Spelet som kan få vilken dator som helst att kännas otillräcklig

Permalänk
Melding Plague

Spelet som kan få vilken dator som helst att kännas otillräcklig

Remedy Entertainment har släppt systemkraven för Alan Wake 2 och de är Crysis-liknande högt ställda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter ju relativt lättdrivet jämfört med Cities Skylines 2.

Permalänk
Medlem

Det är inte höga krav.

Det är bevis på lata developers som inte kan/vill optimera sitt spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Låter ju relativt lättdrivet jämfört med Cities Skylines 2.

Jag är inte alls förvånad över att Cities Skylines 2 är ett krävande spel. De försöker simulera en stad där individuella beslut tas och påverkar andra, det kräver mycket beräkingskraft om det ska se realistiskt ut.

Permalänk
Medlem

Intressant då att de ändå släpper spelet på xbox series S,
kanske har Remedy svårt att skapa mer öppna spel, Control var ju helt och hållet avskilda rum med mer fördefinierade konfrontationer...

Permalänk
Medlem

Bra. Bra på så vis att det redan klagas på detta. För det är löjligt att det inte optimeras mer.
Det är något som gått fel när spel släpps som behöver hårdvara som en överväldigande majoritet spelare inte har råd med.
Världen är inte på en bra plats ekonomiskt nu och har inte varit på ett tag tag. (Eller i övrigt för den delen)

Jag ser hellre stiltje i max grafik ett tag i spelsläppen så fler kan avnjuta spelen och få en behövlig flykt från omvärlden och att dom lär sig grafikmotorerna ordentligt för när det är dags högre min/max.

Bättre story i spelen och roligare fysik får dom gärna finurla på.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Crysis är en konstig liknelse då Remedy alltid haft höga systemkrav medans endast ett Crysis har varit tekniskt imponerande.
Jag minns när Alan Wake släpptes så var det mycket snack om att 4kärnig CPU behövdes för att maxa spelet, nu är det nya heta path tracing men historien upprepar sig.

Permalänk
Avstängd

och nej, ditt PS5 kommer INTE att maxa detta spel, inte ens i närheten.. och säkerligen 30FPS på dynamic res som dippar ner till 480P.

RT är väl helt avstängt på PS5'an.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Men kul för de som har maxade grafikkort och kunna få använda dem fullt ut. Själv får man väl köra på 720p, 10fps i bästa fall så inget spel jag köper dag ett…….. men om 10 år så maxar jag det med en iPhone i 8k.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Det är inte höga krav.

Det är bevis på lata developers som inte kan/vill optimera sitt spel.

Man tycker ju det borde komma AI snart som kan hjälpa dessa lata devs

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rasmus117:

Det är inte höga krav.

Det är bevis på lata developers som inte kan/vill optimera sitt spel.

Detta och att Unreal Motorn rent av är skräp.. det behövs en ny grafikmotor.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk

Det är superlätt göra lösningar som krävande, jag själv sysslar nu med en webbsida där iPhone 15 är i slöaste laget för att använda den. Och det är att tänka om hur man kan optimera och ta bort eventuell irrelevant data så det blir bättre.

Inom spel så handlar det ofta om pengar. Där spel kan få vara onödigt krävande om folk ändå köper spelen. För att få ner prestandakravet så kan man få bygga om spelet från grunden.

Men Alan Wake 2 minumumkrav GeForce RTX 2060, så gissar jag att majoriteten av alla ungdomar som spelar på dator i sverige inte har ett sådant grafikkort? OBS av alla ungdomar, inte genomsnitt här.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen erfarenhet av att utveckla spel, men det är väl inte en svår uppgift att optimisera spelet? Tidskrävande att gå igenom alla texturer och avgöra vad som kan kompromissas på och inte, och utvärdera vilken påverkan det har på prestandan, men SVÅRT kan det väl inte vara?

Skittråkigt att DLSS har blivit en genväg för spelutvecklare snarare än ett hjälpmedel för slutanvändare som inte sitter på senaste hårdvaran.

Permalänk
Skrivet av SvenskEnkrona:

Detta och att Unreal Motorn rent av är skräp.. det behövs en ny grafikmotor.

AW2 använder inte Unreal.

Kul hur snacket går på Sweclockers. Kommer ett tekniskt krävande spel som kräver en rejäl rigg = utvecklare är lata och dumma. Tycker man får tåla lite kompromisser. Det är inte en rättighet att kunna maxa allt och köra i 60 fps. Testa 1080p och allt på medium. Det är inte farligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Jag har ingen erfarenhet av att utveckla spel, men det är väl inte en svår uppgift att optimisera spelet? Tidskrävande att gå igenom alla texturer och avgöra vad som kan kompromissas på och inte, och utvärdera vilken påverkan det har på prestandan, men SVÅRT kan det väl inte vara?

Skittråkigt att DLSS har blivit en genväg för spelutvecklare snarare än ett hjälpmedel för slutanvändare som inte sitter på senaste hårdvaran.

Det är väl ett moment 22, folk har inte råd med nya gpuer vilket gör att spelen inte får "bättre" grafik.
Men sätter dem högre krav så klagar en stor massa och utvecklingen stagnerar.

Kraven verkar ju ligga runt ~12 Tflops gpuer när folk klagar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av ackwell:

Jag har ingen erfarenhet av att utveckla spel, men det är väl inte en svår uppgift att optimisera spelet? Tidskrävande att gå igenom alla texturer och avgöra vad som kan kompromissas på och inte, och utvärdera vilken påverkan det har på prestandan, men SVÅRT kan det väl inte vara?

Det blir bökigt rätt snabbt när du släpper ett spel på två olika versioner av Xbox, PS5 och PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det är väl ett moment 22, folk har inte råd med nya gpuer vilket gör att spelen inte får "bättre" grafik.
Men sätter dem högre krav så klagar en stor massa och utvecklingen stagnerar.

Kraven verkar ju ligga runt ~12 Tflops gpuer när folk klagar

Här sätter dom ju samtidigt ett absurt högt krav och det med uppskalningsteknik aktiverat. Hade detta varit kraven men utan DLSS hade det varit lättare att acceptera.

Permalänk
Medlem

Har inget emot att det görs spel som tar ett par generationer hårdvara att maxa. Cyberpunk blir ju bara snyggare och snyggare allt eftersom man köper bättre grejer, men ser ändå riktigt bra ut även på enklare hårdvara. Varje gång vi får ett spel som verkligen är PC maxat hoppar jag lyriskt, detta är ingen konsollport vad det verkar utan ett riktigt PC spel, och det är inte så vanligt längre.

Så om det bara skalar ner bra är det störtskönt att det skalar skyhögt. Spelet ser ju jättelångsamt ut och är nog spelbart i lite lägre FPS också. 2060 är ju minimum och det är ändå långsammare än en ny spelkonsoll. Spelet måste däremot se bra ut även på lägre hårdvara, och inte som t.ex. TLOU1 som när det släpptes inte gick att köra på 8GB grafikkort då allt under ultra texturer såg ut som voodoo 2, det är ju som tur är fixat nu.

Dock tycker jag att vissa saker i den där listan ser rätt knepiga ut. T.ex skall ett 3070 klara 1080p/60/medium/DLSS performance. Och 4070 klarar 2160p/60/high/DLSS performance. Kan ju vara lite VRAM som spelar in här men så jäkla mycket snabbare är inte ett 4070 än ett 3070.

Det skall iallafall bli kul att se om det blir den nya benchmarken för hur PC grafik skall se ut, eller om det inte håller ihop alls. Jag tycker iallafall att det är ett jättespännande släpp.

Permalänk
Medlem

Spelet ska var så enormt tekniskt snyggare än alla spel för att rättfärdiga "1080p Medium = RTX 3070 eller RX 6700 XT, med DLSS/FRS2 på prestandaläge för att klara 60fps".

Gameplay trailers ser varierande bra ut.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Här sätter dom ju samtidigt ett absurt högt krav och det med uppskalningsteknik aktiverat. Hade detta varit kraven men utan DLSS hade det varit lättare att acceptera.

Fast är det absurt? Det var ju standard förr i tiden att behöva byta gpu när ett nytt spel kom...

2060 släptes ju Jan 2019.
Skulle gissa 1070/1080 kommer fungera också

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

så 3 år gamla mellanklasskort är högt ställda krav nuförtiden?

Man kan också välja att inte köpa spelet direkt och vänta tills det blir både billigare och man införskaffar sig lite starkare hårdvara.

Jag ska t.ex. införhandla Cyberpunk 2077 nästa gång det är REA på det då jag tyckte det var för buggigt och tungdrivet vid lansering.

Gjorde samma sak med Red Dead Redemption 2 och har njutit igenom det i 100+ FPS med bra grafikinställningar i 1440p nyligen på mitt RX 6950 XT.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Kul att det släpps spel som stressar hårdvara.
Kunde knappt spela Crysis när det begav sig trots att jag hade relativt bra hårdvara men fick dra ned inatällningarna och det funkade fint ändå.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Om man får kosta på sig att vara lite drygt konträr:

En orsak är ju att spelet använder mesh shaders, något som generationerna före RX6000 och RTX2000 inte har stöd för.

Med gediget RT-stöd, mesh shaders osv så låter det väl i mångt och mycket som om det bara är ett modernt spel som drar nytta av modern hårdvara och som kan skala bra med framtida hårdvara.
Förr i tiden brukade det ju ofta var något som uppskattades - nuförtiden möta det oftast bara med ”lata utvecklare” 🥴

Med tanke på Remedys historia inom demoscenen och benchmarks etc så känns det lite märkligt att direkt kasta sig på ”lata utvecklare”-argumentet här mer än någonsin.

Men men. Vad vet jag. Kanske sitter alla PC-gamers och egentligen trånar efter tiderna där majoriteten av alla PC-spel var enkla konsolportar som drog extremt begränsad nytta av modern PC-hårdvara.

Kanske ska spelutvecklarna börja dölja allt över medium i inställningsmenyerna, och byta namn på medium till ultra. Så slipper de lyssna på folk med fem år gamla entrygrafikkort klaga på att deras spel är ooptimerade. 😅

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rampjesus:

AW2 använder inte Unreal.

Kul hur snacket går på Sweclockers. Kommer ett tekniskt krävande spel som kräver en rejäl rigg = utvecklare är lata och dumma. Tycker man får tåla lite kompromisser. Det är inte en rättighet att kunna maxa allt och köra i 60 fps. Testa 1080p och allt på medium. Det är inte farligt.

Nep, och det har jag ej sagt heller.

Jag kommer ändå inte att köpa spelet så mina 1000:- får de ej oavsett

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Tycker det är synd att alla hoppar på utvecklarna. Fick utvecklarna som dom ville så skulle spelen garanterat släppas i bättre tillstånd. Snarare utgivarna/ägarna som är för giriga. släpp spelen ett år för tidigt å skär bort 30% och sälj det som dlc.
Control var det senaste spelet som hade någon "wow-faktor" vad det gäller det grafiska för mig. Så dom kan ju göra vackra spel. Men Alan Wake verkar otäckt. väntar nog på control 2 istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Om man får kosta på sig att vara lite drygt konträr:

En orsak är ju att spelet använder mesh shaders, något som generationerna före RX6000 och RTX2000 inte har stöd för.

Med gediget RT-stöd, mesh shaders osv så låter det väl i mångt och mycket som om det bara är ett modernt spel som drar nytta av modern hårdvara och som kan skala bra med framtida hårdvara.
Förr i tiden brukade det ju ofta var något som uppskattades - nuförtiden möta det oftast bara med ”lata utvecklare” 🥴

Med tanke på Remedys historia inom demoscenen och benchmarks etc så känns det lite märkligt att direkt kasta sig på ”lata utvecklare”-argumentet här mer än någonsin.

Men men. Vad vet jag. Kanske sitter alla PC-gamers och egentligen trånar efter tiderna där majoriteten av alla PC-spel var enkla konsolportar som drog extremt begränsad nytta av modern PC-hårdvara.

Kanske ska spelutvecklarna börja dölja allt över medium i inställningsmenyerna, och byta namn på medium till ultra. Så slipper de lyssna på folk med fem år gamla entrygrafikkort klaga på att deras spel är ooptimerade. 😅

Verkligen. Remedy kan grafik och jag tror inte ens sekund på att de inte optimerar sina spel.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Remedy har alltid pressat gränserna. Control var ju topp 3 benchmark i flera år. Om AW2 levererar grafikmässigt så är det väl logiskt att kraven kommer vara höga

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Jag har ingen erfarenhet av att utveckla spel, men det är väl inte en svår uppgift att optimisera spelet? Tidskrävande att gå igenom alla texturer och avgöra vad som kan kompromissas på och inte, och utvärdera vilken påverkan det har på prestandan, men SVÅRT kan det väl inte vara?

Skittråkigt att DLSS har blivit en genväg för spelutvecklare snarare än ett hjälpmedel för slutanvändare som inte sitter på senaste hårdvaran.

Det är knappast texturerna som "behöver gås igenom", utan snarare effekter, volumetrics, ljus, polycount etc som tillsammans gör spelet tungt.

Permalänk
Medlem

Remedy har ju legat i framkant sedan Control, så tror det är fullständingt rimliga systemkrav. Är glad att äntligen händer något, och inte ligger kvar och maler på att kunna köras på gamla 900/1000-serien kort. Framtiden!

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Medlem

Ser inte så farligt ut tycker jag. Jag menar, det kommer inte funka på min dator, men sen är den över 6 år gammal också.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB