Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Tror inte det finne en enda som inte är cloud idag, däremot finns ju Electrolux som inte är kinisiskt...

Det finns också en del robotar som går att flasha om med firmware som gör att den inte skickar något till ett cloud: https://valetudo.cloud/

Personen bakom projektet var nyligen på DEF CON: https://www.youtube.com/watch?v=AfMfYOUYZvc

Tyvärr så behöver man pilla sönder hela apparaten och löda på extra kort och grejer? För krångligt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tyvärr så behöver man pilla sönder hela apparaten och löda på extra kort och grejer? För krångligt för mig.

Nja, det är olika beroende på vilken robot det är. Kolla hela videon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Efter skruvat sönder Z10 och sett exhaust filtret så borde nog det vara enklarare att rengöra för jäklar vad igensatt det va..

Filtret bak? eller vart menar du? jag har dåligt med blås känns de som... men hoppas inte min dör snart för den är helt galet bra ändå..

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Vi har en Roborock S6 som kört dagligen i 3 år nu. Fungerar fantastiskt bra och aldrig strulat. En äldre modell nuförtiden så tyvärr ingen kamera eller annat för hundbajskoll.

Har dock kikat mycket på Dreame som nästa modell, de verkar bland de absolut enklaste att få till Valeduto på. I princip ingen demontering, enkla att roota och generellt rekommenderade av de som snickrat ihop Valetudo.

Vill även ha modell med roterande moppar för nedanvåningen och Dreame verkar prisvärda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

Moppen blötte in moppen på alla tre. Ringde supporten tre gånger 🤔🤔🤔
När man klickade rengör mopparna, här man hur den låter min noll vatten... Finnas det verkligen en inställning för man slår av vattnet vid mopp???

Läste manualen.
Ingen av robotarna såg sladden till min laptop 🙈

du menar att moppen inte blev blöt vid rengöring?
då är det troligen att man inte satt i vatten tanken ordentligt, sett det felet med, finns på ecovacs x1 också, löste sig efter man tryckt till lite när man satte i behållarna första gångerna
dom andra gångerna jag sett strul med moppning, har det varit att man stängt av moppning under inställningar tex att dammsugaren fått för sig att det är en heltäckningsmatta.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag har haft min Roborock i 5 år nu och den fungerar som ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

Moppen blötte in moppen på alla tre. Ringde supporten tre gånger 🤔🤔🤔
När man klickade rengör mopparna, här man hur den låter min noll vatten... Finnas det verkligen en inställning för man slår av vattnet vid mopp???

Läste manualen.
Ingen av robotarna såg sladden till min laptop 🙈

Min L10s Ultra gjorde samma sak.
Finns en lösning som funkar för mig och dem flesta andra.

Gå in på >Fler Inställningar > Klicka 8 gånger på "Versionnummer för plugin-programmet".

Och vips, en knapp kommer upp som heter "Självreparation av basstation"

Denna tvingar och försöker få basstationen att fylla roboten med vatten.
Detta då det i fabrik kan ligga luft kvar i systemet.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Min L10s Ultra gjorde samma sak.
Finns en lösning som funkar för mig och dem flesta andra.

Gå in på >Fler Inställningar > Klicka 8 gånger på "Versionnummer för plugin-programmet".

Och vips, en knapp kommer upp som heter "Självreparation av basstation"

Denna tvingar och försöker få basstationen att fylla roboten med vatten.
Detta då det i fabrik kan ligga luft kvar i systemet.

Wow.
Du borde jobba på supporten 🤔
Ringt tre gånger och letat igenom hela roboten, testat allt jag kommit på. Försökt moppa 111 ggr 🤣🤣🙈🙈🙈

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nja, det är olika beroende på vilken robot det är. Kolla hela videon.

Jag kollade här men kanske fel?

https://valetudo.cloud/pages/general/supported-robots.html#dr...

Alla Dreame kräver custom pcb? Gamla Roborock gick via OTA men nya kräver full disassembly?

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Filtret bak? eller vart menar du? jag har dåligt med blås känns de som... men hoppas inte min dör snart för den är helt galet bra ändå..

Ja, det finns ett filter bak. Men du behöver skruva bort och få bort alla plastkåpor. Den var helt igensatt. Däremot löste det inte mitt problem. Verkar som sugmotorn gett sig. Men det fanns en hel del på reddit om hur man kan lösa detta problem, som kan vara återkommande.

Dock funderar jag på om de filter jag använt som är köpt på Amazon inte är enligt spec och låtit detta hända.

Min första natt med QRevo mot min Z10 Pro var dock inte så värst imponerande.

1) Sätta upp room cleaning på schedule / rum så man kör x2 eller x3 går inte. (Men man kan tydligen sätta upp matta(?) och lura den att köra två gånger) (Talar om roborock appen). Man kan sätta upp x2, x3 om man kör igång den adhoc. Väldigt konstigt

2) Bingen i roboten är extremt liten. Väldigt liten. Nästan som en tummetott (nä :)... ). Detta är ett problem för oss med hund. Dock lösbart med flera rum och låta den städa ett i taget / tömma. Finns ett bomullstest nån av tech kanalerna tar som visar på problemet. Z10 som hade problem, löste det dock bättre. Större binge och både blås och sug.

3) Autotömning, om man nu inte kan tömma så kunde man på Z10 säga till att försöka igen. Roborock säger till mig, "Nä du lilla gubbe, du har redan försökt så nu får du vänta tills jag tillåter dig!". Hatar sånt. Om jag vill spamma nåt låt mig spamma nått. Även om jag tar sönder nått.

4) Dockan, absolut, backa in och töm och städa ur mopparna. Det är väldigt bra. OM nu bingen tömmer. Om inte bingen tömmer så blir det ju problem för du får antingen lyfta ur roboten eller köra ut den så du kan kolla bingen.

Så efter 12 timmar med Qrevo jämfört med Dreames Z10 så saknar jag Z10 och appen. Betydligt bättre. Detta är mitt första intryck.
I övrigt så ser jag ingen skillnad på städresultatet, förutom att z10 kunde köra x2 för ett rum. (Men som sagt tydligen skall den göra detta om man lägger upp ytor som mattor(?))

Skall prova moppning idag förhoppningsvis bevisar den sig mer, och så skall jag lägga upp mattor och annat. Jag är förhoppningsfull att jag kan lösa problemen som uppkom under dessa första timmar. Jag visste också vad jag skulle kunna förvänta mig, men självklart hoppades jag på det bästa.

Permalänk
Skrivet av aragon:

varför? så länge som man ställer in dom för trägolv och inte kör det jämt är det inget problem att moppa trägolv.
eller ok om man har typ dåligt laminatgolv då skulle jag nog vara nojig då man knappt vågar ha någon fukt på det.

Behövs bara att det läcker en gång så är det kört.

Sen har min dammsugare bara en sån släpmopp, hade man haft en med roterande borstar så hade det känts mera värt. Men nu föredrar jag att moppa själv ett par gånger om året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag kollade här men kanske fel?

https://valetudo.cloud/pages/general/supported-robots.html#dr...

Alla Dreame kräver custom pcb? Gamla Roborock gick via OTA men nya kräver full disassembly?

Exempelvis dreame: d9:

"Rooting is pretty easy, only requiring a 3.3v USB UART Adapter, the Dreame Breakout PCB and almost no disassembly. All warranty seals stay intact."

Du behöver en usb-UART adapter, men det köper man ju färdigt.

EDIT: breakout board är valfritt btw. Dock är han bosatt i Tyskland och enligt vad det står kan man skicka ett mess till honom så kan har skicka en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag kollade här men kanske fel?

https://valetudo.cloud/pages/general/supported-robots.html#dr...

Alla Dreame kräver custom pcb? Gamla Roborock gick via OTA men nya kräver full disassembly?

PCB är för att göra det enklare. Dock behöver du lite grejer som UART och antingen breakout PCB eller 2mm sladdar som du kan sätta på motsvarande sätt i debug-porten.

PCB behöver du bara den när du rootar roboten (så en gång per robot). Den gör saker enklare.

Instruktionerna för Dreame verkar generellt vara de enklaste. I princip ingen demontering krävs, inga lappar som har med garanti att göra bryta. PCB kan du beställa genom Telegram av Hypfer eller hitta någon som kan skicka en färdig till dig.

Roborock är ett helt projekt att roota i jämförelse.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Har själv en Roborock och är mycket nöjd.
Köptes för någon BF sen, gick mest på de som de hade någon bra deals på.

Få med tömning med dessa modeller (Roborock) för under 5k blir nog tajt dock tror jag.
S8 med tömning ligger på 9.5k just nu, känns som det nog blir svårt för den att gå ner till 5k
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7322617

Permalänk

Har en roborock s6 som har fungerat bra i flera år. Dock så börjar jag bli sugen på en robot som moppar golven också. Känns som robotarna börjar bli bra på detta nu ?

Den jag har kollat på är dreames nya l20 ultra.
Den verkar även vara bra på att se saker på golven. Skulle vara skönt att slippa städa efter ungarna varje gång man ska köra dammsugaren.

Hur funkar dessa på trägolv med mängden vatten ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobokrull:

Har en roborock s6 som har fungerat bra i flera år. Dock så börjar jag bli sugen på en robot som moppar golven också. Känns som robotarna börjar bli bra på detta nu ?

Den jag har kollat på är dreames nya l20 ultra.
Den verkar även vara bra på att se saker på golven. Skulle vara skönt att slippa städa efter ungarna varje gång man ska köra dammsugaren.

Hur funkar dessa på trägolv med mängden vatten ?

Du kan ställa mängden vatten den ska använda, vi kör vår L10Ultra på parket golv utan det varit ett problem. Sedan beror det ju på hur ofta man kör, oavsätt trägolv ska man inte ösa på med vatten dagligen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Behövs bara att det läcker en gång så är det kört.

Sen har min dammsugare bara en sån släpmopp, hade man haft en med roterande borstar så hade det känts mera värt. Men nu föredrar jag att moppa själv ett par gånger om året.

Sant dock ska det nog mycket till för att stationen ska läcka. Det är sant har man släpmopp som ligger mot golvet konstant skulle jag nog med passa mig främst om den skulle fasta under städning så den blir stånde med blöt duk mot golv. Dom nya vertionerna höjer ju mopparna om det blir problem.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Köpte en Roborock Q Revo förra helgen och grymt nöjd såhär långt!

Väldigt bra resultat både när det gäller dammsugning och moppning. Enda "problemet" var att tanken som smutsvattnet hamnar i började lukta rätt snabbt fast löste sig enkelt med lite Klorin i tanken

Hade tidigare en Roborock S5 MaxV som också var bra men moppningsfunktionen var väl ingen höjdare på den. Var delvis därför det blev en ny. Sen även väldigt skönt att den nya klarar sig själv under en längre tid utan att man behöver tänka på att vare sig tömma dammbehållare eller fylla på med vatten varje gång man vill använda den. Sen att man kan både dammsuga och moppa i ett svep utan att behöva tänka på mattor osv iom att den har moppar som den automatiskt lyfter upp när den känner av att den är på en matta är ytterligare ett stort plus.

La till en grej
Permalänk
Medlem

Lite mer nöjd nu med vår QRevo, efter att ha lekt och förstått mer hur den fungerar. Dock är fortfarande frånvaron att kunna ställa in städrutin per rum (x1,x2,x3) lite förvirrande. Men moppningen tillförde ju nått riktigt bra och på lägsta så blev det bara fuktigt, vilket var det vi ville ha.

Likaså mattstädningen (då kör den 2 gånger) ett plus. Detekterar själv mattor och bestämmer det.

Så just nu kvarstår frågan hur bra den kommer tömma efter ett längre program. Men just nu så är det uppdelat i tre olika scheman sen får jag utvärdera vidare.

Rumsmappningen blev ju helt kaiko så den fick man justera. Tyckte att toaletten var två rum med böljande väggar. Sen tyckte han att hallen började 1 meter in. Hoppas också den lär sig mer av vägval när den börjar städa, för de första gångerna så glömde den städa halva köket.

Jämfört med Dreame Z10 så saknas det funktioner ännu, om det blir ett problem får tiden utvisa. Men lite trist då det egentligen bara ligger i mjukvaran. Så från försiktigt besviken till försiktigt positiv. Men det är inte en slamdunk i mjukvara som man kan tro när man kollar på youtubebetalda reviews.

Permalänk
Medlem

finns det nån robotsammsugare som kan dammsuga mellan radioatorerna på element? Vore najs om den kunde deploya en minidammsugare som tog hand om trånga utrymmen, kanter och en arm som kunde borsta av övredelen av lister och mellan radioatorerna på element.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Har kikat på att köpa TP-Links RV30C: https://www.tp-link.com/us/smart-home/robot-vacuum/tapo-rv30c...

Den ska tydligen funka bra i deras app samt vara relativt prisvärd. Tveksamt om någon har några erfarenheter då den tycks ha tämligen begränsad tillgänglighet, enda stället i sverige jag hittat den är på comutersalg megastore för strax över 7000.

Har någon en TP-Link robotdammsugare och kan uttala sig om den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

finns det nån robotsammsugare som kan dammsuga mellan radioatorerna på element? Vore najs om den kunde deploya en minidammsugare som tog hand om trånga utrymmen, kanter och en arm som kunde borsta av övredelen av lister och mellan radioatorerna på element.

Kanske en liten drönare som kan flyga upp och damma av taklampan också?

Det låter lite riskfyllt med armar som ska fara runt och peta ner grejer på golvet, eller fastna i ett vägguttag.

Permalänk

Har använt min gamla Neato dammsugare i Ca: 10+ år. Dåligt batteri javisst, men han funkar fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Exempelvis dreame: d9:

"Rooting is pretty easy, only requiring a 3.3v USB UART Adapter, the Dreame Breakout PCB and almost no disassembly. All warranty seals stay intact."

Du behöver en usb-UART adapter, men det köper man ju färdigt.

EDIT: breakout board är valfritt btw. Dock är han bosatt i Tyskland och enligt vad det står kan man skicka ett mess till honom så kan har skicka en.

If you don't know what you're doing and start bothering the support chat with questions on what to do with this pinout, I will send you pictures of sad kittens. You have been warned.

Eftersom jag inte vet hur man gör så känner jag att jag behöver PCB:n. Kan ju pinga honom och se vad han säger. 😄

Permalänk
Medlem

z10 pro

Har en Dreame z10 pro sedan några år. Fungerar perfekt och underlättar enormt (byggt nytt utan trösklar och allt som går är monterat på väggarna). Bodde i äldre lgh tidigare med höga trösklar och inget väggfast. Hade då ingen nytta av roboten då det krävde så mycket manuell komplettering.

Efter att ha haft påhälsning av en lurvig hund har dock tömningsstationen slutat tömma. Försökt rengöra allt och byta påse men blir ändå manuell tyvärr. Kanske fungerar bättre på dyrare sugare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k1as:

Har en Dreame z10 pro sedan några år. Fungerar perfekt och underlättar enormt (byggt nytt utan trösklar och allt som går är monterat på väggarna). Bodde i äldre lgh tidigare med höga trösklar och inget väggfast. Hade då ingen nytta av roboten då det krävde så mycket manuell komplettering.

Efter att ha haft påhälsning av en lurvig hund har dock tömningsstationen slutat tömma. Försökt rengöra allt och byta påse men blir ändå manuell tyvärr. Kanske fungerar bättre på dyrare sugare.

Vi har 3 stora hundar och när den varit stopp i dockan så har jag plockat bort påsen, satt en dammsugare till insuget från robottdammsugaren till dockan och det har rensat den. Jag har också regelbunden dammsugit ur bingen (utan påsen i) och sett till att det är rent.

Detta har nog hänt en handfullgånger sedan juli 2022. Men du har säkert redan provat detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

If you don't know what you're doing and start bothering the support chat with questions on what to do with this pinout, I will send you pictures of sad kittens. You have been warned.

Eftersom jag inte vet hur man gör så känner jag att jag behöver PCB:n. Kan ju pinga honom och se vad han säger. 😄

hahaha, fint... PCB är väl bra om man inte kan, men de va inte så svårt iaf inte på Z10.
Är den billig är det en no brainer imo.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

För er som kollar efter breakout PCB för Dreame så har jag varit runt en del i Telegram-kanalerna. Det verkar tyvärr inte vara någon som skickar ut eller säljer färdiglödda. Däremot kan man enkelt få tag i en påse med alla delar (jag har, men har inte lätt ihop ännu). Det finns också en inställning bland många i de kanalerna att man ska kunna lösa själv och annars för det vara (en viss ideologi råder).

Jag har inte orkat löda ihop min ännu (eller ens orkat beställa nytt lödtenn…). När (om 😂) det blir gjort så kan jag nog skicka runt den en del bland medlemmar, förutsatt att den kommer tillbaka såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Kanske en liten drönare som kan flyga upp och damma av taklampan också?

Det låter lite riskfyllt med armar som ska fara runt och peta ner grejer på golvet, eller fastna i ett vägguttag.

Ok, när ska vi se den första AI dammsugaren då? dags för dom att visa någon praktisk tillämpning snart med allt AI snack.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Skulle köpt en Roborock Q7 Max + utan tvekan för under 6000kr.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |