Permalänk
Medlem

Distans till 120mm fläktar.

Hej.
Jag har i mitt datarack 3st 120mm fläktar på en 3U panel för intag av luft i racket samt en 120mm i toppen för utblås.

Problemet är att det blir ett rätt irriterande turbulent ljud med fläktarna direkt mot denna 3U plåt.
Så till min fråga, vet någon om det finns färdiga distanser på kanske 30mm att sätta mellan fläkten och plåten för att få bort detta ljud eller är det bara att starta upp 3D-skrivaren?

Borde ju iofs kunna köpa riktigt billiga 120mm fläktar och bara kapa bort allt och spara ytterdelen men känns sådär...

Permalänk
Medlem

Amazon har 120 mm fläktar för strax över 30 kr, frågan är väl om du kan skriva ut motsvarande billigare.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Ta möbeltassar, gör ett hål, klipp till rätt storlek. 👍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Amazon har 120 mm fläktar för strax över 30 kr, frågan är väl om du kan skriva ut motsvarande billigare.

Jo det är ju det.. Frågan vad det kostar att printa skiten... Man skulle inte ha slängt alla gamla skitsaker man hade i lådan ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ta möbeltassar, gör ett hål, klipp till rätt storlek. 👍

Möbeltassar som är 13x13cm eller vad?

Permalänk
Medlem

Har den en 3D skrivare så finns det nog mängder med färdiga modeller.
Annars finns det nog färdiga att köpa, men de är nog dyrare än att köpa billiga fläktar och slakta.

Har själv offrat någon gammal fläkt för det ändamålet en gång, får bara säga att man blir förvånad hur hård plasten i dem är..

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Hej.
Jag har i mitt datarack 3st 120mm fläktar på en 3U panel för intag av luft i racket samt en 120mm i toppen för utblås.

Problemet är att det blir ett rätt irriterande turbulent ljud med fläktarna direkt mot denna 3U plåt.
Så till min fråga, vet någon om det finns färdiga distanser på kanske 30mm att sätta mellan fläkten och plåten för att få bort detta ljud eller är det bara att starta upp 3D-skrivaren?

Borde ju iofs kunna köpa riktigt billiga 120mm fläktar och bara kapa bort allt och spara ytterdelen men känns sådär...

Har 3 fläktar i Kolbäck som jag gjort om och haft som bordsfläkt som du kan få hämta om du vill

Edit: insåg tyvärr nu när jag kolla att det va 140mm fläktar =/

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Har 3 fläktar i Kolbäck som jag gjort om och haft som bordsfläkt som du kan få hämta om du vill

Edit: insåg tyvärr nu när jag kolla att det va 140mm fläktar =/

Typiskt annars hade jag kunnat sladda förbi..
Får starta upp onshape, rita en och printa istället.. kan man ta och slå på en balja java till.
Vädret är ändå rätt sunkigt ute