Spelet som kan få vilken dator som helst att kännas otillräcklig

Permalänk
Medlem

Samtidigt som jag är för att lämna 7 år grafikkort (ungefär) bakom rutan så låter det som att det är ett icke optimerat spel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norzma:

Remedy har ju legat i framkant sedan Control, så tror det är fullständingt rimliga systemkrav. Är glad att äntligen händer något, och inte ligger kvar och maler på att kunna köras på gamla 900/1000-serien kort. Framtiden!

Jag förväntade mig mer visuell uppgradering för att möta dess krav.. men men.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Förstår nu varför Remedy klagade på Xbox Series S

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Jädra snefokus på 4k och ray.. kör igång dig-dug med 16k o raytracing så är även det ett krävande spel.

Påstår att det skulle kunna vara bättre (framförallt) natur (delvis även byggnader) redan med dessa
"Övre medium krav".
3070 klarar defenetivt av mer geometri än vad som finns i aw2, karaktärerna är dock över standard.

Permalänk
Medlem

Är väl bra att nya spelens grafik och detaljrikedom förbättras till den grad att förra generationens hårdvara går på knäna. Annars hade ju utvecklingen helt stannat av, både när det gäller spelgrafik samt GPU prestandan. Sen är ju ett 3070/3080 fortfarande ett 3 år (eller så) gammalt kort med relativt dålig RT prestanda. Varför ska ett nytt spel anpassas för gammal hårdvara? Visst kan man optimera motorn, men i slutändan finns en gräns hur mycket man kan optimera innan spelet börjar se gammalt ut. Och då blir väl ingen nöjd heller. Att majoriteten av Steam användare sitter på nåt 3060 innebär inte att spelen alltid kommer att flyta på ett 3060. Innovation har aldrig varit gratis. Har man inte råd så köper man en konsoll istället för PC.

Slår vad om att när GTA 6 VI släpps så kommer 4070/4080 vara ett minimum krav. 4K 60fps kommer inte ens 4090 fixa. Bara att förbereda sig.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av rampjesus:

Det är inte en rättighet att kunna maxa allt och köra i 60 fps. Testa 1080p och allt på medium. Det är inte farligt.

Speciellt idag när man knappt ser någon skillnad på medium, high och ultra.

Permalänk
Medlem

Man får väl se när spelet är släppt, ser det jäkligt bra ut och är svårdrivet är det en sak. Men ser det ut som Starfield och är svårdrivet så är det en helt annan sak. Men det påstås ju att starfield är optimerat för pc.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Förmodligen ett väldigt dåligt optimerat spel skulle jag tippa på, säkert väldigt grafiskt snyggt... men dom har nog satt kraven högt då spelet är dåligt optimerat?
Blir det en Cyberpunk upprepning?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ska helt klart bli intressant att se benchmarks både för pc och konsol med grafiska jämförelser av det här spelet.

1080p med dlss performance preset är väldigt kraftig uppskalning.. tror inte man kommer vilja spela spelet så.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakro807:

Speciellt idag när man knappt ser någon skillnad på medium, high och ultra.

Fast i spel som använder path tracing är det ju extremt stor skillnad på att köra låga inställningar (utan PT) och höga (med PT). T ex Cyberpunk 2077.

Några exempel från första minuterna av denna video -- jag tyckte det var lite många exempel och den jämför fyra olika inställningar för varje plats. Bilderna nedan är bara helt utan RT och med path tracing + ray reconstruction på.

https://imgsli.com/MjE1NTUx
https://imgsli.com/MjE1NTUy
https://imgsli.com/MjE1NTUz

Vissa saker ser ju så jäkla platta och stela ut när man går från PT till utan. T ex växten till vänster i bild #2 ser ju för hemsk ut utan, som om den bara vore inklistrad i Photoshop. Med realistiska skuggor ser det ut som om den hör hemma där den står.

Samma sak i bild #3 med containern till vänster, den är ju knappt skuggad utan RT. Man ser in under som om luften själv vore en ljuskälla.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Jag har ingen erfarenhet av att utveckla spel, men det är väl inte en svår uppgift att optimisera spelet? Tidskrävande att gå igenom alla texturer och avgöra vad som kan kompromissas på och inte, och utvärdera vilken påverkan det har på prestandan, men SVÅRT kan det väl inte vara?

Skittråkigt att DLSS har blivit en genväg för spelutvecklare snarare än ett hjälpmedel för slutanvändare som inte sitter på senaste hårdvaran.

Att gå igenom texturer är en väldigt liten del. Att optimera kan vara att skriva om hela beräkningsdelar, hitta onödiga flaskhalsar och annat. Det är både svårt och ofta väldigt tidskrävande. Att exempelvis gå in och optimera hela renderingspipelinen är ingen simpel uppgift Lol.

Permalänk
Medlem

Det är sen gammalt att gamers inte kan acceptera att köra ett spel med grafikinställningar lägre än Maximum Extra Allt på sina spelriggar, och allt som då är under 60 fps är dåligt optimerat. För gud nåde att det finns nivåer av grafikinställningar som kan få hela spektrumet av grafikkort att svettas, eller för den delen möjliggöra för ytterligare grafisk potential för framtidens grafikkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasidro:

Att gå igenom texturer är en väldigt liten del. Att optimera kan vara att skriva om hela beräkningsdelar, hitta onödiga flaskhalsar och annat. Det är både svårt och ofta väldigt tidskrävande.

Alright, då kan det handla om att kompetens saknas just när det kommer till optimering då antar jag. Eller tidsbrist.

Permalänk
Medlem

Gamers när spel har låga krav: "Buäää, konsolerna håller tillbaka PC-utvecklingen"

Gamers när spel har höga krav: "Buää, lata utvecklare!!"

Det finns inget sätt att vinna.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Kollar man vilka grafikkort som används mest av deras användare så är det en betydande andel som inte kommer kunna lira 2an. Visst, där är en del 3060 och 2060 men också 1080, 1070, UHD grapics osv.

Lata utvecklare som inte orkar optimera sina spel och tror att folk kommer köpa ett kort för minst 3000:- SEK för att kunna lira deras spel. Bedrövligt. Alla är inte entusiaster och/eller bor i ett land där man kan hosta upp de pengarna för ett enda spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Förmodligen ett väldigt dåligt optimerat spel skulle jag tippa på, säkert väldigt grafiskt snyggt... men dom har nog satt kraven högt då spelet är dåligt optimerat?
Blir det en Cyberpunk upprepning?

PC versionen av Cyberpunk har aldrig varit i något jättedåligt skick, och speciellt inte om man jämför med spel som släpps nuförtiden.

Körde igenom det när det kom (visserligen hygglig GPU men bara fyra kärnor CPU) och det värsta man fick se var väl någon NPC som T-Posade genom en taklucka, men mycket värre än så var det inte. Spelet var framför allt stabilt, och utan microstutter och flöt bra i höga FPS.

Permalänk
Medlem

Man kan undra hur mycket dem här spelmakarna egentligen tjänar i "reklamintäkter" från övriga i branschen som t.ex Nvidia och Amd när man inte optimerar spelen mer än vad man gör.

Permalänk
Medlem

Skulle nog gissa att 1080Ti eller 5700XT med FSR funkar okej med, men de sätter väl kraven efter vad som faktiskt har support för de nya teknologierna.

Baserat få första alan wake så är det väl inte ett spel där det är nödvändigt med 60 fps heller- men smärtgränsen ligger närmare om man försöker hålla 30 fps jämfört med 60 fps liksom.

Skrivet av norzma:

Remedy har ju legat i framkant sedan Control, så tror det är fullständingt rimliga systemkrav. Är glad att äntligen händer något, och inte ligger kvar och maler på att kunna köras på gamla 900/1000-serien kort. Framtiden!

Drog igång control så sent som igår för att testa fluid motion frames vs RSR (RSR bättre i det om man vill köra med allt maxat inkl RT, iallafall i 4k med mitt 6800XT) och blev slagen igen av hur snyggt de gjort det. Särskilt med tanke på att inte allt är superhogt upplöst, många modeller är kantiga osv. Men helheten är absolut top notch.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Med dessa systemkrav måste det se fantastiskt ut annars är det dåligt optimerat

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att förstå att folk blir så svettiga över att Remedy Entertainment släpper ett spel riktat till tre år gammal hårdvara. Det är ju inte så att det inte går att spela utan värstinghårdvara, och själv tycker jag att nivån är rätt rimlig för ett spel idag. Back in the day var ju sådana här släpp inget ovanligt, och tre år var väl den förväntade livslängden när man hade byggt en ny dator.

Men det är ju lättare att klaga på ett forum om att spelet inte är "optimerat" än att tjata sig till ett nytt grafikkort från föräldrarna.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Gamers när spel har låga krav: "Buäää, konsolerna håller tillbaka PC-utvecklingen"

Gamers när spel har höga krav: "Buää, lata utvecklare!!"

Det finns inget sätt att vinna.

Lies of P. Låga systemkrav, förträfflig prestanda, och det ser suveränt ut. Så vinner man.

Permalänk
Medlem

det är ju helt rimliga krav?
Det finns ett spel som är orimligt: Cities Skylines II.

Rekommenderat är rtx 3080 för 1080p, och det ger ändå inte 60fps och bygger man lite sörre går det ner till under 20 fps...

Dessutom utan Raytracing
Men värst av allt: det ser fortfarande dåligt ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jag har svårt att förstå att folk blir så svettiga över att Remedy Entertainment släpper ett spel riktat till tre år gammal hårdvara. Det är ju inte så att det inte går att spela utan värstinghårdvara, och själv tycker jag att nivån är rätt rimlig för ett spel idag. Back in the day var ju sådana här släpp inget ovanligt, och tre år var väl den förväntade livslängden när man hade byggt en ny dator.

Men det är ju lättare att klaga på ett forum om att spelet inte är "optimerat" än att tjata sig till ett nytt grafikkort från föräldrarna.

Det handlar väl om vad man anser är rimligt utifrån egna erfarenheter och hur marknaden ser ut i nuläget. Du verkar ha erfarenhet av dåtida spelreleases där systemkraven verkligen var tuffa och krävde senaste hårdvaran, men i nutid är det ofta så att spelutgivare gör allt i sin makt för att sätta så låga systemkrav som möjligt därför att chansen att flera spelare köper ditt spel därmed ökar.

Sett till andra titlar och hur "spelmarknaden" ser ut just nu anser jag inte att dessa systemkrav är rimliga, om nu inte spelet har den absolut mest verklighetstrogna grafiken någonsin. Det kanske är så att Alan Wake 2 kommer se helt gudomligt vackert ut - då kan jag plötsligt ändra åsikt angående systemkraven. Men sett till redan släppta gameplay trailers tvivlar jag på att så kommer vara fallet. Och yes, det är bara min personliga åsikt. Smaken är som baken.

Trist och onödig sista kommentar för övrigt. Att känna stor risk för att spelet inte kommer vara optimiserat utifrån de presenterade systemkraven betyder inte att man är minderårig som inte har råd att köpa nytt grafikkort utan föräldrarnas hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Gamers när spel har låga krav: "Buäää, konsolerna håller tillbaka PC-utvecklingen"

Gamers när spel har höga krav: "Buää, lata utvecklare!!"

Det finns inget sätt att vinna.

Finns ju massvis med spel som ser lika bra ut med lägre grafikkortskrav det är ju inte så att högre krav ger automatiskt bättre grafik, eller?

Permalänk
Medlem

Åh! Ett dåligt optimerat spel som dom försöker rädda med DLSS och FSR.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Finns ju massvis med spel som ser lika bra ut med lägre grafikkortskrav det är ju inte så att högre krav ger automatiskt bättre grafik, eller?

Kan faktiskt vara så enkelt att spelmotorn inte är lika enkel att jobba med.
Om du kan hitta ett spel med likvärdig grafik med samma motor (Northlight engine utvecklad av dem själva) så är det rimligt att jämföra

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Konstigt att RayTracing Low (med Pathtracing Low) har AMD 6800 XT, medan Medium och high inte ens nämner något av 7x00-seriens kort, för jag tror nog att 7900 XTX är betydligt snabbare än 6800 XT på RayTracing

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 7900 XTX MERC 310 Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: Samsung Odyssey G9 OLED 49" Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kan faktiskt vara så enkelt att spelmotorn inte är lika enkel att jobba med.
Om du kan hitta ett spel med likvärdig grafik med samma motor (Northlight engine utvecklad av dem själva) så är det rimligt att jämföra

Går inte att jämföra med ditt exempel eftersom du säger ju själv dom har ju utvecklat sin egen motor, men ja det finns liknande som Dead Space(remake) som jag tycker är motsvarigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Går inte att jämföra med ditt exempel eftersom du säger ju själv dom har ju utvecklat sin egen motor, men ja det finns liknande som Dead Space(remake) som jag tycker är motsvarigt

Dead space har väl inte möjlighet att förstöra objekt i samma utsträckning? Eller lika hög textur.

Spel som är gjorda på samma engine är control och quantum något, deras egna spel.

Många glömmer bort att det är en EXTREM diminishing return på vad som ser bra ut och vad som ser häpnadsväckande ut rent grafiskt. Det är inte linjärt tyvärr.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Låter ju relativt lättdrivet jämfört med Cities Skylines 2.

Båda är ju finskutvecklade, så kanske vi finnar bara är värdelösa på optimering...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum