Permalänk
Medlem

Polera och vaxa duschen?

"Vafan?" tänkte du säkert när du läste rubriken, förståeligt. Det är så att jag funderar lite på vad ni använder när ni rengör duschen från kalk och annan skit.

Duschdelen i mitt badrum har glasdörrar samt svart, högblankt kakel. Det ser för jävligt ut även att jag är noga med att dra av alla ytor jag kommer åt med gummiskrapa efter varje dusch. Jag orkar inte stå där varje dag med ajax och kökssvamp för att bibehålla ett fräscht badrum så det blir nån gång varannan månad istället

Det är svårt att få bort kalkresterna för hand, även om det inte är överdrivet mycket då jag alltid skrapar av vattnet, så har jag aldrig varit med om att jag har fått bort allt. Jag har väl inte gnuggat tillräckligt länge.

Jag kom dock att tänka på min polermaskin, vilket kanske är lite överdrivet. Men det borde ju gå väldigt snabbt att få bort skiten från både kakel och glas. Frågan är väl bara hur fogen tål polermedel eller liknande.

Om vi skippar polermaskinen så var det främst vax jag tänkte på för att förhindra att vatten torkar in från förstå början. Varför inte lägga på ett tunt lager karnaubavax på dörrar och väggar så att vattnet inte stannar kvar alls. I nuläget så är det så strävt att vattnen mer eller mindre stannar kvar där det landar och rinner inte alls långt.

Vad tänker ni om detta? Det kanske finns en himla massa vedertagna produkter eller husmorstips som jag inte känner till för att hålla duschen i toppskick!?

Kom gärna med tips på vad du brukar göra för att rengöra eller att förebygga det ständiga städandet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marlowe:

"Vafan?" tänkte du säkert när du läste rubriken, förståeligt. Det är så att jag funderar lite på vad ni använder när ni rengör duschen från kalk och annan skit.

Duschdelen i mitt badrum har glasdörrar samt svart, högblankt kakel. Det ser för jävligt ut även att jag är noga med att dra av alla ytor jag kommer åt med gummiskrapa efter varje dusch. Jag orkar inte stå där varje dag med ajax och kökssvamp för att bibehålla ett fräscht badrum så det blir nån gång varannan månad istället

Det är svårt att få bort kalkresterna för hand, även om det inte är överdrivet mycket då jag alltid skrapar av vattnet, så har jag aldrig varit med om att jag har fått bort allt. Jag har väl inte gnuggat tillräckligt länge.

Jag kom dock att tänka på min polermaskin, vilket kanske är lite överdrivet. Men det borde ju gå väldigt snabbt att få bort skiten från både kakel och glas. Frågan är väl bara hur fogen tål polermedel eller liknande.

Om vi skippar polermaskinen så var det främst vax jag tänkte på för att förhindra att vatten torkar in från förstå början. Varför inte lägga på ett tunt lager karnaubavax på dörrar och väggar så att vattnet inte stannar kvar alls. I nuläget så är det så strävt att vattnen mer eller mindre stannar kvar där det landar och rinner inte alls långt.

Vad tänker ni om detta? Det kanske finns en himla massa vedertagna produkter eller husmorstips som jag inte känner till för att hålla duschen i toppskick!?

Kom gärna med tips på vad du brukar göra för att rengöra eller att förebygga det ständiga städandet.

S.k. nano protection låter som en bättre ide imo. Man bör dock undvika fogar och dyl.
Googlade fram denna: https://spakompaniet.se/product/nano-protection/

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

S.k. nano protection låter som en bättre ide imo. Man bör dock undvika fogar och dyl.
Googlade fram denna: https://spakompaniet.se/product/nano-protection/

Det låter ju faktiskt lovande, man undrar ju bara vad som egentligen skiljer mot alla de olika produkterna jag redan har ute i garaget som egentligen är avsedda för bilen. Både vax och keramiska lackförseglare mm.

Permalänk
Medlem

Jag dushar på jobbet.. ^^

Tanken om vax.. Då får du vaxa badkaret och/eller golvet även..

Så när jag insåg att vatten även ger fläckar/rester.. Suckade djupt..

Å Nej! Jag höjde inte på ögonbrynen när jag såg din Titel.. = )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Börjar ifrågasätta mig själv när jag läser denna tråd en lördag natt

Men provade bara för någon vecka sedan att köra attika + vatten på de svåraste kalk-resterna på klinkerset och glaset i duschen. Bara duscha på med blomspruta typ. Låt ligga ett tag. Gnugga med någon lite hårdare svamp (typ disksvamp) och sedan på med lite till och spola av. Funkade bättre än de rengöringsmedlena jag använt tidigare i alla fall.

Sen för att undvika det framöver, där kan man som du säger behandla på olika sätt. Men har ingen egen erfarenhet av det.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem

Jag kör keramiskt lackskydd i handfat + kök och toppar med wetcoat efter varje "storrengöring", och i badrummet kör jag bara med wetcoat. Funkar bra på kakelväggarna, golvet och handfat. Vattenavvisande effekten håller sig längre i badrummet än på bilen

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Om du har mycket kalk. Så kan det var svår att få bort det. Skrapa är en lösning då.
Men har du mindre och sen kör lite då och då. Så tar Hessa kalkbortagning riktigt bra.

Sen detta med hud och olika tvål m.m. Som med tiden bildar ett lager med missfärgningar. Då kan man köra med Klorin Power Mousse.

Låt bara sakerna dra i några minuter sen bara skölj av med vatten. Då dra med någon svamp med någon grov så det tar bort kalken som då har löst upp.

Permalänk
Medlem

Haft tankar på detta länge

Nästa gång jag storstädar dushen, antingen med vanliga medel eller med en polermaskin(?) så hade jag tänkt lägga på ceramic quick coat eller dylikt. Redan testat lite i dushen med wet coat, och det funkar ju grymt som vattenavrinning från väggarna

Om man har tex glasdörrar hade jag rengjort dem noga sedan lagt på Aquapel (glasförsegling).

Ska nog testa polera duschen ngndag.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Jag har keramiskt spraylackskydd på allt i min dusch och det funkar jättebra.

Sen kör jag quick detailers på resten typ tvättställ, kranar, toaletter och speglar.

Tänk på att du ex, inte bör använda alkalisk avfettning i duschen eftersom det som sitter där är ju mest
kalk och sånt.
Medlet du ska använda ska vara surt "lågt PH-värde".

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

KLORIN!
Som han ovan skrev, bara spraya på allt kakel och dusch drapperi/glasvägg när duschen är torr. vänta 1h elr mer och sen spola bort det med duschslangen bara. upprepa dagen efter om det behövs, inget skrubbande elr liknande skit behövs XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin967:

KLORIN!
Som han ovan skrev, bara spraya på allt kakel och dusch drapperi/glasvägg när duschen är torr. vänta 1h elr mer och sen spola bort det med duschslangen bara. upprepa dagen efter om det behövs, inget skrubbande elr liknande skit behövs XD

Jepp, kör samma grej. Kemspruta + natriumhypoklorit. Gristryne med kolfilter rekommenderas.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Om du har mycket kalk. Så kan det var svår att få bort det. Skrapa är en lösning då.
Men har du mindre och sen kör lite då och då. Så tar Hessa kalkbortagning riktigt bra.

Sen detta med hud och olika tvål m.m. Som med tiden bildar ett lager med missfärgningar. Då kan man köra med Klorin Power Mousse.

Låt bara sakerna dra i några minuter sen bara skölj av med vatten. Då dra med någon svamp med någon grov så det tar bort kalken som då har löst upp.

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Skrivet av albin967:

KLORIN!
Som han ovan skrev, bara spraya på allt kakel och dusch drapperi/glasvägg när duschen är torr. vänta 1h elr mer och sen spola bort det med duschslangen bara. upprepa dagen efter om det behövs, inget skrubbande elr liknande skit behövs XD

Skrivet av kaput:

Jepp, kör samma grej. Kemspruta + natriumhypoklorit. Gristryne med kolfilter rekommenderas.

På min klorinspray står det att den absolut inte får komma i kontakt med metall, exempelvis koppar eller aluminium. Duschen är ju full av sånt. Står också att den max får ligga på i 5 min och måste sen spolas av.

Men ni kör full fräs på allt möjligt och låter jäsa i uppemot en timme alltså?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

På min klorinspray står det att den absolut inte får komma i kontakt med metall, exempelvis koppar eller aluminium. Duschen är ju full av sånt. Står också att den max får ligga på i 5 min och måste sen spolas av.

Men ni kör full fräs på allt möjligt och låter jäsa i uppemot en timme alltså?

Allt i min dusch är kromat, klarar av det bra. Men jo, just aluminium och koppar borde man nog undvika om man inte vill ha frätskador resp. missfärgningar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

På min klorinspray står det att den absolut inte får komma i kontakt med metall, exempelvis koppar eller aluminium. Duschen är ju full av sånt. Står också att den max får ligga på i 5 min och måste sen spolas av.

Men ni kör full fräs på allt möjligt och låter jäsa i uppemot en timme alltså?

NU pratar vi om golv vs kackel och på väggar. Man får väl vara lite klok. Eller ??

Permalänk
Medlem

TS just nu framför skärmen:

xD

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

TS just nu framför skärmen:

<Uppladdad bildlänk>

xD

Permalänk
Medlem

Gjorde rent glasväggen i duschen hos ett ex som inte hade gjort rent det ordentligt sen hon köpte lägenheten ett par år tidigare. Använde 50% isopropylalkohol och 50% vatten, det gick jättesmidigt att få det skinande rent, sen vaxade jag väggen med Meguiars Ultimate Paste Wax.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt intressant tråd. Har tänkt på samma grej några år. Att vax borde kunna hålla undan både vatten och kalk i badrummet.

De där nanosprayerna håller jag mig gärna undan däremot. Den typen av vattenanvstötande produker är inte sällan PFASbaserat. Gäller även skoskydd, jackskydd och liknande. Framförallt är det svårt att veta vad som faktiskt är i dem.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Perdonotknow

Kör liknande koncept - men undviker hessa kalkbort eftersom det är stor del fosforsyra och har man minireningsverk som jag i område med höjd krav så är man lite känsliga för stora doser med fosfor... - det blir istället att välja en surlagd rengöringsmedel (se på förpackningen vilken pH de ger i brukslösning - 'allrengöring' finns både med akalisk pH och de med sur pH att välja mellan) som man pimpat lite extra med en slurk 12% ättika eller en eller ett par tsk citronsyra eller vinsyra.

tex. en lösning med Ajax som är alkalisk rengöringsmedel är olämplig att hälla ättika/citronsyra i medans ICA:s all-rengöring (citron) är surlagd rengöringsmedel som redan har lite citronsyrasalter i sig och kan man öka på syramängden med lite extra ättika/citronsyra för att kunna lösa mer kalk.

Det viktigaste är gummiskrapan att dra av ytorna - speciellt glasytorna när man duschat klart - gör man det till rutin så går det ganska fort och man behöver inte vara jättenoga om man missar ett stråk då den tas nästa gång samt finns det lager sedan tidigare så hyvlas de ned med tiden. Gnuggningen som gummiskrapan gör över ytan är jätteviktigt för att hyvla av kalk och gips uppblandat med kalktvål som det gärna blir efter intorkade droppar.

Just kalktvålen ihoptorkade med gips (kalciumsulfat) gör det fruktansvärt svårt att rengöra när mycket skall tas bort på en gång som storstädning och i samband med flyttning. Gips löses inte av syra och kalkvålen av olika tvålar/schampo och flyt-tvålar gör ytan fet vid låg pH som när man kör med sura rengöringsmedel och förhindrar vidare vatteninträngning i tvålkalkfläcken och därmed inte löser upp ens med syra då tvål består av stearinsyra till stor del och är i rumstemperatur fast vaxliknande och vill då ogärna blandas upp med något alls, vilket är en egenskap som följer med till kalktvålen.

- att köra med ångtvätt som hettar upp ytorna ordentligt så att fettsyrorna smälter i kalktvålen och i kombination med tex. nonjon-tensider (läs diskmedel) som gnuggas med samtidigt kan underlätta borttagning av hårt igenkalkande duschkabinytor mycket.

Man får växla mellan sura rengöringsmedel och akaliska dito per rengöringsomgång eller efter varandra då akaliska rengöringsmedel har egenskapen att det tvålar fett och proteiner och biter på fettdelen av smutsen, och omgången efter med sur rengöringsmedel ger sig sedan på den mer blottlagda kalken och lite av det löser sig i den omgången.

Klorin eller annan klorbaserad rengöring är också alkalisk och därmed tvålar fett och proteiner i rengöringssammanhang då det är lika mycket NaOH som det fins hypoklorid i lösningen då när kloret har förlorat sin extra mot sin vilja påhängda syreatom när den oxiderat något annat så kommer den koppla sig mot NaOH och blir koksalt igen. Klorin görs genom elektrolys av sval koksalt i 2-5% halt under samtidig agitering mellan legerade titanelektroder/plattor. Större Pooler och simbassänger kan ha egna klorid-celler som tillverkar det löpande av koksaltlösning.

Istället för att köpa klorin power mousse för dyra pengar (och många affärer slutat ha dessa i sin sortiment) så använder jag istället 1 del klorin/biltemas/annans klor och 3 delar vatten + ett par rejäla kläm med diskmedel i lösningen.

Diskmedel tål den alkaliska miljön även om somliga ger lätt grumlig lösning (bl.a Yes, medans Grumme diskmedel håller sig klart - ev. färg försvinner dock fort i lösningen av den blekande verkan) och beror på att den består till stor del nonjoniska och anjoniska tensider vilket klarar alkalisk miljö.

Detta klarar > 90% av behoven med rengöring med blekande verkan på smutsen som syns väl på fogskarvar i kakel och tex. duschkabin-golv i ljusa material som gärna gulnar och bli ful med tiden och inte går bort med de vanliga rengöringsmedlen hur noga man än skurar. Power mousse används bara när de hemmagjorda blandningarna inte riktigt räcker till - men det är sällan att det behövs...

Obs - blanda aldrig klorbaserade rengöringsmedel i pH-mässigt sura vätskor - i sur miljö så bildas stor mängd underklorsyra (vilket är samma sak som när ren klorgas leds ned i vatten) som är en vek syra och tillräckligt surt så konkurreras underklorsyran ut av det starkare syrorna och avgår från lösningen igen som klorgas.