Snabbkoll: Använder du fortfarande Winrar?

Permalänk
Medlem

Körde WinRAR fram till någonstans runt 2005-2006 då jag upptäckte 7-zip.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur 7zip ses som överlägset? Varje gång jag använt det har det känts långsamt och buggigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Förstår inte hur 7zip ses som överlägset? Varje gång jag använt det har det känts långsamt och buggigt.

När jag benchade så var 7zip överlägset snabbast så gick över till det.
Äldre versioner fungerar ju dessutom på antika OS och är snabbare där med så på slöa maskiner är det guld värt än att sitta och vänta på att Winrar ska bli klart.

Man hinner skita länge med winrar det är säkert.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag provade 7zip iom problemet med en äldre winrar version. Insåg att det saknar funktion jag använder. Bytte tillbaka till winrar nu.

Vilken funktion då? Nämner man det får man säga det!

Permalänk
Medlem

Är vi på 2000-talet eller inte? Relevant fråga förra årtusendet... Det här årtusendet har vi kört 7zip.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vilken funktion då? Nämner man det får man säga det!

Jag lyckades inte öppna en zipad fil, gå in i mappstrukturen och ändra i en fil och spara utan att behöva extrahera/packetera igen.
Bara öppnade som vanlig utforskare och gjorde ändring för att sedan spara.
Jag kan ha gjort fel men jag lyckades inte iaf.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Använt winrar sen typ sent 90-tal(?) tills för bara någon månad sen då jag började använda 7-zip istället. Känns lite samma sak fast man slipper "glöm inte att köpa winrar" fönstret som dyker upp varje gång och säkert blivit ett antal tiotusantals gånger genom åren när man arbetar mycket med arkiv.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Säger samma sak igen som i tråden om sårbarheten som patchades.

Använder WinRAR för man behöver inte packa upp filen om en mapp, fil eller innehållet i en textfil måste ändras.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

Avinstallerade Winrar när jag upptäckte att Win 11 kan öppna filerna i utforskaren.

Kan säker kunna gjort det i Win 7 o 10 men upptäckte det av en slump när jag högerklickade på en fil.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Har många gånger testat att gå över till 7zip, men har aldrig lyckats förstå mig på gränssnittet. Det är klumpigt som få och otroligt svårt att göra något med, så har alltid gått tillbaka till Winrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Har många gånger testat att gå över till 7zip, men har aldrig lyckats förstå mig på gränssnittet. Det är klumpigt som få och otroligt svårt att göra något med, så har alltid gått tillbaka till Winrar.

Gränssnittet? Markera en mapp eller fil i Windows, högerklicka för att få fram kontextmenyn, välj lämpligt alternativ i 7zip-undermenyn. Hur kan det bli enklare än så???

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kört med Winrar sedan mitten på nittitalet
och kommer säkert att använda det i många år till om
dom fortsätter uppdatera det.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Ser folk som skriver "saknar funktionalitet".

Jag behöver ingen annan funktionalitet än "Extract to / here" och "Add to zip".

Men jag tror vissa tycker om att öppna sina zippar i ett eget fönster eller program och hålla på där. Jag förstår inte poängen med det.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Yes använder WinRAR fortfarande även om den nya Windows 11-menyn gör att man måste klicka tre gånger istället för två för att extrahera filer

Permalänk
Medlem

Hur mycket filer packar/packar ni upp egentligen?

Som så många andra här så hade jag WinRAR installerat under den tiden man hämtade hem en del filaekiv som låg splittade över en mängd filer. Sen upptäckte jag 7-zip någon gång som är fri mjukvara och täcker mitt behov av att zippa ihop något en gång om året. Men oftast packar jag nog bara upp saker med Windows inbyggda. På jobbet packar man väl ihop lite grejer ibland och då sker det hela oftast i terminalen.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Förstår inte hur 7zip ses som överlägset? Varje gång jag använt det har det känts långsamt och buggigt.

För min del handlade bytet om att de filerna jag behövde komprimera på den tiden hanterades mycket bättre av 7-zip, det var mycket in-game demo-filer och gigantiska sparfiler. WinRAR klarade som bäst runt 60% komprimering medans 7-zip i vissa fall kom ner under 20%, detta kanske har ändrats med senare versioner av WinRAR.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Inte använt WinRAR på säkert 20 år, bara 7-zip.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

WinRAR är snabbare än 7-zip men har ett grafiskt interface som inte lirar för mig. Använder generellt bara kontext-menyn och då är WinRAR inte nämnvärt smidigare. Sedan ska de envisas med den där pop-up:en varje gång man installerar den så jag valde 7zip istället.

Sedan att skillnaderna mellan WinRAR och 7zip är försumbar är inte så viktig som att kunna säga "X är snabbare än Y" såklart. 😅

Ska man vara riktigt cool så ska man köra kompressionshårdvara i PCI-e port som enbart komprimerar data. Då vinner man diskussionen!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag gör så simpla grejer som verkar inbyggt i windows nu så kör ej de hemma.

Har 7zip på knegburken

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD

Permalänk

Nej, Windows har ju en egen inbyggd upp-packare , men jag använde Winrar för i tiden och köpte faktiskt en licens också

Permalänk
Medlem

Har rarlabs unrar lib installerat, 7z (7zip) och PeaZip klarar det mesta men även de använder unrar från rarlabs.

Permalänk
Medlem

Kör med winrar då det är vad jag är van vid. Det är ett interface som funkar prima för mig.

Finns säkert alternativ som är bättre och sämre, men varför byta ut något som fungerar riktigt bra för mig?

Permalänk
Medlem

7zip har flera gånger misslyckats med att packa upp saker helt utan uppenbar anledning, när jag sedan försökt packa upp grejerna med WinRar har det fungerat utmärkt. Så nu har jag båda installerade men använder 7zip väldigt sällan.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Bytte till 7zip för längesen, pallade in med den 30 dagars prov grejset som dök upp hela tiden.
Men kommer väl snart så det är integrerat i Windows va?
Kommer bli nice, gillar inte att behöva installera något 3:e part.

Permalänk

Jag drömmer tillbaka till högskolan där läraren hade skrivit att labben skulle ihopzippas och maila till honom. Vi studenter var hur många som helst, då flera klasser läste kursen samtidigt.
Sedan när tiden hade gått ut sa läraren att det endast fanns en enda person i klassen som kunde följa en guide och zippa ihop filen, resten hade .rarat ihop dem. Och läraren sa mitt namn. Detta var under "The Dark Age", då varenda kotte höll på med rarachive.

Och läraren sa just att winrar kostar pengar, ni kör väl med något olagligt, men jag gör rätt för mig. Och hela klassen satt där helt paff. Inte minst för att man ej behöver ha winrar för rar-archive.

Jag har för övrigt använt en mjukvara som beter sig som winrar, jag använde ej den. Sedan träffade jag försäljningschefen och han sa till mig, du behöver ingen licens du kan och får köra ändå och jag blev paff, speciellt när det var ett riktigt stort mjukvaruföretag. Slutkunden måste dock köpa licenser.

Permalänk
Medlem

Solida arkiv är ju ett kapitel för sig, de blir å ena sidan mindre, å andra sidan mycket sårbarare för om det väl blir fel (RAM, lagring, överföring). Nästan så man måste ha en recovery record på dem, men då tappar man ju lite av vitsen med att packa maximalt. Jag använder i huvudsak solida arkiv när jag packar ihop något som jag inte värderar speciellt högt, men ändå inte vill kasta eller drälla runt på hårddisken i hundratals filer.

Ska man använda solida arkiv bör man helst använda RAR5, om vi nu pratar om WinRAR alltså, i synnerhet om man använder recovery record som är bättre med RAR5. Har man otur kan dock även recovery record fallera pga enstaka fel om de kommer på ett olyckligt ställe i nån header i början av filen eller hur det nu var.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezard:

Yes använder WinRAR fortfarande även om den nya Windows 11-menyn gör att man måste klicka tre gånger istället för två för att extrahera filer

Om du installerar om det och kryssar i denna så kommer det upp i den första menyn

Permalänk
Medlem

Vad ska man använda istället?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

högerklicka packa upp här. förstår inte alla 7zipboys som behöver mera.

Permalänk
Medlem

Nej, jag kör med 7zip.