mikrokod och dylikt, kanske rent av i kretskartan.Tycker ju dock latensen borde gå ner något då chippen är fysiskt närmare men förstår inte varför bandbredd skulle öka då det kräver både fler och större kretsar.

Bandbredden går inte automatiskt upp bara för man har en tight integration. Men det som då blir mer praktiskt genomförbart är att ha fler kretsar i bredd utan att effekten helt exploderar. "Apple Silicon" använder ju detta till att ge deras iGPU bandbredd i nivå med spelkonsolerna, d.v.s. heltalsfaktorer högre jämfört med vad Intel/AMD (och vad det verkar Qualcomm) har i sina lösningar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Konsumenter, och datorer, klarade sig utan UEFI i många år. Någon form av bootloader behövs, men det finns många varianter av sådana utöver UEFI.
Så brist på stöd för UEFI är ett mindre problem. Om det ens är ett problem.

Brist på stöd för UEFI är ett väldigt stort problem då det är just den industri standardiserade-UEFI:n i datorerna som tillåter arbiträra handlingar som att byta grafikkort eller hårddisken utan större kompatibilitetsproblem, både på hårdvaru-sidan och för programvara. Utan UEFI är vi tillbaka på ruta ett, på samma nivå som de första IBM-klonerna som minst sagt hade brokigt stöd för...allting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Brist på stöd för UEFI är ett väldigt stort problem då det är just den industri standardiserade-UEFI:n i datorerna som tillåter arbiträra handlingar som att byta grafikkort eller hårddisken utan större kompatibilitetsproblem, både på hårdvaru-sidan och för programvara. Utan UEFI är vi tillbaka på ruta ett, på samma nivå som de första IBM-klonerna som minst sagt hade brokigt stöd för...allting.

Första versionen av UEFI kom inte förrän 2006. Då hade persondatorer av olika slag redan funnits i tre decennier, och IBM PC i 25 år.
Saker och ting fungerade rätt bra även innan UEFI kom. Inklusive att byta grafikkort eller hårddisk.
De kompatibilitetsproblem som fanns under de tidiga åren låg främst på hårdvarusidan snarare än mjukvara/firmware.

För övrigt, vilka processorer har inbyggt stöd för UEFI? Inga vanliga i alla fall. Det är UEFI som har stöd för x86, inte tvärtom.
Samma för ARM.