Intels nya processor slår FPS-rekord i Counter-Strike 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Så 1,3 kFPS då, eller hur skriver man?

1,3 fpms?
Så slipper man fundera på om k är 1024 eller 1000

Permalänk
Medlem

Är det med eller utan frame generation?

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Så 1,3 kFPS då, eller hur skriver man?

13hfps

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TeamRocket:

Tycker den fps-frågan är så intetsägande. Om jag kör pong i 1000 fps på en 4k skärm hoppar ju bollen nästan 8 pixlar i sidled per frame om bollen viner över skärmen på en halv sekund.

Medan på tv-sändningar så fungerar 50 halva bilder per sekund eller 25 fps fint.

Skillnaden är ju framför allt att TV inte är interaktivt. Därtill får man naturlig motion blur som till viss del hjälper dölja hackandet.
Fördröjningen är den stora anledningen att låg FPS inte fungerar i spel, fast är man nere så lågt som 25 så är hackandet förstås också ett stort problem.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuessWho:

Fast om man hade en 486 66:a utan Turbo knapp så kördes den i 66 MHz hela tiden.
Att kunna välja mellan 33 och 66Mhz gjorde den inte snabbare än att köra 66MHz hela tiden.

Däremot om man saktar ner till 33MHz tillräckligt länge för att man ska vänja sig vid det så kanske den upplevs snabbare när man växlar till 66MHz än om man är van vid att köra 66MHz hela tiden.

Trotts namnet så var knappen där för att enkelt kunna välja en lägre hastighet än stock för den processor man hade.
Anledningen var fall som du beskriver, där spel eller andra program fungerar dåligt på för snabb processor.

Det är jag fullt medveten om. Beskrev bara en kul effekt av funktionen och hur vissa program fungerade då när de var skrivna efter en viss hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Spel gick slöare när man klockade ned?

Spel (och andra program) gick över huvud taget när man klockade ner

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av TeamRocket:

Medan på tv-sändningar så fungerar 50 halva bilder per sekund eller 25 fps fint.

Inte för att motsäga dig, utan bara för protokollet: "verkliga" TV-produktioner (tänk nyheter, sport, underhållning) nu för tiden görs och sänds typiskt i 50p, inte 25p eller 50i.

Personligen tycker jag att 25 fps är störande hackigt nästan oavsett typ av innehåll. Film går an tack vare den kraftiga rörelseoskärpan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Inte för att motsäga dig, utan bara för protokollet: "verkliga" TV-produktioner (tänk nyheter, sport, underhållning) nu för tiden görs och sänds typiskt i 50p, inte 25p eller 50i.

Personligen tycker jag att 25 fps är störande hackigt nästan oavsett typ av innehåll. Film går an tack vare den kraftiga rörelseoskärpan.

Beror på film/scener och så.
Men ibland har jag upplevt 23-30 FPS video/film som hackigt.
Framförallt vid snabba rörelser och panoreringar.

Inte bara något som någon har filmat på en potatis och lagt upp på sociala medier utan även komersiella filmer, exempelvis köp BluRay.

Var väl Hobbit som var tidigt ute med HFR versioner på bio i 48 FPS istället för 24 FPS.
Vissa klagade på det..? Att det var för många FPS ?
Jag förstod aldrig varför det var bra att ha oflyt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av GuessWho:

Beror på film/scener och så.
Men ibland har jag upplevt 23-30 FPS video/film som hackigt.
Framförallt vid snabba rörelser och panoreringar.

Inte bara något som någon har filmat på en potatis och lagt upp på sociala medier utan även komersiella filmer, exempelvis köp BluRay.

Ja, så är det ju. Tror att OLED:s intåg på TV-marknaden förstärkt den problematiken.

Det jag menade var att film i allmänhet är acceptabelt i 24 fps tack vare att filmmakare är fullt medvetna om och tar hänsyn till den begränsningen, medan till exempel sport (som produceras i och för 50 eller 60 fps) är helt otittbart i 25 eller 30 fps.

Citat:

Var väl Hobbit som var tidigt ute med HFR versioner på bio i 48 FPS istället för 24 FPS.
Vissa klagade på det..? Att det var för många FPS ?
Jag förstod aldrig varför det var bra att ha oflyt.

Jag uppskattade personligen HFR i The Hobbit. Om jag får gissa vilt kommer folks motvilja från att det är svårare att lura hjärnan att leva sig in i en fiktiv berättelse med högre bildfrekvens, eller från att man helt enkelt är van vid att en film ska vara hackig. Det skulle även kunna finnas ett samband däremellan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers