Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Om en elbil har 120 hk så är det 90 kw det är konservativt räknat då många elbilar har betydligt högre effekter och det är inte batteriet som begränsar. Det kommer inte vara några problem att få ut högre effekter om tillverkarna bara tillåter / konstruerar för det och "laddboxen" kan ta emot det. Med den effekten behöver du inte tänka på effektuttag annat än för att förlänga hur länge batteriet ska räcka.

Max ström och därmed effekt, begränsas av ett säkerhetsrelä i laddboxen. Så om laddboxen är konstruerad för 22kW laddning så är det också max vad man kan skicka andra vägen.
Detta gäller för AC laddning och V2G (Vehicle to Grid).

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Max ström och därmed effekt, begränsas av ett säkerhetsrelä i laddboxen. Så om laddboxen är konstruerad för 22kW laddning så är det också max vad man kan skicka andra vägen.
Detta gäller för AC laddning och V2G (Vehicle to Grid).

Jo men i förhållande till inlägget jag svarade på så är 22 kw dubbelt så mycket som frågeställaren behöver. 22 kw är 3-fas 32 ampere. Så oavsett orkar vikten driva en normal villa men fortfarande bara begränsad tid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Jo men i förhållande till inlägget jag svarade på så är 22 kw dubbelt så mycket som frågeställaren behöver. 22 kw är 3-fas 32 ampere. Så oavsett orkar vikten driva en normal villa men fortfarande bara begränsad tid...

Absolut, helt enig!
De flesta bilar har "bara" 11kW OBC (On Board Charger) så då är det den som sätter gränsen hur mycket effekt man kan pumpa till kåken.

Själv bor jag i Norge där allt är eluppvärmt, så här är det vanligt med minst 40A huvudsäkring, svärmors sommarhus har till och med 40A, sjukt.
Men vi har också IT systemet i stor utsträckning så det komplicerar det hela..
Så mina tankar om vad som är "vanligt" är lite snedvridna.

Jobbar för övrigt på en av de största laddbox-tillverkarna så om nån har några frågor runt det så kan jag säkert hjälpa till!

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Sitter i valet och kvalet att beställa ny bil via jobbet.
Är extremt inne på EX30n, den ligger rimligt i pris för min del och täcker övriga behov. Sen är den rätt snygg också.
Dealen via jobbet innebär ca 5700:-/månad inkl. allt. (Fria mil, tvätt ett gäng gånger år, försäkring, skatt osv).
Då snackar vi Core-varianten med single-motor. Endast svart färg och tonade rutor som tillägg.
Det jobbigaste i nuläget är att jag egentligen behöver ha bilen tills typ sommaren nästa år, men då kommer jag inte kunna se bilen i verkligheten innan jag beställer då den kommer in hos bilhandlare typ runt jul..

Tankar, åsikter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

Sitter i valet och kvalet att beställa ny bil via jobbet.
Är extremt inne på EX30n, den ligger rimligt i pris för min del och täcker övriga behov. Sen är den rätt snygg också.
Dealen via jobbet innebär ca 5700:-/månad inkl. allt. (Fria mil, tvätt ett gäng gånger år, försäkring, skatt osv).
Då snackar vi Core-varianten med single-motor. Endast svart färg och tonade rutor som tillägg.
Det jobbigaste i nuläget är att jag egentligen behöver ha bilen tills typ sommaren nästa år, men då kommer jag inte kunna se bilen i verkligheten innan jag beställer då den kommer in hos bilhandlare typ runt jul..

Tankar, åsikter?

Första mediakörningar kommer början på november. Du kan ju också beställa och sen avbryta (om avtalet tillåter) efter en provkörning ifall den inte alls skulle falla dig i smaken

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Första mediakörningar kommer början på november. Du kan ju också beställa och sen avbryta (om avtalet tillåter) efter en provkörning ifall den inte alls skulle falla dig i smaken

Sant! Bra tanke.
Några åsikter om dealen i övrigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

Sant! Bra tanke.
Några åsikter om dealen i övrigt?

Betalar du det som löneavdrag? Netto/brutto? Förmånsvärdet inkluderat? Binder du upp dig något?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

EX30 kommer troligen bli en storsäljare.
Auto Motor und Sport lovordar denna och säger att den har ingen tysk motsvarighet i storleksklassen.
Tycker denna "Baby Polestar" verkar väldigt intressant.
536k med Plus-paket, stora batteriet och färgtillägg (från grundfärgsgrå Standard) är prisvärt jämfört med exempelvis Kia Niro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Nedanstående kan tas som svammel från en bilnörd, eller något inspirerande för en EV6-förare.

[ul]
[li]Vinterdäck och fälgar till GT: n har varit knepig historia. Stödet och svaren/direktiven från ÅF/verkstad har varit styrt från Kia centralt. Det är 21" som gäller. Året runt. På originalfälg. Utan prutat pris: väl över 30tkr.
Strunt!, tänkte jag. Det har alltid gått att köra åtminstone en tum mindre på vinterdäcken. Det är ju sedan gammalt!
Igår kom min beställda uppsättning däck/fälg, i 20". Dessa är redan provmonterade, så ingen fara med det. Kliar nästan i fingrarna att montera dessa nu.[/li]

Fondmetal Athena på EV6 GT. Continental WinterContact TS 870 P 20" 255/45. En uppsättning som inte skulle funka och definitivt inte rekommenderas av Kia. Utvärderingen börjar nu.

Fyller ut väldigt bra i bredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Betalar du det som löneavdrag? Netto/brutto? Förmånsvärdet inkluderat? Binder du upp dig något?

Löneavdrag, 5700:- blir den totala kostnaden så ja. Förmånsvärde inkl.
Bindningen är på 3 år.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Hanzooon:

Löneavdrag, 5700:- blir den totala kostnaden så ja. Förmånsvärde inkl.
Bindningen är på 3 år.

Är det ett bruttolöneavdrag? Alltså, drar arbetsgivaren av pengarna från den oskattade lönen? Det påverkar då också eventuell sjukpenning eftersom den beräknas på din bruttolön. Dessutom så påverkas pensionen.

Om du tjänar över 47 000:- /månaden så slår det extra hårt då arbetsgivaren ofta sätter av 30% av lönedelen över 47tkr till tjänstepensionen. Tjänar du 53tkr eller mer nu så kommer du alltså också förlora 1900:- /månad i minskad pensionsinsättning.

Din kostnad här och nu blir alltså 1900:- + 5700:- = 7600:-

Går du i pension om 30 år och man räknar med den vanliga 8% årliga avskastningen är de 1900:- värt över 8tkr på pensionen.

Då blir din tidsjusterade kostnad över 13tkr i månaden.

Kort sagt. Förmånsbil med bruttolöneavdrag är en jättedålig affär för de flesta anställda. Men med nettolöneavdrag (pengarna tas från lönen EFTER skatten dragits) så är den sanna kostnaden 5700:- Då är det ofta en bra deal.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Är det ett bruttolöneavdrag? Alltså, drar arbetsgivaren av pengarna från den oskattade lönen? Det påverkar då också eventuell sjukpenning eftersom den beräknas på din bruttolön. Dessutom så påverkas pensionen.

Om du tjänar över 47 000:- /månaden så slår det extra hårt då arbetsgivaren ofta sätter av 30% av lönedelen över 47tkr till tjänstepensionen. Tjänar du 53tkr eller mer nu så kommer du alltså också förlora 1900:- /månad i minskad pensionsinsättning.

Din kostnad här och nu blir alltså 1900:- + 5700:- = 7600:-

Går du i pension om 30 år och man räknar med den vanliga 8% årliga avskastningen är de 1900:- värt över 8tkr på pensionen.

Då blir din tidsjusterade kostnad över 13tkr i månaden.

Kort sagt. Förmånsbil med bruttolöneavdrag är en jättedålig affär för de flesta anställda. Men med nettolöneavdrag (pengarna tas från lönen EFTER skatten dragits) så är den sanna kostnaden 5700:- Då är det ofta en bra deal.

Tack för svar.
Lite osäker här, men vad jag har uppfattat så ska det inte påverka pension eller SGI. Får ta och trippelkolla hur det är upplagt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Är det ett bruttolöneavdrag? Alltså, drar arbetsgivaren av pengarna från den oskattade lönen? Det påverkar då också eventuell sjukpenning eftersom den beräknas på din bruttolön. Dessutom så påverkas pensionen.

Om du tjänar över 47 000:- /månaden så slår det extra hårt då arbetsgivaren ofta sätter av 30% av lönedelen över 47tkr till tjänstepensionen. Tjänar du 53tkr eller mer nu så kommer du alltså också förlora 1900:- /månad i minskad pensionsinsättning.

Din kostnad här och nu blir alltså 1900:- + 5700:- = 7600:-

Går du i pension om 30 år och man räknar med den vanliga 8% årliga avskastningen är de 1900:- värt över 8tkr på pensionen.

Då blir din tidsjusterade kostnad över 13tkr i månaden.

Kort sagt. Förmånsbil med bruttolöneavdrag är en jättedålig affär för de flesta anställda. Men med nettolöneavdrag (pengarna tas från lönen EFTER skatten dragits) så är den sanna kostnaden 5700:- Då är det ofta en bra deal.

Vilken tydlig och bra förklaring. Så bra beskrivet har jag aldrig hört eller läst det tidigare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Om du tjänar över 47 000:- /månaden så slår det extra hårt då arbetsgivaren ofta sätter av 30% av lönedelen över 47tkr till tjänstepensionen. Tjänar du 53tkr eller mer nu så kommer du alltså också förlora 1900:- /månad i minskad pensionsinsättning.

Din kostnad här och nu blir alltså 1900:- + 5700:- = 7600:-

Går du i pension om 30 år och man räknar med den vanliga 8% årliga avskastningen är de 1900:- värt över 8tkr på pensionen.

Då blir din tidsjusterade kostnad över 13tkr i månaden.

Kort sagt. Förmånsbil med bruttolöneavdrag är en jättedålig affär för de flesta anställda. Men med nettolöneavdrag (pengarna tas från lönen EFTER skatten dragits) så är den sanna kostnaden 5700:- Då är det ofta en bra deal.

Det där funkar inte som ett generellt råd utan det beror helt på vilket pensionavtal man har, det finns de som räknar pensionsavsättning före bruttolöneavdrag och de som räknar efter så det är inte säkert att du får någon effekt alls. Sedan kan arbetsgivare i många fall även räkna pensionsavsättningen innan bruttolöneavdrag ifall de vill även om avtalet inte kräver det vilket i så fall bara gör det till en förhandlingsfråga. Generellt skulle jag säga att det vanligaste vi ser är att bruttolöneavdrag för saker som bilar inte påverkar pensionen men det är klart att det finns snåla arbetsgivare där ute.

Vad gäller den årliga avkastningen så är det intressanta att se dagens värde så då bör du räkna med realavkastningen och då är 8% högt räknat, man måste också räkna in ifall man faller under ett avtal där en del av premien betalas till en traditionell försäkring eller inte då den delen kommer ofta ha lägre förväntad avkastning än om du kan välja fonder fritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Är det ett bruttolöneavdrag? Alltså, drar arbetsgivaren av pengarna från den oskattade lönen? Det påverkar då också eventuell sjukpenning eftersom den beräknas på din bruttolön. Dessutom så påverkas pensionen.

Om du tjänar över 47 000:- /månaden så slår det extra hårt då arbetsgivaren ofta sätter av 30% av lönedelen över 47tkr till tjänstepensionen. Tjänar du 53tkr eller mer nu så kommer du alltså också förlora 1900:- /månad i minskad pensionsinsättning.

Din kostnad här och nu blir alltså 1900:- + 5700:- = 7600:-

Går du i pension om 30 år och man räknar med den vanliga 8% årliga avskastningen är de 1900:- värt över 8tkr på pensionen.

Då blir din tidsjusterade kostnad över 13tkr i månaden.

Kort sagt. Förmånsbil med bruttolöneavdrag är en jättedålig affär för de flesta anställda. Men med nettolöneavdrag (pengarna tas från lönen EFTER skatten dragits) så är den sanna kostnaden 5700:- Då är det ofta en bra deal.

Du har rätt i att det kan bli en otrevlig överraskning om man inte kollar upp vad som händer med pensionen. Men du får det att låta som att ett bruttoavdrag per automatik innebär mindre tjänstepension och så är naturligtvis inte fallet. Allt handlar om vilken ordning sakerna görs i. Visst, ligger man under brytpunkten för statlig pension så kommer ett bruttoavdrag alltid att slå mot pensionen, men ligger man över denna gräns så slår det bara på tjänstepensionen om tjänstepensionen beräknas efter eventuella bruttoavdrag. Nu finns det ingen som helst anledning att göra så, framförallt inte om man gör gällande att upplägget ska vara kostnadsneutralt för arbetsgivaren, för det innebär i min mening att även pensionen ska vara samma (annars är inte upplägget kostnadsneutralt).

Vi kör kostnadsneutralt personalbilsupplägg hos oss (kombinerat brutto- och nettoavdrag), och jag tappar alltså inte en krona i pension på det. Så länge inte förmånsvärdet på bilen råkar matcha leasingkostnaden exakt (leasingkostnaden är oftast högre), så vill du göra ett bruttoavdrag på den överskjutande delen, för att spara in arbetsgivaravgiften och inkomstskatten - det är ju framförallt detta som gör det förmånligt (framför för ett par år sedan, när elbilar hade en kraftig nedsättning av förmånsvärdet, men ändå var relativt dyra i leasingavgift).

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Hanzooon:

Tack för svar.
Lite osäker här, men vad jag har uppfattat så ska det inte påverka pension eller SGI. Får ta och trippelkolla hur det är upplagt

Då låter det som att det är ett netto-avdrag. Alltså den bra sorten.

Skrivet av Lofen:

Vilken tydlig och bra förklaring. Så bra beskrivet har jag aldrig hört eller läst det tidigare!

Tack för de fina orden - bara kul att kunna hjälpa till

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Aktsu:

Det där funkar inte som ett generellt råd utan det beror helt på vilket pensionavtal man har, det finns de som räknar pensionsavsättning före bruttolöneavdrag och de som räknar efter så det är inte säkert att du får någon effekt alls. Sedan kan arbetsgivare i många fall även räkna pensionsavsättningen innan bruttolöneavdrag ifall de vill även om avtalet inte kräver det vilket i så fall bara gör det till en förhandlingsfråga. Generellt skulle jag säga att det vanligaste vi ser är att bruttolöneavdrag för saker som bilar inte påverkar pensionen men det är klart att det finns snåla arbetsgivare där ute.

Vad gäller den årliga avkastningen så är det intressanta att se dagens värde så då bör du räkna med realavkastningen och då är 8% högt räknat, man måste också räkna in ifall man faller under ett avtal där en del av premien betalas till en traditionell försäkring eller inte då den delen kommer ofta ha lägre förväntad avkastning än om du kan välja fonder fritt.

Skrivet av Blomman90:

Du har rätt i att det kan bli en otrevlig överraskning om man inte kollar upp vad som händer med pensionen. Men du får det att låta som att ett bruttoavdrag per automatik innebär mindre tjänstepension och så är naturligtvis inte fallet. Allt handlar om vilken ordning sakerna görs i. Visst, ligger man under brytpunkten för statlig pension så kommer ett bruttoavdrag alltid att slå mot pensionen, men ligger man över denna gräns så slår det bara på tjänstepensionen om tjänstepensionen beräknas efter eventuella bruttoavdrag. Nu finns det ingen som helst anledning att göra så, framförallt inte om man gör gällande att upplägget ska vara kostnadsneutralt för arbetsgivaren, för det innebär i min mening att även pensionen ska vara samma (annars är inte upplägget kostnadsneutralt).

Vi kör kostnadsneutralt personalbilsupplägg hos oss (kombinerat brutto- och nettoavdrag), och jag tappar alltså inte en krona i pension på det. Så länge inte förmånsvärdet på bilen råkar matcha leasingkostnaden exakt (leasingkostnaden är oftast högre), så vill du göra ett bruttoavdrag på den överskjutande delen, för att spara in arbetsgivaravgiften och inkomstskatten - det är ju framförallt detta som gör det förmånligt (framför för ett par år sedan, när elbilar hade en kraftig nedsättning av förmånsvärdet, men ändå var relativt dyra i leasingavgift).

Självklart går det att avtala bort problematiken och säkerställa att arbetsgivaren kompenserar avsättningen till tjänstepensionen. Men alla bruttolöneavdrag som drar ner din bruttolön till under 43 750:- påverkar din SGI.

Det vanligaste (som jag stöter på) är att man helt enkelt ser till att förmånen erbjuds mot nettolöneavdrag, för annars kommer det slå hårt på tjänstepensionen när din bruttolön minskas - om inget annat är avtalat. Du sparar inte heller in någon skatt på att ha det som en bruttoförmån när det gäller just förmånsbilar eftersom förmånsbil är en skattepliktig förmån. Så du kommer skatta för hela förmånsvärdet i alla fall.

Det går att läsa mer om det här.
https://www.placera.se/placera/redaktionellt/2023/08/01/brutt...
https://www.unionen.se/rad-och-stod/vad-lonevaxling-ar-och-hu...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Självklart går det att avtala bort problematiken och säkerställa att arbetsgivaren kompenserar avsättningen till tjänstepensionen. Men alla bruttolöneavdrag som drar ner din bruttolön till under 43 750:- påverkar din SGI.

Det vanligaste (som jag stöter på) är att man helt enkelt ser till att förmånen erbjuds mot nettolöneavdrag, för annars kommer det slå hårt på tjänstepensionen när din bruttolön minskas - om inget annat är avtalat. Du sparar inte heller in någon skatt på att ha det som en bruttoförmån när det gäller just förmånsbilar eftersom förmånsbil är en skattepliktig förmån. Så du kommer skatta för hela förmånsvärdet i alla fall.

Det går att läsa mer om det här.
https://www.placera.se/placera/redaktionellt/2023/08/01/brutt...
https://www.unionen.se/rad-och-stod/vad-lonevaxling-ar-och-hu...

Det är inget undantag att avdrag på bruttolönen inte påverkar pensionen som du försöker få det till. Det finns helt enkelt pensionsavtal (även kollektivavtalad) som kräver att pensionsmedförande lön beräknas före bruttolöneavdrag och de som inte kräver det. Och av de som inte kräver det är det vanligt att arbetsgivaren vill hålla det kostnadsneutralt och gör så ändå.

Så det du skrev är inte giltigt som något generellt råd, det generella rådet är att se vad som gäller just där du är för båda sidorna finns och inget är överväldigande mer vanligt än det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Självklart går det att avtala bort problematiken och säkerställa att arbetsgivaren kompenserar avsättningen till tjänstepensionen. Men alla bruttolöneavdrag som drar ner din bruttolön till under 43 750:- påverkar din SGI.

Det vanligaste (som jag stöter på) är att man helt enkelt ser till att förmånen erbjuds mot nettolöneavdrag, för annars kommer det slå hårt på tjänstepensionen när din bruttolön minskas - om inget annat är avtalat. Du sparar inte heller in någon skatt på att ha det som en bruttoförmån när det gäller just förmånsbilar eftersom förmånsbil är en skattepliktig förmån. Så du kommer skatta för hela förmånsvärdet i alla fall.

Det går att läsa mer om det här.
https://www.placera.se/placera/redaktionellt/2023/08/01/brutt...
https://www.unionen.se/rad-och-stod/vad-lonevaxling-ar-och-hu...

I min värld är en förmånsbil en bil som arbetsgivaren helt bekostar, men som får användas av den anställda privat. Om den används så uppstår en skattepliktig förmån, detta behöver då förmånsbeskattas. Det innebär varken ett brutto- eller netto-avdrag, bara en förmånsbeskattning.

Om den anställda helt eller delvis ska betala för kostnaden för bilen, så brukar det kallas personalbil. Här brukar det alltså vara tal om netto- och bruttoavdrag. Du vill som sagt inte göra nettoavdrag på mer än storleken av förmånsvärdet, för då betalar du mer skatt än nödvändigt. Den överskjutande delen vill du göra bruttoavdrag på, dock så vill du se till att den inte sänker din pensionsavsättning.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Blomman90:

I min värld är en förmånsbil en bil som arbetsgivaren helt bekostar, men som får användas av den anställda privat. Om den används så uppstår en skattepliktig förmån, detta behöver då förmånsbeskattas. Det innebär varken ett brutto- eller netto-avdrag, bara en förmånsbeskattning.

Om den anställda helt eller delvis ska betala för kostnaden för bilen, så brukar det kallas personalbil. Här brukar det alltså vara tal om netto- och bruttoavdrag. Du vill som sagt inte göra nettoavdrag på mer än storleken av förmånsvärdet, för då betalar du mer skatt än nödvändigt. Den överskjutande delen vill du göra bruttoavdrag på, dock så vill du se till att den inte sänker din pensionsavsättning.

Fast nu var mitt råd riktat specifikt till Hanzooon. Han erbjuds en bil mot löneavdrag. Då är det viktigt att ha koll på om det är ett nettolöneavdrag eller bruttolöneavdrag -och OM det är ett bruttolöneavdrag så behöver man också säkerställa att det är uppgjort så att det inte påverkar ens pensionsavsättningar. Om bruttolöneavdraget pressar ner din lön till under 8,07 PBB så kommer det också alltid att påverka SGI och din allmänna pension. Så det vill man undvika oavsett vad som är avtalat om tjänstepensionsavsättningar.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

https://alltomelbil.se/facket-varslar-om-strejk-mot-tesla-har-10-dagar-pa-sig/

Pinsamt dåligt av Tesla. Att de inte har kollektivavtal. Sådan vidrig mentalitet från USA de vill köra här.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Fondmetal Athena på EV6 GT. Continental WinterContact TS 870 P 20" 255/45. En uppsättning som inte skulle funka och definitivt inte rekommenderas av Kia. Utvärderingen börjar nu.

<Uppladdad bildlänk>

Fyller ut väldigt bra i bredd.

<Uppladdad bildlänk>

Grymt snyggt! Jag skulle aldrig kunnat gissa att det är eftermarknadsfälgar. Ser ut att kunna komma original på bilen.

Visa signatur

Phanteks Eclipse G500A Vit | i9 13900K | RTX 4090 FE | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | DeepCool GAMMAXX L360 A-RGB Vit | 5TB M.2 | X34A |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disagio:

Grymt snyggt! Jag skulle aldrig kunnat gissa att det är eftermarknadsfälgar. Ser ut att kunna komma original på bilen.

Tack så mycket! Det var lite meningen också.

Lika men inte identiskt.
Kört några mil nu åtminstone (mellan Uppsala-Stockholm). Fungerar utmärkt hittills och är jättenöjd med mina val.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Diskussion utbruten*

Däckdiskussionen hittar ni här: Hur presterar olika däck

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Fast nu var mitt råd riktat specifikt till Hanzooon. Han erbjuds en bil mot löneavdrag. Då är det viktigt att ha koll på om det är ett nettolöneavdrag eller bruttolöneavdrag -och OM det är ett bruttolöneavdrag så behöver man också säkerställa att det är uppgjort så att det inte påverkar ens pensionsavsättningar. Om bruttolöneavdraget pressar ner din lön till under 8,07 PBB så kommer det också alltid att påverka SGI och din allmänna pension. Så det vill man undvika oavsett vad som är avtalat om tjänstepensionsavsättningar.

Tack för era svar.
I min arbetsgivares fall så är det ett bruttolöneavdrag som görs. Men pensionen räknas på grundlönen och påverkas således inte.
Däremot SGIn blir lidande.
Jag tjänar i dagsläget precis runt 500tkr/år så där borde jag inte slå i ännu.

Permalänk
Medlem

Jag kör en Ioniq electric 2019 idag och kommer byta upp mig till 2020 modellen. Behöver man inte dragkrokså har jag svårt att förstå varför man skulle välja äga någon annan elbil? Ni som tittat på Ioniq och avisat den pga low range 2019 har 28kw batteri och 2020 har 38kw. Jag kommer ca 20 mil med 28kw i 90-100km/h på sommaren och ladda från 20% - 80% tar 15min med det lilla batteriet. förbrukningen är väldigt låg i klass med model 3. Bilen kostar runt 240.000 idag beroende på mil och årsmodell.

Vad är det mer ni saknar i den?

fråga gärna om ni undrar något specifikt.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Jag kör en Ioniq electric 2019 idag och kommer byta upp mig till 2020 modellen. Behöver man inte dragkrokså har jag svårt att förstå varför man skulle välja äga någon annan elbil? Ni som tittat på Ioniq och avisat den pga low range 2019 har 28kw batteri och 2020 har 38kw. Jag kommer ca 20 mil med 28kw i 90-100km/h på sommaren och ladda från 20% - 80% tar 15min med det lilla batteriet. förbrukningen är väldigt låg i klass med model 3. Bilen kostar runt 240.000 idag beroende på mil och årsmodell.

Vad är det mer ni saknar i den?

fråga gärna om ni undrar något specifikt.

Har samma modell, fungerar utmärkt som andrabil för oss, köpte den precis innan drivmedlet stack iväg som värst och vi hade långa arbetspendlingar (10 mil om dagen). Nu har är pendlingen kortare, ca. 6 mil om dagen, men det är fortfarande klockrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Jag kör en Ioniq electric 2019 idag och kommer byta upp mig till 2020 modellen. Behöver man inte dragkrokså har jag svårt att förstå varför man skulle välja äga någon annan elbil? Ni som tittat på Ioniq och avisat den pga low range 2019 har 28kw batteri och 2020 har 38kw. Jag kommer ca 20 mil med 28kw i 90-100km/h på sommaren och ladda från 20% - 80% tar 15min med det lilla batteriet. förbrukningen är väldigt låg i klass med model 3. Bilen kostar runt 240.000 idag beroende på mil och årsmodell.

Vad är det mer ni saknar i den?

fråga gärna om ni undrar något specifikt.

För mig är det enkelt, den är för liten, varken jag eller sonen får plats på ett bra sätt, sitter varken bra fram eller bak och lite för litet/dålig formfaktor på bagaget. Jag tycker även att 20 mil på sommaren, som i värsta fall blir 12-13 mil på vintern är alldeles för lite - mina flesta långresor är 20-40 mil, det är enormt skönt att veta att man klarar det på oftast en full laddning hemifrån, men det är klart, man betalar för lyxen. Sedan kan jag väl ärligt säga att ren fåfänga stoppar mig från att köpa den för att jag tycker den precis som Prius är fantastiskt ful.

Sedan finns det väl rätt många bilar som är liknande i både räckvidd och pris? Nyare modeller av Leaf och Id3 är väl ungefär likvärdig/bättre i både pris och prestanda? Även en beg BMW i3 är väl en kandidat...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

För mig är det enkelt, den är för liten, varken jag eller sonen får plats på ett bra sätt, sitter varken bra fram eller bak och lite för litet/dålig formfaktor på bagaget. Jag tycker även att 20 mil på sommaren, som i värsta fall blir 12-13 mil på vintern är alldeles för lite - mina flesta långresor är 20-40 mil, det är enormt skönt att veta att man klarar det på oftast en full laddning hemifrån, men det är klart, man betalar för lyxen. Sedan kan jag väl ärligt säga att ren fåfänga stoppar mig från att köpa den för att jag tycker den precis som Prius är fantastiskt ful.

Sedan finns det väl rätt många bilar som är liknande i både räckvidd och pris? Nyare modeller av Leaf och Id3 är väl ungefär likvärdig/bättre i både pris och prestanda? Även en beg BMW i3 är väl en kandidat...

har ni testat Xpeng p7? den var liten.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Jag kör en Ioniq electric 2019 idag och kommer byta upp mig till 2020 modellen. Behöver man inte dragkrokså har jag svårt att förstå varför man skulle välja äga någon annan elbil? Ni som tittat på Ioniq och avisat den pga low range 2019 har 28kw batteri och 2020 har 38kw. Jag kommer ca 20 mil med 28kw i 90-100km/h på sommaren och ladda från 20% - 80% tar 15min med det lilla batteriet. förbrukningen är väldigt låg i klass med model 3. Bilen kostar runt 240.000 idag beroende på mil och årsmodell.

Vad är det mer ni saknar i den?

Finns väl hur många anledningar som helst, mycket subjektivt givetvis som med allt annat. Storlek, räckvidd, laddfrekvens, utseende, prestanda, drivhjul, infotainment, komfort, lastutrymme, smak.

Allt utöver vardagskörning låter ju aningen tråkigt med den räckvidden. Om du kommer 20 mil på 100% (sommar, vad gäller då på vinter?) och man på längre körningar laddar mellan 20-80% så har man alltså ca 12 mil att åka mellan laddstoppen. Även om jag har insett att jag nu för tiden inte åker lika länge i sträck som när man var ung™, så är 12 mil i lägsta laget.

Med det sagt så är det förmodligen en kanonbil och ett bra insteg för väldigt många (speciellt nya då med större batteri), men att ha svårt att förstå varför man skulle välja en annan bil låter för mig konstigt. Så svårt är det väl inte att sätta sig in i andras situation

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450