Hur kan Subnautica multiplayer mod orsaka att hela datorn kraschar?

Permalänk

Hur kan Subnautica multiplayer mod orsaka att hela datorn kraschar?

Hej,
Jag hjälper systersonen med hans dator. Den har ett problem, det är att den kraschar när han ska spela Subnautica nitrox multiplayer - inget annat. Problemet har funnits hela tiden sen ungdomarna började spela Subnautica för 1,5-2 år sen. Vi har gått igenom datorn i olika omgångar och allt verkar vara som det ska egentligen (temperaturer, minnen, drivrutiner, bios, systemfiler är genomgångna på inet (av annan orsak) och ok). Så funderingen är om vi måste uppgradera något för att han ska kunna spela det spelet och isåfall vad? Är det grafikkortet eller behöver vi ta ett större grepp med moderkort, processor och allt? Eller är det nånting helt annat som stökar?
Specen är
Intel Core i5 4690K 3,5 GHz 6MB kylning Intel Standard
ASUS Z97-A
4x 4 GB Corsair Vengeance 1 600 MHz DDR3
MSI GeForce GTX-970 4 GB Gaming
Samsung 860 EVO 500GB
Seagate BarraCuda Desktop 2TB 7200rpm 256MB
Corsair CX650W 650W
Windows 10
Systemkraven för Subnautica uppfyller den ju med råge, men systemkrav för Nitrox hittar jag inte. Har sökt igenom Discorden för Subnautica nitrox men inte ett spår efter liknande fel (eller för den delen spec på systemkrav). Att programmet kraschar diskuteras - men inte att hela datorn kraschar... Hittar inget på googlingar heller.

Är det nån som känner igen liknande problem? Borde jag förstå att det är nån del av systemet som är underdimensionerad och som orsakar detta? Eller i vilken ände börjar man?

Editerade specen om antalet RAM 4x, stod fel
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nitrox är en multiplayer mod för Subnautica så det är troligen den som kraschar spelet för er, det finns inga egna HW-rekommendationer där. Det finns säkert en handfull loggar på datorn som visar vad som är fel, ladda ned bluescreenview från nirsoft och se vad som finns.

Permalänk
Medlem

Kan kanske inte hjälpa dig, men lite funderingar:

Hur gammal är Windows-installationen?
Om installationen är gammal, kan det finnas filer som kolliderar när detta spel körs?
Hur gammalt är nätagget? Som jag minns det, så tvista di lärde om CX-serien. Sweclockers skribent rekommenderade denna serie, medan andra kunniga på forumet invände. Inget skräpaggregat, men kanske inget att räkna med jättelång livslängd på.
Har ni verkligen bara 8GB RAM? Det är inte ovanligt med diverse problem med minimalt med RAM.

EDIT: tillägg: Att "hela datorn kraschar" får mig att tänka hårdvaruproblem. Dock, om Windows-installationen är gammal, kanske det är värt att göra om den i alla fall. Saker tenderar att fungera snabbare och bättre med ny installation.

Ett annat tips är att går till "Enhetshanteraren" och kolla efter varningstrianglar.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Sötast

Hmm, datorn är ju halvvägs till ett museum vid detta laget så det kan ju också vara en del av anledningen.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Nitrox är en multiplayer mod för Subnautica så det är troligen den som kraschar spelet för er, det finns inga egna HW-rekommendationer där. Det finns säkert en handfull loggar på datorn som visar vad som är fel, ladda ned bluescreenview från nirsoft och se vad som finns.

Tack, ska kolla upp detta!

Permalänk
Skrivet av bartil:

Kan kanske inte hjälpa dig, men lite funderingar:

Hur gammal är Windows-installationen?
Om installationen är gammal, kan det finnas filer som kolliderar när detta spel körs?
Hur gammalt är nätagget? Som jag minns det, så tvista di lärde om CX-serien. Sweclockers skribent rekommenderade denna serie, medan andra kunniga på forumet invände. Inget skräpaggregat, men kanske inget att räkna med jättelång livslängd på.
Har ni verkligen bara 8GB RAM? Det är inte ovanligt med diverse problem med minimalt med RAM.

EDIT: tillägg: Att "hela datorn kraschar" får mig att tänka hårdvaruproblem. Dock, om Windows-installationen är gammal, kanske det är värt att göra om den i alla fall. Saker tenderar att fungera snabbare och bättre med ny installation.

Ett annat tips är att går till "Enhetshanteraren" och kolla efter varningstrianglar.

Tack så mycket för tipsen!
- Minnena är ju enkla att uppgradera, det kan vi prova. Hade inte tänkt på dem! EDIT: dubbelkollade nu och jag har skrivit fel i specen - det ska vara att vi har 4 x 4 GB (inte 2 x 4)
- Ska kolla enhetshanteraren
- Nätagget är snart 3 år, men misstänker att det inte är det eftersom det är ett så specifikt fel bara i ett specifikt program och som kvarstår över tid. Andra program/spel lastar nätagget betydligt hårdare än Subnautica. (Vi har haft andra problem tidigare som gjorde att just nätagget varit misstänkt men den gången var det BIOS-batteriet.)
- Windowsinstallationen är 3 år och uppdaterades senast för ett halvår sedan. Får lägga till det på listan att kolla igenom!

Editerat om RAM specen, hittade fel
Permalänk
Medlem

Hur är skicket på kylpastan på stock kylaren? Kan ju vara att cpun blir för varm.

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •